Tänker att 1km i 30km/h med den vikten inte skulle va så mkt värre än 1000kg 20 mil i 80km/h

Någon som testat dra tungt? Bör man avstå pga problem med garanti?
Moderator: Redaktion
Jag skulle köra med Teslan. En bra dragbil.ingenjoren skrev:Hur strikt ska man ta dragvikten på M3? Skulle gärna kunna dra min båt nån enstaka km (LGF kärra) för att lagga i resp. ta upp den en gång om året. Kan förstås hyra nåt men det skulle vara skönt att slippa! Gissar att ekipaget väger 1200-1400kg.
Tänker att 1km i 30km/h med den vikten inte skulle va så mkt värre än 1000kg 20 mil i 80km/h
Någon som testat dra tungt? Bör man avstå pga problem med garanti?
En båttransportvagn får klassas som efterfordon trots att den kan transportera gods, en båt. Om en båttransportvagn ska kunna betraktas som efterfordon får den inte ha någon fjädring. Den behöver inte vara registrerad, istället för registreringsskylt har man en LGF-skylt baktill som varnar för långsamtgående fordon. Efterfordon får nämligen aldrig dras i högre fart än 30 km/tim.
Bilens maximala släpvagnsvikt gäller inte juridiskt när man kopplat till ett efterfordon, men föraren ansvarar ju med körkort och plånbok för att inte bilen överbelastas så någon olycka inträffar. Om efterfordonet är obromsat får bruttovikten (verklig vikt inklusive last) inte vara högre än dragbilens bruttovikt. Det är inte krav på körkort med E-behörighet när man drar tyngre efterfordon.
Bo Göingberg, Transportstyrelsen
Nej polisen har inget att säga till om. Man får dra tungt med långsamtgående fordon.LasseTM skrev:Bilen klarar mer men kommer farbror blå är det värre.
Underbar dragbil
Tror du inte att det är svårt att bevisa att du har dragit mer än 1000kg?ingenjoren skrev:Låter lovande, blir nog att dra båten med 3an trots allt. Tack för info och kul med bilder!
Vad gäller garanti tänker jag mig att bilen har så pass mkt sensorer så det är svårt att smyga med att man dragit över 1000 kg.
Möjligen lite väl pessimistisk men tänker att Tesla skulle kunna skylla vilket potentiellt framtida fel som helst på att man dragit för tungt någon gång
Om man kan sin mekanik och vet vilka gränserna är så kan man räkna på det. Har man tänkt sig att dra bara lite över specen, på platt mark och i låg hastighet så går det nog bra. Men här i tråden så talas också om att dra över tre ggr mer än den tekniska dragvikten. Det kan bli dyrt om det inte håller.
Jo, fast det är knappast dragkroken som är begränsande utan bilens bromsar som inte klarar för hög tågvikt i hög fart i långa nedförsbackar eftersom de är för klena och riskerar att mattas. Tar man hänsyn till det och håller sig till låg fart och undviker att belasta bromsarna för mycket så är det ingen fara.mussla skrev: ↑23 jul 2024 15:04Om man kan sin mekanik och vet vilka gränserna är så kan man räkna på det. Har man tänkt sig att dra bara lite över specen, på platt mark och i låg hastighet så går det nog bra. Men här i tråden så talas också om att dra över tre ggr mer än den tekniska dragvikten. Det kan bli dyrt om det inte håller.
Om det enbart är bromsarnas utmattning som är problemet så ger det i så fall att model y har bättre bromsar än model 3- model y har ju ganska mycket högre maximal dragvikt än model 3. Det måste väl ändå vara fler parameter med i spelet än så? Dragkrokens brottgräns, axeltryck, bilens tjänstevikt m.m. borde spela in.Maw skrev: ↑23 jul 2024 15:23Jo, fast det är knappast dragkroken som är begränsande utan bilens bromsar som inte klarar för hög tågvikt i hög fart i långa nedförsbackar eftersom de är för klena och riskerar att mattas. Tar man hänsyn till det och håller sig till låg fart och undviker att belasta bromsarna för mycket så är det ingen fara.mussla skrev: ↑23 jul 2024 15:04Om man kan sin mekanik och vet vilka gränserna är så kan man räkna på det. Har man tänkt sig att dra bara lite över specen, på platt mark och i låg hastighet så går det nog bra. Men här i tråden så talas också om att dra över tre ggr mer än den tekniska dragvikten. Det kan bli dyrt om det inte håller.
Dragkroken måste rimligtvis klara minst bilens möjliga dragkraft även om den tillåtna släpvagnsvikten bara är 1000 kg på Model 3. Även ett lätt släp kan ju fastna på ett eller annat sätt.
