Strul med nycklarna

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
pawweshark
Teslaägare

Strul med nycklarna

Inlägg av pawweshark »

Hur funkar era nycklar? Mobiltfn samt nyckelkort.
Jag är van med keyless från min XC40 och kör därför oftast med nyckel i mobilen i teslan.
Dock är den jäkligt opålitlig och buggig. Oftast kommer man in i bilen och det är vid start som det börjar strula.
Bilen vägrar ändra till D eller R och ibland efterfrågar den nyckelkort trots att kortet ligger hemma...

Hur ser den tekniska lösningen ut? vilken nyckel är tex prioriterad när hela familjen har sina mobiler påslagna och sitter i bilen?
Dessutom kanske någon har ett nyckelkort i plånboken.

Som det är nu så är det bara struligt och upplever att det blivit sämre efter senaste uppdateringen.
Fler som har problem?
Tesla Model 3 LR 2020
Tesla Model Y LR 2022
Användarvisningsbild
wector
Teslaägare

Re: Strul med nycklarna

Inlägg av wector »

Har noll problem med min Model 3 från 2019 och Google pixel 3a. Har inte plockat fram kortet sen jag hämtade ut bilen i maj.
Se till att stänga av batterispar-grejer på din telefon och sen kan du sätta prio på den telefon som ska väljas mest i Teslan.
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare

Inlägg av tor-ake »

Har diskuterats många gånger, senast här viewtopic.php?f=51&t=23418
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Inlägg av mikebike »

Om jag väl lyckas ta mig in i bilen är det aldrig några problem med att starta eller köra.

Nyckelkort i plånboken påverkar inte alls, de måste läggas mot B-stolpe och mittkonsol för att bilen skall "se dem".
Av uppenbara skäl har både jag och frun nyckelkort i respektive plånbok. ;)
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
HerrNilsson
Teslaägare

Inlägg av HerrNilsson »

La nyckelkorten på en hylla hemma efter jag hade hämtat bilen på Trosta, alltså drygt 1,5 år sedan nu. Aldrig använt dom sen dess.
Fungerar med andra ord klockrent med "telefonnyckel".

Men som man brukar säga, location, location, location.... Se redan postad tråd.

Har iPhone 11.
Mvh
Nilsson

Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare

Inlägg av pejvic »

Jag tror samma. de kort som följer med är ingen mening att man skall använda. Hämtade min första 3:a mars 19 och aldrig någonsin haft dem med mig. Bilen vet när jag kommer. Smidigaste jag varit med om. Korten är väl till för att ha när man ställer in sin riktiga nyckel (telefonen).
Användarvisningsbild
Elix747
Teslaägare

Inlägg av Elix747 »

Har aldrig haft problem på snart 2år nu. Telefon nyckel fungerar klockrent. (iPhone i olika varianter).
Har nyckelord med mig i reserv. Har hänt att batteriet i telefonen tagit slut och då har nyckelkortet kommit väl till pass.
TMY LR AWD 19” Black, 2024, 7000 km
TM3 LR AWD 19” Black, 2019, 242000 km
Användarvisningsbild
LarsA
Teslaägare

Inlägg av LarsA »

Har haft min 3a i nästan ett år vid ca 5 gånger har telefonen ej velat öppna dörren, när jag väl har kommit in med kortet har bilen startat utan att kortet behövt läggas på konsolen.
Vid en gång öppnades dörren av mobilen men var sten död och inte ens återställning fungerade, kortet på konsolen och bilen startade upp.
Alltid spännande med tesla fast inte så kul när man är sent på det och har bråttom.
Polestar 2 awd -21
Användarvisningsbild
zata
Teslaägare

Inlägg av zata »

