FOB
Moderator: Redaktion
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
FOB
Är det någon som beställt en FOB till sin Model 3?
Hur fungerar Keyless med FOB, måste man låsa genom att trycka på en knapp, eller går det att ha automatisk låsning när man avlägsnar sig från bilen?
Just autolåsningen är det enda som fungerar bra när jag har telefonen som nyckel.
Hur fungerar Keyless med FOB, måste man låsa genom att trycka på en knapp, eller går det att ha automatisk låsning när man avlägsnar sig från bilen?
Just autolåsningen är det enda som fungerar bra när jag har telefonen som nyckel.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
- Tars
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/michael4548
Re: FOB
Jag har köpt, och det funkar finfint med autolåsning osv. Rekommenderas då jag kör Android och det fungerar inte alltid att telefonen låser upp bilen.
Upplåsning fungerar när man drar i handtaget.
Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Model x plaid blå med vit inredning
Model x plaid blå med vit inredning

- mikebike
- Teslaägare
Bra, som telefonen borde funka alltså.Tars skrev:Jag har köpt, och det funkar finfint med autolåsning osv. Rekommenderas då jag kör Android och det fungerar inte alltid att telefonen låser upp bilen.
Lite synd (och 1650 kr bortkastat), men det är inte praktiskt att behöva ta upp telefonen varje gång man skall öppna en dörr.
Man kan skaffa iPhone istället.... 

https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
So far ( 4dagar bara men...) fu gerar det kanon med iPhones.taliz skrev:Man kan skaffa iPhone istället....
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Första veckorna jag hade bilen tyckte jag det var struligt med telefonen (iPhone) som nyckel. Efter några veckor upplevde jag det dock som att bilen blev ”kompis” med telefonen...
Nu skulle jag inte kunna tänka mig en bil med FOB.
Har i princip inte använt kortet på 1,5 år.
När frugan använder bilen använder hon dock kortet, trots att hon har appen...
Nu skulle jag inte kunna tänka mig en bil med FOB.

TM3 P svart/svart -24
TM3 P vit/vit -23, såld
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld
14,6 kWp
TM3 P vit/vit -23, såld
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld
14,6 kWp
- mikebike
- Teslaägare
Nej, det är inte aktuellt.taliz skrev:Man kan skaffa iPhone istället....
Kan vara bra att ha med kortet i reserv, har råkat ut för att mobilen strulat och fått använda kortet.pefreli skrev:Första veckorna jag hade bilen tyckte jag det var struligt med telefonen (iPhone) som nyckel. Efter några veckor upplevde jag det dock som att bilen blev ”kompis” med telefonen...
Nu skulle jag inte kunna tänka mig en bil med FOB.![]()
Polestar 2 awd -21
Om du ändå måste ha med dig kortet behöver du väl inte ha telefonen? Är inte poängen att slippa kortet?LarsA skrev:Kan vara bra att ha med kortet i reserv, har råkat ut för att mobilen strulat och fått använda kortet.pefreli skrev:Första veckorna jag hade bilen tyckte jag det var struligt med telefonen (iPhone) som nyckel. Efter några veckor upplevde jag det dock som att bilen blev ”kompis” med telefonen...
På vilket sätt strulade den?LarsA skrev:Kan vara bra att ha med kortet i reserv, har råkat ut för att mobilen strulat och fått använda kortet.pefreli skrev:Första veckorna jag hade bilen tyckte jag det var struligt med telefonen (iPhone) som nyckel. Efter några veckor upplevde jag det dock som att bilen blev ”kompis” med telefonen...
Jag tog heller aldrig med kortet. Har kört iPhone i 5 år nu och aldrig haft några större problem, alltid funkat.
Har man en partner kan man ju be någon i närheten ringa dem och remote låsa upp/starta if all else fails.
Senast redigerad av taliz, redigerad totalt 1 gånger.
- OfarligTesla
- Teslaägare
Kortet är jobbigt att använda för man måste lägga det med b stolpen för att låsa upp osv. Idén är att slippa en bilnyckel och kunna ha ett kort i plånboken som backup.Fredrik j skrev:
Om du ändå måste ha med dig kortet behöver du väl inte ha telefonen? Är inte poängen att slippa kortet?
Ok. Jag trodde kortet låste upp bilen automatiskt.OfarligTesla skrev:Kortet är jobbigt att använda för man måste lägga det med b stolpen för att låsa upp osv. Idén är att slippa en bilnyckel och kunna ha ett kort i plånboken som backup.Fredrik j skrev:
Om du ändå måste ha med dig kortet behöver du väl inte ha telefonen? Är inte poängen att slippa kortet?
Nu med Apple Pay så har jag ingen plånbok med mig heller.OfarligTesla skrev:Kortet är jobbigt att använda för man måste lägga det med b stolpen för att låsa upp osv. Idén är att slippa en bilnyckel och kunna ha ett kort i plånboken som backup.Fredrik j skrev:
Så skönt att slippa bära på massa prylar.
Inga bilnycklar, ingen plånbok.... nästa steg är att slippa husnycklar...
- OfarligTesla
- Teslaägare
Husnycklar är ju rätt lätt att slippa, finns ju diverse smarta lås att installera. Däremot funkar inte mitt mastercard med Apple Pay (dock nu med Samsung pay) så bytte aldrig helt till telefonen som betalmedel, sen skall man ju ha körkort med sig ändå för diverse legitimering.taliz skrev:Nu med Apple Pay så har jag ingen plånbok med mig heller.
Rent generellt hade jag inte vågat köra endast telefon utan något annat sätt att ta sig in i bilen, finns för många scenarion där min telefon kunnat förloras eller gå sönder där jag inte velat bli strandad.
Körkort har jag ett foto på. Funkar för det jag behöver det till(scanna den där QR-koden). Blivit stannad av polis en gång också, de lät mig köra vidare.OfarligTesla skrev:Husnycklar är ju rätt lätt att slippa, finns ju diverse smarta lås att installera. Däremot funkar inte mitt mastercard med Apple Pay (dock nu med Samsung pay) så bytte aldrig helt till telefonen som betalmedel, sen skall man ju ha körkort med sig ändå för diverse legitimering.taliz skrev:Nu med Apple Pay så har jag ingen plånbok med mig heller.
Rent generellt hade jag inte vågat köra endast telefon utan något annat sätt att ta sig in i bilen, finns för många scenarion där min telefon kunnat förloras eller gå sönder där jag inte velat bli strandad.