Nej. Som Maw skrev kan ju t.ex. ett lätt släp fastna på något och behöva dras loss. Eller om bilen blir hängande på släpet i en nedförsbacke.mussla skrev: ↑23 jul 2024 19:17Om det enbart är bromsarnas utmattning som är problemet så ger det i så fall att model y har bättre bromsar än model 3- model y har ju ganska mycket högre maximal dragvikt än model 3. Det måste väl ändå vara fler parameter med i spelet än så? Dragkrokens brottgräns, axeltryck, bilens tjänstevikt m.m. borde spela in.Maw skrev: ↑23 jul 2024 15:23Jo, fast det är knappast dragkroken som är begränsande utan bilens bromsar som inte klarar för hög tågvikt i hög fart i långa nedförsbackar eftersom de är för klena och riskerar att mattas. Tar man hänsyn till det och håller sig till låg fart och undviker att belasta bromsarna för mycket så är det ingen fara.mussla skrev: ↑23 jul 2024 15:04Om man kan sin mekanik och vet vilka gränserna är så kan man räkna på det. Har man tänkt sig att dra bara lite över specen, på platt mark och i låg hastighet så går det nog bra. Men här i tråden så talas också om att dra över tre ggr mer än den tekniska dragvikten. Det kan bli dyrt om det inte håller.
Dragkroken måste rimligtvis klara minst bilens möjliga dragkraft även om den tillåtna släpvagnsvikten bara är 1000 kg på Model 3. Även ett lätt släp kan ju fastna på ett eller annat sätt.
Jag håller med om att bilen rimligen klarar högre dragvikt om man kör i max 30 km/h men det finns naturligtvis en gräns. Kollar man här så står det att dragkroken till model 3 har en släpvikt på 1033 kg https://dragkrokskungen.se/tesla/model- ... vtagbar-0/ Är det den maximala kapaciteten dragkroken klarar?
Så grundtanken är att om bilen orkar rubba släpet så håller det. Det låter iofs rimligt så länge det handlar om låga hastigheter, plan mark och inga hårda inbromsningar. Det kan nog bli högra krafter när man lägger i båten och skall backa nedför rampen dock.Fredrik j skrev: ↑24 jul 2024 06:43Nej. Som Maw skrev kan ju t.ex. ett lätt släp fastna på något och behöva dras loss. Eller om bilen blir hängande på släpet i en nedförsbacke.mussla skrev: ↑23 jul 2024 19:17Om det enbart är bromsarnas utmattning som är problemet så ger det i så fall att model y har bättre bromsar än model 3- model y har ju ganska mycket högre maximal dragvikt än model 3. Det måste väl ändå vara fler parameter med i spelet än så? Dragkrokens brottgräns, axeltryck, bilens tjänstevikt m.m. borde spela in.Maw skrev: ↑23 jul 2024 15:23Jo, fast det är knappast dragkroken som är begränsande utan bilens bromsar som inte klarar för hög tågvikt i hög fart i långa nedförsbackar eftersom de är för klena och riskerar att mattas. Tar man hänsyn till det och håller sig till låg fart och undviker att belasta bromsarna för mycket så är det ingen fara.mussla skrev: ↑23 jul 2024 15:04Om man kan sin mekanik och vet vilka gränserna är så kan man räkna på det. Har man tänkt sig att dra bara lite över specen, på platt mark och i låg hastighet så går det nog bra. Men här i tråden så talas också om att dra över tre ggr mer än den tekniska dragvikten. Det kan bli dyrt om det inte håller.
Dragkroken måste rimligtvis klara minst bilens möjliga dragkraft även om den tillåtna släpvagnsvikten bara är 1000 kg på Model 3. Även ett lätt släp kan ju fastna på ett eller annat sätt.
Jag håller med om att bilen rimligen klarar högre dragvikt om man kör i max 30 km/h men det finns naturligtvis en gräns. Kollar man här så står det att dragkroken till model 3 har en släpvikt på 1033 kg https://dragkrokskungen.se/tesla/model- ... vtagbar-0/ Är det den maximala kapaciteten dragkroken klarar?
Kroken ska hålla för minst 100km/h max inbromsning med lastat släp.
