Sida 1 av 2

Tesla MY Standard Range 2wd

Postat: 08 jan 2021 04:33
av Zalman3
Nu har MY Standard range lanserats i USA.

Priser MY i USA
MY Standard Range 2wd, 244 miles(393km), 41.990$
MY Long Range 4wd, 326 miles(525km), 49.990$
MY Preformance 4wd, 303 miles(488km), 59.990$

Priser MY i Sverige
MY Standard Range 2wd, ?
MY Long Range 4wd, 505km räckvidd, 719.900kr
MY Preformance 4wd, 480km räckvidd, 769.900kr

Väldigt konstiga priser i Sverige jämfört med USA.
Medför 4680 batterier att minsta räckvidd blir ca 500km?

I USA kostar M3 SR+ från 37.990 dollar.
MY SR kostar 41.990 dollar, bara 4.000 dollar mera, blir ca 10% dyrare.

I Sverige kostar M3 från 579.900kr. Lägg på 10% och då borde MY kosta från 637.890kr.
Känns dyrt. Speciellt eftersom det sägs att MY i Berlinversion är billigare att tillverka än nuvarande M3 version.

41.990 dollar=343.900kr.
Lägg på 25% moms, blir 429.900kr.

Tror att billigaste MY måste under 500.000kr för att kunna konkurrera med VW ID4 och Skoda Enyaq.

Billigaste Skoda iV 50 Enyaq kostar från 33.800 euro i Tyskland.
Dra av 9.000 euro i stöd och man är nere på 24.800 euro netto.

Re: Tesla MY Standard Range 2wd

Postat: 08 jan 2021 05:50
av Zalman3
Priser MY i USA
MY Standard Range 2wd, 244 miles(393km), 41.990$

Jämför med VW ID4 i USA
Starting MSRP
$39,995

$ 43,995 ID.4 1st edition
EPA Estimated Range for ID.4 Pro S and 1st Edition
250 miles
https://www.vw.com/en/models/id-4.html

I USA är MY bara ca 5% dyrare än motsvarande VW ID4 modell.

I Sverige är listpriset för
ID.4 1st edition, 77kWh, 520km räckvidd
Från 514 900,00 kr

Om man inte väljer ID.4 1st edition
Utan standard, borde den kosta ca 10% mindre, ca 463.410kr.

Lägg på 5%, då borde Tesla MY kosta från ca 486.580kr.
Lägg till ett drag med 1.600kg dragvikt för ca 12.100kr.

Då får du en Tesla MY med ca 500km i räckvidd, 1.900 liters bagage, 250 kW snabbladdning och 1.600kg i dragvikt för under 500.000kr.
Dra från 70.000kr i stöd och du landar på ca 430.000kr.

Fossilbilen är död.

Re: Tesla MY Standard Range 2wd

Postat: 08 jan 2021 06:25
av Zalman3
Priser i Tyskland för VW ID4.
52kWh ID.4 Pure: 36.995€

52kWh ID.4 Pure Performance:  37.795€

77kWh ID.4 Pro: 42.950€

77kWh ID.4 Pro Performance:  44.450€

77kWh ID.4 Pro Performance Life:  47.020€

77kWh ID.4 Pro Performance Business:  51.005€

77kWh ID.4 Pro Performance Family :  52.205€

77kWh ID.4 Pro Performance Tech:  55.410€

77kWh ID.4 Pro Performance Max:  58.820€

77kWh ID.4  Pro Performance 1st:  49.950€

77kWh ID.4  Pro Performance 1st Max :  59.950€

77kWh ID.4X Pro:  46950€

77kWh ID.4GTX:   49950€
https://www.ludego.com/vw-id-4-crozz/

VW ID4 med
4wd kostar 4.000 euro extra.

Om en Tesla 2wd kostar 430.000kr netto med elbilsstöd.
Då borde 4wd versionen kosta ca 470.000kr med elbilsstöd.

