Fast det där är ju inte ett oljebolag (motsvarande Skelleftekraft) utan någon som lånar ut sin mark. Det motsvarar ju snarare hur mycket McDonald skulle få för att ha en laddare utanför sin resturang, vilket är inget utan snarare att de får betala.Jerker skrev:I den här husannonsen kan man läsa att Q-star betalar 2 öre för diesel och 5 öre för bensin vilket här genererar en årsinkomst på 30.000:- Inte mycket att leva på.
OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer
Moderator: Redaktion
Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer
Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer
Testade att ladda hem OKQ8:s app och det är ju en ren Virta-app, inte ens OKQ8:s egna laddare som de har med Skelleftekraft finns där, dessa finns i Fortums app.
Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer
Det tror jag inte på.Jerker skrev:I den här husannonsen kan man läsa att Q-star betalar 2 öre för diesel och 5 öre för bensin vilket här genererar en årsinkomst på 30.000:- Inte mycket att leva på.
https://lejonsmakleri.se/bergslagsvagen-1-2/
Jag har 60 öre per liter i rabatt på diesel med Agrolkortet.
https://www.lrfsamkop.se/leverantorer/a ... rolkortet/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer
Har ingen aning vad man tjänar på att driva automatstation men det är ju knappast markägaren som står för din rabatt.Zalman3 skrev:Det tror jag inte på.Jerker skrev:I den här husannonsen kan man läsa att Q-star betalar 2 öre för diesel och 5 öre för bensin vilket här genererar en årsinkomst på 30.000:- Inte mycket att leva på.
https://lejonsmakleri.se/bergslagsvagen-1-2/
Jag har 60 öre per liter i rabatt på diesel med Agrolkortet.
https://www.lrfsamkop.se/leverantorer/a ... rolkortet/
Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer
I den här artikeln:
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... a-chinese/
kastar Alarik i förbifarten ur sig detta:
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... a-chinese/
kastar Alarik i förbifarten ur sig detta:
Man blir lite trött på att folk blandar äpplen och päron.Tesla har 42 snabbladdningsstationer i Sverige och OKQ8 ska bygga 400 stycken i landet, redan nästa år hoppas man ha 60.
Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer
Han jämför ju station mot station så det är inte helt galet men det hade varit bättre om han också visat siffrorna laddstolpar mot laddstolpar. Där kommer Tesla innan årets slut ha 65 stationer med 740 laddstolpar (https://teslaclubsweden.se/21-nya-superchargers-i-ar/) vs OKQ8s 60 stationer och ca 160 laddstolpar (2,66 laddstolpe per station).Jerker skrev:I den här artikeln:
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... a-chinese/
kastar Alarik i förbifarten ur sig detta:
Man blir lite trött på att folk blandar äpplen och päron.Tesla har 42 snabbladdningsstationer i Sverige och OKQ8 ska bygga 400 stycken i landet, redan nästa år hoppas man ha 60.
300 stationer med 800 laddpunkter är siffrorna som verkar gälla för Sverige om några år.
Ioniq 5 FE AWD
Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer
Ja, och dessutom verkar det råda tveksamheter kring vilken effekt OKQ8:as laddpunkter kommer att få.MrRun skrev:Han jämför ju station mot station så det är inte helt galet men det hade varit bättre om han också visat siffrorna laddstolpar mot laddstolpar. Där kommer Tesla innan årets slut ha 65 stationer med 740 laddstolpar (https://teslaclubsweden.se/21-nya-superchargers-i-ar/) vs OKQ8s 60 stationer och ca 160 laddstolpar (2,66 laddstolpe per station).Jerker skrev:I den här artikeln:
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... a-chinese/
kastar Alarik i förbifarten ur sig detta:
Man blir lite trött på att folk blandar äpplen och päron.Tesla har 42 snabbladdningsstationer i Sverige och OKQ8 ska bygga 400 stycken i landet, redan nästa år hoppas man ha 60.
300 stationer med 800 laddpunkter är siffrorna som verkar gälla för Sverige om några år.
-
- Inlägg: 587
- Blev medlem: 10 feb 2021 20:49
Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer
Uppdaterad info/ Lite sammanfattning /info nedan om vad Okq8 planerar tillsammans mes Skellefteå kraft
Uppdaterad info:
De ska bygga i princip en laddstation/ installation ifrån Augusti och 2-6 laddplatser per nuvarande station beroende på storlek o plats.
Den första blir i Uppland-Väsby stora anläggning vid E4/E20 i Augusti.
Skellefteå kraft står för byggandet av transformatorstation och initialt max 150kW laddning.
Det är en prisfråga att installera högre effekt typ 800V och 350kW, dvs det blir ingen ekonomi idag för få bilar har det behovet o då för dyrt för lägre effekter.
