Urladdning under parkering
Moderator: Redaktion
Urladdning under parkering
Hej! Tycker mig märka att batteriet (för drivning) laddas ur väldigt fort när man har Sentry (vakt) aktiverat. Tesla själva säger att det bara är 12V-batteriet som påverkas...
Jag tappade 10% batteri senaste natten. Är detta normalt? Verkar hysteriskt stor urladdning!
Jag tappade 10% batteri senaste natten. Är detta normalt? Verkar hysteriskt stor urladdning!
Re: Urladdning under parkering
Spelar ingen större roll vilket batteri som används.thogler skrev:Hej! Tycker mig märka att batteriet (för drivning) laddas ur väldigt fort när man har Sentry (vakt) aktiverat. Tesla själva säger att det bara är 12V-batteriet som påverkas...
Jag tappade 10% batteri senaste natten. Är detta normalt? Verkar hysteriskt stor urladdning!
12V batteriet laddas ju av 400V batteriet och eftersom 12V systemet är det viktigaste i bilen så kommer det laddas hela tiden.
Nu har jag ingen koll på vilket batteri sentry drar sin ström ifrån men det är ändå alltid 400V som drabbas.
Stentryck drar förövrigt 2-300w sist jag såg ett test så ett 12V batteri skulle dö rätt fort.
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
- kenjon
- Teslaägare
- Inlägg: 1456
- Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
- Ort: Karlskoga
- Referralkod: ts.la/kent 76750
Re: Urladdning under parkering
Mitt minskar ca 3 % under en natt med Sentry påslaget.
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Model Y LR 2021 blå
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 2438
- Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Re: Urladdning under parkering
Fullt normalt! Kamerorna och datorn drar en del ström. Vill du spara energi så slår du bara av Sentrymode så kommer batteriet inte att tappa så mycket varje dygn.thogler skrev:Hej! Tycker mig märka att batteriet (för drivning) laddas ur väldigt fort när man har Sentry (vakt) aktiverat. Tesla själva säger att det bara är 12V-batteriet som påverkas...
Jag tappade 10% batteri senaste natten. Är detta normalt? Verkar hysteriskt stor urladdning!
Mvh
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3647
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: Urladdning under parkering
Tesla säger isåfall fel.thogler skrev:Hej! Tycker mig märka att batteriet (för drivning) laddas ur väldigt fort när man har Sentry (vakt) aktiverat. Tesla själva säger att det bara är 12V-batteriet som påverkas...
Jag tappade 10% batteri senaste natten. Är detta normalt? Verkar hysteriskt stor urladdning!
250watt x 10t = 2,5kWt = 5% på sr+ och ~ 3% på lr, resten av "förlusten" är för batteriet blivit kallt och återfås vid uppvärmning(som dock drar el)
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Re: Urladdning under parkering
Håller med om att sentrymode drar en del ström.
Dock fick jag förklarat för mig att de främst handlar om temperaturen på batteriet som gör att det ser ut som att det sjunker mycket.
Om jag lämnar bilen varm på 75% batteri med vaktläget aktiverat kan det vara på 70% dagen efter. Om jag då först värmer upp bilen kan den mycket väl vara tillbaka på 73% när batteriet blivit varmt.
Dock fick jag förklarat för mig att de främst handlar om temperaturen på batteriet som gör att det ser ut som att det sjunker mycket.
Om jag lämnar bilen varm på 75% batteri med vaktläget aktiverat kan det vara på 70% dagen efter. Om jag då först värmer upp bilen kan den mycket väl vara tillbaka på 73% när batteriet blivit varmt.
- Segelflygaren
- Teslaägare
- Inlägg: 971
- Blev medlem: 07 mar 2014 20:05
- Referralkod: ts.la/jesper1523
Re: Urladdning under parkering
Har en Model 3 och en Taycan. Om jag lämnar min Taycan i garaget med exempelvis 50% laddning, så har den fortfarande, ja just det 50% laddning efter två veckor. Gör jag samma sak med Teslan, så måste den laddas...
Tycker detta är ett stort minus med Tesla, som sällan tas upp på tester mm. Borde för övrigt vara en punkt att ha med i samtliga biltester av elbilar.