Varför skulle det vara mer sannolikt att telefonen går sönder eller förloras än kortet?
För min del är det iaf precis tvärtom, telefonen har jag alltid koll på. Plastkort försvinner däremot lätt.
- OfarligTesla
- Teslaägare
Telefonen är ju den kameran man har idag, så tar man kort när man gör saker kan den bli förlorad helt enkelt. Typ när man åker snabba båtar, skidor, zipline osv.taliz skrev:Körkort har jag ett foto på. Funkar för det jag behöver det till(scanna den där QR-koden). Blivit stannad av polis en gång också, de lät mig köra vidare.![]()
Varför skulle det vara mer sannolikt att telefonen går sönder eller förloras än kortet?
För min del är det iaf precis tvärtom, telefonen har jag alltid koll på. Plastkort försvinner däremot lätt.
Då har du väl folk i närheten som kan ringa frugan och be henne låsa upp och starta?OfarligTesla skrev:Telefonen är ju den kameran man har idag, så tar man kort när man gör saker kan den bli förlorad helt enkelt. Typ när man åker snabba båtar, skidor, zipline osv.taliz skrev:Körkort har jag ett foto på. Funkar för det jag behöver det till(scanna den där QR-koden). Blivit stannad av polis en gång också, de lät mig köra vidare.![]()
- OfarligTesla
- Teslaägare
Låter bra mycket jobbigare än att ha ett extra kort i plånboken för nödfall.taliz skrev:Då har du väl folk i närheten som kan ringa frugan och be henne låsa upp och starta?
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Jag skulle nog också vilja ha ett alternativ till telefonen med mig, jag har lyckats få soppatorsk i mobilen
flera gånger tex (och ibland när jag cyklar långturer så tar jag inte ens med mig min riktiga mobil utan
bara en minimobil modell kreditkort).
flera gånger tex (och ibland när jag cyklar långturer så tar jag inte ens med mig min riktiga mobil utan
bara en minimobil modell kreditkort).
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- mikebike
- Teslaägare
Nej, poängen är att slippa ta fram kortet. Jag har mitt i plånboken.Fredrik j skrev:Om du ändå måste ha med dig kortet behöver du väl inte ha telefonen? Är inte poängen att slippa kortet?LarsA skrev:Kan vara bra att ha med kortet i reserv, har råkat ut för att mobilen strulat och fått använda kortet.pefreli skrev:Första veckorna jag hade bilen tyckte jag det var struligt med telefonen (iPhone) som nyckel. Efter några veckor upplevde jag det dock som att bilen blev ”kompis” med telefonen...
Förstår det nu. Trodde det var trådlöst. Lite som Volvos badnyckel.mikebike skrev:Nej, poängen är att slippa ta fram kortet. Jag har mitt i plånboken.Fredrik j skrev:Om du ändå måste ha med dig kortet behöver du väl inte ha telefonen? Är inte poängen att slippa kortet?LarsA skrev:Kan vara bra att ha med kortet i reserv, har råkat ut för att mobilen strulat och fått använda kortet.pefreli skrev:Första veckorna jag hade bilen tyckte jag det var struligt med telefonen (iPhone) som nyckel. Efter några veckor upplevde jag det dock som att bilen blev ”kompis” med telefonen...
Kortet är trådlöst. Kör NFC.Fredrik j skrev:
Förstår det nu. Trodde det var trådlöst. Lite som Volvos badnyckel.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- mikebike
- Teslaägare
Telefonen kan vara kvar i fickan, när allt fungerar. Det gör det nästan aldrig för mig, jag måste "väcka" telefonen nästan varje gång och då fördelen borta.Fredrik j skrev:Ja det så klart. My bad. Men tänkte det kunde vara kvar i fickan.Svenssons skrev:Kortet är trådlöst. Kör NFC.Fredrik j skrev:
Förstår det nu. Trodde det var trådlöst. Lite som Volvos badnyckel.
FOB:en fungerar som Volvos nyckel, fast på min Volvo var jag tvungen att låsa bilen genom att trycka på ett dörrhandtag.
Därav min fråga om man har autolåsning med FOB.