Laddning/range 70D
Moderator: Redaktion
-
Laddning/range 70D
Hej, ska låna en 70D nu någon dag och köra tur/retur GBG-Helsingborg. Hur mycket måste jag ladda vid SC falkenberg för att kunna nå HBG (12 mil) för att sedan vända och fylla på igen vid samma SC i falkenberg? (Utan att behöva ladda i HBG). Måste planera lite i förväg, då jag aldrig kört Tesla innan!
Re: Laddning/range 70D
Ladda 20 minuter, så har du en god säkerhetsmarginal.
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
Du ska åka 24mil alltså? Beror på hur fort du vill åka, men vi kan ta till lite extra och säga 220Wh/km = 52,8kWh behöver du ha tillgängligt i batteriet vilket bör vara cirka 85% av batteriet (Fullt batteri ger typ tillgängligt 62kWh). Alltid bra att ladda några procent till, typ 88% så har du nån mil till godo.Teslaintresse skrev:Hej, ska låna en 70D nu någon dag och köra tur/retur GBG-Helsingborg. Hur mycket måste jag ladda vid SC falkenberg för att kunna nå HBG (12 mil) för att sedan vända och fylla på igen vid samma SC i falkenberg? (Utan att behöva ladda i HBG). Måste planera lite i förväg, då jag aldrig kört Tesla innan!
Säg att typical range på bilen är 190Wh/km. Och om vi räknar med 220Wh/km för att vara lite mer på säkra sidan så behöver du 220/190*240 = 277km typical range.
Så här skrev Tessling:
"Nu är jag nyss hemkommen från en tur/retur resa ner till Malmö. Kan meddela att jag blev galet förvånad av den låga förbrukningen. Jag hade fått för mig att man inte kommer under "typical range" om man inte kör på 50 och 70vägar i stadig hastighet.
70D har "typical range" vid 208 Wh/km och jag gjorde resan på nästan 130 mil ( blev lite testkörning med kollegorna runt i Malmö) och snittade på 201. Då körde jag runt hastighetsbegränsningarna ( något över på vissa sträckor). Märkte att vid 130 drar den väldigt mycket mer än vid 120, stor skillnad.
Hade även en sträcka på 19 mil där snittet blev 178Wh/km, då körde jag 110-120."
I västa fall kan du ta en paus på Ikea o ladda 3-fas 5mil/h där

- Gustafsson
- Teslaägare
Åkt i Norge ca 100 mil. Hastigheterna där är ju ofta mycket lägre än på svenska vägar. E6 är ju rätt trafikerad med flera fartkameror med medelhastighetsberäkning bl.a. så hänger man bara med i trafiktempot sjunker förbrukningen till ca 130Wh/km...
Blev förvånad att fjällövergångarna till/från vestlandet inte åt upp batteriet, de gjorde nästan ingenting på den totala rangen, klarade utan problem 40 mil visade det sig (och det skulle gått några mil till). Tankade dock för säkerhetsskull på Chademo (Grönn kontakt, http://www.gronnkontakt.no) vilket funkade över förväntan. Mycket nöjd med det bolagets service f.ö. Appen funkade inte med svenskt mobiltelefonnummer, så jag ringde en vänlig herre någonstans i Norge (telnummer på laddaren) så aktiverade han laddningen gratis....Beställde sen en RFID tag och det funkar hur bra som helst...Klart värt 140 spänn att få i 30 kWh när de behövs.
Med flera "elmackar" av den typen kör man helt klart med mindre ågren för eltorsk.
Ska man strosa runt lite mer så har de ju typ2 laddare vid sidan med 22 kW för de som kan utnyttja det till 60 öre/kWh
. Vore riktigt bra om man kunde få in chademo på den hittills värdelösa navigatorn, måste ju vara kostnadseffektivt för Tesla att slippa ge bort ström genom att visa på andra alternativa laddplatser.
Med SC är ju laddhastigheten hög i början men efter ca 40% laddning kröp den ner till till under 50kW (i vart fall i Lillehammer) och därefter gör Chademon jämförelsevis hyggligt ifrån sig, blev 30,4 kWh på 57 min. Laddade då till 90%.
/70D
Blev förvånad att fjällövergångarna till/från vestlandet inte åt upp batteriet, de gjorde nästan ingenting på den totala rangen, klarade utan problem 40 mil visade det sig (och det skulle gått några mil till). Tankade dock för säkerhetsskull på Chademo (Grönn kontakt, http://www.gronnkontakt.no) vilket funkade över förväntan. Mycket nöjd med det bolagets service f.ö. Appen funkade inte med svenskt mobiltelefonnummer, så jag ringde en vänlig herre någonstans i Norge (telnummer på laddaren) så aktiverade han laddningen gratis....Beställde sen en RFID tag och det funkar hur bra som helst...Klart värt 140 spänn att få i 30 kWh när de behövs.
Med flera "elmackar" av den typen kör man helt klart med mindre ågren för eltorsk.
Ska man strosa runt lite mer så har de ju typ2 laddare vid sidan med 22 kW för de som kan utnyttja det till 60 öre/kWh

Med SC är ju laddhastigheten hög i början men efter ca 40% laddning kröp den ner till till under 50kW (i vart fall i Lillehammer) och därefter gör Chademon jämförelsevis hyggligt ifrån sig, blev 30,4 kWh på 57 min. Laddade då till 90%.
/70D
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16