Tycker detta är ett stort minus med Tesla, som sällan tas upp på tester mm. Borde för övrigt vara en punkt att ha med i samtliga biltester av elbilar.
Re: Urladdning under parkering
Värst vampire drain hade Polestar enligt Björn Nylands tester. Vad gäller Sentry mode, finns det något rättsfall i Sverige där man åberopat Sentry mode som bevis och hur utföll det i sådana fall? Man hör ju om folk som haft inbrott i hemmet och har det hela på film men ändå läggs utredningen ner i brist på bevis.
Senast redigerad av holden, redigerad totalt 1 gånger.
M3 P -24 svart/svart beställd
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
- pawweshark
- Teslaägare
- Inlägg: 151
- Blev medlem: 30 sep 2020 21:53
Re: Urladdning under parkering
Har du länk till det testet?holden skrev:Värst vampire drain hade Polestar enligt Björn Nylands tester.
Jag har funderat på samma sak. Om jag går in i appen och väcker bilen så går ju 1% direkt
Tesla Model Y LR 2022
Re: Urladdning under parkering
Jag tror att det faktiskt inte det var ett test utan bara ett konstaterande när den Polestar han lånat stått några dagar, så något klipp om Polestar är det och han säger då något om Tesla i jämförelse.pawweshark skrev:Har du länk till det testet?holden skrev:Värst vampire drain hade Polestar enligt Björn Nylands tester.
Jag har funderat på samma sak. Om jag går in i appen och väcker bilen så går ju 1% direkt
M3 P -24 svart/svart beställd
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5559
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Urladdning under parkering
What? Just 3an har typ ingen vampire drain for mig (mindre än 1% i veckan), S däremot hade en hel del.Segelflygaren skrev:Har en Model 3 och en Taycan. Om jag lämnar min Taycan i garaget med exempelvis 50% laddning, så har den fortfarande, ja just det 50% laddning efter två veckor. Gör jag samma sak med Teslan, så måste den laddas...
Tycker detta är ett stort minus med Tesla, som sällan tas upp på tester mm. Borde för övrigt vara en punkt att ha med i samtliga biltester av elbilar.
- Segelflygaren
- Teslaägare
- Inlägg: 971
- Blev medlem: 07 mar 2014 20:05
- Referralkod: ts.la/jesper1523
Re: Urladdning under parkering
Har haft tre stycken, och alla har haft rejäl vampire drain, precis som de två S och den X jag haft. Enda sättet att minska den rejält, har varit genom att stänga av mobiluppkopplingen, vilket inte känns okej. Porschen har som det ser ut 0 i vampire drain, där ligger Tesla långt efter.OfarligTesla skrev:What? Just 3an har typ ingen vampire drain for mig (mindre än 1% i veckan), S däremot hade en hel del.Segelflygaren skrev:Har en Model 3 och en Taycan. Om jag lämnar min Taycan i garaget med exempelvis 50% laddning, så har den fortfarande, ja just det 50% laddning efter två veckor. Gör jag samma sak med Teslan, så måste den laddas...
Tycker detta är ett stort minus med Tesla, som sällan tas upp på tester mm. Borde för övrigt vara en punkt att ha med i samtliga biltester av elbilar.
Re: Urladdning under parkering
Och du körde inte teslafi eller ngt annat som accessade titt som tätt?Segelflygaren skrev:Har haft tre stycken, och alla har haft rejäl vampire drain, precis som de två S och den X jag haft. Enda sättet att minska den rejält, har varit genom att stänga av mobiluppkopplingen, vilket inte känns okej. Porschen har som det ser ut 0 i vampire drain, där ligger Tesla långt efter.OfarligTesla skrev:What? Just 3an har typ ingen vampire drain for mig (mindre än 1% i veckan), S däremot hade en hel del.Segelflygaren skrev:Har en Model 3 och en Taycan. Om jag lämnar min Taycan i garaget med exempelvis 50% laddning, så har den fortfarande, ja just det 50% laddning efter två veckor. Gör jag samma sak med Teslan, så måste den laddas...
Tycker detta är ett stort minus med Tesla, som sällan tas upp på tester mm. Borde för övrigt vara en punkt att ha med i samtliga biltester av elbilar.
