Sida 1 av 3
TWC eller nåt annat?
Postat: 23 nov 2020 20:56
av Theodad
Jag tycker jag har letat igenom alla trådar i hemmaladdning- men tycker inte jag hittar svar på grundkursfrågan om för- och nackdelar medTeslas egna laddare....
Jag funderar på Garo eller wallconnector... Jag har förstått att tesla har fördelen med ’sladdknapp’ och billigare.... eller?
Laddaren ska sitta på en stolpe nere vid parkeringen 30 meter från huset.... dvs alltid ute i vädret....
Re: TWC eller nåt annat?
Postat: 23 nov 2020 21:18
av martinot
Theodad skrev:Jag tycker jag har letat igenom alla trådar i hemmaladdning- men tycker inte jag hittar svar på grundkursfrågan om för- och nackdelar medTeslas egna laddare....
Jag funderar på Garo eller wallconnector... Jag har förstått att tesla har fördelen med ’sladdknapp’ och billigare.... eller?
Laddaren ska sitta på en stolpe nere vid parkeringen 30 meter från huset.... dvs alltid ute i vädret....
Min första laddare var en TWC, men nu när jag ville en ny så skaffade jag en Easee. Till den köpte jag en Typ-2-kabel med Teslaknapp (korkat att Tesla inte satt en sådan knapp direkt under luckan brevid intaget). Fungerar perfekt med Tesla, och bättre knapp än Teslas egna.
Fördelar för Easee:
Kan lastbalansera mot husets elförbrukning (laddar alltid max, men utan att någon huvudsäkring ryker)
Kan styras att tillsammans med elbolaget/elappen Tibber, att koppla upp sig mot elbörsen (Nordpool) och köpa el för timpris, och ladda automatiskt när elen har lägst pris på dygnet (oftast under natten)
Kan fjärrstyras via inbyggd 4gModem/LTE (WiFi också, men dålig täckning för WiFi utomhus för mig), med bra app
Kan fås med skal i olika färger (för att tex. matcha huset eller bilen)
Kan låsas med RFID-brickor om man vill (har dock själv inte slagit på den finessen)
Inbyggd jordfelsbrytare Typ B
Inbyggd logg över effektförbrukning
Re: TWC eller nåt annat?
Postat: 24 nov 2020 19:49
av Theodad
Det verkar schmutt att den anpassar sig efter elpris - men gör det någon stor skillnad i praktiken?
Utan att veta alls egentligen känns easee som lite bökig? Är det mycket inställningarnoch trixande för att få till det? Jag har kommit upp i den åldern så jag inte längre gillar trixande och pillande... vill bara att det ska funka..... en knapp räcker....
....sa farbror.....
Re: TWC eller nåt annat?
Postat: 24 nov 2020 20:12
av LarsL
Det går att styra Teslan direkt via app interfacet från Tibber så du måste inte ha Easee. Men fördelen med Easee jämfört med Tesla WallCharger är att den har inbyggd jordfelbrytare typ B och möjlighet att lastbalansera mot övriga huset.
Re: TWC eller nåt annat?
Postat: 24 nov 2020 20:58
av mikebike
Hur var det nu, VW's laddbox är billigast, men har den någon nackdel (förutom loggan)?
Re: TWC eller nåt annat?
Postat: 24 nov 2020 21:05
av tor
LarsL skrev:Det går att styra Teslan direkt via app interfacet från Tibber så du måste inte ha Easee. Men fördelen med Easee jämfört med Tesla WallCharger är att den har inbyggd jordfelbrytare typ B och möjlighet att lastbalansera mot övriga huset.
Är det så att det är själva Easee boxen som startar/stoppar laddningen? Eller är det fortfarande kopplat mot Teslan? Det jag egentligen undrar är om en Easee box gör att Teslan kan sova gott som (vad jag tror) inte en tibber kopplad Tesla via Tesla wallcharger gör?
Re: TWC eller nåt annat?
Postat: 24 nov 2020 21:35
av Legato
tor skrev:LarsL skrev:Det går att styra Teslan direkt via app interfacet från Tibber så du måste inte ha Easee. Men fördelen med Easee jämfört med Tesla WallCharger är att den har inbyggd jordfelbrytare typ B och möjlighet att lastbalansera mot övriga huset.