Jag har definitivt samma problem. Funkar alltid att öppna med mobilen men tjurar allt som oftast när man ska lägga i D eller R. För det mesta funkar det då vid försök 2 eller 3 men ibland måste jag lägga nyckelkortet på mittkonsollen. Nu har jag min nyckel som ring på fingret så snabbt gjort, men lite irriterande. Använder bilen någon/några ggr/dag och att jag måste använda nyckeln händer väl någon gång/vecka. Jag har 4 profiler men upplever att min profil vald, använder easy entry så stolen justeras varje gång och det funkar.
Hämtade min bil i slutet juni -20, hade tidigare en LG Android 10, nu Sony med Android 11. Ingen skillnad sen bytt telefon, samma (i-lands)problem. Har dubbelkollat att Teslaappen inte har batterioptimering mm.
Såld M3P -20
såld MYP -23
ID3 -21
Polestar 4 -25
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

pawweshark skrev:
Hur funkar era nycklar? Mobiltfn samt nyckelkort.
Jag är van med keyless från min XC40 och kör därför oftast med nyckel i mobilen i teslan.
Dock är den jäkligt opålitlig och buggig. Oftast kommer man in i bilen och det är vid start som det börjar strula.
Bilen vägrar ändra till D eller R och ibland efterfrågar den nyckelkort trots att kortet ligger hemma...

Hur ser den tekniska lösningen ut? vilken nyckel är tex prioriterad när hela familjen har sina mobiler påslagna och sitter i bilen?
Dessutom kanske någon har ett nyckelkort i plånboken.

Som det är nu så är det bara struligt och upplever att det blivit sämre efter senaste uppdateringen.
Fler som har problem?
iPhone eller Android?
iPhone är det väldigt lite problem med. Det enda man behöver göra är att se till att Tesla-appen alltid har access till location.
På android kan det krävas en hel del meckande med inställningar för att det ska funka bra, men vissa telefoner kommer nog aldrig funka acceptabelt.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
pawweshark
Teslaägare

Inlägg av pawweshark »

taliz skrev:
pawweshark skrev:

iPhone eller Android?
iPhone är det väldigt lite problem med. Det enda man behöver göra är att se till att Tesla-appen alltid har access till location.
På android kan det krävas en hel del meckande med inställningar för att det ska funka bra, men vissa telefoner kommer nog aldrig funka acceptabelt.
Kör Android S9 med senaste uppdateringen.
Andra i familjen har iphone.
Tesla Model 3 LR 2020
Tesla Model Y LR 2022
Användarvisningsbild
wector
Teslaägare

Inlägg av wector »

pawweshark skrev:
taliz skrev:
pawweshark skrev:

iPhone eller Android?
Tror att det är där problemet ligger. De som klagat mest på detta här på forumet har en Samsung S9 eller liknande Samsung. Se till som sagt att batterispar-lägen är avstängt. Finns flera saker att ställa in både på app nivå men även i OS nivå vaf jag förstått på Samsung.. Kolla även så du har position på.
Sen är väl det bra att ha telefonen i en ficka fram på kroppen. Ibland täcker man telefonen om har den i bakfickan t.ex.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare

Inlägg av mikebike »

wector skrev:
pawweshark skrev:
taliz skrev:
pawweshark skrev:

iPhone eller Android?
Tror att det är där problemet ligger. De som klagat mest på detta här på forumet har en Samsung S9 eller liknande Samsung. Se till som sagt att batterispar-lägen är avstängt. Finns flera saker att ställa in både på app nivå men även i OS nivå vaf jag förstått på Samsung.. Kolla även så du har position på.
Sen är väl det bra att ha telefonen i en ficka fram på kroppen. Ibland täcker man telefonen om har den i bakfickan t.ex.
Fast i detta fall verkar det mest vara problem att komma iväg, TS säger att han oftast kommer in i bilen.
Precis motsatt mitt problem, jag har svårt att komma in, men har aldrig haft problem med att köra.

Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare

Inlägg av pejvic »

ELON har en iphone.
Användarvisningsbild
pawweshark
Teslaägare

Inlägg av pawweshark »

Tror jag hittat problemet, signalstyrkan i Galaxy S9 verkar vara svag.
Dessutom gummiskal påmonterat.
Tar jag upp tfn ur byxfickan så funkar det varje gång. :D
Tesla Model 3 LR 2020
Tesla Model Y LR 2022
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare

Inlägg av mikebike »

pawweshark skrev:
Tror jag hittat problemet, signalstyrkan i Galaxy S9 verkar vara svag.
Dessutom gummiskal påmonterat.
Tar jag upp tfn ur byxfickan så funkar det varje gång. :D
Man behöver inte ta upp den, det räcker att trycka på ON-knappen.

Jag har massor av skärmbilder i mitt galleri. :mrgreen:
Det blir nämligen resultatet om man trycker på knappen på andra sidan samtidigt.

Skriv svar