Sida 1 av 2
1-3 mil dagligen välja 80% laddning?
Postat: 05 jan 2021 13:58
av Dannte0
Som rubriken lyder så kör jag endast ca 1-3 mil dagligen för det mesta
Ska jag alltid ha laddningen på 80% eller vad är bäst för batteriet?
Jag stoppar alltid i laddkablen när jag kommer hem
Har MS+ 2021
Re: 1-3 mil dagligen välja 80% laddning?
Postat: 05 jan 2021 14:03
av termosen
Dannte0 skrev:Som rubriken lyder så kör jag endast ca 1-3 mil dagligen för det mesta
Ska jag alltid ha laddningen på 80% eller vad är bäst för batteriet?
Jag stoppar alltid i laddkablen när jag kommer hem
Har MS+ 2021
Desto närmre 50% desto bättre. Jag hade ställt den på 60%. Om du orkar komma ihåg att ladda upp den när du ska på längre resa.
Re: 1-3 mil dagligen välja 80% laddning?
Postat: 05 jan 2021 14:16
av Gustafsson
Med en MS+ har du ju lika lång räckvidd som en MS 85 redan med 60% laddning, så detta blir mest en akademisk fråga. De nya batterierna har ju förbättrad kemi med bättre motståndskraft mot degradering. Kopplar du i varje dag som Tesla rekommenderar skulle jag nog gissa att 70% är rätt OK. Jag kör med 80-90% i min 100D beroende på månens inverkan på norrskenet...
Re: 1-3 mil dagligen välja 80% laddning?
Postat: 05 jan 2021 14:49
av miksch
Jeg kjører 70% og har gjort det med alle mine biler (nå 3 Ms og 1 M3). Nesten nesten ingen degradering etter 3 år.
Lader hvis mulig med 400V og maks 6 kW hjemme.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Re: 1-3 mil dagligen välja 80% laddning?
Postat: 05 jan 2021 15:08
av Dannte0
Ok så 70% rekommenderar ni
Jag laddar 9kw nu men om det är bättre med 6kw så kan jag ställa ner amperen?
Re: 1-3 mil dagligen välja 80% laddning?
Postat: 05 jan 2021 15:14
av Bjelke
Skillnaden mellan 9kW och 6kW är nog marginell för batteriet men 9kW har möjligen något
bättre effektivitet (laddarens verkningsgrad)

Re: 1-3 mil dagligen välja 80% laddning?
Postat: 05 jan 2021 15:16
av fth
Det talas ju också om att man för balanseringen skall ladda till olika nivåer.
Det bästa kanske är att alltså variera laddnivå dagligen, t.ex. 50-70% till vardags, och någon gång per månad upp till 90-100% strax innan avfärd.
Nu är vi dock på verklig nördnivå, det går nog i princip lika bra att ladda till 70% alla dagar och 100% inför långresa.
/fth
Re: 1-3 mil dagligen välja 80% laddning?
Postat: 05 jan 2021 15:18
av fth
Bjelke skrev:Skillnaden mellan 9kW och 6kW är nog marginell för batteriet men 9kW har möjligen något bättre effektivitet (laddarens verkningsgrad)

Ja, jag tycker mig också minnas att någon gjorde en jämförelse av laddförluster vid AC-laddning för ett par år sedan och kom fram till att det var en rejäl skillnad, och att 11 kW var effektivast.
/fth
Re: 1-3 mil dagligen välja 80% laddning?
Postat: 05 jan 2021 15:36
av SR-71-BlackBird
Jag laddar alltid till 90%.
Re: 1-3 mil dagligen välja 80% laddning?
Postat: 05 jan 2021 15:45
av Teslaspolen
Skilladen mellan 100% och 90% är MYCKET större än skillnaden mellan 90% och 80%. Och den är i sin tur större än 80% till 70%. Således så ska man vara medveten om att vinsterna minskar, men hade jag varit dig hade jag satt på 70%, om jag visste om att det inte kommer dyka upp någon paniklångresa eller att jag riskerar glömma sätta upp gränsen in för en långresa.
Re: 1-3 mil dagligen välja 80% laddning?
Postat: 05 jan 2021 15:48
av Legato
fth skrev:Det talas ju också om att man för balanseringen skall ladda till olika nivåer.
Det bästa kanske är att alltså variera laddnivå dagligen, t.ex. 50-70% till vardags, och någon gång per månad upp till 90-100% strax innan avfärd.
Nu är vi dock på verklig nördnivå, det går nog i princip lika bra att ladda till 70% alla dagar och 100% inför långresa.
/fth
Helt korrekt!
Re: 1-3 mil dagligen välja 80% laddning?
Postat: 05 jan 2021 16:04
av Dannte0
Tack alla få bli 70% på 400v 6kw
Många tack
Re: 1-3 mil dagligen välja 80% laddning?
Postat: 05 jan 2021 17:00
av Svenssons
Dannte0 skrev:Tack alla få bli 70% på 400v 6kw
Många tack
Det vill säga trefas 230V 9A. Elbilar laddar inte mellan faserna i 400V utan mellan fas och nolla på 230V.
Re: 1-3 mil dagligen välja 80% laddning?
Postat: 05 jan 2021 17:17
av Dannte0
Japp stämmer bra 9A ×3 =6210w
Re: 1-3 mil dagligen välja 80% laddning?
Postat: 05 jan 2021 17:41
av miksch
Ang balansering så må man i perioder slå av Sentry-mode ettersom aktiv sentry forhindrer balanseringen.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Re: 1-3 mil dagligen välja 80% laddning?
Postat: 05 jan 2021 17:48
av kenjon
Så för att balansera ska man ladda till ca 95 %, sedan slå av Sentry och låta den stå i flera timmar (hur många?)... och sedan helst köra några mil då den inte ska stå för länge med (nästan) fullt batteri.
Det är jobbigt att vara elbilsägare.