Är det så att det är själva Easee boxen som startar/stoppar laddningen? Eller är det fortfarande kopplat mot Teslan? Det jag egentligen undrar är om en Easee box gör att Teslan kan sova gott som (vad jag tror) inte en tibber kopplad Tesla via Tesla wallcharger gör?
Yes, det skulle jag säga är den största fördelen. Power-Upen är ju tyvärr obrukbar i dagsläget.
Re: TWC eller nåt annat?
Postat: 24 nov 2020 22:51
av tor
Legato skrev:tor skrev:LarsL skrev:Det går att styra Teslan direkt via app interfacet från Tibber så du måste inte ha Easee. Men fördelen med Easee jämfört med Tesla WallCharger är att den har inbyggd jordfelbrytare typ B och möjlighet att lastbalansera mot övriga huset.
Är det så att det är själva Easee boxen som startar/stoppar laddningen? Eller är det fortfarande kopplat mot Teslan? Det jag egentligen undrar är om en Easee box gör att Teslan kan sova gott som (vad jag tror) inte en tibber kopplad Tesla via Tesla wallcharger gör?
Yes, det skulle jag säga är den största fördelen. Power-Upen är ju tyvärr obrukbar i dagsläget.
Thx! Då får det nog bli en sådan nu när min Tesla box börjat strula.
Re: TWC eller nåt annat?
Postat: 24 nov 2020 23:00
av martinot
tor skrev:LarsL skrev:Det går att styra Teslan direkt via app interfacet från Tibber så du måste inte ha Easee. Men fördelen med Easee jämfört med Tesla WallCharger är att den har inbyggd jordfelbrytare typ B och möjlighet att lastbalansera mot övriga huset.
Är det så att det är själva Easee boxen som startar/stoppar laddningen? Eller är det fortfarande kopplat mot Teslan? Det jag egentligen undrar är om en Easee box gör att Teslan kan sova gott som (vad jag tror) inte en tibber kopplad Tesla via Tesla wallcharger gör?
Eftersom allt styrs just av Easee hemma hos oss, och inte något direkt av Teslan, så fungerar det utmärkt. Har medvetet inte kopplat ihop vårt Teslakonto med Tibber, för just att bilen skall kunna sova gott om nätterna. Så vår elbil får sin skönhetssömn!

Re: TWC eller nåt annat?
Postat: 25 nov 2020 11:24
av Bernando
tor skrev:Legato skrev:tor skrev:LarsL skrev:Det går att styra Teslan direkt via app interfacet från Tibber så du måste inte ha Easee. Men fördelen med Easee jämfört med Tesla WallCharger är att den har inbyggd jordfelbrytare typ B och möjlighet att lastbalansera mot övriga huset.
Är det så att det är själva Easee boxen som startar/stoppar laddningen? Eller är det fortfarande kopplat mot Teslan? Det jag egentligen undrar är om en Easee box gör att Teslan kan sova gott som (vad jag tror) inte en tibber kopplad Tesla via Tesla wallcharger gör?
Yes, det skulle jag säga är den största fördelen. Power-Upen är ju tyvärr obrukbar i dagsläget.
Thx! Då får det nog bli en sådan nu när min Tesla box börjat strula.
Kom ihåg att vi har specialpris på Easee via TCS

Re: TWC eller nåt annat?
Postat: 25 nov 2020 11:57
av Becada
Vad är fördelen med att Teslan kan sova gott? Och vad TCS-rabatten? Har inte någon Tesla ännu men är på väg att sätta upp en laddbox i väntan på den Model Y som jag beställt
Re: TWC eller nåt annat?
Postat: 25 nov 2020 12:08
av heldiggrisen
Becada skrev:Vad är fördelen med att Teslan kan sova gott? Och vad TCS-rabatten? Har inte någon Tesla ännu men är på väg att sätta upp en laddbox i väntan på den Model Y som jag beställt
viewtopic.php?f=42&t=18417
Vampire drain är mindre om bilen får sova.
