Om man är i fjällen med bilen på parkering utan tillgång till eluutag, minus 20 grader och snö och istäcke på bilen, ska man då starta klimatanläggning 1 timme före avfärd eller ska man stänga av efter en viss tid och räkna med att värmen stannar kvar och is mm fortsätter smälta?
Någon som testat vad 1 timmes oavbruten kupevärme drar på batteriet en kall vinterdag?
Re: Bästa sätt förvärma bilen
Postat: 12 dec 2020 14:20
av NiklasTesla
Arn skrev:
Om man är i fjällen med bilen på parkering utan tillgång till eluutag, minus 20 grader och snö och istäcke på bilen, ska man då starta klimatanläggning 1 timme före avfärd eller ska man stänga av efter en viss tid och räkna med att värmen stannar kvar och is mm fortsätter smälta?
Någon som testat vad 1 timmes oavbruten kupevärme drar på batteriet en kall vinterdag?
Starta ca 30min innan avfärd (borde räcka med marginal).
Bästa sätt förvärma bilen
Postat: 12 dec 2020 15:15
av BrooklynS
Alltså när vi är i fjällen så räcker en kvart defroster även när det är -30...
Tips är att innan sopa av den värsta snön i alla fall.
Re: Bästa sätt förvärma bilen
Postat: 12 dec 2020 16:36
av Arn
Låter ju suveränt med 15-30 min. Tesla rekommenderar 1 timme på sin hemsida
Hade en jobbig erfarenhet när dlrren inte gick att stänga igen vid frost. Behövdes 15-20 min innan det gick.
30 min, kan det dra bortåt 10% av batteriet?
Re: Bästa sätt förvärma bilen
Postat: 12 dec 2020 16:42
av mickeisol
Arn skrev:
Låter ju suveränt med 15-30 min. Tesla rekommenderar 1 timme på sin hemsida
Hade en jobbig erfarenhet när dlrren inte gick att stänga igen vid frost. Behövdes 15-20 min innan det gick.
30 min, kan det dra bortåt 10% av batteriet?
En timme är nog bra ifall bilen är ipluggad med mer tillgänglig ström än värmen drar (ifall man vill ha lika mycket kvar i batteriet när man far)
(för att batteriet ska bli varmt innan man far iväg).
Om den inte är ipluggad så är nog max en kvart att föredra, beror så klart på hur mycket batteri man behöver ha innan nästa laddning såklart.
Re: Bästa sätt förvärma bilen
Postat: 12 dec 2020 16:43
av BrooklynS
En timme defroster? Aldrig.
Re: Bästa sätt förvärma bilen
Postat: 12 dec 2020 16:45
av BrooklynS
30 min med 6kW värme är 3kWh. Så mycket har jag då aldrig värmt och skulle aldrig komma på tanken heller...
Det är 4% av batterikapaciteten på en Tesla 3LR
Re: Bästa sätt förvärma bilen
Postat: 12 dec 2020 16:45
av Legato
Arn skrev:
Låter ju suveränt med 15-30 min. Tesla rekommenderar 1 timme på sin hemsida
Hade en jobbig erfarenhet när dlrren inte gick att stänga igen vid frost. Behövdes 15-20 min innan det gick.
30 min, kan det dra bortåt 10% av batteriet?
Jag skulle köra minst 30 minuter. Men att borsta bort snön innan gör stor skillnad.
Det kommer inte dra så mycket som 10%. Maxeffekten är ca 11 kW på S&X, tror att det bara är 7 kW på Model 3.
Sen kör den ju inte max i en halvtimma, men räknar man högt och det är riktigt kallt så kanske 3 kWh går åt? Dvs ca 4% på en LR/P (och ca 6% på en SR+).
Re: Bästa sätt förvärma bilen
Postat: 12 dec 2020 16:55
av Svenssons
Max (High) i 15 minuter räcker för alla situationer skulle jag tro. Visst kan det ligga kvar snö efter 15 minuter om det är ett tjockt lager men den åker lätt av efter 15 minuters uppvärmning. Det fungerar sämre att sätta temperaturen till t.ex. 22 grader eller 28 grader. Bäst är full effekt under en kvart, samma sak på en solig sommardag men på lägsta (Low) då.
Re: Bästa sätt förvärma bilen
Postat: 12 dec 2020 18:51
av jeppe_sthlm
Visst är det så att batteriet också värms när man förvärmer? Isåfall kan man kanske ”köra in” en del av förlusten med en längre värmning om man ska åka lite längre? Tänker då att bilen slipper värma batteriet lika mycket under början av körningen, men jag kanske tänker tokigt
Re: Bästa sätt förvärma bilen
Postat: 12 dec 2020 20:24
av Tellus
Bara batterivärmningen drar 7kW på dual motor, plus klimatanläggningen 7kW initialt, så räkna med ett snitt på minst 10kW första halvtimmen, då batterivärmningen alltid drar 7kW tills bilen tycker batteriet är tillräckligt varmt(tar längre tid än 30min vid minusgrader).
