Bästa hade varit om det var förberett för vanlig tryckluftsanslutning och såldes i Sverige för kortare lev.tid.
Hoppas det finns likasinnad med bättre erfarenhet.
Ha de!
/Anders
Model S 90D - 2016 Facelift, Deep blue metallic
"Kör nu en smartphone, inte en Nokia 3210" Värdens bästa bil!
Nah...de sitter tyvärr endast på de "europeiska" bilarnas lock. :-/
Har försökt se vilka andra bilmodeller som använder samma bromsvätskebehållare...verkar vara GM o liknande som är samma som Tesla. (american standard...)
Det är av typen bajonettfattning med tre fästpunkter.
Nedan är till för skruvlock som verkar vara vanligast här...därför har mekonomen och Biltema bara dem:
Det går väl att byta bromsvätska utan trycksättning. Förstår inte problemet?
Hur brukar du göra? Förklara gärna!
Vet inte om det krävs någon speciell teknik på en tesla men jag brukar suga ur den gamla behållaren med en spruta, fyller på med ny bromsvätska och sen ”lufta” vid bromsoken.
En går naturligtvis enklare med en maskin som du beskriver.
Att lufta bromsar med tryck är i min erfarenhet enormt mycket bättre än stenåldersmetoden med att hålla på och trampa. Finns det inte lämpliga grejer på ebay?
Det går väl att byta bromsvätska utan trycksättning. Förstår inte problemet?
Hur brukar du göra? Förklara gärna!
Jag brukar öppna "luftskruvarna" med en passande slang fastklämd över nippeln ner till behållare där den gamla vätskan samlas upp. En skruv i taget sedan tramper jag på bromsen ett par gånger tills den gamla vätskan kommit ut vid respektive broms. Sedan stänger jag skruven och tar bort slangen. Beroende på hur systemet är konstruerat så är det mer gammal vätska vid bakbromsarna. Man får hålla koll på nivån i bromsvätskebehållaren och fylla på med ny vätska ner nivån gått ned så mycket att det är nästan tomt.
Det här sättet har funkat på alla bilar jag haft, men jag har inte gjort på Teslan än, men det borde inte vara någon större skillnad.
Det går väl att byta bromsvätska utan trycksättning. Förstår inte problemet?
Hur brukar du göra? Förklara gärna!
Jag brukar öppna "luftskruvarna" med en passande slang fastklämd över nippeln ner till behållare där den gamla vätskan samlas upp. En skruv i taget sedan tramper jag på bromsen ett par gånger tills den gamla vätskan kommit ut vid respektive broms. Sedan stänger jag skruven och tar bort slangen. Beroende på hur systemet är konstruerat så är det mer gammal vätska vid bakbromsarna. Man får hålla koll på nivån i bromsvätskebehållaren och fylla på med ny vätska ner nivån gått ned så mycket att det är nästan tomt.
Det här sättet har funkat på alla bilar jag haft, men jag har inte gjort på Teslan än, men det borde inte vara någon större skillnad.
Japp, låter som det gamla vanliga. Gjorts på några bilar själv, men nu tänkte jag lära mig något nytt då ändå Tesla rekommenderar det.
Kan såklart pump-lufta, men undrade bara med denna tråd om någon visste vart man kunde hitta ett lock. Mer än de jag redan hittat ovan...
Model S 90D - 2016 Facelift, Deep blue metallic
"Kör nu en smartphone, inte en Nokia 3210" Värdens bästa bil!