Re: Tesla MY Standard Range 2wd

Postat: 08 jan 2021 08:08
av backe
Zalman3 skrev:
Priser MY i USA
MY Standard Range 2wd, 244 miles(393km), 41.990$

Jämför med VW ID4 i USA
Starting MSRP
$39,995

$ 43,995 ID.4 1st edition
EPA Estimated Range for ID.4 Pro S and 1st Edition
250 miles
https://www.vw.com/en/models/id-4.html

I USA är MY bara ca 5% dyrare än motsvarande VW ID4 modell.

I Sverige är listpriset för
ID.4 1st edition, 77kWh, 520km räckvidd
Från 514 900,00 kr

Om man inte väljer ID.4 1st edition
Utan standard, borde den kosta ca 10% mindre, ca 463.410kr.

Lägg på 5%, då borde Tesla MY kosta från ca 486.580kr.
Lägg till ett drag med 1.600kg dragvikt för ca 12.100kr.

Då får du en Tesla MY med ca 500km i räckvidd, 1.900 liters bagage, 250 kW snabbladdning och 1.600kg i dragvikt för under 500.000kr.
Dra från 70.000kr i stöd och du landar på ca 430.000kr.

Fossilbilen är död.
Tror det är bättre att jämföra MY Sverige med MY USA, SR är 8000 $ billigare än LR, så mer troligt är väl att priset hamnar kring 640 000 kr.

Re: Tesla MY Standard Range 2wd

Postat: 08 jan 2021 08:26
av jbark
backe skrev:
Zalman3 skrev:
Priser MY i USA
MY Standard Range 2wd, 244 miles(393km), 41.990$

Jämför med VW ID4 i USA
Starting MSRP
$39,995

$ 43,995 ID.4 1st edition
EPA Estimated Range for ID.4 Pro S and 1st Edition
250 miles
https://www.vw.com/en/models/id-4.html

I USA är MY bara ca 5% dyrare än motsvarande VW ID4 modell.

I Sverige är listpriset för
ID.4 1st edition, 77kWh, 520km räckvidd
Från 514 900,00 kr

Om man inte väljer ID.4 1st edition
Utan standard, borde den kosta ca 10% mindre, ca 463.410kr.

Lägg på 5%, då borde Tesla MY kosta från ca 486.580kr.
Lägg till ett drag med 1.600kg dragvikt för ca 12.100kr.

Då får du en Tesla MY med ca 500km i räckvidd, 1.900 liters bagage, 250 kW snabbladdning och 1.600kg i dragvikt för under 500.000kr.
Dra från 70.000kr i stöd och du landar på ca 430.000kr.

Fossilbilen är död.
Tror det är bättre att jämföra MY Sverige med MY USA, SR är 8000 $ billigare än LR, så mer troligt är väl att priset hamnar kring 640 000 kr.
640 000 kr är tok för dyrt för en bil med praktisk räckvidd på ca 20 mil vintertid. Troligen vill du inte ha mer än 10-15 mil mellan SuC vilket ger stopp nästan varje timme i motorvägsfart. Men som sagt de har ju inte levererat model Y i europa än så det återstår att se vad pris och prestanda blir...

Re: Tesla MY Standard Range 2wd

Postat: 08 jan 2021 08:28
av HelectriC
Fast de som köper YSR kanske inte är ute och kuskar runt mellan SuC så mycket, då väljer man kanske YLR? Det är ju ganska många som faktiskt i stort sett enbart använder bilen i närområdet och då räcker det ju gott och väl.

Re: Tesla MY Standard Range 2wd

Postat: 08 jan 2021 08:30
av Zalman3
backe skrev:
Zalman3 skrev:
Priser MY i USA
MY Standard Range 2wd, 244 miles(393km), 41.990$

Jämför med VW ID4 i USA
Starting MSRP
$39,995

$ 43,995 ID.4 1st edition
EPA Estimated Range for ID.4 Pro S and 1st Edition
250 miles
https://www.vw.com/en/models/id-4.html

I USA är MY bara ca 5% dyrare än motsvarande VW ID4 modell.

I Sverige är listpriset för
ID.4 1st edition, 77kWh, 520km räckvidd
Från 514 900,00 kr

Om man inte väljer ID.4 1st edition
Utan standard, borde den kosta ca 10% mindre, ca 463.410kr.