Det kommer nya regler efter nyår hur stödet betalas ut, nu får du 50% av kvittosumman(Max 10k i stöd) av Naturvårdsverket, när boxen är installerat. Efter nyår kommer (högst sannolik) laddstödet ersättas av ett grönt avdrag likt ROT/RUT som das rakt av fakturan av installatören. Fördelen är att du inte behöver ligga ute med 50% av summan, nackdelen är att det kan bli svårt att ”shoppa runt” på nätet, utan allt måste gå via installatör, något som kan göra prylarna dyrare än om du handlar själv (typ TCS-rabatter etc)
Re: TWC eller nåt annat?
Postat: 25 nov 2020 13:45
av arena999
För-nackdelar WC vs Easee (via Tibber)
WC + jfb typ B blir ca 7000 kr
Easee 6500 kr med TCS rabatt (tror jag). Men då måste man köpa lös kabel....vilken är billig & bra?
Elektrikerns jobb kanske blir mindre om han inte måste sätta jfb i elcentralen?
Tillägg: Halva priset på ladd-elen med Easee (och Tibber)
Re: TWC eller nåt annat?
Postat: 25 nov 2020 19:29
av martinot
arena999 skrev:För-nackdelar WC vs Easee (via Tibber)
WC + jfb typ B blir ca 7000 kr
Easee 6500 kr med TCS rabatt (tror jag). Men då måste man köpa lös kabel....vilken är billig & bra?
Elektrikerns jobb kanske blir mindre om han inte måste sätta jfb i elcentralen?
Tillägg: Halva priset på ladd-elen med Easee (och Tibber)
6000 för mig med alla rabatter. Tibber säljer en bra Typ2-kabel (Phoenix contact) till bra pris.
https://tibber.com/se/store/produkt/lad ... -20a-3-fas
Jo, blir enklare och lite snabbare installation för elektriker.
Re: TWC eller nåt annat?
Postat: 25 nov 2020 19:58
av Klintan
arena999 skrev:För-nackdelar WC vs Easee (via Tibber)
WC + jfb typ B blir ca 7000 kr
Easee 6500 kr med TCS rabatt (tror jag). Men då måste man köpa lös kabel....vilken är billig & bra?
Elektrikerns jobb kanske blir mindre om han inte måste sätta jfb i elcentralen?
Tillägg: Halva priset på ladd-elen med Easee (och Tibber)
Väldigt enkel installation på Easee, då elektrikern bara behöver skruva i kablarna i kopplingsplinten i bakstycket. Inget meckande med dipswitchar eller svåråtkomliga skruvplintar. All konfiguration sker i webbläsaren. Jag lät elektrikern skruva upp kablarna och sedan tog jag över. Han klarade av att installera två boxar och dra kabel på 2,5 h.
Re: TWC eller nåt annat?
Postat: 25 nov 2020 20:04
av ChristerSjo
arena999 skrev:För-nackdelar WC vs Easee (via Tibber)
WC + jfb typ B blir ca 7000 kr
Easee 6500 kr med TCS rabatt (tror jag). Men då måste man köpa lös kabel....vilken är billig & bra?
Elektrikerns jobb kanske blir mindre om han inte måste sätta jfb i elcentralen?
Tillägg: Halva priset på ladd-elen med Easee (och Tibber)
Då Tibber väljer att ladda på natten (för då är elpriset lägst) så är ju elpriset ofta under 10 öre och det skall sätta i relation till överföringskostnaden (nätägarens avgift+ energiskatt) som ligger väl på allt mellan 70-90 öre inkl moms. Dvs en rabatt på 50% på elpriset ger inte många kronor. Kör du 2000 mil per år med en snitt konsumtion (inklusive förluster) på 2 kW per mil blir det 4000 kW och 5 öre i rabatt ger 200 kr. Överföringskostnaden ligger på runt 3 000 kr. Själv elkostnaden är den lilla delen av kostnaden. Räcker med att fokusera på att ladda mellan 00-05 varje dag så har du den lägsta elkostnaden under dygnet i 9 fall av 10. Nätägarens avgift är ju densamma dygnet runt om du inte väljer ett tidstariff abb och den gäller normalt sett de kalla månaderna (dec-mars) mellan 22-06 och är då runt hälften den tiden men dubbelt övrig tid. Har du eluppvärmning av något slag (direkt, eller någon form av luft/mark/jord/frånluft etc värmepump) så blir det svårt att räkna hem för man måste även värma huset dagtid. Alla antagna utifrån hur Vattenfall priset och som är ägera nätet där jag bor.
