Det behövs en kvarts miljon fler laddstolpar!

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren

Det behövs en kvarts miljon fler laddstolpar!

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Nu verkar ett företag som säljer laddstolpar vara inblandad i denna artikel, men nog behövs det byggas ut en hel del:

https://www.svd.se/professor-vi-riskera ... ifieringen

Enligt Stockholms handelskammares beräkningar finns det i dag omkring 10 000 laddpunkter i Sverige. För att klara den ökade tillströmningen av laddbara bilar skulle det om tio år behöva finnas 260 000.

Det är en investering som totalt går på omkring 5 miljarder kronor och där staten, enligt Handelskammaren, behöver skjuta till hälften för att satsningen ska bli av.
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Re: Det behövs en kvarts miljon fler laddstolpar!

Inlägg av Zalman3 »

Off Grid Byggaren skrev:
Nu verkar ett företag som säljer laddstolpar vara inblandad i denna artikel, men nog behövs det byggas ut en hel del:

Enligt Stockholms handelskammares beräkningar finns det i dag omkring 10 000 laddpunkter i Sverige. För att klara den ökade tillströmningen av laddbara bilar skulle det om tio år behöva finnas 260 000.

Det är en investering som totalt går på omkring 5 miljarder kronor och där staten, enligt Handelskammaren, behöver skjuta till hälften för att satsningen ska bli av.
Nu när en elbil är den mest sålda bilen. Då måste laddstolparna snabbt byggas ut!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
12man
Teslaägare

Inlägg av 12man »

5 miljarder för 260k-10k laddpunkter ger 20.000/styck, då "fås" en max 22kw "pinne" och de har redan ett rejält statsbidrag,

Nej det är inte på fler sådana som det ska läggas ny lobby energi.

Varenda nybyggd bostad ska ha en egen sån laddpunkt. Måste bli lika självklart som frys eller tvättmaskin.

Men var en lång skrift i svd som jag ej läst helt.
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Referralkod: ts.la/niklas60543

Inlägg av NiklasTesla »

Oj denna analys i artikeln känns ca5-10år gammal.

Med koncept liknande gridserv (se ovan) så kommer det inte krävas så många extra laddplatser samt ser man till att placera sig strax utanför centrumkärnor med sol/vind och rejäla gridbatterier (som laddas off-peak och säljer el till nätet peak och till elfordonen som snabbladdas) så behövs elnätet inte byggas ut speciellt mycket.

Vätgas nämndes också men den har extremt låg verkningsgrad jämfört gridbatterier/V2G.

Sedan är det roligt för jag ser redan idag massa E-ways laddplatser som gapar tomma i stan pga fel prissättning (för högt pris per kwh).

Om något så borde man sätta upp laddplatser där man i storstäderna kan långsamladda nattetid så nära Spotpris som möjligt (då behövs inte elnätet eller kraftproduktion byggas ut nämnvärt heller då vi har elöverskott).

Sedan har vi en till lösning i nedan video (V2G) som gör att vi inte behöver bygga ut elnät så mycket heller (föutom gridbatterier stora samt små):

Mvh
Senast redigerad av NiklasTesla, redigerad totalt 3 gång.
Banane

Inlägg av Banane »

NiklasTesla skrev:
Oj denna analys känns ca5-10år gammal.

Med koncept liknande gridserv (se ovan) så kommer det inte krävas så många extra laddplatser samt ser man till att placera sig strax utanför centrumkärnor med sol/vind och rejäla gridbatterier (som laddas off-peak och säljer el till nätet peak och till elfordonen som snabbladdas) så behövs elnätet inte byggas ut speciellt mycket.

Sedan är det roligt för jag ser redan idag massa E-ways laddplatser som gapar tomma i stan pga fel prissättning (för högt pris per kwh).

Om något så borde man sätta upp laddplatser där man i storstäderna kan långsamladda nattetid så nära Spotpris som möjligt (då behövs inte elnätet eller kraftproduktion byggas ut nämnvärt heller då vi har elöverskott).

Mvh

Solcellerna på "Gridserve" är där för syns skull. Lite image... De ger löjligt lite jämfört med det som tas ut via laddarna. Skulle antagligen krävas flera hektar med solceller. Ja, plus solsken då. Hur många timmar har vi fått i december hittills?

Är det inte 11kW-stolpar som avses? Orkar inte läsa hela artikeln. 250 tusen snabbladdare (>50kW) behövs inte såklart. Det behövs 3,7-11kW där folk bor och/eller arbetar.
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare

Inlägg av NiklasTesla »

Banane skrev:
NiklasTesla skrev:
Oj denna analys känns ca5-10år gammal.