Över tid kan detta ändras behov finns o priset kan motivera det.
Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer
Jag förstår inte riktigt den här meningen:
Det är ju två budskap i samma mening.Peter Andersson skrev:De ska bygga i princip en laddstation/ installation ifrån Augusti och 2-6 laddplatser per nuvarande station beroende på storlek o plats.
Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer
Varje installation/laddstation har 2-6 laddplatser.Jerker skrev:Jag förstår inte riktigt den här meningen:
Det är ju två budskap i samma mening.Peter Andersson skrev:De ska bygga i princip en laddstation/ installation ifrån Augusti och 2-6 laddplatser per nuvarande station beroende på storlek o plats.
Elbilist sedan 2014
Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer
Aha. Jag tolkade "laddstation/installation" som "laddstation per installation".Klintan skrev:Varje installation/laddstation har 2-6 laddplatser.Jerker skrev:Jag förstår inte riktigt den här meningen:
Det är ju två budskap i samma mening.Peter Andersson skrev:De ska bygga i princip en laddstation/ installation ifrån Augusti och 2-6 laddplatser per nuvarande station beroende på storlek o plats.
-
- Inlägg: 587
- Blev medlem: 10 feb 2021 20:49
Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer
De hoppas på att bygga en sajt per vecka med 2-6 laddpunkter per sajt.Jerker skrev:Aha. Jag tolkade "laddstation/installation" som "laddstation per installation".Klintan skrev:Varje installation/laddstation har 2-6 laddplatser.Jerker skrev:Jag förstår inte riktigt den här meningen:
Det är ju två budskap i samma mening.Peter Andersson skrev:De ska bygga i princip en laddstation/ installation ifrån Augusti och 2-6 laddplatser per nuvarande station beroende på storlek o plats.
Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer
Vilka förutom teslas och ioniq 5 är det som kan ladda mer än 150 kW och är i sådan prisgrupp att de kommer vara allmänt tillgängliga?
Det här kommer vara 400 ställen med 2-6 laddplatser. Och kan inte se att de inte kan öka strömmen om så skulle behöva. (det är väl en kostnadsfråga).
För mig är något bättre än inget! Vissa säger som de inte ens skulle försöka.(Att SuC aldrig kommer vara färre) Förstår inte det. Varje laddplats med 150 kW+ är bra! Det är ingen tävling. Vissa tror det skulle vara katastrof om SuC blev omsprunget, Det är bara löjligt.
Vilka bilar kommer desa serva?
polestar2 är 150 kW, etron är 150 kW. id4 är 125 kW e-mach är 120 kW id3 100 kW (sedan finns de änldre som knappt tar sig över 100 kW sträcket och de bortser vi ifrån). skoda enyaq , nissan aria vet jag ej men räknar runt 100 kW.
Det här kommer vara 400 ställen med 2-6 laddplatser. Och kan inte se att de inte kan öka strömmen om så skulle behöva. (det är väl en kostnadsfråga).
För mig är något bättre än inget! Vissa säger som de inte ens skulle försöka.(Att SuC aldrig kommer vara färre) Förstår inte det. Varje laddplats med 150 kW+ är bra! Det är ingen tävling. Vissa tror det skulle vara katastrof om SuC blev omsprunget, Det är bara löjligt.
Vilka bilar kommer desa serva?
polestar2 är 150 kW, etron är 150 kW. id4 är 125 kW e-mach är 120 kW id3 100 kW (sedan finns de änldre som knappt tar sig över 100 kW sträcket och de bortser vi ifrån). skoda enyaq , nissan aria vet jag ej men räknar runt 100 kW.
-
- Inlägg: 587
- Blev medlem: 10 feb 2021 20:49
Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer
AUDI Q4, VW ID3 och ID4 kommer ju med 170kW laddning i höst.Mickep skrev:Vilka förutom teslas och ioniq 5 är det som kan ladda mer än 150 kW och är i sådan prisgrupp att de kommer vara allmänt tillgängliga?
Det här kommer vara 400 ställen med 2-6 laddplatser. Och kan inte se att de inte kan öka strömmen om så skulle behöva. (det är väl en kostnadsfråga).
För mig är något bättre än inget! Vissa säger som de inte ens skulle försöka.(Att SuC aldrig kommer vara färre) Förstår inte det. Varje laddplats med 150 kW+ är bra! Det är ingen tävling. Vissa tror det skulle vara katastrof om SuC blev omsprunget, Det är bara löjligt.
Vilka bilar kommer desa serva?
polestar2 är 150 kW, etron är 150 kW. id4 är 125 kW e-mach är 120 kW id3 100 kW (sedan finns de änldre som knappt tar sig över 100 kW sträcket och de bortser vi ifrån). skoda enyaq , nissan aria vet jag ej men räknar runt 100 kW.
