Sida 1 av 1

Dra tungt med M3

Postat: 06 dec 2020 22:47
av ingenjoren
Hur strikt ska man ta dragvikten på M3? Skulle gärna kunna dra min båt nån enstaka km (LGF kärra) för att lagga i resp. ta upp den en gång om året. Kan förstås hyra nåt men det skulle vara skönt att slippa! Gissar att ekipaget väger 1200-1400kg.

Tänker att 1km i 30km/h med den vikten inte skulle va så mkt värre än 1000kg 20 mil i 80km/h ;)

Någon som testat dra tungt? Bör man avstå pga problem med garanti?

Re: Dra tungt med M3

Postat: 06 dec 2020 23:08
av Zalman3
ingenjoren skrev:
Hur strikt ska man ta dragvikten på M3? Skulle gärna kunna dra min båt nån enstaka km (LGF kärra) för att lagga i resp. ta upp den en gång om året. Kan förstås hyra nåt men det skulle vara skönt att slippa! Gissar att ekipaget väger 1200-1400kg.

Tänker att 1km i 30km/h med den vikten inte skulle va så mkt värre än 1000kg 20 mil i 80km/h ;)

Någon som testat dra tungt? Bör man avstå pga problem med garanti?
Jag skulle köra med Teslan. En bra dragbil.
Och om du kör försiktigt i 30 km/h så överbelastar du ingenting.

Och hur skulle det kunna bli problem med garantin om du har rätt kultryck och har kört mycket försiktigt?

Här drar man en husvagn på 2,8 ton med en Tesla M3.

Re: Dra tungt med M3

Postat: 06 dec 2020 23:24
av LasseTM
Bilen klarar mer men kommer farbror blå är det värre.
Underbar dragbil

Re: Dra tungt med M3

Postat: 06 dec 2020 23:27
av Zalman3

En båttransportvagn får klassas som efterfordon trots att den kan transportera gods, en båt. Om en båttransportvagn ska kunna betraktas som efterfordon får den inte ha någon fjädring. Den behöver inte vara registrerad, istället för registreringsskylt har man en LGF-skylt baktill som varnar för långsamtgående fordon. Efterfordon får nämligen aldrig dras i högre fart än 30 km/tim.
 
Bilens maximala släpvagnsvikt gäller inte juridiskt när man kopplat till ett efterfordon, men föraren ansvarar ju med körkort och plånbok för att inte bilen överbelastas så någon olycka inträffar. Om efterfordonet är obromsat får bruttovikten (verklig vikt inklusive last) inte vara högre än dragbilens bruttovikt. Det är inte krav på körkort med E-behörighet när man drar tyngre efterfordon.
Bo Göingberg, Transportstyrelsen


Re: Dra tungt med M3

Postat: 07 dec 2020 07:27
av slugger75
LasseTM skrev:
Bilen klarar mer men kommer farbror blå är det värre.
Underbar dragbil
Nej polisen har inget att säga till om. Man får dra tungt med långsamtgående fordon.
Och ja, bilen klarar vikten.

Re: Dra tungt med M3

Postat: 07 dec 2020 09:21
av P951
Har tagit upp och lagt i med Model 3 LR plus några kilometers långsam transport. Båtupptagningsvagn, obromsad, 21" båt med inombordare, ca. 1700kg.

Funkar fantastiskt anser jag, inte ett slir även när jag drar den över grusiga branta krön etc.

Re: Dra tungt med M3

Postat: 07 dec 2020 09:42
av gellerstam
Min förra båt vägde strax över 1700kg inkl. trailer. Körde ca 65km till vinterförvaring med min 3a, nemas problemas.
Beda_M3.jpg
Forb_beda.jpg

Re: Dra tungt med M3

Postat: 07 dec 2020 23:05
av ingenjoren
Låter lovande, blir nog att dra båten med 3an trots allt. Tack för info och kul med bilder!