Mvh

Solcellerna på "Gridserve" är där för syns skull. Lite image... De ger löjligt lite jämfört med det som tas ut via laddarna. Skulle antagligen krävas flera hektar med solceller. Ja, plus solsken då. Hur många timmar har vi fått i december hittills?

Är det inte 11kW-stolpar som avses? Orkar inte läsa hela artikeln. 250 tusen snabbladdare (>50kW) behövs inte såklart. Det behövs 3,7-11kW där folk bor och/eller arbetar.
Nix! Om du tittar på hela videon ser du att nära laddplatsen förutom solcellerna på taket så har du ett fält med solceller som ger ansenligt med el på årsbasis och dom nämner även scenario som nu i december med mulet väder (då laddar man med billig vind off-peak).

MVH och gott nytt år ;)
Användarvisningsbild
Erik Viking
Teslaägare

Inlägg av Erik Viking »

Off Grid Byggaren skrev:

---
.
Miljö mupparna har en bättre lösning,
dom har länge krävt att nybyggda flerfamiljshus INTE får ha garage,
för att minska antalet bilar. ALLA bilar är satans avkomma, förbjud allt!

SvD artikeln borde tas ut i skogen en mörk kväll ... för att aldrig mer komma tillbaka.

Undra om killen som skrev artikeln fick bonus på antal ord,
han verkar ha tömt förrådet på gammalt bös.

Helt osammanhängande.

Först börjar artikeln med ren reklam för en firma som säljer laddstolpar ...

Sedan är det ren kökkenmödding med åsikter från alla möjliga håll och typer.

Avgaser, antal fordon, typ av drivmedel, politik från olika håll.
Regler som styr tjänstebilar.

Miljö på alla vis:
... viktiga råvaror som litium, nickel, kobolt, mangan och grafit.
De utvinns ibland under svåra förhållanden och den processen har fått mycket kritik.

Förvånansvärt mycket om lastbilar, vad har det med laddstolpar att göra?

Elbliar ger ökade utsläpp i form av gummi,
sedan i samma mening,
men det är i första hand lastbilar.

En annan gammal going, vi måste ha luftledningar över motorvägarna för lastbilar.

Flera påståenden om att elbilar ökar resandet,
en ny naturlag?

Några varningar är dock att notera, nya skatter:
– Elektrifiering och automatisering talar för att bilresandet ökar.
Då blir det ännu trängre i städerna och därför måste vi möta den utvecklingen
med ett skattesystem som går på körsträcka, säger Mats-Ola Larsson på IVL.

Artikel avslutas med:
– I Sverige är det egentligen bara i Stockholm det är trångt
och där får vi nog räkna med ökade trängselskatter när alla bilar går på el,
säger Maria Börjesson.
Model S Performance (Ludicrous), 2020 Sept, 599 kW (800+ hp)
bat. 100 kWh ver. G, FSD, Gratis Suc (personlig)
AUDI S7, V8, 4 L twin turbo, extra allt.
SAAB Turbo X, V6 2.8L, AWD världen bästa/roligaste vinterbil
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Häpnadsväckande. Jag vet att man för nybyggda bostäder i gamla frihamnen i Göteborg räknar med 0,1 bilar per hushåll. Trots att målgruppen är 60+ som behöver sälja en villa i Partille för att ha råd med lägenheten. Det är samma grupp som även i framtiden kommer ha bil.
Observera att det inte bara är parkeringsmängden som anpassas till 0,1 bil utan gatumiljön. En massa robottaxis som snurrar runt kvarteret är ju ingen praktisk lösning.
Vårt årtionde kommer gå till historien som det när vi försökte bygga bort bilen samtidigt som man kan köra bil utan svart samvete.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Det där påståendet att elbilar bidrar till ökat resande har jag hört många gånger. Men varför skulle det vara så? Det finns väl ingenting som talar för det? Möjligt att en genomsnittlig elbil rullar fler mil om året än en genomsnittlig fossilbil, men det beror ju främst på att alla elbilar är ganska nya bilar, som av naturliga skäl rullar mer än gamla bilar. Och fossilbilar finns det å andra sidan en massa gamla som inte rullar alls. Det har ju ingenting med eldriften att göra. Jag skulle tro att om man bara jämför upp till tre år gamla bilars årliga körsträcka så rullar inte elbilarna mer än fossilbilarna. Jag ser helt enkelt inte varför de skulle göra det. Folk kör ju inte omkring helt i onödan bara för att de har en elbil. Man har väl annat att göra. Eller tänker jag fel?
Och om det nu ändå är så att vissa elbilar rullar mer än jämförbara fossilbilar så handlar det nog mest om Teslor skulle jag tro. Då tänker jag främst på att de alltid är billigare i drift, en del laddar gratis osv. Och dessa bilar har kanske i stor utsträckning införskaffats av folk som av olika skäl reser mycket. Och då är det ju bara bra med elbil. Men dessa personer hade troligen inte rest mindre om de hade haft en fossilbil.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
iAkita
elbilist

