Sugen på att flyga igen?

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Sugen på att flyga igen?

Inlägg av taliz »

a Times investigation found that vapors from oil and other fluids seep into planes with alarming frequency across all airlines, at times creating chaos and confusion: Flight attendants vomit and pass out. Passengers struggle to breathe. Children get rushed to hospitals. Pilots reach for oxygen masks or gasp for air from opened cockpit windows.

NASA safety reports from January 2018 to December 2019 identified 362 fume events that airline crew members reported to the agency, with nearly 400 pilots, flight attendants and passengers receiving medical attention. During at least 73 of those flights, pilots used emergency oxygen. Four dozen pilots were described as impaired to the point of being unable to perform their duties.

Because they’re made voluntarily, the NASA safety reports are the “tip of the iceberg,” according to a recent study by a researcher from the National Institute for Occupational Safety and Health.

Airlines have been asking Boeing to install air sensors for years. But the company decided against developing the technology. Senior Boeing engineers worried that data from sensors would prove damaging in lawsuits by sick passengers and crew members, according to internal emails and sworn depositions obtained by The Times.

An internal Boeing memo described it as a “risk” to give air sensors to even one airline, according to a deposition of a Boeing executive.

“Flight attendant, pilot unions, and congressional supporters could use this effort as evidence that sensors are needed and ... to drive their agenda forward to have bleed air sensors required on all aircraft,” said the 2015 memo, which Boeing turned over in litigation

Airbus, the world’s other major manufacturer of airliners, told the Times that the odors aren’t harmful and don’t pose any major risk to passengers and crew. Of course, without sensors or testing during a fume event, there’s no way to know that the air is indeed safe.

airlines aren’t required to tell passengers if a fume event has occurred or what chemicals they may have been exposed to.

https://www.latimes.com/projects/toxic- ... avel-woes/
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Re: Sugen på att flyga igen?

Inlägg av Zalman3 »

Vill inte flyga mer.

https://vihallerosspajorden.se
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

Bryr mig inte nämnvärt om sådant faktiskt, vi har så mycket annat i kropparna redan så lite till gör ingen skillnad. Flyg är idag enda rimliga alternativet för viss typ av transport. Ett normalt år flyger jag en hel del för att hälsa på vänner inom EU och det lär jag fortsätta med fram tills det finns andra alternativ. Ett alternativ vore nivå 3 självkörning såklart så man kan göra resan utan att tappa tid så det kanske kommer.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

Flög galet mycket förut.
Hade SAS Eurobonus Diamant.
Jobbade ett tag i Göteborg.
Flög Umeå-Göteborg tor varje vecka.
Vissa kollegor har dagspendlat Umeå-Stockholm.
Det sliter oerhört mycket. Man har inget liv, bara äta, sova, flyga och jobba. Det går bara ett tag, sedan orkar man inte längre.

EUROBONUS DIAMANT

EuroBonus Diamant erbjuder de bästa förmånerna för att din resa ska bli lätt och trevlig. 

Som medlem i EuroBonus Diamant får du bästa tänkbara service när du reser.  Du når EuroBonus Diamant-nivå när du har gjort 90 enkelresor med SAS och Widerøe eller när du har tjänat 90 000 Baspoäng med SAS, Widerøe och flygbolag inom Star Alliance under din personliga 12-månaders kvalificeringsperiod.
En bekant reste och jobbade 10-12 timmar per dag.
Tjänade bra, men hade ingen fritid.
Han sa att när han blir pensionär så skulle han njuta av livet.
Tyvärr så dog han 7 månader efter att han gick i pension.
Vad var då meningen med att jobba så mycket?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

OfarligTesla skrev:
Bryr mig inte nämnvärt om sådant faktiskt, vi har så mycket annat i kropparna redan så lite till gör ingen skillnad. Flyg är idag enda rimliga alternativet för viss typ av transport. Ett normalt år flyger jag en hel del för att hälsa på vänner inom EU och det lär jag fortsätta med fram tills det finns andra alternativ. Ett alternativ vore nivå 3 självkörning såklart så man kan göra resan utan att tappa tid så det kanske kommer.
Nivå3 kommer ju inte göra resan snabbare.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

Fredrik j skrev:

Nej men det gör att tiden kan användas till annat än att köra bilen, t.ex. kolla på film eller fixa lite jobb. Dvs kostar det inte tid eftersom jag kan göra sådant som jag annars gjort hemma, att köra idag är däremot bara slöseri med tid vilket är varför jag flyger för det mesta.
Anonymous FTW

Inlägg av Anonymous FTW »

OfarligTesla skrev:
Fredrik j skrev:

Nej men det gör att tiden kan användas till annat än att köra bilen, t.ex. kolla på film eller fixa lite jobb. Dvs kostar det inte tid eftersom jag kan göra sådant som jag annars gjort hemma, att köra idag är däremot bara slöseri med tid vilket är varför jag flyger för det mesta.