Lägg på 5%, då borde Tesla MY kosta från ca 486.580kr.
Lägg till ett drag med 1.600kg dragvikt för ca 12.100kr.

Då får du en Tesla MY med ca 500km i räckvidd, 1.900 liters bagage, 250 kW snabbladdning och 1.600kg i dragvikt för under 500.000kr.
Dra från 70.000kr i stöd och du landar på ca 430.000kr.

Fossilbilen är död.
Tror det är bättre att jämföra MY Sverige med MY USA, SR är 8000 $ billigare än LR, så mer troligt är väl att priset hamnar kring 640 000 kr.
Om ett år är Berlin fabriken i full gång.
Börjar det bli svårt att sälja bilar, då sänks priset.
Annars inte.

Re: Tesla MY Standard Range 2wd

Postat: 08 jan 2021 08:31
av oscfor
Zalman3 skrev:
Nu har MY Standard range lanserats i USA.

Priser MY i USA
MY Standard Range 2wd, 244 miles(393km), 41.990$
MY Long Range 4wd, 326 miles(525km), 49.990$
MY Preformance 4wd, 303 miles(488km), 59.990$

Priser MY i Sverige
MY Standard Range 2wd, ?
MY Long Range 4wd, 505km räckvidd, 719.900kr
MY Preformance 4wd, 480km räckvidd, 769.900kr

Väldigt konstiga priser i Sverige jämfört med USA.
Medför 4680 batterier att minsta räckvidd blir ca 500km?

I USA kostar M3 SR+ från 37.990 dollar.
MY SR kostar 41.990 dollar, bara 4.000 dollar mera, blir ca 10% dyrare.

I Sverige kostar M3 från 579.900kr. Lägg på 10% och då borde MY kosta från 637.890kr.
Känns dyrt. Speciellt eftersom det sägs att MY i Berlinversion är billigare att tillverka än nuvarande M3 version.

41.990 dollar=343.900kr.
Lägg på 25% moms, blir 429.900kr.

Tror att billigaste MY måste under 500.000kr för att kunna konkurrera med VW ID4 och Skoda Enyaq.

Billigaste Skoda iV 50 Enyaq kostar från 33.800 euro i Tyskland.
Dra av 9.000 euro i stöd och man är nere på 24.800 euro netto.
Var säger man att Y skulle vara billigare att tillverka i Tyskland? Lönerna för bilbyggare är dubbelt så höga i Tyskland som i USA.

Re: Tesla MY Standard Range 2wd

Postat: 08 jan 2021 08:44
av Svenssons
oscfor skrev:

Var säger man att Y skulle vara billigare att tillverka i Tyskland? Lönerna för bilbyggare är dubbelt så höga i Tyskland som i USA.
Effektivare och mer strömlinjeformad fabrik som har byggs just för att bygga Model Y, billigare och effektivare tillverkningsmetod (som dock kräver högre investeringskostnad), färre delar som ska monteras betyder också sannolikt färre mantimmar per bil.

Re: Tesla MY Standard Range 2wd

Postat: 08 jan 2021 08:45
av jbark
HelectriC skrev:
Fast de som köper YSR kanske inte är ute och kuskar runt mellan SuC så mycket, då väljer man kanske YLR? Det är ju ganska många som faktiskt i stort sett enbart använder bilen i närområdet och då räcker det ju gott och väl.
Det är sant men tror det är få som betalar 640 000 kr för det. Sen finns ju det en stor risk med att behovet för SuC ökar och att det blir trängre då de behöver ladda oftare och stanna längre vilket ingen vinner på.