Vad gäller garanti tänker jag mig att bilen har så pass mkt sensorer så det är svårt att smyga med att man dragit över 1000 kg.
Möjligen lite väl pessimistisk men tänker att Tesla skulle kunna skylla vilket potentiellt framtida fel som helst på att man dragit för tungt någon gång :lol:

Re: Dra tungt med M3

Postat: 08 dec 2020 08:22
av LasseTM
ingenjoren skrev:
Låter lovande, blir nog att dra båten med 3an trots allt. Tack för info och kul med bilder!

Vad gäller garanti tänker jag mig att bilen har så pass mkt sensorer så det är svårt att smyga med att man dragit över 1000 kg.
Möjligen lite väl pessimistisk men tänker att Tesla skulle kunna skylla vilket potentiellt framtida fel som helst på att man dragit för tungt någon gång :lol:
Tror du inte att det är svårt att bevisa att du har dragit mer än 1000kg?
Du kanske körde i en orkan vid just det tillfället med en segelbåt med alla segel ute, det var bara en liten båt på 500kg i kolfiber men du hade 100m2 segel som stävade emot färdriktningen?
Finns ju ingen sensor som anger just din dragvikt och den kan ju variera rätt kraftigt under färd.

Re: Dra tungt med M3

Postat: 23 jul 2024 08:23
av di98mase
Intressant tråd detta.

Jag har en båt på 2500kg samt efterfordon på 750kg som jag gärna skulle dra med min Highland LR.
Båten ska köras till och från vinterförvaring och till macken en gång per sommar.

Kärran är har dubbla axlar.

Är det en bra eller dålig idé att dra ekipaget?

Det kritiska momentet är ju när båten ska dras upp ur vattnet tänker jag.

Är det nått jag missat eller bör tänka på en extra gång innan jag testar?

Re: Dra tungt med M3

Postat: 23 jul 2024 10:02
av Olten
Oj, verkligen inga problem med en LR, bara dra på 😃

Re: Dra tungt med M3

Postat: 23 jul 2024 11:35
av mussla
Jag hade varit försiktig med att dra över vad bilen är specad för. Kan gå bra men kan också sluta med att dragkroken släpper och drar sönder något. Det beror naturligtvis på hur man kör också. Är det plan mark och låg hastighet så blir belastningen lägre än om det är backigt.

Vad det gäller garantier så kan det vara svårt att förklara om det har blivit mekaniska skador på bilen för att man har dragit upp en tung båt ut vattnet.

För övrigt så kan jag säga att Y är trevlig att dra med. Jag drar hästtransport med min och den är bra mycket trevligare än en diesel-golf som jag också har dragit med. Dock håller jag mig under bilens tillåtna dragvikt.

Re: Dra tungt med M3

Postat: 23 jul 2024 14:21
av Fredrik j
Bilens tekniska dragvikt tar också höjd för hastigheter upp till 100km/h och både upp och nedför samt undanmanöver. Att dra en båtkärra lugnt och försiktigt är rimligtvis inget problem.

Re: Dra tungt med M3

Postat: 23 jul 2024 15:04
av mussla
Fredrik j skrev: 23 jul 2024 14:21
Bilens tekniska dragvikt tar också höjd för hastigheter upp till 100km/h och både upp och nedför samt undanmanöver. Att dra en båtkärra lugnt och försiktigt är rimligtvis inget problem.
Om man kan sin mekanik och vet vilka gränserna är så kan man räkna på det. Har man tänkt sig att dra bara lite över specen, på platt mark och i låg hastighet så går det nog bra. Men här i tråden så talas också om att dra över tre ggr mer än den tekniska dragvikten. Det kan bli dyrt om det inte håller.