Låter som om tåg skulle kunna vara något för dig.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

OfarligTesla skrev:
Fredrik j skrev:

Kanske hitta någon att åka med? Turas ni om blir ju resan hälften så lång.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

Fredrik j skrev:
Det hjälper ju dock inte kalkylen för det är samma timmar som skall köras oavsett.
Anonymous FTW skrev:

Låter som om tåg skulle kunna vara något för dig.
Usch nej, tar asmycket tid inom EU och inte privat alls. Inom Sverige är det väl inte helt sämst men jag offrar hellre tid och får sitta privat när det handlar om några timmar.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

OfarligTesla skrev:
Bryr mig inte nämnvärt om sådant faktiskt, vi har så mycket annat i kropparna redan så lite till gör ingen skillnad.
Ingen skillnad? Ok.
5345DCD7-D2DC-4179-A286-3575B39F6E55.jpeg

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

Vill inte heller sluta flyga. Gör man det lagom mängd så är det ju en trevlig upplevelse med lite mat på flygplatsen, på planet får man en plats att sitta och blir bra uppassad (om man väljer rätt bolag) dricka och mat som brukar vara helt ok. Allt samtidigt som man har en förväntan om att få se en ny plats och upplevelse. Jag brukar gilla själva resan också på planet, speciellt Qatars 380 med bar. :)
Sedan skulle det kännas väldigt mycket bättre och vara värt mer pengar om planen hade en drivlina som var tystare och mindre skadlig för miljön.
Hoppas på en snabb utveckling på området om drivning av flygplan dock är det ju en process att få fram nya idéer när det gäller passagerarplan som tar lång tid. :(
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

taliz skrev:

Ingen skillnad? Ok.
Skulle inte vara emot det där på grund av rädsla för att få kemikalier i kroppen heller, snarare för att bli smutsig. Så om ångorna på planet orsakar svart damm över kroppen och kläderna ja då undviker jag det gärna, i annat fall väger jag inte in det alls när jag planerar transporten.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Referralkod: ts.la/niklas42449

Inlägg av Niklas Z »

Jag har inte flugit privat på mer än fyra år och suget att flyga är fortsatt svagt.
Har behövt göra några inrikes flygresor i jobbet tyvärr, men under Coronaepidemin har det inte blivit några sådana.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

OfarligTesla skrev:
taliz skrev:

Ingen skillnad? Ok.
Skulle inte vara emot det där på grund av rädsla för att få kemikalier i kroppen heller, snarare för att bli smutsig. Så om ångorna på planet orsakar svart damm över kroppen och kläderna ja då undviker jag det gärna, i annat fall väger jag inte in det alls när jag planerar transporten.
Själv är jag inte det minsta orolig över att bli "smutsig". Vad som oroar mig är sådant man inte kan se med ögat.
Har lyft tidigare att jag fick kraftig astma efter många år boende i sthlms innerstad. Jag är långt ifrån ensam om det tyvärr. Det är för mig förbryllande att så många fortfarande inte ens lyfter på ögonbrynet över detta. Man tycker inte astma är så farligt, och gamlingar skall ju ändå dö så om de får hjärt och kärlproblem lite tidigare... who cares. Viktigare att folk fortsatt fritt får spruta ut avgaser mitt bland alla andra.

Att miljontals människor skulle varit friska, produktiva och trivts betydligt bättre utan alla dessa avgaser - det ges ingen vikt. Folk kan helt enkelt inte relatera.
Det kostar samhället, dvs dig och mig, tusentals miljarder varje år i sjukvårdskostnader, förlorad arbetstid och produktivitet. Dessutom en väldans massa lidande. Men folk fattar forfarande inte.

Bilden på en som får dieselrök i ansiktet var tänkt att illustrera vad som sker här med "bleed air" i flygplan. Det är visserligen inte avgaser direkt, men luften du andas går bokstavligen genom motorn. Dvs är det brist på underhåll eller liknande som orsakar en liten läcka i motorn, så är det den luften som pumpas rakt in i planet.
Jag har själv noterat många ggr att luften luktar ngt oljebaserat. Trodde i min enfald att dom åtminstone hade sensorer som avgjorde när det var hälsofarligt, men så är det alltså inte.
Mörkertalet av folk som blivit rejält sjuka eller tom dött av det är nog enormt. När man andats in något skadligt kommer ju inte alltid effekterna direkt nämligen.

Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

OfarligTesla skrev:
Fredrik j skrev:
Det hjälper ju dock inte kalkylen för det är samma timmar som skall köras oavsett.
Precis.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

taliz skrev:
Själv är jag inte det minsta orolig över att bli "smutsig". Vad som oroar mig är sådant man inte kan se med ögat.
Har lyft tidigare att jag fick kraftig astma efter många år boende i sthlms innerstad. Jag är långt ifrån ensam om det tyvärr. Det är för mig förbryllande att så många fortfarande inte ens lyfter på ögonbrynet över detta. Man tycker inte astma är så farligt, och gamlingar skall ju ändå dö så om de får hjärt och kärlproblem lite tidigare... who cares. Viktigare att folk fortsatt fritt får spruta ut avgaser mitt bland alla andra.

Att miljontals människor skulle varit friska, produktiva och trivts betydligt bättre utan alla dessa avgaser - det ges ingen vikt. Folk kan helt enkelt inte relatera.
Det kostar samhället, dvs dig och mig, tusentals miljarder varje år i sjukvårdskostnader, förlorad arbetstid och produktivitet. Dessutom en väldans massa lidande. Men folk fattar forfarande inte.

Bilden på en som får dieselrök i ansiktet var tänkt att illustrera vad som sker här med "bleed air" i flygplan. Det är visserligen inte avgaser direkt, men luften du andas går bokstavligen genom motorn. Dvs är det brist på underhåll eller liknande som orsakar en liten läcka i motorn, så är det den luften som pumpas rakt in i planet.
Jag har själv noterat många ggr att luften luktar ngt oljebaserat. Trodde i min enfald att dom åtminstone hade sensorer som avgjorde när det var hälsofarligt, men så är det alltså inte.
Mörkertalet av folk som blivit rejält sjuka eller tom dött av det är nog enormt. När man andats in något skadligt kommer ju inte alltid effekterna direkt nämligen.
Jag oroar mig inte för något av dem, men fallet där jag är smutsig ger en direkt konsekvens (behöva tvätta kläde). Som du säger exponeras jag för avgaser och partiklar hela tiden av att bo i innerstan så en flygtur här och där lär inte göra någon skillnad i förlängningen. Och sen bryr jag mig inte nämnvärt om jag skulle trilla av pinn imorn heller så det tar ju bort oro också.

Sen är jag av övertygelsen att man skall alltid betala hela kostnaden för det som ens beteende orsakar och är helt för kraftigt höjda flygpriser och skyhöga biltullar för avgasfordon i städer osv.
Fredrik j skrev:

Precis.
Det är ju det jag vill lösa med nivå 3+, då får alla i bilen tid att göra saker. Jag skulle kunna göra 95% av det jag gör hemma en normal dag medan bilen kör.
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Referralkod: ts.la/niklas60543

Inlägg av NiklasTesla »

OfarligTesla skrev:
Snart 2år som flygfri sedan vi plockade ut Model 3 LR (så skönt!!!).

Fått mycket positiv privatekonomisk kalkyl på kontot transport genom att byta ut just flygresor inom europa till elbilsresor.

Sedan om man skall resa till ex Nya Zeeland (har vänner över hela världen) så blir det svårt med alternativ just nu. Hoppas på elflygplan (med lite sköna stopp påvägen vid långdistansflyg) så snart som möjligt.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Jag har inte flugit frivilligt (privat alltså på 20 år) men jag börjar faktiskt få en vilja att resa igen nu när man inte får. Jag tror jag kommer planera in en flygresa under året efter att restriktionerna försvinner. Med det kommer i så fall bilen längre resa och inget inom kör avstånd så klart.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

NiklasTesla skrev:

Fått mycket positiv privatekonomisk kalkyl på kontot transport genom att byta ut just flygresor inom europa till elbilsresor.

Sedan om man skall resa till ex Nya Zeeland (har vänner över hela världen) så blir det svårt med alternativ just nu. Hoppas på elflygplan (med lite sköna stopp påvägen vid långdistansflyg) så snart som möjligt.

Än så länge är det så pass billigt att flyga att man förlorar mer på tiden det tar att köra, flyg kostar verkligen småpengar idag.

För mig vill jag kunna ta bilen av bekvämlighet, kunna sitta mer privat helt enkelt. Men så länge tidsdifferensen finns är det värt att tulla på det, men jag hoppas som sagt på nivå 3 inom 2 års tid.
Banane

Inlägg av Banane »

OfarligTesla skrev:
NiklasTesla skrev:

Än så länge är det så pass billigt att flyga att man förlorar mer på tiden det tar att köra, flyg kostar verkligen småpengar idag.

För mig vill jag kunna ta bilen av bekvämlighet, kunna sitta mer privat helt enkelt. Men så länge tidsdifferensen finns är det värt att tulla på det, men jag hoppas som sagt på nivå 3 inom 2 års tid.