Min M3P hade inte heller någon drain om jag disablade sentry och inte accessade den, så den kunde gå ner i deep sleep.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Urladdning under parkering
Eller ha laddkabeln i. Vilket väl alltid rekommenderas om möjlighet finns, som t.ex i ett garage.Segelflygaren skrev:Har haft tre stycken, och alla har haft rejäl vampire drain, precis som de två S och den X jag haft. Enda sättet att minska den rejält, har varit genom att stänga av mobiluppkopplingen, vilket inte känns okej. Porschen har som det ser ut 0 i vampire drain, där ligger Tesla långt efter.OfarligTesla skrev:What? Just 3an har typ ingen vampire drain for mig (mindre än 1% i veckan), S däremot hade en hel del.Segelflygaren skrev:Har en Model 3 och en Taycan. Om jag lämnar min Taycan i garaget med exempelvis 50% laddning, så har den fortfarande, ja just det 50% laddning efter två veckor. Gör jag samma sak med Teslan, så måste den laddas...
Tycker detta är ett stort minus med Tesla, som sällan tas upp på tester mm. Borde för övrigt vara en punkt att ha med i samtliga biltester av elbilar.
M3 P -24 svart/svart beställd
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Re: Urladdning under parkering
Min S tappar runt en halv kWh per dygn när den sover. Så på två veckor kanske den tappar 7-8 kWh. Nästan 10% alltså. Tycker inte det är ett problem men nog är det lite konstigt att de andra elbilarna inte tappar nästan något?
Är den vaken kan den tappa mångdubbelt mer. Tror den kan tappa 3-4 kWh per dygn då.
Är den vaken kan den tappa mångdubbelt mer. Tror den kan tappa 3-4 kWh per dygn då.
Re: Urladdning under parkering
Då antar jag att du haft något som pollat dem regelbundet? Min praktiska erfarenhet är precis som teorin, nämligen att S&X drainar mycket medan trean har extremt liten drain. Givetvis förutsatt att man inte har Sentry igång.Segelflygaren skrev:Har haft tre stycken, och alla har haft rejäl vampire drain, precis som de två S och den X jag haft. Enda sättet att minska den rejält, har varit genom att stänga av mobiluppkopplingen, vilket inte känns okej. Porschen har som det ser ut 0 i vampire drain, där ligger Tesla långt efter.OfarligTesla skrev:What? Just 3an har typ ingen vampire drain for mig (mindre än 1% i veckan), S däremot hade en hel del.Segelflygaren skrev:Har en Model 3 och en Taycan. Om jag lämnar min Taycan i garaget med exempelvis 50% laddning, så har den fortfarande, ja just det 50% laddning efter två veckor. Gör jag samma sak med Teslan, så måste den laddas...
Tycker detta är ett stort minus med Tesla, som sällan tas upp på tester mm. Borde för övrigt vara en punkt att ha med i samtliga biltester av elbilar.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
- Segelflygaren
- Teslaägare
- Inlägg: 971
- Blev medlem: 07 mar 2014 20:05
- Referralkod: ts.la/jesper1523
Re: Urladdning under parkering
När jag åkte till Thailand förra året i fyra veckor med mobiluppkopplingen avstängd i varmgarage (15 grader), så drog bilen ändå ur 11%. Insåg när jag skaffade Porschen att Tesla ligger långt efter när det gäller detta.
Re: Urladdning under parkering
11% på fyra veckor, är det ett problem?
M3 P -24 svart/svart beställd
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3365
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Urladdning under parkering
Bara om laddnivån är för låg när bilen parkeras.holden skrev:11% på fyra veckor, är det ett problem?
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Re: Urladdning under parkering
Olika designfilosofi. Gamla ICE-tillverkare använder samma arkitektur som de alltid gjort, dvs massa små controllers från alla möjliga olika tillverkare.Banane skrev:Min S tappar runt en halv kWh per dygn när den sover. Så på två veckor kanske den tappar 7-8 kWh. Nästan 10% alltså. Tycker inte det är ett problem men nog är det lite konstigt att de andra elbilarna inte tappar nästan något?
Är den vaken kan den tappa mångdubbelt mer. Tror den kan tappa 3-4 kWh per dygn då.
Systemet som hanterar app-uppkoppling är från en leverantör som hanterar endast just den funktionen, därmed kan den vara liten, billig och energisnål.