Det är väl betydligt större bromsar på MY än på M3?mussla skrev: ↑24 jul 2024 11:03Så grundtanken är att om bilen orkar rubba släpet så håller det. Det låter iofs rimligt så länge det handlar om låga hastigheter, plan mark och inga hårda inbromsningar. Det kan nog bli högra krafter när man lägger i båten och skall backa nedför rampen dock.Fredrik j skrev: ↑24 jul 2024 06:43Nej. Som Maw skrev kan ju t.ex. ett lätt släp fastna på något och behöva dras loss. Eller om bilen blir hängande på släpet i en nedförsbacke.mussla skrev: ↑23 jul 2024 19:17Om det enbart är bromsarnas utmattning som är problemet så ger det i så fall att model y har bättre bromsar än model 3- model y har ju ganska mycket högre maximal dragvikt än model 3. Det måste väl ändå vara fler parameter med i spelet än så? Dragkrokens brottgräns, axeltryck, bilens tjänstevikt m.m. borde spela in.Maw skrev: ↑23 jul 2024 15:23Jo, fast det är knappast dragkroken som är begränsande utan bilens bromsar som inte klarar för hög tågvikt i hög fart i långa nedförsbackar eftersom de är för klena och riskerar att mattas. Tar man hänsyn till det och håller sig till låg fart och undviker att belasta bromsarna för mycket så är det ingen fara.mussla skrev: ↑23 jul 2024 15:04
Om man kan sin mekanik och vet vilka gränserna är så kan man räkna på det. Har man tänkt sig att dra bara lite över specen, på platt mark och i låg hastighet så går det nog bra. Men här i tråden så talas också om att dra över tre ggr mer än den tekniska dragvikten. Det kan bli dyrt om det inte håller.
Dragkroken måste rimligtvis klara minst bilens möjliga dragkraft även om den tillåtna släpvagnsvikten bara är 1000 kg på Model 3. Även ett lätt släp kan ju fastna på ett eller annat sätt.
Jag håller med om att bilen rimligen klarar högre dragvikt om man kör i max 30 km/h men det finns naturligtvis en gräns. Kollar man här så står det att dragkroken till model 3 har en släpvikt på 1033 kg https://dragkrokskungen.se/tesla/model- ... vtagbar-0/ Är det den maximala kapaciteten dragkroken klarar?
Kroken ska hålla för minst 100km/h max inbromsning med lastat släp.
Jag är fortfarande undrande över varför Model Y har högre dragvikt än 3 om det endast handlar om bromsarna.
Model y är ju tyngre.mussla skrev: ↑24 jul 2024 11:03Så grundtanken är att om bilen orkar rubba släpet så håller det. Det låter iofs rimligt så länge det handlar om låga hastigheter, plan mark och inga hårda inbromsningar. Det kan nog bli högra krafter när man lägger i båten och skall backa nedför rampen dock.Fredrik j skrev: ↑24 jul 2024 06:43Nej. Som Maw skrev kan ju t.ex. ett lätt släp fastna på något och behöva dras loss. Eller om bilen blir hängande på släpet i en nedförsbacke.mussla skrev: ↑23 jul 2024 19:17Om det enbart är bromsarnas utmattning som är problemet så ger det i så fall att model y har bättre bromsar än model 3- model y har ju ganska mycket högre maximal dragvikt än model 3. Det måste väl ändå vara fler parameter med i spelet än så? Dragkrokens brottgräns, axeltryck, bilens tjänstevikt m.m. borde spela in.Maw skrev: ↑23 jul 2024 15:23Jo, fast det är knappast dragkroken som är begränsande utan bilens bromsar som inte klarar för hög tågvikt i hög fart i långa nedförsbackar eftersom de är för klena och riskerar att mattas. Tar man hänsyn till det och håller sig till låg fart och undviker att belasta bromsarna för mycket så är det ingen fara.mussla skrev: ↑23 jul 2024 15:04
Om man kan sin mekanik och vet vilka gränserna är så kan man räkna på det. Har man tänkt sig att dra bara lite över specen, på platt mark och i låg hastighet så går det nog bra. Men här i tråden så talas också om att dra över tre ggr mer än den tekniska dragvikten. Det kan bli dyrt om det inte håller.
Dragkroken måste rimligtvis klara minst bilens möjliga dragkraft även om den tillåtna släpvagnsvikten bara är 1000 kg på Model 3. Även ett lätt släp kan ju fastna på ett eller annat sätt.
Jag håller med om att bilen rimligen klarar högre dragvikt om man kör i max 30 km/h men det finns naturligtvis en gräns. Kollar man här så står det att dragkroken till model 3 har en släpvikt på 1033 kg https://dragkrokskungen.se/tesla/model- ... vtagbar-0/ Är det den maximala kapaciteten dragkroken klarar?
Kroken ska hålla för minst 100km/h max inbromsning med lastat släp.
Jag är fortfarande undrande över varför Model Y har högre dragvikt än 3 om det endast handlar om bromsarna.
Jag skulle snarare säga att de är obetydligt större, går fortfarande att få på 18" fälgar på MY/MYP.