Vad har Tesla M3 för konkurrenter egentligen?
Och vad tycker folk om dessa konkurrenter?
PARADIGMSKIFTE ... ELLER TOTALFIASKO?
Har du fnyst åt Teslas usla kvalitet och alla brister ägarna får stå ut med? Har det hindrat dig från att hoppa på Teslatåget? Kanske i hopp om att industrijättar som exempelvis Volkswagen och Volvo/Geely kommer att lägga ribban högt med sina stora elbilssatsningar?
Då är det kanske lite lustigt att se hur både ID.3 och Polestar 2 verkar trampa i samma klaver som till exempel Renault gjorde när de lanserade Zoe. Om vi bortser från mjukvarumissarna och det faktum att man säljer ofärdiga produkter till kunderna, är ändå support- och servicenätverket ut till kunderna närmast skrattretande.
Flera ägare beklagar sig över att kundsupporten är både okunnig och i vissa fall ovillig att hjälpa. En del av problemet stavas med all sannolikhet "underleverantörer". Där Tesla äger i princip allt från tekniken till hårdvaran i sina produkter, förlitar sig övriga aktörer på samarbetspartners och underleverantörer av hela komponenter. Det är därför Polestar 2 inte har ett eget laddnätverk. Men även varför du från Volkswagens support får höra "Vi ser att den inte skickats, vi vet inte varför, eller när den skickas. Men vi önskar dig lycka till" när du ringer och undrar var laddaren som skulle levererats för två veckor sedan är.
Den där Model 3 från Tesla kanske inte är så dum ändå...
Folk kan ha åsikter om kvalité kring Tesla och Model 3 (och inget är perfekt ) men sanningen är den att nu har jag kört över 7500hårdkörda mil med bilen och den bara går och går och går (supersnabbt och billigt) och blir bättre och snabbare med varje uppdatering. Ingen lacksläpp,ingen rost,inga fel.
Ägt Porsche,VW, Opel,Bmw/Mini, Renault,Fiat och Model 3 är lätt bästa bilen jag ägt!
Tänker till och med ta det så långt som att säga att ingen bil på marknaden just nu är i närheten av Model 3 när det kommer till prestanda per mil i förhållande till kostnad, miljö, teknik samt lastvolym i liter. Tesla Model 3 lätt bästa bilen på marknaden just nu enl mig! Det kommer dock komma en bil som är bättre om ca ett år dock och det lär bli Model Y från Berlinfabriken med 4680-celler.
Om någon bil kändes bättre än Model 3 (när det kommer till detaljfinisch och elfordon) som jag kollat på så var det Porsche Taycan men den bilen är ca 3ggr dyrare än LR/P och är ineffektivare samt saknar tillgång till Teslas Superchargers, sämre lastutrymme mm så för mig är Porsche Taycan definitivt en sämre bil på det hela och speciellt när det kommer till värde för pengarna.
Folk kan ha åsikter om kvalité kring Tesla och Model 3 (och inget är perfekt ) men sanningen är den att nu har jag kört över 7500hårdkörda mil med bilen och den bara går och går och går (supersnabbt och billigt) och blir bättre och snabbare med varje uppdatering. Ingen lacksläpp,ingen rost,inga fel.
Ja passerar man nålsögat vid leverans och alla dess defekter och strul som kan uppstå så tvivlar jag inte på att bilen är bra.
Men om det strular från början så är det jävligt svårt att få Tesla att ta ansvar och lösa kundens problem.
Ja passerar man nålsögat vid leverans och alla dess defekter och strul som kan uppstå så tvivlar jag inte på att bilen är bra.
Men om det strular från början så är det jävligt svårt att få Tesla att ta ansvar och lösa kundens problem.
Håller inte med enl min erfarenhet. Vara bara att gå igenom bilen noggrant. Hade en liten transportskada som dom löste finfint utan strul på SC (fick lånebil i form av Model S).
Ja om de har delar på lager och viljan att lösa det så är det nog inga problem.
Men att slänga sig med kommentarer om att "alla bilar ser ut så här" hjälper ju knappast kunden som klagar.
Är ju också lite lättare när man slipper köra 13 mil till närmaste SC...
Även med det strul jag haft tycker jag bilen är överlägsen. (Problem med lack och trasig drive unit).
Tycker Tesla ska jobba vidare med sina problem. Kvalitet på lack, serviceorganisation etc. Finns ingen anledning att låtsas att allt är perfekt. Uppgradering till HW3 tycker jag man skött rätt uselt också.
Jag tror iofs att Tesla också har världens mest bortskämda ägare.