Så 30 minuters förvärmning kostar ~ 5kWh = 7% av batteriet.
Vill man bara värma kupén så får man hoppa in i bilen, då slås batterivärmningen av eller slå på camp mode, då kan man lämna bilen utan att batterivärmningen återaktiveras (dock utan larm och vaktläge)
När man börjar köra verkar inte batteriet värmas aktivt, mer än överskottsvärme från motorerna (som är rätt varma om man förvärmt)
Re: Bästa sätt förvärma bilen
Postat: 12 dec 2020 21:01
av Jontez
Beror ju på vilken version av Model 3 med.
Björn kör ju lite tester av den nya med värmepump. Drar inte den ca 700watt eller något sådant. Minns inte exakt. Tror det var 300watt gör att behålla en redan varm kupé
Re: Bästa sätt förvärma bilen
Postat: 12 dec 2020 21:06
av OfarligTesla
Skulle gissa på att att min 2020 drar typ som en Model S (är ju mer eller mindre samma sak som skall värmas up), drog väl typ 5% i en S75D för mig när jag förvämnde i 35-40 min i -26. Då var allt varmt och trevligt och batteriet verkade iaf varmt nog för mycket regen.
Re: Bästa sätt förvärma bilen
Postat: 12 dec 2020 21:32
av Force-Walker
Inte tjugo minus men ändå en video som visar att det går snabbt:
2021 model 3 tar inte alls lika mycket från batteriet för uppvärmning:
Re: Bästa sätt förvärma bilen
Postat: 12 dec 2020 22:48
av Legato
Tellus skrev:
Bara batterivärmningen drar 7kW på dual motor, plus klimatanläggningen 7kW initialt, så räkna med ett snitt på minst 10kW första halvtimmen, då batterivärmningen alltid drar 7kW tills bilen tycker batteriet är tillräckligt varmt(tar längre tid än 30min vid minusgrader).
Så 30 minuters förvärmning kostar ~ 5kWh = 7% av batteriet.
Vill man bara värma kupén så får man hoppa in i bilen, då slås batterivärmningen av eller slå på camp mode, då kan man lämna bilen utan att batterivärmningen återaktiveras (dock utan larm och vaktläge)
När man börjar köra verkar inte batteriet värmas aktivt, mer än överskottsvärme från motorerna (som är rätt varma om man förvärmt)
Säker? Jag trodde "super bottle" skötte både kupévärme och batterivärme?
Låter märkligt att 3an skulle trycka ut 14 kW när S&X "bara" har 11 kW max?
Re: Bästa sätt förvärma bilen
Postat: 12 dec 2020 23:14
av Tellus
Legato skrev:
Tellus skrev:
Bara batterivärmningen drar 7kW på dual motor, plus klimatanläggningen 7kW initialt, så räkna med ett snitt på minst 10kW första halvtimmen, då batterivärmningen alltid drar 7kW tills bilen tycker batteriet är tillräckligt varmt(tar längre tid än 30min vid minusgrader).
Så 30 minuters förvärmning kostar ~ 5kWh = 7% av batteriet.
Vill man bara värma kupén så får man hoppa in i bilen, då slås batterivärmningen av eller slå på camp mode, då kan man lämna bilen utan att batterivärmningen återaktiveras (dock utan larm och vaktläge)
När man börjar köra verkar inte batteriet värmas aktivt, mer än överskottsvärme från motorerna (som är rätt varma om man förvärmt)
Säker? Jag trodde "super bottle" skötte både kupévärme och batterivärme?
Låter märkligt att 3an skulle trycka ut 14 kW när S&X "bara" har 11 kW max?
Jo jag är säker, varje motor drar 3,5kW vid batterivärmning. Kupevärmen (PTC 1:1) är ett enskilt system och får ingen hjälp av superbottle i 2019-2020.
I nya 2021 drar batterivärmen fortfarande 3,5kW per motor men uppvärmning av kupén drar inte lika mycket, så kanske 8,5kW i snitt på den första halvtimmen. Fast just i uppvärmningsfasen gör nog inte värmepumpen lika stor nytta som sen när kupetemperaturen bara ska behållas.
Det som är riktigt bra i 2021an är att värmen från de uppvärmda motorerna sedan används till att värma kupen vilket är jättebra och sänker förbrukningen avsevärt första tiden efter avresa.
Re: Bästa sätt förvärma bilen
Postat: 12 dec 2020 23:41
av Legato
Tellus skrev:
Legato skrev:
Tellus skrev:
Bara batterivärmningen drar 7kW på dual motor, plus klimatanläggningen 7kW initialt, så räkna med ett snitt på minst 10kW första halvtimmen, då batterivärmningen alltid drar 7kW tills bilen tycker batteriet är tillräckligt varmt(tar längre tid än 30min vid minusgrader).
Så 30 minuters förvärmning kostar ~ 5kWh = 7% av batteriet.