Re: Dra tungt med M3

Postat: 23 jul 2024 15:23
av Maw
mussla skrev: 23 jul 2024 15:04
Fredrik j skrev: 23 jul 2024 14:21
Bilens tekniska dragvikt tar också höjd för hastigheter upp till 100km/h och både upp och nedför samt undanmanöver. Att dra en båtkärra lugnt och försiktigt är rimligtvis inget problem.
Om man kan sin mekanik och vet vilka gränserna är så kan man räkna på det. Har man tänkt sig att dra bara lite över specen, på platt mark och i låg hastighet så går det nog bra. Men här i tråden så talas också om att dra över tre ggr mer än den tekniska dragvikten. Det kan bli dyrt om det inte håller.
Jo, fast det är knappast dragkroken som är begränsande utan bilens bromsar som inte klarar för hög tågvikt i hög fart i långa nedförsbackar eftersom de är för klena och riskerar att mattas. Tar man hänsyn till det och håller sig till låg fart och undviker att belasta bromsarna för mycket så är det ingen fara.

Dragkroken måste rimligtvis klara minst bilens möjliga dragkraft även om den tillåtna släpvagnsvikten bara är 1000 kg på Model 3. Även ett lätt släp kan ju fastna på ett eller annat sätt.

Re: Dra tungt med M3

Postat: 23 jul 2024 18:31
av Teslasemitruck
Hur är det med överhettning och dra tungt släp långt?
2019 testade en polare min m3 sr+ rätt hårt på kurvig väg och batterierna tappade faktiskt lite range av det. Syntes på loggningen i teslafi.

Re: Dra tungt med M3

Postat: 23 jul 2024 19:17
av mussla
Maw skrev: 23 jul 2024 15:23
mussla skrev: 23 jul 2024 15:04
Fredrik j skrev: 23 jul 2024 14:21
Bilens tekniska dragvikt tar också höjd för hastigheter upp till 100km/h och både upp och nedför samt undanmanöver. Att dra en båtkärra lugnt och försiktigt är rimligtvis inget problem.
Om man kan sin mekanik och vet vilka gränserna är så kan man räkna på det. Har man tänkt sig att dra bara lite över specen, på platt mark och i låg hastighet så går det nog bra. Men här i tråden så talas också om att dra över tre ggr mer än den tekniska dragvikten. Det kan bli dyrt om det inte håller.
Jo, fast det är knappast dragkroken som är begränsande utan bilens bromsar som inte klarar för hög tågvikt i hög fart i långa nedförsbackar eftersom de är för klena och riskerar att mattas. Tar man hänsyn till det och håller sig till låg fart och undviker att belasta bromsarna för mycket så är det ingen fara.

Dragkroken måste rimligtvis klara minst bilens möjliga dragkraft även om den tillåtna släpvagnsvikten bara är 1000 kg på Model 3. Även ett lätt släp kan ju fastna på ett eller annat sätt.
Om det enbart är bromsarnas utmattning som är problemet så ger det i så fall att model y har bättre bromsar än model 3- model y har ju ganska mycket högre maximal dragvikt än model 3. Det måste väl ändå vara fler parameter med i spelet än så? Dragkrokens brottgräns, axeltryck, bilens tjänstevikt m.m. borde spela in.

Jag håller med om att bilen rimligen klarar högre dragvikt om man kör i max 30 km/h men det finns naturligtvis en gräns. Kollar man här så står det att dragkroken till model 3 har en släpvikt på 1033 kg https://dragkrokskungen.se/tesla/model- ... vtagbar-0/ Är det den maximala kapaciteten dragkroken klarar?

Re: Dra tungt med M3

Postat: 24 jul 2024 06:43
av Fredrik j
mussla skrev: 23 jul 2024 19:17
Maw skrev: 23 jul 2024 15:23
mussla skrev: 23 jul 2024 15:04
Fredrik j skrev: 23 jul 2024 14:21
Bilens tekniska dragvikt tar också höjd för hastigheter upp till 100km/h och både upp och nedför samt undanmanöver. Att dra en båtkärra lugnt och försiktigt är rimligtvis inget problem.
Om man kan sin mekanik och vet vilka gränserna är så kan man räkna på det. Har man tänkt sig att dra bara lite över specen, på platt mark och i låg hastighet så går det nog bra. Men här i tråden så talas också om att dra över tre ggr mer än den tekniska dragvikten. Det kan bli dyrt om det inte håller.
Jo, fast det är knappast dragkroken som är begränsande utan bilens bromsar som inte klarar för hög tågvikt i hög fart i långa nedförsbackar eftersom de är för klena och riskerar att mattas. Tar man hänsyn till det och håller sig till låg fart och undviker att belasta bromsarna för mycket så är det ingen fara.

