Tänkte bara tipsa om att göra hjulinställning på era bilar ÄVEN om Tesla säger att de gjort en. Teslas tekniker verkar inte veta vad de sysslar med. Min bil ska ha fått en hjulinställning i oktober efter drivaxel och länkarmsbyte.
Upptäckte att vinterdäcken var onormalt slitna redan efter 250 mil.
Camber går ju inte göra mycket åt (vill göra inställningen på low, för att spara drivaxlar)
Hjulinställning
Moderator: Redaktion
Re: Hjulinställning
Kan bara hålla med tyvärr.
Lämnade in min X för justering av strålkastarna för nån månad sen och har nu när det varit mörkt och dimmigt några ggr sett att dom pekar helt åt h-v...
Lämnade in min X för justering av strålkastarna för nån månad sen och har nu när det varit mörkt och dimmigt några ggr sett att dom pekar helt åt h-v...
Re: Hjulinställning
Upplevde att det drog och slet i ratten på min S, direkt när jag satte på sommardäcken första gången (21"). Efter 4:e (!!!) hjulinställningen hos Tesla på 6 månader försvann problemet. Ja, eller rättare sagt, hjulen hamnade äntligen rätt, men sommardäcken var helt slut efter endast en säsong. Tesla bara skakade på axlarna och tog inget ansvar. Snudd på kriminellt!Yxel skrev:Tänkte bara tipsa om att göra hjulinställning på era bilar ÄVEN om Tesla säger att de gjort en. Teslas tekniker verkar inte veta vad de sysslar med. Min bil ska ha fått en hjulinställning i oktober efter drivaxel och länkarmsbyte.
Upptäckte att vinterdäcken var onormalt slitna redan efter 250 mil.
Camber går ju inte göra mycket åt (vill göra inställningen på low, för att spara drivaxlar)
Fisker Ocean One, Night Drive, Black Abyss Plus, levererad i november-23
MB EQC, Obsidian Black, levererad i april-21
S100D Obsidian Black, levererad i okt-18
S90D Pärlvit, levererad i dec-15
Re: Hjulinställning
Ja i fallet hjulinställning är det nog bäst att åka till en riktig däckfirma som vet vad de gör.
På Model X får man riva ner ganska mycket plastkåpor under bakaxeln för att komma åt ordentligt. Totalt jobb ca 2h. Finns inte ens i mina drömmar att Tesla lägger så mycket tid på det (som faktist krävs för att få det bra).
På Model X får man riva ner ganska mycket plastkåpor under bakaxeln för att komma åt ordentligt. Totalt jobb ca 2h. Finns inte ens i mina drömmar att Tesla lägger så mycket tid på det (som faktist krävs för att få det bra).
Multicoat Red Model X P100D
Re: Hjulinställning
Kolla även så att bultarna till hjulen är spända. Jag märkte efter drivaxels byte fram, att bilen betedde sig märkligt, det visade sig vara bultarna som var helt lösa.Yxel skrev:Tänkte bara tipsa om att göra hjulinställning på era bilar ÄVEN om Tesla säger att de gjort en. Teslas tekniker verkar inte veta vad de sysslar med. Min bil ska ha fått en hjulinställning i oktober efter drivaxel och länkarmsbyte.
Upptäckte att vinterdäcken var onormalt slitna redan efter 250 mil.
Camber går ju inte göra mycket åt (vill göra inställningen på low, för att spara drivaxlar)
Upptäckte oxå efter några mil, att framdäcken var snedslitna. Tog för givet hjulinställning gjordes i samband med bytet av drivknutar/drivaxel. Men enligt kontakt med Tesla, så påstår dom att detta inte med varandra att göra..!?
- lator
- Teslaägare
- Inlägg: 4194
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
- Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.
Re: Hjulinställning
Egentligen så ska inte inställningarna påverkas av ett drivaxelbyte men beroende på hur man utför arbetet så är det möjligt att rucka inställningarna.Blagard skrev:Kolla även så att bultarna till hjulen är spända. Jag märkte efter drivaxels byte fram, att bilen betedde sig märkligt, det visade sig vara bultarna som var helt lösa.Yxel skrev:Tänkte bara tipsa om att göra hjulinställning på era bilar ÄVEN om Tesla säger att de gjort en. Teslas tekniker verkar inte veta vad de sysslar med. Min bil ska ha fått en hjulinställning i oktober efter drivaxel och länkarmsbyte.
Upptäckte att vinterdäcken var onormalt slitna redan efter 250 mil.
Camber går ju inte göra mycket åt (vill göra inställningen på low, för att spara drivaxlar)
Upptäckte oxå efter några mil, att framdäcken var snedslitna. Tog för givet hjulinställning gjordes i samband med bytet av drivknutar/drivaxel. Men enligt kontakt med Tesla, så påstår dom att detta inte med varandra att göra..!?
Däckslitaget i ditt fall beror med säkerhet på att inställningarna har varit fel en längre tid.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 
