2015 blev Volkswagen avslöjade att de fuskade med sina dieselbilars avgasprover: bilarna detekterade att de satt på en testbänk och släppte då ut mycket mindre avgaser än vanligt. På så vis kunde de få sina bilar utan avancerad dyr avgasrening ändå bli klassade som ”miljöbilar” – på pappret i alla fall.
När VW avslöjades löste de problemet med alldeles för smutsiga avgaser genom att montera så kallad AdBlue avgasrening i bilarna. Genom att spruta in urea i avgaserna omvandlas ammoniaken i den till vatten och kväve. Fast de blev avslöjade med att de fuskade med AdBlue också. Det var dieselskandalen 2.0: på de största trelitersmotorerna kunde de inte få plats med tillräckligt stor tank för AdBlue vätskan, som skulle kunna rymma tillräckligt mycket så det skulle räcka mellan servicetillfällena. Så Volkswagens ingenjörer tog till en beprövad lösning: bilarna kände igen när de satt i en testbänk och doserade då ordentlig mängd AdBlue vätska som skulle räcka till att minska avgaserna. Men ute i verkliga livet doserade de mycket mindre så tanken skulle räcka ett helt år mellan servicetillfällena.
I vissa bilmodeller löste Volkswagen avgasproblemet genom en mjukvaruuppdatering. En ny mjukvara skulle få bilarna släppa ut mindre smutsiga avgaser även i verkliga livet, inte bara på testbänken.
Nu avslöjar dock en dom i Düsseldorfs distriktsdomstol att även mjukvaran som skulle stoppa fusket innehåller fusk. Mjukvaran som reducerar avgaserna är aktiv endast om omgivningstemperaturen är mellan plus 10 och 32 grader. Är det varmare eller kallare än så stängs avgasreningen av, bilen släpper åter ut lika smutsiga avgaser som förut. Din “åtgärdade” Volkswagen är alltså renare när den testkörs i rumstemperatur hos testorganisationerna – men spyr fortfarande ut lika smutsiga avgaser under höst, vinter och vår. Enligt tyska sajten Wallstreet-Online kan bilar från både VW, Audi, Seat och Skoda vara påverkade.
I USA har Volkswagen tvingats köpa tillbaka 350,000 bilar från kunder vilket har kostat dem smått ofattbara 7.4 miljarder dollar. Dessa bilar förvarar de på 37 olika ställen runt om i USA. Det finns enorma dieselkyrkogårdar med tusentals bilar i varje som bara står där för ingen vill ha dem.
I Europa har myndigheter hittills låtit biltillverkarna hållas och försöka åtgärda dieselbilarna. Men när “lösning” efter “lösning” avslöjas som ännu mer fusk hur länge tillåts biltillverkarna egentligen hålla på?
Samtidigt gick Volkswagens utvecklingschef för dieselmotorer Sebastian Willmann ut härom dagen och sa “Dieseln har alltid varit mycket ekonomisk, nu är den även absolut ren.”
Ja så länge man fuskar, ja. Men det verkar inte gå att bygga riktigt rena dieselmotorer – inte sådana i alla fall som är rena utanför laboratorierna också, ute i verkliga livet, året runt, även på hösten.
Egentligen är det ganska så självklart att lösningen för att klara strängare och strängare avgaskrav är inte att försöka få smutsiga avgasmotorer att försöka släppa ut mindre och mindre avgaser. Det går bara inte. Utan att istället byta till motorer som inte släpper ut några avgaser alls. Så slipper man hela problematiken.
TCS fyra år sedan: Dieselskandalen
TCS ett år sedan: Dieselkyrkogårdar
TCS 22 januari i år: Dieselskandalen 2.0
TCS idag: Dieselskandalen 3.0
När kommer 4.0?
“Nu avslöjar dock en dom i Düsseldorfs distriktsdomstol att även mjukvaran som skulle stoppa fusket innehåller fusk. Mjukvaran som reducerar avgaserna är aktiv endast om omgivningstemperaturen är mellan plus 10 och 32 grader.” – Problemet här är väl att det här gör alla tillverkare, och det är “lagligt” (gränserna temperaturmässigt kan diskuteras): https://www.mestmotor.se/automotorsport/artiklar/nyheter/20160622/nya-siffror-dieselbilar-blir-betydligt-smutsigare-vid-laga-temperaturer/
Du satte “lagligt” inom citationstecken. Domstolen gjorde inte det utan menar det är olagligt att påstå bilarna har avgasrening utan att informera att det endast gäller vid vissa temperaturer.