Kia EV5 kan ju ladda med 232kW.
Mercedes EQS.
Volvo kommer ju också med 800V laddade bilar.
Oklart när.
Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer
Menar du att en investering i laddinfrastruktur inte borde blicka framåt utan bara anpassas till dom bilar som säljs just nu?Mickep skrev:Vilka förutom teslas och ioniq 5 är det som kan ladda mer än 150 kW och är i sådan prisgrupp att de kommer vara allmänt tillgängliga?
Det här kommer vara 400 ställen med 2-6 laddplatser. Och kan inte se att de inte kan öka strömmen om så skulle behöva. (det är väl en kostnadsfråga).
För mig är något bättre än inget! Vissa säger som de inte ens skulle försöka.(Att SuC aldrig kommer vara färre) Förstår inte det. Varje laddplats med 150 kW+ är bra! Det är ingen tävling. Vissa tror det skulle vara katastrof om SuC blev omsprunget, Det är bara löjligt.
Vilka bilar kommer desa serva?
polestar2 är 150 kW, etron är 150 kW. id4 är 125 kW e-mach är 120 kW id3 100 kW (sedan finns de änldre som knappt tar sig över 100 kW sträcket och de bortser vi ifrån). skoda enyaq , nissan aria vet jag ej men räknar runt 100 kW.
Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer
Om det är förberett för högre effekt framöver är detta ett jättesteg framåt. Ett relativt väl tilltaget laddnätverk där det ska vara hyfsad sannolikhet att det finns en ledig laddplats med ok effekt, även om man inte kör Tesla.
Elbilist sedan 2014
Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer
Menar de verkligen att de ska bygga laddare som är mer än ett upphottat vägguttag vid varje OKQ8 mack? Även norr om Vänern alltså? Även i Norrlands inland? Under min livstid?
Jag förbehåller mig rätten att vara skeptisk tills jag ser det med egna ögon.
Jag förbehåller mig rätten att vara skeptisk tills jag ser det med egna ögon.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
-
- Inlägg: 587
- Blev medlem: 10 feb 2021 20:49
Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer
De 150kW stolpar de ställer ut går att uppgradera till 800V och 350kW.Klintan skrev:Om det är förberett för högre effekt framöver är detta ett jättesteg framåt. Ett relativt väl tilltaget laddnätverk där det ska vara hyfsad sannolikhet att det finns en ledig laddplats med ok effekt, även om man inte kör Tesla.
Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer
Visst är det även så att de lastbalanserar? Så är man två blir det typ 75 kW. Så är det iaf på den jag har sett vid OK i Arvidsjaur.
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7589
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer
Man kan alltid hoppas.mati skrev:Menar de verkligen att de ska bygga laddare som är mer än ett upphottat vägguttag vid varje OKQ8 mack? Även norr om Vänern alltså? Även i Norrlands inland? Under min livstid?
Jag förbehåller mig rätten att vara skeptisk tills jag ser det med egna ögon.
Det är i alla fall en uppgraderad ambitionsnivå jämfört med för 6 månader sedan när de bara planerade att bygga 50 kW laddare.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer
På Facebook pratas det om en 184kW laddare I Skellefteå.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer
De kan kanske vilja få in hos elbilsägare att OKQ8-stationer är liktydigt med riktig laddstation. Skulle några stationer sakna laddare så skulle effekten inte alls vara lika stor. Har samtliga stationer minst en 150kW-laddare så vet man att man alltid kan köra in till OKQ8 för att ladda. Dessa stationer skyltas det till rätt bra till skillnad mot SuperChargers/Ionity/MER eller andra laddnätverk.mati skrev:Menar de verkligen att de ska bygga laddare som är mer än ett upphottat vägguttag vid varje OKQ8 mack? Även norr om Vänern alltså? Även i Norrlands inland? Under min livstid?
Jag förbehåller mig rätten att vara skeptisk tills jag ser det med egna ögon.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer
Är 150kw max för 400volt om man inte tittar på Tesla som ibland går lite utanför spec? Om inte vad är max enligt standarden på 400 volt?
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer
Finns ju många 400V 175kW laddare I Sverige.chaffis75 skrev:Är 150kw max för 400volt om man inte tittar på Tesla som ibland går lite utanför spec? Om inte vad är max enligt standarden på 400 volt?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: OKQ8 storsatsar med 1100 laddare på 400 stationer
ABB Terra 184 klarar tydligen både 400V och 800V.Zalman3 skrev:På Facebook pratas det om en 184kW laddare I Skellefteå.
Intressant är att de flesta fordonen enligt ABB laddas med 800V.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension