Sida 1 av 1
Ännu ett bakslag för Volkswagen efter dieselskandalen
Postat: 17 dec 2020 13:47
av Zalman3
Nu börjar tumskruvarna dras år för fossilbilar.
När man börjar mäta utsläpp på riktigt så kan man inte ha dessa undantag.
Exempel på fall där fossilbilstillverkaren kopplar helt eller delvis ut avgasreningen, eftersom man säger att det finns risk för motorskada:
1. Kallstart, när yttertemperaturen under stiger +20 grader.
2. För varmt, när yttertemperanturen överstiger +30 grader.
3. Tomgångskörning
4. Högt effektuttag.
Ännu ett bakslag för Volkswagen efter dieselskandalen.
Biltillverkarna får inte använda särskilt undantag för att trixa med utsläppen, enligt en ny dom i EU-domstolen.
Tack vare ett särskilt undantag kan biltillverkarna ha särskild mjukvara i motorn som drar ned på avgasreningen under vissa förhållanden. Det kan till exempel handla om kyligt väder då utsläppsreningen skalas ned för att spara på motorn och förlänga livslängden.
Det är särskilt problematiskt i länder som Sverige med en relativt låg medeltemperatur under vinterhalvåret, då många dieselbilar alltså har betydligt sämre avgasrening än annars.
Nu har EU-domstolen kommit med en viktig dom – och den kommer påverka vilka undantag biltillverkarna får använda sig av framöver.
Att använda den här typen av undantag för att ”spara” på motorn blir nu olagligt. Biltillverkarnas argument att det minskar risken för slitage på motorn och förlänger livslängden godtas inte av domstolen.
Det är framför allt Volkswagen som hamnat i hetluften gällande den här tekniken efter dieselgate. Med hjälp av särskild mjukvara kan motorns så kallade EGR-system ”skruvas ned” under vissa förhållanden.
Volkswagens argument har hittills varit att den här typen av lösning och undantag inte är olagligt i EU. Den nya domen ställer det argumentet på ända. Enligt domen ska motorns mjukvara säkerställa både att utsläppskraven nås och att motorns livslängd inte förkortas.
https://www.vibilagare.se/nyheter/annu- ... lskandalen
Re: Ännu ett bakslag för Volkswagen efter dieselskandalen
Postat: 17 dec 2020 14:05
av Bodes_dad
Antar att du tyvärr inte skrivit fel, kan de räkna temperaturer under +20 som kallstart?
Re: Ännu ett bakslag för Volkswagen efter dieselskandalen
Postat: 17 dec 2020 14:33
av TiborBlomhall
Enligt tidigare var avgasreningen igång endast mellan +10 och +32 grader:
https://teslaclubsweden.se/dieselskandalen-3-0/
Re: Ännu ett bakslag för Volkswagen efter dieselskandalen
Postat: 17 dec 2020 14:51
av BjornS
Re: Ännu ett bakslag för Volkswagen efter dieselskandalen
Postat: 17 dec 2020 14:54
av Svenssons
Om för låga temperaturer är under +20 grader och för höga temperaturer är över 30 grader så borde väl High Speed vara över 50 km/h enligt avgasbiltillverkare?
Re: Ännu ett bakslag för Volkswagen efter dieselskandalen
Postat: 17 dec 2020 14:58
av Credde
Lite fel titel på ämnet - bör väl vara för alla tillverkare av fossilbilar som vill leverera till EU och inte bara VW.
Re: Ännu ett bakslag för Volkswagen efter dieselskandalen
Postat: 17 dec 2020 15:06
av Zalman3
En kallstart är tydligen när motorn inte har rätt driftstemperatur.
Fråga:
Vad är en kallstart? Jag menar att en varm sommardag förekommer väl inga sådana? Vid vilken temperatur blir det kallstart? Vid +10 °C, +5°C, 0°C, -5°C eller -10°C?
När man parkerar utomhus efter en körning där full arbetstemperatur uppnåtts, hur länge dröjer det innan motorn blir helt kall vid ovannämnda temperaturer?