Dragkroken måste rimligtvis klara minst bilens möjliga dragkraft även om den tillåtna släpvagnsvikten bara är 1000 kg på Model 3. Även ett lätt släp kan ju fastna på ett eller annat sätt.
Om det enbart är bromsarnas utmattning som är problemet så ger det i så fall att model y har bättre bromsar än model 3- model y har ju ganska mycket högre maximal dragvikt än model 3. Det måste väl ändå vara fler parameter med i spelet än så? Dragkrokens brottgräns, axeltryck, bilens tjänstevikt m.m. borde spela in.

Jag håller med om att bilen rimligen klarar högre dragvikt om man kör i max 30 km/h men det finns naturligtvis en gräns. Kollar man här så står det att dragkroken till model 3 har en släpvikt på 1033 kg https://dragkrokskungen.se/tesla/model- ... vtagbar-0/ Är det den maximala kapaciteten dragkroken klarar?
Nej. Som Maw skrev kan ju t.ex. ett lätt släp fastna på något och behöva dras loss. Eller om bilen blir hängande på släpet i en nedförsbacke.
Kroken ska hålla för minst 100km/h max inbromsning med lastat släp.

Re: Dra tungt med M3

Postat: 24 jul 2024 11:03
av mussla
Fredrik j skrev: 24 jul 2024 06:43
mussla skrev: 23 jul 2024 19:17
Maw skrev: 23 jul 2024 15:23
mussla skrev: 23 jul 2024 15:04
Fredrik j skrev: 23 jul 2024 14:21
Bilens tekniska dragvikt tar också höjd för hastigheter upp till 100km/h och både upp och nedför samt undanmanöver. Att dra en båtkärra lugnt och försiktigt är rimligtvis inget problem.
Om man kan sin mekanik och vet vilka gränserna är så kan man räkna på det. Har man tänkt sig att dra bara lite över specen, på platt mark och i låg hastighet så går det nog bra. Men här i tråden så talas också om att dra över tre ggr mer än den tekniska dragvikten. Det kan bli dyrt om det inte håller.
Jo, fast det är knappast dragkroken som är begränsande utan bilens bromsar som inte klarar för hög tågvikt i hög fart i långa nedförsbackar eftersom de är för klena och riskerar att mattas. Tar man hänsyn till det och håller sig till låg fart och undviker att belasta bromsarna för mycket så är det ingen fara.

Dragkroken måste rimligtvis klara minst bilens möjliga dragkraft även om den tillåtna släpvagnsvikten bara är 1000 kg på Model 3. Även ett lätt släp kan ju fastna på ett eller annat sätt.
Om det enbart är bromsarnas utmattning som är problemet så ger det i så fall att model y har bättre bromsar än model 3- model y har ju ganska mycket högre maximal dragvikt än model 3. Det måste väl ändå vara fler parameter med i spelet än så? Dragkrokens brottgräns, axeltryck, bilens tjänstevikt m.m. borde spela in.

Jag håller med om att bilen rimligen klarar högre dragvikt om man kör i max 30 km/h men det finns naturligtvis en gräns. Kollar man här så står det att dragkroken till model 3 har en släpvikt på 1033 kg https://dragkrokskungen.se/tesla/model- ... vtagbar-0/ Är det den maximala kapaciteten dragkroken klarar?
Nej. Som Maw skrev kan ju t.ex. ett lätt släp fastna på något och behöva dras loss. Eller om bilen blir hängande på släpet i en nedförsbacke.
Kroken ska hålla för minst 100km/h max inbromsning med lastat släp.
Så grundtanken är att om bilen orkar rubba släpet så håller det. Det låter iofs rimligt så länge det handlar om låga hastigheter, plan mark och inga hårda inbromsningar. Det kan nog bli högra krafter när man lägger i båten och skall backa nedför rampen dock.

Jag är fortfarande undrande över varför Model Y har högre dragvikt än 3 om det endast handlar om bromsarna.

Re: Dra tungt med M3

Postat: 24 jul 2024 11:43
av Maw
mussla skrev: 24 jul 2024 11:03
Fredrik j skrev: 24 jul 2024 06:43
mussla skrev: 23 jul 2024 19:17
Maw skrev: 23 jul 2024 15:23
mussla skrev: 23 jul 2024 15:04


Om man kan sin mekanik och vet vilka gränserna är så kan man räkna på det. Har man tänkt sig att dra bara lite över specen, på platt mark och i låg hastighet så går det nog bra. Men här i tråden så talas också om att dra över tre ggr mer än den tekniska dragvikten. Det kan bli dyrt om det inte håller.
Jo, fast det är knappast dragkroken som är begränsande utan bilens bromsar som inte klarar för hög tågvikt i hög fart i långa nedförsbackar eftersom de är för klena och riskerar att mattas. Tar man hänsyn till det och håller sig till låg fart och undviker att belasta bromsarna för mycket så är det ingen fara.

Dragkroken måste rimligtvis klara minst bilens möjliga dragkraft även om den tillåtna släpvagnsvikten bara är 1000 kg på Model 3. Även ett lätt släp kan ju fastna på ett eller annat sätt.
Om det enbart är bromsarnas utmattning som är problemet så ger det i så fall att model y har bättre bromsar än model 3- model y har ju ganska mycket högre maximal dragvikt än model 3. Det måste väl ändå vara fler parameter med i spelet än så? Dragkrokens brottgräns, axeltryck, bilens tjänstevikt m.m. borde spela in.

Jag håller med om att bilen rimligen klarar högre dragvikt om man kör i max 30 km/h men det finns naturligtvis en gräns. Kollar man här så står det att dragkroken till model 3 har en släpvikt på 1033 kg https://dragkrokskungen.se/tesla/model- ... vtagbar-0/ Är det den maximala kapaciteten dragkroken klarar?
Nej. Som Maw skrev kan ju t.ex. ett lätt släp fastna på något och behöva dras loss. Eller om bilen blir hängande på släpet i en nedförsbacke.
Kroken ska hålla för minst 100km/h max inbromsning med lastat släp.
Så grundtanken är att om bilen orkar rubba släpet så håller det. Det låter iofs rimligt så länge det handlar om låga hastigheter, plan mark och inga hårda inbromsningar. Det kan nog bli högra krafter när man lägger i båten och skall backa nedför rampen dock.

Jag är fortfarande undrande över varför Model Y har högre dragvikt än 3 om det endast handlar om bromsarna.
Det är väl betydligt större bromsar på MY än på M3?

Re: Dra tungt med M3

Postat: 24 jul 2024 12:58
av Fredrik j
mussla skrev: 24 jul 2024 11:03
Fredrik j skrev: 24 jul 2024 06:43
mussla skrev: 23 jul 2024 19:17
Maw skrev: 23 jul 2024 15:23
mussla skrev: 23 jul 2024 15:04


Om man kan sin mekanik och vet vilka gränserna är så kan man räkna på det. Har man tänkt sig att dra bara lite över specen, på platt mark och i låg hastighet så går det nog bra. Men här i tråden så talas också om att dra över tre ggr mer än den tekniska dragvikten. Det kan bli dyrt om det inte håller.
Jo, fast det är knappast dragkroken som är begränsande utan bilens bromsar som inte klarar för hög tågvikt i hög fart i långa nedförsbackar eftersom de är för klena och riskerar att mattas. Tar man hänsyn till det och håller sig till låg fart och undviker att belasta bromsarna för mycket så är det ingen fara.