Tesla däremot har en enda stor dator som hanterar ALLT, vilket också gör att de tex kan uppdatera allt OTA. Nackdelen är att en stor dator drar mkt mer ström än en liten, vilket får följdeffekten att bilen drar mkt mer om/när den datorn är aktiv.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Urladdning under parkering
Vaknar/drar model 3 mer om man närmar sig den med telefonen? Jag märker att telefonen säger att den ansluten när jag exempelvis befinner mig inomhus några meter från bilen. Det kunde ju förklara att vissa har mer vampire drain än andra.
- Segelflygaren
- Teslaägare
- Inlägg: 971
- Blev medlem: 07 mar 2014 20:05
- Referralkod: ts.la/jesper1523
Re: Urladdning under parkering
Nej, inte ett problem, bara uselt när det borde vara noll med tanke på att mobiluppkopplingen var av. På Porschen är det noll med mobiluppkopplingen på och säkert en koll i appen ca var tredje dag. Känns konstigt att Tesla ligger så otroligt långt efter när det gäller detta.Niklas Z skrev:Bara om laddnivån är för låg när bilen parkeras.holden skrev:11% på fyra veckor, är det ett problem?
- Segelflygaren
- Teslaägare
- Inlägg: 971
- Blev medlem: 07 mar 2014 20:05
- Referralkod: ts.la/jesper1523
Re: Urladdning under parkering
Då vore det kanske smart av Tesla att ha en liten dator som hanterar just appuppkopplingen, eftersom det skulle spara en stor del av elförbrukningen.taliz skrev:Olika designfilosofi. Gamla ICE-tillverkare använder samma arkitektur som de alltid gjort, dvs massa små controllers från alla möjliga olika tillverkare.Banane skrev:Min S tappar runt en halv kWh per dygn när den sover. Så på två veckor kanske den tappar 7-8 kWh. Nästan 10% alltså. Tycker inte det är ett problem men nog är det lite konstigt att de andra elbilarna inte tappar nästan något?
Är den vaken kan den tappa mångdubbelt mer. Tror den kan tappa 3-4 kWh per dygn då.
Systemet som hanterar app-uppkoppling är från en leverantör som hanterar endast just den funktionen, därmed kan den vara liten, billig och energisnål.
Tesla däremot har en enda stor dator som hanterar ALLT, vilket också gör att de tex kan uppdatera allt OTA. Nackdelen är att en stor dator drar mkt mer ström än en liten, vilket får följdeffekten att bilen drar mkt mer om/när den datorn är aktiv.
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5559
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Urladdning under parkering
Fast det gör det ju inte, skillnaden mellan 3an och S har att göra med annat. 3an har typ ingen drain för att den utjämna skillnader i batteripack på ett annat sätt än S, det tar t.ex. längre tid innan den påbörjar det och vad jag förstått tar det längre tid för 3an att göra det också.Segelflygaren skrev:
Då vore det kanske smart av Tesla att ha en liten dator som hanterar just appuppkopplingen, eftersom det skulle spara en stor del av elförbrukningen.
Även med Mobil uppkoppling bör 3an inte dra mer än 1% per vecka så länge man inte pollar den hela tiden med TeslaFi eller liknande. Gör den det är det något fel.
- Segelflygaren
- Teslaägare
- Inlägg: 971
- Blev medlem: 07 mar 2014 20:05
- Referralkod: ts.la/jesper1523
Re: Urladdning under parkering
I så fall har jag haft samma fel på alla tre bilar jag haft.OfarligTesla skrev:Fast det gör det ju inte, skillnaden mellan 3an och S har att göra med annat. 3an har typ ingen drain för att den utjämna skillnader i batteripack på ett annat sätt än S, det tar t.ex. längre tid innan den påbörjar det och vad jag förstått tar det längre tid för 3an att göra det också.Segelflygaren skrev:
Då vore det kanske smart av Tesla att ha en liten dator som hanterar just appuppkopplingen, eftersom det skulle spara en stor del av elförbrukningen.
Även med Mobil uppkoppling bör 3an inte dra mer än 1% per vecka så länge man inte pollar den hela tiden med TeslaFi eller liknande. Gör den det är det något fel.