Bara för att en bil "kostar mycket pengar" så tror folk att allt skall vara genomgånget in i minsta detalj av oklanderligt klädda tekniker med vita handskar och dessutom skall det vara världens upplevelse att hämta bilen också, annars är man missnöjd.
Jorden anropar: Det är en industriprodukt som byggs kanske på mest rationellt sätt av alla bilar. Lackverkstaden lyder under världens hårdaste miljöbestämmelser, kapacitetsökningen saknar motstycke i bilvärlden osv. Ingen bar byggt bilar på detta sätt förut. Självklart blir det tjorv ffa i första serien under de premisserna. Utifrån detta tycker jag att Model 3 är en oerhört lyckad bil.
Att karosspaneler behöver justering, att första bilarna hade halvtaskig lack och att stänkskydd saknades är sannerligen inte hela världen med tanke på hur bilarna levererat från dag 1. Det är bara att jämföra med alla andra nystartade fabrikers bilar och andra helt nya bilmodeller genom historien.
Jag tror iofs att Tesla också har världens mest bortskämda ägare.
Bara för att en bil "kostar mycket pengar" så tror folk att allt skall vara genomgånget in i minsta detalj av oklanderligt klädda tekniker med vita handskar och dessutom skall det vara världens upplevelse att hämta bilen också, annars är man missnöjd.
Jorden anropar: Det är en industriprodukt som byggs kanske på mest rationellt sätt av alla bilar. Lackverkstaden lyder under världens hårdaste miljöbestämmelser, kapacitetsökningen saknar motstycke i bilvärlden osv. Ingen bar byggt bilar på detta sätt förut. Självklart blir det tjorv ffa i första serien under de premisserna. Utifrån detta tycker jag att Model 3 är en oerhört lyckad bil.
Att karosspaneler behöver justering, att första bilarna hade halvtaskig lack och att stänkskydd saknades är sannerligen inte hela världen med tanke på hur bilarna levererat från dag 1. Det är bara att jämföra med alla andra nystartade fabrikers bilar och andra helt nya bilmodeller genom historien.
Ja, jag förväntar mig att de kvalitetskontrollerat bilen innan leverans. Oavsett vad bilen kostar. Problemet med Model 3 är att kvaliteten vid leverans fortfarande inte är bra trots att modellen tillverkats i flera år. Det är ingen ny modell längre. Det är klart Tesla har gjort det bra på många sätt med Model 3 men att de inte tar sista steget upp och ger en bättre leveransupplevelse är för mig obegripligt. Man ska inte behöva komma beväpnad med en lång checklista för att säkerställa att man får en bil som är korrekt monterad.
Köper du en ny bil hos Volvo, BMW, Audi etc så är det nästan pinsamt väl ordnat med särskilt leveransrum, bilen täckt i ett överdrag som dras av. I vissa fall får man blommor, tårta... Det hanteras som ett event. Personligen gillar jag egentligen inte det men jag vet att många gör det.
När jag hämtade min S i Bredden så var det fortfarande lite åt det hållet. Den var inte täckt men den stod i ett särskilt leveransrum med Tesla-loggan stort över väggen bakom osv. Nu står det rummet tomt och övergivet och tjänar mest som extra väntrum. Ska man tro på det jag hört av det som sker ute i Trosta så är den upplevelsen milsvid från den man får hos konkurrenterna. Ibland ger de fel bil till fel kund till och med. Det är klart Tesla har möjlighet att förbättra sig på det här området igen när de vuxit ifatt organisationsmässigt. Om de nu vill det såklart.
Jag föredrar personligen att jämföra med etablerade biltillverkare som det funkar nu - det är ju dessa man konkurrerar med på riktigt.
Jag måste ju säga som jag alltid gör - jag har inga problem med att det blir fel, det viktiga är hur det hanteras.
Tesla var ivf för oss tidiga model s ägare lysande på att hantera problemet. Inte lika så sen model 3 lanserades om man säger så. Service gick från 5/5 ner till 2/5 (med kommunikation 1/5 när telefonerna stängdes). Vet inte nivån idag, har inte behövt vara där på ett bra tag för första året någonsin. Det finns säkert bortskämda tesla-ägare, men det finnns också de som har genuina problem med produkten som levererats och vill tas på allvar av service. Som vibrationerna i framvagn vid acc - tog ett år innan det accepterades som problem och åtgärdades enligt bulletin.
Vad gäller panelpassning är jag inte så kinkig, men andra leverantörer har automatiska kontroller av sådant (besök en. BMW-fabrik och se hur produktionslinjen ser ut, det är rätt cool) - tesla som silicon valley bolag borde ju också kunna automatisera sånt till en rimlig nivå kan man tycka.
Model S P90DL+ (2015) Såld 2024
Model 3 LR (2021) (såld 2025)
BMW iX xDrive50 (2024)
Kia EV3 (2025)
Nu är det ju inte så att andra bilar är felfria vid leverans heller... Jag vet inte hur många nya bilar ni köpt men det har alltid varit några smågrejor (undantaget japanska bilar) och framförallt så har ju många gånger det varit total katastrof och haverier med höga kostnader för bilägaren. Rost, elektronik, rasade motorer och växellådor... Oavsett om de kostade en miljon som nya.
...har man tråkiga föråldrade produkter kan man ju ta till ballonger, tårtor och konfetti för att smycka grisen. Alltid lurar det någon!
Det handlar inte om det. Oavsett vad man säljer så tjänar man på att ge kunden en bra upplevelse. Sånt är viktigare än du tror. Vi är inte alltid så rationella som vi tror.
Nu är det ju inte så att andra bilar är felfria vid leverans heller... Jag vet inte hur många nya bilar ni köpt men det har alltid varit några smågrejor (undantaget japanska bilar) och framförallt så har ju många gånger det varit total katastrof och haverier med höga kostnader för bilägaren. Rost, elektronik, rasade motorer och växellådor... Oavsett om de kostade en miljon som nya.
Så lite perspektiv är bara bra.
Jag köpte tre Saabar nya innan teslan (9-5, 9-5 Aero och slutligen 9-3 Aero 2.8v6) - inga fel vid leverans på någon av dem och sammanlagt väldigt mycket mindre fel och verkstadstid jämfört med teslan. De tre bilarna kostade i runda slängar samma som teslan. Tillsammans. Lite perspektiv är verkligen bra. Sen gillar jag teslan - absolut - och vill därmed att de (tesla) bättrar sig i sin kundhantering - och kvalitetsmässigt. Jag kan ju inte säga att 10+ servicebesök är särskilt ok, så har gärna färre på min nästs bil (som med all sannolikhet blir en ny model s när de väl stoppar i 4680 och fixar lite basfunktioner... man kan hoppas).
Model S P90DL+ (2015) Såld 2024
Model 3 LR (2021) (såld 2025)
BMW iX xDrive50 (2024)
Kia EV3 (2025)
...har man tråkiga föråldrade produkter kan man ju ta till ballonger, tårtor och konfetti för att smycka grisen. Alltid lurar det någon!
Det handlar inte om det. Oavsett vad man säljer så tjänar man på att ge kunden en bra upplevelse. Sånt är viktigare än du tror. Vi är inte alltid så rationella som vi tror.
Håller med, behövs inte mycket ibland. Fick en gång några golfbollar av en trevlig försäljare på Audi + ett proffsigt bemötande. Gjorde gärna affär med honom.
Det är tröttsamt med anekdotiska ”bevis” på att märke X och bil Y är bra/dålig. (Om någon bryr sig hade min bil åt helvete sne vänster bakdörr och vid B pelare var en gummilist felmonterad så vatten hade förstört kameran som sitter där, vid leverans)
Här är statistik som säger att Tesla är inte så bra som ofta prisas bland medlemmarna. Jag tycker vi ska vara ärliga, annars blir Tesla kanske inte bättre.
Det är tröttsamt med anekdotiska ”bevis” på att märke X och bil Y är bra/dålig. (Om någon bryr sig hade min bil åt helvete sne vänster bakdörr och vid B pelare var en gummilist felmonterad så vatten hade förstört kameran som sitter där, vid leverans)
Här är statistik som säger att Tesla är inte så bra som ofta prisas bland medlemmarna. Jag tycker vi ska vara ärliga, annars blir Tesla kanske inte bättre.
Det bör nämnas att även om Consumer reports inte rekommenderar Tesla så har Teslaägarna den högsta kundnöjdhet hos någon bil som Consumer reports någonsin har testat och det med en rätt god marginal. Tesla ligger långt före Genesis, Porsche och andra. Det har varit så varje år sedan Model S lanserades.
Tesla har ibland problem med detaljkvaliteten men de har de flesta andra märken med nuförtiden. Marginalerna har blivit tajtare i bilindustrin senaste tiden och det har gjort att kvaliteten sjunker. Det är heller ingen tvekan om att tex tidiga Model 3 hade mer problem än medelbilen. Senare Model 3 är mycket bättre och de syns tex tydligt i What cars undersökning: https://www.whatcar.com/news/2020-what- ... ars/n21867
Jag vet att många här på forumet betraktar en bil som nån slags mobiltelefon, en pryl som man köper med kaffepengar. Teslaägare är kanske överrepresenterade i den kategorin bilköpare. Jag vet inte.