Re: 1-3 mil dagligen välja 80% laddning?
Postat: 05 jan 2021 18:02
av Teslaspolen
kenjon skrev:Så för att balansera ska man ladda till ca 95 %, sedan slå av Sentry och låta den stå i flera timmar (hur många?)... och sedan helst köra några mil då den inte ska stå för länge med (nästan) fullt batteri.
Det är jobbigt att vara elbilsägare.

Alltså, man kan vara pedantisk, eller så låter man bilen sköta det själv. Balansering sker konstant och oavsett procentnivå, men
kalibrering kan behövas om ens BMS (batteriets hjärna) blir förvirrad och "tappar räkningen".
Och det är knappast något som hör till vardagen. Liknar snarare i så fall med hur ofta man gör en rekond av bilen.
Re: 1-3 mil dagligen välja 80% laddning?
Postat: 05 jan 2021 20:47
av Gustafsson
Gränsen mellan pedantisk och neurotisk kan vara hårfin....
Det går fint att bara tuta å köra också.
Re: 1-3 mil dagligen välja 80% laddning?
Postat: 05 jan 2021 21:01
av AAKEE
Kurva över relativt batterislitage beroende på SOC. Temperaturen påverkar också.
Håller man sig på 70% så är det ingen issue.
Med det sagt, förmodligen håller batteriet sig friskt längre än bilen ändå.
Re: 1-3 mil dagligen välja 80% laddning?
Postat: 05 jan 2021 21:30
av Gustafsson
AAKEE skrev:Kurva över relativt batterislitage beroende på SOC. Temperaturen påverkar också.
Håller man sig på 70% så är det ingen issue.
Med det sagt, förmodligen håller batteriet sig friskt längre än bilen ändå.
Vore kul med en referens till kurvan. Teslas batterier närmar sig ju 160 000 mil numera, och temperaturkontrollen är väldigt bra ända sedan Roadstern.
Re: 1-3 mil dagligen välja 80% laddning?
Postat: 06 jan 2021 00:15
av AAKEE
Gustafsson skrev:
Vore kul med en referens till kurvan. Teslas batterier närmar sig ju 160 000 mil numera, och temperaturkontrollen är väldigt bra ända sedan Roadstern.
Man ska se den termperaturkurvan som hur bra batteriet mår när det lagras, inte när det används. När vi pratar om vilken laddningsnivå vi ska välja för dagligt bruk är det lagringen(storage stress) som är att tänka på, förutom att ha tillräckligt med ström för den dagliga driften.
När det gäller temperaturhantering under drift kan vi räkna med att Tesla har löst detta på ’state of the art-nivå’.
Sparar en del som .pdfer. Ska se om jag hittar igen det, men räknas med att det stämmer rätt bra. Är ju dock en generell beskrivning för elfordon.
Är man intresserad finns hur mycket som helst att läsa:
https://res.mdpi.com/d_attachment/energ ... -03295.pdf
Det är dock int en bild utan 20 sidor forskning som i realiteten kommer fram till ungefär samma sak som bilden i fråga.
Dessa är intressanta och lättlästa:
https://batteryuniversity.com/index.php ... _batteries
In terms of longevity, the optimal charge voltage is 3.92V/cell. Battery experts believe that this threshold eliminates all voltage-related stresses; going lower may not gain further benefits but induce other symptoms.
https://batteryuniversity.com/learn/art ... _batteries
http://publications.lib.chalmers.se/rec ... 249356.pdf
Läser man på lite så inser man att Svenska miljöinstitutet (IVL) som gjorde en hel värdelös utredning för några år sedan hade en massa fel. Mer fel än rätt. Bland annat rekommenderade de att man skulle köpa så litet batteri som möjligt.
Köper man en bil med ett litet batteri kommer man alltid tvingas ladda detta fullt, vilket kortar livslängden.
Ett litet batteri kommer att utsättas för en högre C-last( 1C = man belastar batteriet så det tar slut på en timme). Vi vet att en lägre belastning räöknat i C är bra för batteriets livslängd = stort batteri i samma fordon ökar livslängden.
Re: 1-3 mil dagligen välja 80% laddning?
Postat: 06 jan 2021 00:30
av AAKEE
Denna, från batteryuniversity i länk ovan visar state of charge och hur mycket man laddar ur batteriet varje cykel. Det ser rätt klart ut att 75-25% är mycket bättre än 100-40%.
Re: 1-3 mil dagligen välja 80% laddning?
Postat: 06 jan 2021 01:51
av AAKEE
https://vbn.aau.dk/ws/portalfiles/porta ... rofile.pdf
Också intressant.
Och
https://www.mdpi.com/2313-0105/6/1/6/htm vilken bilden är ifrån visar ganska tydligt hur temperatur, SOC, DOD påverkar. Det stämmer överens med bilden i mitt ursprungsinlägg.
Re: 1-3 mil dagligen välja 80% laddning?
Postat: 06 jan 2021 03:00
av AAKEE
Blev många svar men hittade en som jag tyckte var riktigt bra:
https://mediatum.ub.tum.de/doc/1355829/file.pdf
[Edit]Nytt försök.
Re: 1-3 mil dagligen välja 80% laddning?
Postat: 06 jan 2021 10:24
av Lessmog
AAKEE skrev:Blev många svar men hittade en som jag tyckte var riktigt bra:

Det står bara Bild!
Du får nog redigera lite -- kanske ändra från img till url? Länken syns när jag citerar här men renderar inte alls.