Har för mig att det finns en klausul som säger att man får stänga av avgasreningen om motorn kan ta skada. Tror någon tillverkares modell stängde av reningen redan vid 15 grader. Sen kan man förstås tycka att det inte blir mindre fel för att alla gör det. Snarare tvärtom. Men det är i alla fall inte bara VW som gör det.
Dessutom kör man med dieselvärmaren (som inte har någon avgasrening alls) för att få värme i kupén och förbrukningen från dieslevärmaren syns inte på förbrukningen…
Det här stör jag mig på så sjukt mycket. Hur i hela friden kan de ens vara lagliga när man siktar på mindre utsläpp!? Helt sjukt.
Ja, och det är tomgångskörning förbjuden men bilarna står och blåser på med dieselkupévärmaren för fullt när det är kallt och det är helt ok.
Dieselvärmare är betydligt renare än förbränningsmotorer. Ingenting man behöver vara orolig för.
Så bra! då kanske de kan installeras inne i kupén istället så slipper man känna luten av gammal villapanna när man går förbi bilar som står och förvärmer?
Jaaaa… nu går det förstås inte att jämföras med en elbil, men förvärmd deisel/bensinvärmare värmer inte bara kupén utan först och främst motorn, och det är en stor miljövinst. Värmaren drar väldigt lite bränsle, och förbränningen är mycket renare än motorns förbränning (därför gamla ångdrivna bilar skulle utan problem kunna klara alla moderna utsläppskrav).
Vi ska helt enkelt vara tacksamma mot de som inte har tillgång till elstolpe men har påkostat bränslevärmare iatället.
https://www.google.com/amp/s/amp.mynewsdesk.com/se/kgk/pressreleases/reducera-miljoepaaverkan-med-parkeringsvaermare-837025
Du inser väl att bara för att det finns något som är sämre behöver det automatiskt inte innebära att ett dåligt alternativ är bra? Tacksamhet mot fossilförbränning är en lyx jag inte har råd med…
Inte alla har möglighet att skaffa en elbil eller cyckla överallt. Själv kör jag den mest miljövänliga alternativ jag har råd med tills jag kan spara ihop till en elbil. Om jag hade bränslevärmare skulle jag absolut använda det på vintern – av miljöskäl.
Bränslevärmare är avsevärt bättre för miljön än kallstart.
Givetvis, det är många som är i den situatuationen. Dessutom är elmotorvärmare bättre än bränslevärmare. Ganska ofta man ser man bilar i fjällen med bränslevärmare stå och bolma där det finns motorvärmarstolpar.
Det är synd
Tja, varför har vi haft kvar NEDC så länge trots att det visar fel med ca 40% förbrukningsmässigt ? Jag gissar på att biltillverkarna har pratat med politikerna, pratat om jobb som förvinner mm. Sen anpassas politiken därefter.
Det känns ju mer än lovligt långsökt att hänvisa till att drivlinan med tillbehör inte tål att försöka leva upp till avgaskraven när det är kallare än +10 grader, i luften. Om ursäkten inte är praktiskt taget rent trams till att börja med, så har de väl typ 5kW, eller mer, spillvärme att tillgå, redan i en liten diesel-bilmotor som står på tomgång. Förvärmer man ingående luft med värme från avgaserna kastar man inte ens bort energin man tar ut ur avgaserna för att värma inluften, så det blir ingen energiförlust.
Men det är klart, är man van med att kunna fuska sig ur, eller konstruera ursäkter, så är ju det lättare och billigare. än att faktiskt göra vad man kan för att reducera problemen.
Vad säger klimatgreta? Har hon missat något i sin doomsday tour……
Att hålla på att hacka på Greta är bara barnsligt.
Greta säger samma sak som vetenskapen. Vad säger du när du använder din mobiltelefon? Att den omöjligt kan fungera eftersom vetenskapen har fel?
Haha, nej, Greta säger absolut inte vad vetenskapen säger. Herregud.
Vad exakt är det som ska ligga inom det här temperaturintervallet? Motorn? Katalysatorn? Omgivningstemperaturen? Om det är t.ex. motorn eller katalysatorn så lär väl den bli varm rätt snabbt så det bara är några minuter i början som inte reningen är på.
Står i artikeln att det gäller omgivningstemperaturen.