Ulf Parde
Svar:
Vi valde att vidarebefordra din fråga till Volvo Cars i Göteborg. Och svaret är att ”En kallstart är en start där motorns temperatur är densamma som omgivningstemperaturen och sedan upp till dess arbetstemperatur (80–90 °C).”
Det innebär med andra ord att vid alla de yttertemperaturer du nämner, så är det en kallstart om motorn har svalnat till omgivningens antal grader. Det tar faktiskt ganska lång tid innan kupé och motor svalnar, tid i minuter och timmar är svårt att ange beroende på alla omständigheter. Och för att ta extremfallet går det fortare för motorn att nå omgivningstemperaturen vid sibirisk vinter jämfört med värmen i Death Valley-öknen. Vid minusgrader utomhus, så blir det ganska snabbt frågan om en ny kallstart. Självklart är den gynnsammare ju högre omgivnings- och motortemperaturen är. Om kylarvätskan till exempel håller 50–60 °C så engagerar inte styrdonet chokeläge. Men det dröjer ändå någon minut innan katalysatorn når sin starttemperatur på 300–400 °C.
Erik Rönnblom, Vi Bilägare
https://www.vibilagare.se/bilfragan/bil ... a-sommaren
Re: Ännu ett bakslag för Volkswagen efter dieselskandalen
Postat: 17 dec 2020 15:36
av Fredrik j
Credde skrev:Lite fel titel på ämnet - bör väl vara för alla tillverkare av fossilbilar som vill leverera till EU och inte bara VW.
Jag lyckades inte heller riktigt förstå kopplingen till VW. Det gäller väl alla biltillverkare?
Re: Ännu ett bakslag för Volkswagen efter dieselskandalen
Postat: 17 dec 2020 19:48
av mati
Svenssons skrev:Om för låga temperaturer är under +20 grader och för höga temperaturer är över 30 grader så borde väl High Speed vara över 50 km/h enligt avgasbiltillverkare?
...och "full car" mer än en person i bilen.
Re: Ännu ett bakslag för Volkswagen efter dieselskandalen
Postat: 17 dec 2020 20:00
av slugger75
Fredrik j skrev:Credde skrev:Lite fel titel på ämnet - bör väl vara för alla tillverkare av fossilbilar som vill leverera till EU och inte bara VW.
Jag lyckades inte heller riktigt förstå kopplingen till VW. Det gäller väl alla biltillverkare?
Jag tror att titeln ska ses som en personlig åsikt, inte fakta. Vissa brukar använda rubriksättningen så. Nästan som en kvällstidningsrubrik.
Re: Ännu ett bakslag för Volkswagen efter dieselskandalen
Postat: 17 dec 2020 21:06
av Svenssons
mati skrev:Svenssons skrev:Om för låga temperaturer är under +20 grader och för höga temperaturer är över 30 grader så borde väl High Speed vara över 50 km/h enligt avgasbiltillverkare?
...och "full car" mer än en person i bilen.
Precis! Sedan kanske låga hastigheter kan vara skadliga så under 30km/h ska också undantas...
Re: Ännu ett bakslag för Volkswagen efter dieselskandalen
Postat: 01 jun 2021 02:53
av Zalman3
Dieselskandalen för Volkswagen verkar aldrig ta slut.
Ex-VW boss to pay 10 mln euros in dieselgate damages - Business Insider.
Volkswagen in 2015 admitted using illegal software to rig diesel engine tests in the United States. The scandal has cost it more than 32 billion euros in fines, refits and legal fees.
https://www.reuters.com/business/autos- ... 021-05-31/
Re: Ännu ett bakslag för Volkswagen efter dieselskandalen
Postat: 01 jun 2021 10:05
av fth
VW och dess ledning har kommit undan otroligt billigt.
Räknar man enligt normala tariffer, QUALY, VSL etc, för de skador och dödsfall som dom medvetet och kallblodigt har orsakat så hamnar man lågt räknat på böter mellan 100 och 250 miljarder USD som dom borde ha fått betala bara i Europa.
Detta då förstås utöver kostnader för återkallelser etc.
Att VW och andra företag med liknande historia överhuvudtaget får fortsätta verka är för mig helt befängt.
Hela ledningen borde givetvis ha suttit i fängelse, kanske på livstid, och koncernen satts under tvångsförvaltning.