Dragkroken måste rimligtvis klara minst bilens möjliga dragkraft även om den tillåtna släpvagnsvikten bara är 1000 kg på Model 3. Även ett lätt släp kan ju fastna på ett eller annat sätt.
Om det enbart är bromsarnas utmattning som är problemet så ger det i så fall att model y har bättre bromsar än model 3- model y har ju ganska mycket högre maximal dragvikt än model 3. Det måste väl ändå vara fler parameter med i spelet än så? Dragkrokens brottgräns, axeltryck, bilens tjänstevikt m.m. borde spela in.

Jag håller med om att bilen rimligen klarar högre dragvikt om man kör i max 30 km/h men det finns naturligtvis en gräns. Kollar man här så står det att dragkroken till model 3 har en släpvikt på 1033 kg https://dragkrokskungen.se/tesla/model- ... vtagbar-0/ Är det den maximala kapaciteten dragkroken klarar?
Nej. Som Maw skrev kan ju t.ex. ett lätt släp fastna på något och behöva dras loss. Eller om bilen blir hängande på släpet i en nedförsbacke.
Kroken ska hålla för minst 100km/h max inbromsning med lastat släp.
Så grundtanken är att om bilen orkar rubba släpet så håller det. Det låter iofs rimligt så länge det handlar om låga hastigheter, plan mark och inga hårda inbromsningar. Det kan nog bli högra krafter när man lägger i båten och skall backa nedför rampen dock.

Jag är fortfarande undrande över varför Model Y har högre dragvikt än 3 om det endast handlar om bromsarna.
Model y är ju tyngre.
En panikbromsning från 100km/h belastar nog draget mer än att krypköra upp en båt.

Re: Dra tungt med M3

Postat: 24 jul 2024 13:29
av Arctic Drifter
Maw skrev: 24 jul 2024 11:43
Det är väl betydligt större bromsar på MY än på M3?
Jag skulle snarare säga att de är obetydligt större, går fortfarande att få på 18" fälgar på MY/MYP.

M3 SR/LR har framskivor som mäter 12,6", bakskivorna är 13,2"
M3 P har framskivor som mäter 13,98", bakskivorna är 13,2"

MY SR/LR/P har framskivor som mäter 14,0", bakskivorna är 13,2"

Oken kan såklart skilja, men nu pratade vi storlek =)

Re: Dra tungt med M3

Postat: 24 jul 2024 15:17
av di98mase
Tack för kloka och intressanta svar/inlägg i diskussionen.
Jag har alltså bara för avsikt att dra upp ekipaget ur vattnet och sedan köra långsamt till mack/vinterförvaring 2000 meter bort. Det är relativt plan mark och farten är alltså under 30km/h.
Nu har jag undersökt mer noggrant och vikten blir på efterfordonet blir (släpet) 3100kg.
Själva dragvikten bör man ju kunna räkna ut med lite klassisk vektorberäkning. Dvs vilken dragkraft krävs för att dra 3100kg i en ramp med tex 20% lutning.
Jag ska räkna och testa detta en sen kväll när jag inte stör någon i hamnen. Magkänslan är bra.

Re: Dra tungt med M3

Postat: 28 mar 2025 16:35
av di98mase
Hej igen!
Vill bara återkoppla att det gick så grymt bra att dra båten med min M3. Har kört uppför, nerför, på grusväg och asfalt utan problem. Kan knappt tro att det är sant.
Ringde även en bilbärgare för att kolla om han kunde hjälpa mig upp OM bilen inte skulle orka. Trodde jag skulle bli utskälld och utskrattad men istället lovprisar han Tesla och berömmer dem för sin fantastiska förmåga att dra last osv. Han hade bara lovord om bilen. Där ser man va fel man kan ha…

Re: Dra tungt med M3

Postat: 28 mar 2025 21:33
av jonasl
Så länge du inte har överdrivet högt kultryck så är det inga som helst problem belastningsmässigt. Att smyga upp till 30 km/h med några ton på kroken är ingen stor belastning. Bilen ska ju klara max accelleration (och inbromsning) med sin godkända lastvikt.

Det är också helt lagligt att dra efterfordon som väger lika mkt som bilen. Väger de mer måste de vara bromsade.

Och ja, det är oerhört bra bilar att sjösätta med!