Vill man bara värma kupén så får man hoppa in i bilen, då slås batterivärmningen av eller slå på camp mode, då kan man lämna bilen utan att batterivärmningen återaktiveras (dock utan larm och vaktläge)
När man börjar köra verkar inte batteriet värmas aktivt, mer än överskottsvärme från motorerna (som är rätt varma om man förvärmt)
Säker? Jag trodde "super bottle" skötte både kupévärme och batterivärme?
Låter märkligt att 3an skulle trycka ut 14 kW när S&X "bara" har 11 kW max?
Jo jag är säker, varje motor drar 3,5kW vid batterivärmning. Kupevärmen (PTC 1:1) är ett enskilt system och får ingen hjälp av superbottle i 2019-2020.
I nya 2021 drar batterivärmen fortfarande 3,5kW per motor men uppvärmning av kupén drar inte lika mycket, så kanske 8,5kW i snitt på den första halvtimmen. Fast just i uppvärmningsfasen gör nog inte värmepumpen lika stor nytta som sen när kupetemperaturen bara ska behållas.
Det som är riktigt bra i 2021an är att värmen från de uppvärmda motorerna sedan används till att värma kupen vilket är jättebra och sänker förbrukningen avsevärt första tiden efter avresa.
Yes, kikat lite filmer nu och 7+7 kW verkar stämma bra. 8,5 kW är säkert rimligt om man kör värmen på max en halvtimme.
Fortfarande förvånad att man valt att slänga in en PTC med högre effekt än i S&X dock. Aldrig läst några klagomål om att den värmaren inte skulle räcka till och kupévolymen i X är ju bra mycket större än i 3.
Re: Bästa sätt förvärma bilen
Postat: 12 dec 2020 23:56
av Tellus
Legato:
Kanske för att i S&X kan kupévärmaren få hjälp av värmen från övriga systemet. Men visst det känns old school med bara PTC i "classic" model 3.
Re: Bästa sätt förvärma bilen
Postat: 13 dec 2020 00:49
av Legato
Tellus skrev:
Legato:
Kanske för att i S&X kan kupévärmaren få hjälp av värmen från övriga systemet. Men visst det känns old school med bara PTC i "classic" model 3.
Aha, det var nytt för mig. Du menar att S&X använder spillvärme från tex batteri och motorer för att värma kupén? Det som Model 3 (pre 21) bara blåser ut?
Re: Bästa sätt förvärma bilen
Postat: 13 dec 2020 07:58
av SkipperO
Om man tycker man klarar sig utan stark regen och maxeffekt, kan förvärmningen av batteriet kännas lite onödigt. Finns det andra dokumenterade fördelar med att förvärma batteriet?
Re: Bästa sätt förvärma bilen
Postat: 13 dec 2020 09:35
av Tellus
Legato skrev:
Tellus skrev:
Legato:
Kanske för att i S&X kan kupévärmaren få hjälp av värmen från övriga systemet. Men visst det känns old school med bara PTC i "classic" model 3.
Aha, det var nytt för mig. Du menar att S&X använder spillvärme från tex batteri och motorer för att värma kupén? Det som Model 3 (pre 21) bara blåser ut?
Om man tycker man klarar sig utan stark regen och maxeffekt, kan förvärmningen av batteriet kännas lite onödigt. Finns det andra dokumenterade fördelar med att förvärma batteriet?
Om du åker iväg med ett kallt batteri kan det bli så att den totala räckvidden du får ut ur batteriet blir mycket lägre än om du spenderat en liten andel av energin på att värma upp batteret, innan avfärd.
Tesla visar detta i batteridisplayen med snöflinga, blå markering, och en reducerad kilometersiffra.
Re: Bästa sätt förvärma bilen
Postat: 14 dec 2020 08:16
av bolleboll
Provade att kör med DOG mode i morse. 40 minuter DOG med 3 grader ute och 23 grader inställt drog 8% av batteret, 90%->82%. Plus att regen på motorerna var nästan fullt, så dog mode var ingen skillnad än att köra climate funktionen från mobilen. Sedan lyser skärmens alla pixlar vilket kanske drar någon watt extra
Re: Bästa sätt förvärma bilen
Postat: 14 dec 2020 08:20
av bolleboll
Tellus skrev:
Vill man bara värma kupén så får man hoppa in i bilen, då slås batterivärmningen av eller slå på camp mode, då kan man lämna bilen utan att batterivärmningen återaktiveras (dock utan larm och vaktläge)
Provade i natt och det kanske inte stämde i min M3LR från 2019 beroende på vad man menar. Regen var nästan fullt så motorvärmningen hade gått. Jag hade inte snöflinga heller, men det betyder inte att batteriet värmdes eftersom det kanske inte var snöflinga utan värmning heller. SÅ jag vet inte om batterivärmningen var på eller inte.
Re: Bästa sätt förvärma bilen
Postat: 14 dec 2020 23:25
av martinot
Jag förstår att Tesla inte vill göra elbilar krångliga, men själv hade jag gärna sett en möjlighet där man kunde konfigurera den att både visa, men även möjlighet att manuellt slå på förvärming av batterirpack.
Både när det är kallt inför start av resa, men även inför att man skall snabbladda bilen (användbart då man skall ladda på annat än SuC tex.).