Re: Tesla MY Standard Range 2wd

Postat: 08 jan 2021 08:53
av HelectriC
jbark skrev:
HelectriC skrev:
Fast de som köper YSR kanske inte är ute och kuskar runt mellan SuC så mycket, då väljer man kanske YLR? Det är ju ganska många som faktiskt i stort sett enbart använder bilen i närområdet och då räcker det ju gott och väl.
Det är sant men tror det är få som betalar 640 000 kr för det. Sen finns ju det en stor risk med att behovet för SuC ökar och att det blir trängre då de behöver ladda oftare och stanna längre vilket ingen vinner på.
är ju redan idag ganska många SUV:ar som mest verkar användas till att frakta barn och ungdomar fram och tillbaks till träning.

Re: Tesla MY Standard Range 2wd

Postat: 08 jan 2021 08:59
av jbark
Någon mer som reflekterat över detta med 0-60 mph:
Model 3 sr: 5,3 s
Model y sr: 5,3 s

Model 3 lr: 4,2 s
Model y lr: 4,8 s

Borde inte model y lr ligga närmare model 3 lr:s 0-60 mph?

Re: Tesla MY Standard Range 2wd

Postat: 08 jan 2021 09:00
av Svenssons
Svenssons skrev:
oscfor skrev:

Var säger man att Y skulle vara billigare att tillverka i Tyskland? Lönerna för bilbyggare är dubbelt så höga i Tyskland som i USA.
Effektivare och mer strömlinjeformad fabrik som har byggs just för att bygga Model Y, billigare och effektivare tillverkningsmetod (som dock kräver högre investeringskostnad), färre delar som ska monteras betyder också sannolikt färre mantimmar per bil.
Här är artikel av Tibor om själva fabriken, vet inte om han även skrivit om tillverkning av själva bilen men där har annars Sandy Munro lite att säga:

https://teslaclubsweden.se/giga-berlin- ... tack-fiat/

Bild

Jämförelsen är visserligen Fremont mot Shanghai men Berlin lär vara än mer effektivare än Shanghai.

Re: Tesla MY Standard Range 2wd

Postat: 08 jan 2021 09:09
av tobiaslej
Zalman3 skrev:

Om ett år är Berlin fabriken i full gång.
Börjar det bli svårt att sälja bilar, då sänks priset.
Annars inte.
Så är det nog. Nu iom ID kommit så tycker jag prisdiffen är för stor så hoppas på prissänkning på teslorna. Nu hade jag t ex inte köpt min M3 SR+ utan nog kört på en ID3 för mindre än halva månadskostnaden.

Re: Tesla MY Standard Range 2wd

Postat: 08 jan 2021 09:23
av Credde
Det var dyrt för ett gammalt lokomotiv:
https://en.wikipedia.org/wiki/DSB_Class_MY

:D

Kan vi inte vara konsekventa och skriva Model Y, det heter inte MY...

Re: Tesla MY Standard Range 2wd

Postat: 08 jan 2021 09:26
av Zalman3
tobiaslej skrev:
Zalman3 skrev:

Om ett år är Berlin fabriken i full gång.
Börjar det bli svårt att sälja bilar, då sänks priset.
Annars inte.
Så är det nog. Nu iom ID kommit så tycker jag prisdiffen är för stor så hoppas på prissänkning på teslorna. Nu hade jag t ex inte köpt min M3 SR+ utan nog kört på en ID3 för mindre än halva månadskostnaden.
Volkswagen visar med all önskvärd tydlighet vem det är som är elefanten i rummet.
När VW sänkte priset på privatleasingen för ID3.
Då fick Kia, Hyundai, Nissan med flera följa med i lågpriskriget.

Re: Tesla MY Standard Range 2wd

Postat: 08 jan 2021 09:51
av slugger75
Jag hoppas att Berlin kommer att tillverka Model Y LR RWD.

Längst räckvidd för de som inte vill betala extra för 4WD.

Re: Tesla MY Standard Range 2wd

Postat: 08 jan 2021 10:08
av HelectriC
Credde skrev:
Det var dyrt för ett gammalt lokomotiv:
https://en.wikipedia.org/wiki/DSB_Class_MY

:D

Kan vi inte vara konsekventa och skriva Model Y, det heter inte MY...
samma invändning mot M3 då? Det är ju bara jobbigt att skriva ut hela ord i ett forum där alla vet vad som diskuteras. Alla här vet att skriver man M3 så menar man inte BMW och skriver man MY så menar man inte ett gammalt lok!