Re: TWC eller nåt annat?
Postat: 25 nov 2020 21:12
av arena999
Har läst och hört att man ska ladda långsamt (om man har tid).
Också hört om några som struntar i laddbox och bara laddar i schuko över natten (går ju långsamt

)
Har förstått att det är vissa risker med detta. Är det överdrivna risker om man har en frisk och ny elinstallation?
Re: TWC eller nåt annat?
Postat: 25 nov 2020 21:24
av ChristerSjo
arena999 skrev:Har läst och hört att man ska ladda långsamt (om man har tid).
Också hört om några som struntar i laddbox och bara laddar i schuko över natten (går ju långsamt

)
Har förstått att det är vissa risker med detta. Är det överdrivna risker om man har en frisk och ny elinstallation?
Det är väl mer DC laddning som gäller vad gäller "långsam" laddning, för det är där du kommer upp i hastighet men det tar ju ofta bilen hand om att anpassa laddning. AC laddningen har inte samma problem då det är lägre "hastigheter".
Köpa en elbil utan vettig hemmaladdning är ungefär att köpa en villa utan vettigt uppvärmningsystem och istället förlita sig på en vedkamin som man har står i köket.
Mitt grundråd; Köpa Elbil = Fixa vettig hemmaladdning; om möjlighet finns.
Schuko uttag är inte gjorda för hög belastning över längre tid, det gäller även 3 fas röda uttag.
Re: TWC eller nåt annat?
Postat: 26 nov 2020 00:12
av LarsL
ChristerSjo skrev:
Köpa en elbil utan vettig hemmaladdning är ungefär att köpa en villa utan vettigt uppvärmningsystem och istället förlita sig på en vedkamin som man har står i köket.
Mitt grundråd; Köpa Elbil = Fixa vettig hemmaladdning; om möjlighet finns.
Schuko uttag är inte gjorda för hög belastning över längre tid, det gäller även 3 fas röda uttag.
Som med en kamin så måste man veta lite mer och bry sig lite mer om den än bergvärmen precis som ett Schuko uttag jämfört med en laddbox.
Röda eller blå CEE kontakter är designade för att klara märkströmen kontinuerligt.
Re: TWC eller nåt annat?
Postat: 26 nov 2020 20:13
av ChristerSjo
LarsL skrev:ChristerSjo skrev:
Köpa en elbil utan vettig hemmaladdning är ungefär att köpa en villa utan vettigt uppvärmningsystem och istället förlita sig på en vedkamin som man har står i köket.
Mitt grundråd; Köpa Elbil = Fixa vettig hemmaladdning; om möjlighet finns.
Schuko uttag är inte gjorda för hög belastning över längre tid, det gäller även 3 fas röda uttag.
Som med en kamin så måste man veta lite mer och bry sig lite mer om den än bergvärmen precis som ett Schuko uttag jämfört med en laddbox.
Röda eller blå CEE kontakter är designade för att klara märkströmen kontinuerligt.
Ok har för mig att det sägs något om typ 6 timmar max belastning för även röda och blå uttag. Men jag kan ha fel.
Re: TWC eller nåt annat?
Postat: 28 nov 2020 15:26
av tor
Legato skrev:tor skrev:LarsL skrev:Det går att styra Teslan direkt via app interfacet från Tibber så du måste inte ha Easee. Men fördelen med Easee jämfört med Tesla WallCharger är att den har inbyggd jordfelbrytare typ B och möjlighet att lastbalansera mot övriga huset.
Är det så att det är själva Easee boxen som startar/stoppar laddningen? Eller är det fortfarande kopplat mot Teslan? Det jag egentligen undrar är om en Easee box gör att Teslan kan sova gott som (vad jag tror) inte en tibber kopplad Tesla via Tesla wallcharger gör?
Yes, det skulle jag säga är den största fördelen. Power-Upen är ju tyvärr obrukbar i dagsläget.