Jag hoppas att jag aldrig blir en sån där som räknar fritidstimmar i pengar. Som om man skulle ha jobbat en dag mitt i semestern istället för att köra bil?

Jag tycker man ska passa på att njuta av resan. Ha delmål och uppleva saker längs vägen. Kanske kombinera flera olika resmål på samma resa? Det finns jättemycket att se och göra i hela Europa. Inte bara nere i Spanien/Italien/Kroatien eller var nu slutdestinationen är för något.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

Banane skrev:
Jag hoppas att jag aldrig blir en sån där som räknar fritidstimmar i pengar. Som om man skulle ha jobbat en dag mitt i semestern istället för att köra bil?

Jag tycker man ska passa på att njuta av resan. Ha delmål och uppleva saker längs vägen. Kanske kombinera flera olika resmål på samma resa? Det finns jättemycket att se och göra i hela Europa. Inte bara nere i Spanien/Italien/Kroatien eller var nu slutdestinationen är för något.
Det är ett sätt att värdera tid något som alla gör i någon mån då vi väger om köp av tjänster är värt det eller ej. Det hjälper ju även till med att bestämma vad jag skall begära för lön för de timmarna jag jobbar osv. Och eftersom tiden är ändlig är det ju så att en dag på semestern kan kvittas mot en arbetsdag någon annan gång så det måste inte vara något man gör precis då.

Resor med massa delmål låter hemskt och det har jag noll intresse för. Vill inte resa för att semestra till att börja med, brukar palla max 5 nätter borta om vi åker längre som till SFO eller liknande så de blir inte många nätter däe vi faktiskt vill om man ska spendera flera dagar på resan dit och hem.

Har mycket vänner i bland annat Nederländerna och UK så i de flesta fall är resorna jag gör bara transport för att hänga med dem några dagar.
Banane

Inlägg av Banane »

OfarligTesla skrev:
Banane skrev:

Det är ett sätt att värdera tid något som alla gör i någon mån då vi väger om köp av tjänster är värt det eller ej. Det hjälper ju även till med att bestämma vad jag skall begära för lön för de timmarna jag jobbar osv. Och eftersom tiden är ändlig är det ju så att en dag på semestern kan kvittas mot en arbetsdag någon annan gång så det måste inte vara något man gör precis då.

Resor med massa delmål låter hemskt och det har jag noll intresse för. Vill inte resa för att semestra till att börja med, brukar palla max 5 nätter borta om vi åker längre som till SFO eller liknande så de blir inte många nätter däe vi faktiskt vill om man ska spendera flera dagar på resan dit och hem.

Har mycket vänner i bland annat Nederländerna och UK så i de flesta fall är resorna jag gör bara transport för att hänga med dem några dagar.

Det är helt ok att du inte tycker om att slappna av och njuta av tillvaron. Allt ska tydligen vara uppstyrt och noga planerat? Men varför ska du vara så nedlåtande och otrevlig?
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

Banane skrev:
Det är helt ok att du inte tycker om att slappna av och njuta av tillvaron. Allt ska tydligen vara uppstyrt och noga planerat? Men varför ska du vara så nedlåtande och otrevlig?
Nedlåtande och otrevlig? Jag har bara beskrivit hur jag ser på saken och inte lagt någon värdering i hur du lever ditt liv mer än att det inte är för mig. Om någon har varit det är det du som säger att du hoppas du inte blir "sån" som tänker som mig och insuerar att jag inte njuter av tillvaron bara för att jag värdesätter andra saker än dig.
Banane

Inlägg av Banane »

OfarligTesla skrev:
Banane skrev:
Nedlåtande och otrevlig? Jag har bara beskrivit hur jag ser på saken och inte lagt någon värdering i hur du lever ditt liv mer än att det inte är för mig. Om någon har varit det är det du som säger att du hoppas du inte blir "sån" som tänker som mig och insuerar att jag inte njuter av tillvaron bara för att jag värdesätter andra saker än dig.
Ja, ok. Vi tänker olika helt enkelt.
Bonden Roger

Inlägg av Bonden Roger »

Tror att det är olje, hydraul eller bränsleläckage utanför motorn som sugs in i inloppet. Det är för högt tryck i fläkt eller kompressor.

På RM12 (Jas-motorn) tappas bleed-air av mitt på komressorn (kommer ej ihåg) (3 fläkt-steg och 7 kompressor-steg).

När vi körde långprov på RM12 (2-skift i 2 veckor) hände det ofta att blev olje eller bränsleläckage (packning eller sprucket rör).
Som exempel så sög RM12 upp vatten som låg på golvet (hängde 2,5 meter ovanför golvet).

Jobbade med RM12 och RM8 (Viggen) som provningsledare utveckling för 20 år sedan.
Skriv svar