Mercedes EQV

EQV

Mercedes-Benz presenterade sin nya elbil EQV igår. Eller snarare elbuss, för EQV är en minibuss med 100 kWh batteripack (90 kWh tillgängliga) och 405 km WLTP räckvidd. En 204 hästkrafters elmotor som driver framhjulen ger en maxfart på 160 km/h. Ombordladdaren kan ta emot 11 kW trefas, bilen kan även snabbladdas med 110 kW.

EQVf

För en Teslaägare ter sig Mercedes förarmiljö som otroligt plottrig men det är nog en vanesak. Även EQV har dock fått Mercedes nya röstassistent, det räcker att säga “Hej Mercedes” för att aktivera den. CCS laddkontakten döljer sig bakom en lucka vänster fram på stötfångaren, titta på bilden högst uppe i artikeln för att se dess placering. Mercedes tekniker gick nog vetenskapligt till väga för att hitta skitigaste stället på en bil och placera ladduttaget just där.

För att komma in till de bakre sätesraderna öppnar man en skjutdörr:

EQVb

I grundutförande har bilen sex stycken individuellt justerbara säten i tre rader. Som synes av bilden ovan kan stolarna i mittraden vändas bakåt. Mercedes EQV är kanske inte exakt så rymlig som bilden ovan ger sken av, det är ett barn som sitter i baksätet, men en minibuss är ändå en storlek större än SUV-ar brukar vara. Enligt Mercedes-Benz ska man kunna få EQV även som sju- eller åttasitsig.

Det har hittills saknats en rejäl eldriven minibuss i utbudet av elbilar. Närmaste konkurrent hittills har Nissan E-NV 200 Evalia varit, som dock både är en storlek mindre och med 40 kWh batterier kommer den bara 20 mil. Tesla Model X kan man få med 100 kWh batterier och 7 sittplatser – men även den är betydligt mindre än EQV. Mercedes lyckas kapa åt sig ett marknadssegment innan konkurrenterna har vaknat.

Mercedes EQV sägs börja levereras nästa vår. Företaget har dock ännu inte avslöjat vad bilen kommer kosta. Med rejäla batterier och bra räckvidd kan den bli både en populär minibuss för storfamiljer och taxibolag och i lastversion för hantverkare – om bara priset blir rätt.

TeslaMobileService

Ett användningsområde vi genast kom att tänka på är ju Teslas Servicebilar. Idag använder Tesla sina egna Model S som mobila servicebilar – plus ett antal avgasosande skåpbilar. Så snart Mercedes börjar leverera EQV borde de dock köpa in några och bygga om dem till avgasfria servicebilar!

…och vem blir först att bygga om Mercedes EQV till en campervan?

 


TCS ett år sedan: Mercedes EQC

För ett år sedan visade Mercedes-Benz upp sin första egenutvecklade elbil EQC (vi märker ett mönster i namngivningen här). Den bilen kommer nog aldrig bli lika framgångsrik som EQV kan bli, för ordet som om och om igen dök upp i ens huvud, ja till och med refererades till från scenen när bilen presenterades var “lagom”…

Tagged , . Bookmark the permalink.
  • Jörgen Moen

    Eftersom de flesta laddarna har sån placering att det är bäst att ha luckan längst fram eller längst bak så skulle jag nog ändå välja att ha luckan där jmf med e-trons placering…

    • https://teslaclubsweden.se Tibor Blomhäll

      Jag tror vi har nu gått varvet runt och sett elbilar med laddluckan på alla möjliga ställen runt karossen. Väntar bara på elbilen med laddluckan på taket…

  • Pontus

    Kostar den typ 550-600 med diesel motor? Skulle ju vara intressant att se vad den kostar.

    • https://teslaclubsweden.se Tibor Blomhäll

      Personligen gissar jag på det dubbla.

      • Pontus

        Jag gissar på någonstans mellan 800-900 sen kan säkert välja till roliga saker för en hel del.

    • Geni87

      I Tysk media pratas det om €70 000, men om det stämmer är det säkerligen ett från-pris. :)