En följdfråga på detta: Hur vet boxen hur många kwh bilen vill ha? Det kan ju vara så att strömmen är billig mellan 0300 och 0500 men på den tiden hinner inte bilen ladda upp sig nog. Om man har nästan tomt batteri och som jag kör med 10 A 3 fas tar det ju ett tag.
Eller kan boxen och bilen "snacka" om det via sladden? Det funkar väl inte?
Så hur går det till?
Re: TWC eller nåt annat?
Postat: 28 nov 2020 16:40
av martinot
tor skrev:Legato skrev:tor skrev:LarsL skrev:Det går att styra Teslan direkt via app interfacet från Tibber så du måste inte ha Easee. Men fördelen med Easee jämfört med Tesla WallCharger är att den har inbyggd jordfelbrytare typ B och möjlighet att lastbalansera mot övriga huset.
Är det så att det är själva Easee boxen som startar/stoppar laddningen? Eller är det fortfarande kopplat mot Teslan? Det jag egentligen undrar är om en Easee box gör att Teslan kan sova gott som (vad jag tror) inte en tibber kopplad Tesla via Tesla wallcharger gör?
Yes, det skulle jag säga är den största fördelen. Power-Upen är ju tyvärr obrukbar i dagsläget.
En följdfråga på detta: Hur vet boxen hur många kwh bilen vill ha? Det kan ju vara så att strömmen är billig mellan 0300 och 0500 men på den tiden hinner inte bilen ladda upp sig nog. Om man har nästan tomt batteri och som jag kör med 10 A 3 fas tar det ju ett tag.
Eller kan boxen och bilen "snacka" om det via sladden? Det funkar väl inte?
Så hur går det till?
Det är Tibbers algoritmer som körs på deras serverar som försöker styra och optimera detta baserat på tidigare laddstatistik och erfarenheter. Sedan kopplar Easeeboxen upp till Tibbers molnlösning och de pratar med varandra.
Re: TWC eller nåt annat?
Postat: 28 nov 2020 16:53
av Gustafsson
tor skrev:Legato skrev:tor skrev:LarsL skrev:Det går att styra Teslan direkt via app interfacet från Tibber så du måste inte ha Easee. Men fördelen med Easee jämfört med Tesla WallCharger är att den har inbyggd jordfelbrytare typ B och möjlighet att lastbalansera mot övriga huset.
Är det så att det är själva Easee boxen som startar/stoppar laddningen? Eller är det fortfarande kopplat mot Teslan? Det jag egentligen undrar är om en Easee box gör att Teslan kan sova gott som (vad jag tror) inte en tibber kopplad Tesla via Tesla wallcharger gör?
Yes, det skulle jag säga är den största fördelen. Power-Upen är ju tyvärr obrukbar i dagsläget.
Thx! Då får det nog bli en sådan nu när min Tesla box börjat strula.
Gissar att du får en ny box av Tesla även om din är lite äldre.
Re: TWC eller nåt annat?
Postat: 28 nov 2020 16:59
av tor
Gustafsson skrev:tor skrev:Legato skrev:tor skrev:LarsL skrev:Det går att styra Teslan direkt via app interfacet från Tibber så du måste inte ha Easee. Men fördelen med Easee jämfört med Tesla WallCharger är att den har inbyggd jordfelbrytare typ B och möjlighet att lastbalansera mot övriga huset.
Är det så att det är själva Easee boxen som startar/stoppar laddningen? Eller är det fortfarande kopplat mot Teslan? Det jag egentligen undrar är om en Easee box gör att Teslan kan sova gott som (vad jag tror) inte en tibber kopplad Tesla via Tesla wallcharger gör?
Yes, det skulle jag säga är den största fördelen. Power-Upen är ju tyvärr obrukbar i dagsläget.
Thx! Då får det nog bli en sådan nu när min Tesla box börjat strula.
Gissar att du får en ny box av Tesla även om din är lite äldre.
Ska höra med dom när jag hämtar bilen på service!
Re: TWC eller nåt annat?
Postat: 28 nov 2020 17:00
av LarsL
ChristerSjo skrev:
Ok har för mig att det sägs något om typ 6 timmar max belastning för även röda och blå uttag. Men jag kan ha fel.
Nej, beteckningen 6H typ beteckningen att göra inte lasten.
https://en.wikipedia.org/wiki/IEC_60309