Jag undrar lite om ni vet hur det funkar om man skulle vilja byta bilmodell under ens leasingperiod. Jag har en förmånsbil genom företaget med 36 månaders leasingtid (tror det är finansiell leasing) och undrar lite vad det skulle innebära för företaget i form av extra kostnader om jag byter modell efter, säg, 1 år. Mitt kontrakt ligger hos Wasa Kredit och de säger detta men jag förstår inte riktigt vad som menas (har dålig kol):
Med vårt leasingavtal kan du byta leasingbil när som helst under löptiden och vi hjälper till vid försäljningen av inbytet. Det eventuella överskott som utfaller vid en försäljning tillfaller naturligtvis dig som kund.
Inga problem att byta bil, men om bilen tappat mycket i marknadsvärde kommer man att vara tvungen att betala en peng om restskulden på bilen är högre än marknadsvärdet. Å andra sidan kan man ju få tillbaka en del pengar om bilen är värd mer. Se leasingen som en vanlig avbetalning på ett lån.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Inga problem att byta bil, men om bilen tappat mycket i marknadsvärde kommer man att vara tvungen att betala en peng om restskulden på bilen är högre än marknadsvärdet. Å andra sidan kan man ju få tillbaka en del pengar om bilen är värd mer. Se leasingen som en vanlig avbetalning på ett lån.
Ok, bara för att se om jag förstår detta rätt. Om nypris för bilen är 600 000 kr och restvärde efter 36 månader är 200 000 kr, och att jag efter 1 år har betalat av 50 000 kr. Om bilens marknadsvärde då, efter 1 år, är 350 000 kr, så behöver man alltså inte betala något? Eller måste den ha ett marknadsvärde på 550 000 kr?
Ok, bara för att se om jag förstår detta rätt. Om nypris för bilen är 600 000 kr och restvärde efter 36 månader är 200 000 kr, och att jag efter 1 år har betalat av 50 000 kr. Om bilens marknadsvärde då, efter 1 år, är 350 000 kr, så behöver man alltså inte betala något? Eller måste den ha ett marknadsvärde på 550 000 kr?
Om marknadsvärdet bara är 350 och restskulden är 550 så får du pytsa in 200 såklart. Annars hade nog ingen amorterat.
M3 LR AWD Highland, vit -2024
Såld: Tesla Model 3 LR AWD, vit -2021
Såld: Tesla Model 3 LR AWD, svart -2019
Såld: Kia eNiro AdvPlusTech
Om marknadsvärdet bara är 350 och restskulden är 550 så får du pytsa in 200 såklart. Annars hade nog ingen amorterat.
Aha, ok, fattar. Tror du att restskulden kommer vara högre än marknadsvärdet om 1 år om man kör normala sträckor inom Stockholm? Model 3 SR+.