Men för många, troligen de allra flesta, är en bil en jättedyr investering som ligger prismässigt i paritet med en bostad. De flesta kommer aldrig ens i närheten av en fabriksny bil, och en del kanske köper ny bil en gång i livet.
Det får man behålla i bakhuvudet när man pratar om leveransupplevelsen. Hur roligt är det när man äntligen får ta emot sin nya bil, som man kanske sparat på under många många år, som man har väntat på och längtat efter i flera månader, och sen får man ta emot den utomhus i snålblåsten, med kanske nån repa nånstans och i allmänt tveksamt skick, med säljfolk som inte bryr sig?
Jag tycker inte att det har med bortskämthet att göra överhuvudtaget.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Jag vet att många här på forumet betraktar en bil som nån slags mobiltelefon, en pryl som man köper med kaffepengar. Teslaägare är kanske överrepresenterade i den kategorin bilköpare. Jag vet inte.
Men för många, troligen de allra flesta, är en bil en jättedyr investering som ligger prismässigt i paritet med en bostad. De flesta kommer aldrig ens i närheten av en fabriksny bil, och en del kanske köper ny bil en gång i livet.
Det får man behålla i bakhuvudet när man pratar om leveransupplevelsen. Hur roligt är det när man äntligen får ta emot sin nya bil, som man kanske sparat på under många många år, som man har väntat på och längtat efter i flera månader, och sen får man ta emot den utomhus i snålblåsten, med kanske nån repa nånstans och i allmänt tveksamt skick, med säljfolk som inte bryr sig?
Jag tycker inte att det har med bortskämthet att göra överhuvudtaget.
Jag tar hellre en bil i regn/snö än någon smörig säljare som ger mig en sämre bil. Klart som korvspad att Tesla kan lägga 500kr extra på leveransupplevelsen, men det har ju inget med bilen i sig att göra.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Jag tar hellre en bil i regn/snö än någon smörig säljare som ger mig en sämre bil. Klart som korvspad att Tesla kan lägga 500kr extra på leveransupplevelsen, men det har ju inget med bilen i sig att göra.
Poängen är att man inte ska behöva välja. Jag tar gärna lite smörig attityd om jag till exempel får bilen levererad hem till dörren. Något som jag vet att åtminstone många begagnathandlare gör nu i Corona-tider.
Före Model 3 var servicen dock i världsklass. Är en otrolig försämring som skett sen dess, även om det faktiskt blivit bättre senaste året. Så det finns hopp!
Jag förstår inte det argumentet för att vara ärlig. Varför ska det alltid vara en smörig säljare som levererar en icke-Tesla? Jag har hört detta ganska ofta nu, och ibland får jag intrycket av att bilsäljare av icke-Teslor på något vis är extra dåliga männsikor som bara försöker lura sina kunder. Säkert finns sådana, det vet jag inte. Men jag har aldrig träffat dem. Och om det nu skulle vara så, varför skulle jag vara så korkat av köpa en bil av en sådan smörig typ? Det finns ju andra bilhandlare som kanske har trevligare säljare. Skillnaden är att jag kan välja i det fallet. Men när jag köper en Tesla har jag inte den lyxen. Det är kanske en extra smörig typ som ger mig bilnyckeln till nya Teslan, och om jag tänker efter så var nog Tesla-säljaren den sämsta av alla bilsäljare jag har träffat. Det viktigaste var att få min signatur under leveransgodkännandet. Allt annat var ointressant för honom.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Man är väl färgad av den egna upplevelsen.
Jag har träffat olika typer av försäljare och dom dåliga återkommer man ju inte till och gör ju definitivt inte affär med.
Dom tre senaste bilförsäljarna jag har kommit i kontakt med har varit helt utan anmärkning. Hjälpsamma även efter köpet.
Förstår inte varför det är synonymt med just elbilar att inte ha personlig kontakt.
Man är väl färgad av den egna upplevelsen.
Jag har träffat olika typer av försäljare och dom dåliga återkommer man ju inte till och gör ju definitivt inte affär med.
Dom tre senaste bilförsäljarna jag har kommit i kontakt med har varit helt utan anmärkning. Hjälpsamma även efter köpet.
Förstår inte varför det är synonymt med just elbilar att inte ha personlig kontakt.
Det ligger i tiden och anses antagligen modernt. Unga människor idag blir faktiskt förolämpade om man ringer istället för att messa så mänsklig kontakt är definitivt på väg ut.