Inlägg av iAkita »

Erik Viking skrev:
Off Grid Byggaren skrev:

---
.
Miljö mupparna har en bättre lösning,
dom har länge krävt att nybyggda flerfamiljshus INTE får ha garage,
för att minska antalet bilar. ALLA bilar är satans avkomma, förbjud allt!
Vad är det för snack? Det finns ingen som vill förbjuda garage. Varje kommun vill har en parkeringsnorm som anger hur många parkeringsplatser det måste finnas vid nybyggen av hus/lägenheter för att bygglov ska ges. I Stockholm är denna norm för tillfället 1,0 bil ber lägenhet, medan det faktiska antalet bilar är under 0,5 per lägenhet. Byggherren försöker ofta kringå detta krav eftersom det fördyrar ganska rejält, genom att till exempel istället erbjuda pool-bilar, elcyklar, m.m. för de boende. I vissa fall kan då bygglov beviljas även för byggen som har färre antal parkeringar än vad parkeringsnormen anger.

Att så ibland sker har absolut noll att göra med att några miljömuppar vill förbjuda garage. Däremot finns det miljömuppar som precis som de flesta byggherrar vill sänka parkeringsnormen på vissa lägen. Det innebär dock inte att en byggherre inte får bygga fler parkeringar, parkeringsnormen anger minimum antal parkeringsplatser, inte maximum. Miljömupparna i miljöpartiet (och de övriga Januari-partierna) har däremot sett till att det nu finns krav på att det ska byggas laddningsinfrastruktur för elbilar när nya parkeringsplatser byggs. På vilket sätt anser du att partierna som står utanför januari-samarbetet, som jag antar du inte anser representerar miljömupparna, agerat för att öka antalet laddplatser eller på annat sätt underlättat omställningen till eldrift?
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

mati skrev:
Det där påståendet att elbilar bidrar till ökat resande har jag hört många gånger. Men varför skulle det vara så? Det finns väl ingenting som talar för det? Möjligt att en genomsnittlig elbil rullar fler mil om året än en genomsnittlig fossilbil, men det beror ju främst på att alla elbilar är ganska nya bilar, som av naturliga skäl rullar mer än gamla bilar.
Tror det är någon som har kollat på snitt för elbilar och avgasbilar i t.ex. Sverige. Att det för avgasbilar finns veteranbilar som kör kanske 100 mil om året samt att de som väljer att köpa en dyrare elbil gör det för att dessa är billigare att köra långt med. Det kommer alltså från början vara övervikt av personer som behöver köra långt som väljer elbil.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Erik Viking
Teslaägare

Inlägg av Erik Viking »

Från MP's egna sidor:
Vi vill verka för en hållbar livsstil utan behov av egen bil.

Även om samtliga bilar i framtiden går på el så kommer vi inte få plats med fler bilar
än idag och vi behöver därför tänka nytt.

---
Som boende i Göteborg, att ta sig från Hisingen till Askim, 20 minuter med bil,
omöjligt med Kollektivtrafiken på helgerna.
Vardagar ett projekt på flera timmar om man har tur.

Ta med lite bagage, jättekul.
Model S Performance (Ludicrous), 2020 Sept, 599 kW (800+ hp)
bat. 100 kWh ver. G, FSD, Gratis Suc (personlig)
AUDI S7, V8, 4 L twin turbo, extra allt.
SAAB Turbo X, V6 2.8L, AWD världen bästa/roligaste vinterbil
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare

Inlägg av NiklasTesla »

mati skrev:
Det där påståendet att elbilar bidrar till ökat resande har jag hört många gånger. Men varför skulle det vara så? Det finns väl ingenting som talar för det? Möjligt att en genomsnittlig elbil rullar fler mil om året än en genomsnittlig fossilbil, men det beror ju främst på att alla elbilar är ganska nya bilar, som av naturliga skäl rullar mer än gamla bilar. Och fossilbilar finns det å andra sidan en massa gamla som inte rullar alls. Det har ju ingenting med eldriften att göra. Jag skulle tro att om man bara jämför upp till tre år gamla bilars årliga körsträcka så rullar inte elbilarna mer än fossilbilarna. Jag ser helt enkelt inte varför de skulle göra det. Folk kör ju inte omkring helt i onödan bara för att de har en elbil. Man har väl annat att göra. Eller tänker jag fel?
Och om det nu ändå är så att vissa elbilar rullar mer än jämförbara fossilbilar så handlar det nog mest om Teslor skulle jag tro. Då tänker jag främst på att de alltid är billigare i drift, en del laddar gratis osv. Och dessa bilar har kanske i stor utsträckning införskaffats av folk som av olika skäl reser mycket. Och då är det ju bara bra med elbil. Men dessa personer hade troligen inte rest mindre om de hade haft en fossilbil.
Själv byt flygresor mot elbilsresor så nu kör vi mer bil vilket är bra för miljön iom att vi flyger mindre!
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Erik Viking skrev:
Från MP's egna sidor:
Vi vill verka för en hållbar livsstil utan behov av egen bil.

Även om samtliga bilar i framtiden går på el så kommer vi inte få plats med fler bilar
än idag och vi behöver därför tänka nytt.

---
Som boende i Göteborg, att ta sig från Hisingen till Askim, 20 minuter med bil,
omöjligt med Kollektivtrafiken på helgerna.
Vardagar ett projekt på flera timmar om man har tur.

Ta med lite bagage, jättekul.
Pandemin har ju också visat att det är dåligt att vara beroende av kollektivtrafik. Särskilt om man är lite äldre.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Svenssons skrev:
Tror det är någon som har kollat på snitt för elbilar och avgasbilar i t.ex. Sverige. Att det för avgasbilar finns veteranbilar som kör kanske 100 mil om året samt att de som väljer att köpa en dyrare elbil gör det för att dessa är billigare att köra långt med. Det kommer alltså från början vara övervikt av personer som behöver köra långt som väljer elbil.
Det är det jag menar. Den sammanlagda körsträckan av hela bilparken ökar inte med elbilar. Kausaliteten i påståendet att elbilar gör att man kör mer är helt enkelt fel. Man kör inte mer för att man har elbil utan man har elbil för att man kör mycket.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

mati skrev:
Svenssons skrev:
Det är det jag menar. Den sammanlagda körsträckan av hela bilparken ökar inte med elbilar. Kausaliteten i påståendet att elbilar gör att man kör mer är helt enkelt fel. Man kör inte mer för att man har elbil utan man har elbil för att man kör mycket.
Precis. Visst har jag kört mer i och med att jag har elbil men det beror på att jag ersatt flertalet flygresor med bilresor istället.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Svenssons skrev:
mati skrev:
Svenssons skrev:
Precis. Visst har jag kört mer i och med att jag har elbil men det beror på att jag ersatt flertalet flygresor med bilresor istället.
Tror inte heller att den totala mängden km ökar bara för att det säljs elbilar. Den skulle ökat ändå även om det är konjunkturkänsligt. Idag är det ju mycket vanligt med två bilar i ett hushåll och att bilen blir mer personlig och anpassad till det egna behovet.
Ovanpå det kommer eventuella robottaxis som i jag tror i framtiden kommer utgöra tredjebil i många familjer.
Man behåller den sista dieselbilen lite längre och köper en elbil som andrabil och som man sen använder mer och mer. När det finns eldrivna alternativ till den gamla dieselbilen byter man den också. Kanske inser många att dom egentligen inte behöver den stora bilen utan går på två ”andrabilar” istället. Ovanpå det kommer hobbybilarna.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

mati skrev:
Svenssons skrev:
Mycket bra inringat! Jag bytte till elbil främst för att jag hade 10 till min kund (och efter det ca 9mil till nästa
kund perioden efter)... hade jag haft kortare så hade bytet skett betydligt senare. Sedan behöll jag den Leaf jag hade
när jag köpte Teslan också :) perfekt kombo ju :) Leafen körde då sambon som körde typ max 7-8 mil per dag :)
Sedan har ju redan kommenterats att elbilar ibland ersätter flygresor och det är ju extremt bra! :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Black
Teslaägare

Inlägg av Black »