Re: Tesla MY Standard Range 2wd

Postat: 08 jan 2021 10:14
av Credde
HelectriC skrev:
Credde skrev:
Det var dyrt för ett gammalt lokomotiv:
https://en.wikipedia.org/wiki/DSB_Class_MY

:D

Kan vi inte vara konsekventa och skriva Model Y, det heter inte MY...
samma invändning mot M3 då? Det är ju bara jobbigt att skriva ut hela ord i ett forum där alla vet vad som diskuteras. Alla här vet att skriver man M3 så menar man inte BMW och skriver man MY så menar man inte ett gammalt lok!
Egentligen ja. Jag kanske är lite gammaldags, men tycker man ska kalla saker det de heter, medveten om, att man vet vad det handlar om. Det har ju även varit folk som har klagat på felstavningar på E-Tron etc. då skulle det också vara ok?

Anyway, som ursprungligen dansk tyckte jag mest det var lite humoristisk med MY då det associerar till det gamla lok och om något är Tesla väl inte att associera med ett gammalt diesellok.

Re: Tesla MY Standard Range 2wd

Postat: 08 jan 2021 10:39
av HelectriC
MY blir väl som oftast associerat med Model Year i tex bilannonser. Så snart får vi kanske se en MY MY 2021 på Blocket :D

Re: Tesla MY Standard Range 2wd

Postat: 08 jan 2021 10:45
av MWall
Credde skrev:
Det var dyrt för ett gammalt lokomotiv:
https://en.wikipedia.org/wiki/DSB_Class_MY

:D

Kan vi inte vara konsekventa och skriva Model Y, det heter inte MY...

För att risken är att man annars tror de skriver om ett gammalt lok?

MY betyder snarare "Model Year" på bilspråk. Liksom FWD betyder "Front Wheel Drive" och inte "Falcon Wing Door". ;)

Re: Tesla MY Standard Range 2wd

Postat: 08 jan 2021 11:23
av kikat
Märkligt att SR kom ändå.
2021-01-08 11_21_09-Window.png

Re: Tesla MY Standard Range 2wd

Postat: 08 jan 2021 11:33
av backe
kikat skrev:
Märkligt att SR kom ändå.
2021-01-08 11_21_09-Window.png

Tacka id.4 för det är min gissning :)

Re: Tesla MY Standard Range 2wd

Postat: 08 jan 2021 12:33
av iAkita
backe skrev:
kikat skrev:
Märkligt att SR kom ändå.
2021-01-08 11_21_09-Window.png

Tacka id.4 för det är min gissning :)
Precis vad jag tänkte. ID4 börjar på under 40 000$ (43700$ för 4wd) och har dessutom rätt till 7500$ statlig rabatt. Det är väldigt stor skillnad på de nästan 50000$ Model Y LR kostar. Skillnaden blir ännu större när man lägger på skatten. Den SR de nu börjar sälja har bara 10 miles kortare EPA räckvidd. Det ska bli intressant att se hur mycket som skiljer i realiteten så småningom, och om de kommer introducera den även på den Europeiska marknaden.

Re: Tesla MY Standard Range 2wd

Postat: 08 jan 2021 13:28
av Zalman3
iAkita skrev:
backe skrev:
kikat skrev:
Märkligt att SR kom ändå.
2021-01-08 11_21_09-Window.png

Tacka id.4 för det är min gissning :)
Precis vad jag tänkte. ID4 börjar på under 40 000$ (43700$ för 4wd) och har dessutom rätt till 7500$ statlig rabatt. Det är väldigt stor skillnad på de nästan 50000$ Model Y LR kostar. Skillnaden blir ännu större när man lägger på skatten. Den SR de nu börjar sälja har bara 10 miles kortare EPA räckvidd. Det ska bli intressant att se hur mycket som skiljer i realiteten så småningom, och om de kommer introducera den även på den Europeiska marknaden.
Har Biden lovat att återinföra 7.500 dollar stödet för Tesla?