/fth
Re: Ännu ett bakslag för Volkswagen efter dieselskandalen
Postat: 01 jun 2021 11:11
av frippe
fth skrev:VW och dess ledning har kommit undan otroligt billigt.
Räknar man enligt normala tariffer, QUALY, VSL etc, för de skador och dödsfall som dom medvetet och kallblodigt har orsakat så hamnar man lågt räknat på böter mellan 100 och 250 miljarder USD som dom borde ha fått betala bara i Europa.
Detta då förstås utöver kostnader för återkallelser etc.
Att VW och andra företag med liknande historia överhuvudtaget får fortsätta verka är för mig helt befängt.
Hela ledningen borde givetvis ha suttit i fängelse, kanske på livstid, och koncernen satts under tvångsförvaltning.
/fth
Jo, så är det nog. Men länder brukar slåvakt om sina industrier. Tyskland skulle ta en rejäl smäll om vw skulle tvingats till allt för stora krav vilket kunnat leda till stora problem för dess fortsatta existens.
Allt handlar om vilken påverkan ett straff får på det stora hela.
Re: Ännu ett bakslag för Volkswagen efter dieselskandalen
Postat: 01 jun 2021 11:33
av MWall
fth skrev:VW och dess ledning har kommit undan otroligt billigt.
Räknar man enligt normala tariffer, QUALY, VSL etc, för de skador och dödsfall som dom medvetet och kallblodigt har orsakat så hamnar man lågt räknat på böter mellan 100 och 250 miljarder USD som dom borde ha fått betala bara i Europa.
Detta då förstås utöver kostnader för återkallelser etc.
Att VW och andra företag med liknande historia överhuvudtaget får fortsätta verka är för mig helt befängt.
Hela ledningen borde givetvis ha suttit i fängelse, kanske på livstid, och koncernen satts under tvångsförvaltning.
/fth
Som om de andra biltillverkarna är helgon... VW är väl som Lance Armstrong och gjorde misstaget att åka fast.
Är svårt att mäta och kvantifiera skadorna det orsakat också. Och själva bakgrunden är ju att de försökte minimera straffskatt genom att få ner förbrukningen så då är väl egentligen politikerna också delvis ansvariga som så ensidigt premierade just förbrukningen?
Re: Ännu ett bakslag för Volkswagen efter dieselskandalen
Postat: 01 jun 2021 11:49
av fth
MWall skrev:Som om de andra biltillverkarna är helgon... VW är väl som Lance Armstrong och gjorde misstaget att åka fast.
Är svårt att mäta och kvantifiera skadorna det orsakat också. Och själva bakgrunden är ju att de försökte minimera straffskatt genom att få ner förbrukningen så då är väl egentligen politikerna också delvis ansvariga som så ensidigt premierade just förbrukningen?
Jag har inga illusioner om dom andra tillverkarna, som jag skriver ovan: "VW och andra företag med liknande historia".
Det finns förstås fler företag som har använt "defeat devices" och liknande för att kringgå lagstiftningen, det pågår också flera juridiska processer mot dessa, som sannolikt kommer att pågå i många år framöver.
Det är absolut svårt att mäta och kvantifiera skador och dödsfall, men det har också genomförts väldigt mycket forskning inom detta område, många studier med olika metoder och med olika resultat, jag räknade som sagt
lågt, det finns studier som ger väsentligt högre siffror.
Några av dom mest väl ansedda studierna har landat på c:a 5000 dödsfall per år bara i Europa som kan härledas till "överutsläppen", dvs dödsfall som hade undvikits om tillverkarna levt upp till lagkraven.
En annan studie kom fram till att överutsläppen förkortat livet i Europa med 5.5 år per 1000 invånare, det motsvarar 2 dagars livslängd för varje person i hela Europa som biltillverkarna "stulit" av oss.
Vilken lagstiftning som eventuellt motiverat företagen att begå brotten tycker iaf jag är oväsentligt, till syvende och sist är det helt enkelt så att VW
och andra tillverkare medvetet och kallblodigt har dödat människor för ekonomisk vinning, där har i mina ögon inga politiker någon skuld öht.
/fth