Det är ganska komiskt att det är mest lönsamt med elbilar i kalla länder och mest lönsamt långa sträckor på landet. För miljön borde det vara mest elbilar i varma länder och i storstäder.
Ang laddstolpar så är det också konstigt att inte det finns mer vilja från mataffärer och köpcenter att locka till sig elbilskunder med mer laddmöjligheter. I tex gamla skaraborg (Skara, Lidköping, Falköping, Vara, Götene, Skövde, mm) så finns det generellt bara enstaka laddplatser på udda platser som kommunen satt upp men alla mataffärer och köpcentra mm lyser de med sin frånvaro.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Black skrev:
Det är ganska komiskt att det är mest lönsamt med elbilar i kalla länder och mest lönsamt långa sträckor på landet. För miljön borde det vara mest elbilar i varma länder och i storstäder.
......
Utveckla gärna för jag hänger inte riktigt med i hur du menar där (eller så är jag bara trött :lol: )
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Black skrev:
Ang laddstolpar så är det också konstigt att inte det finns mer vilja från mataffärer och köpcenter att locka till sig elbilskunder med mer laddmöjligheter. I tex gamla skaraborg (Skara, Lidköping, Falköping, Vara, Götene, Skövde, mm) så finns det generellt bara enstaka laddplatser på udda platser som kommunen satt upp men alla mataffärer och köpcentra mm lyser de med sin frånvaro.
Precis. Det händer absolut ingenting i Schkarabôrg. Enda användbara laddstolpen vid en mataffär är den vid Hjertbergs på andra sidan järnvägen. När den inte är upptagen vill säga. Och det är den oftast eftersom den är gratis och ensam. Men annars är det precis som om man har missat att det finns elbilar i Sverige.
I Skövde har man ju till och med plockat bort enda laddaren som fanns i hela stan. Det ryktas att den ska återuppstå vid arenan någon gång under 2021, men vad fan, finns det bara utrymme för en enda ynka laddare i hela Skövde? Varför inte sätta upp en till? Eller 20 till?
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare

Inlägg av NiklasTesla »

Fredrik j skrev:
Svenssons skrev:
mati skrev:
Svenssons skrev:
Tror inte heller att den totala mängden km ökar bara för att det säljs elbilar. Den skulle ökat ändå även om det är konjunkturkänsligt. Idag är det ju mycket vanligt med två bilar i ett hushåll och att bilen blir mer personlig och anpassad till det egna behovet.
Ovanpå det kommer eventuella robottaxis som i jag tror i framtiden kommer utgöra tredjebil i många familjer.
Man behåller den sista dieselbilen lite längre och köper en elbil som andrabil och som man sen använder mer och mer. När det finns eldrivna alternativ till den gamla dieselbilen byter man den också. Kanske inser många att dom egentligen inte behöver den stora bilen utan går på två ”andrabilar” istället. Ovanpå det kommer hobbybilarna.
Precis det är något som artikeln missar också. Med robo-taxi behövs det inte så många bilar på vägarna som idag varpå totalen (antal körda mil för hela fordonsflottan) minskar.
Användarvisningsbild
Elbilisten

Inlägg av Elbilisten »

"stora batterier där det behövs viktiga råvaror som litium, nickel, kobolt, mangan och grafit. De utvinns ibland under svåra förhållanden och den processen har fått mycket kritik."

Då är det ju en himla tur att katalysatorer tillverkas av returpapper och raffinaderierna inte använder kobolt för att få bort svavel. Dessutom är fracking och oljesand hälsosamt och trevligt att jobba med.
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare

Inlägg av NiklasTesla »

Black skrev:
Finns/kommer. Bor i storstad och laddar nästan bara gratis (se uppladdning.nu). Lidl har fattat detta pch satt upp massa gratis 50kw laddare samt 11kw laddare. Sedan har du Teslas destionationsladdare.

Max lagt 3000sek totalt på laddning under dessa 8000mil.

Elbilar är perfekt överallt i om du har råd (bra med subventioner á la Norge), har tillgång till el och snabbladdning/rätt storlek på batteri.

Mvh
Senast redigerad av NiklasTesla, redigerad totalt 1 gånger.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

NiklasTesla skrev:
Fredrik j skrev:
Svenssons skrev:
mati skrev:
Svenssons skrev:
Precis det är något som artikeln missar också. Med robo-taxi behövs det inte så många bilar på vägarna som idag varpå totalen (antal körda mil för hela fordonsflottan) minskar.
Tvärtom när det gäller städerna. Tiden mellan att man beställer en bil till den anländer måste vara kort. En stor mängd bilar behöver cirkulera i stadskärnorna för att åstadkomma det. Mångdubbelt fler än dagens taxibilar.
Det säger ju sig själv om alternativet ska bli så populärt som det spås. Robottaxi kommer till största delen ersätta kollektivtrafik och fungera som tredjebil. Lämna ungarna på skolan. Köra dom till träning och hämta dom från kompisar när det är läggdags. Att barnfamiljerna skulle sälja bilen för att börja åka taxi är naivt.
Skriv svar