Sida 1 av 2

Reell räckvidd?- 50%?

Postat: 11 jan 2021 11:52
av KatarinaTH
Hej!
Vi drömmer/planerar för en M3P men är lite oroliga över räckvidden. Bor i Blekinge, inte en supercharger så långt ögat kan nå...

Hur bör man räkna på räckvidden? I worst case, om man ligger på lite dvs kör över 100km/h. Räknar man på 50% av den sagda räckvidden så klarar vi oss inte till veterinären och tillbaka, bara för att ta ett exempel.

Ni som ägt en ett tag nu - vad blir räckvidden i värsta fall om man inte krypkör och det tex är kallt ute?

Re: Reell räckvidd?- 50%?

Postat: 11 jan 2021 12:37
av Tomas L
KatarinaTH skrev:
Hej!
Vi drömmer/planerar för en M3P men är lite oroliga över räckvidden. Bor i Blekinge, inte en supercharger så långt ögat kan nå...

Hur bör man räkna på räckvidden? I worst case, om man ligger på lite dvs kör över 100km/h. Räknar man på 50% av den sagda räckvidden så klarar vi oss inte till veterinären och tillbaka, bara för att ta ett exempel.

Ni som ägt en ett tag nu - vad blir räckvidden i värsta fall om man inte krypkör och det tex är kallt ute?

Det är inte lätt att svara på utan en massa ”om och men”, börja med att kolla på Tesla-Björns tester på Youtube. ;)

Re: Reell räckvidd?- 50%?

Postat: 11 jan 2021 12:39
av ducce916
Fungerar denna fortfarande tro?https://teslaclubsweden.se/fastchargern-i-karlskrona/
Dessutom planerar Tesla att öppna en ny station i Ronneby, om de inte redan gjort det?

Re: Reell räckvidd?- 50%?

Postat: 11 jan 2021 12:45
av Svenssons
Ett annat tips är att simulera sträckorna i
https://abetterrouteplanner.com/
Går att sätta väder, hastigheten mm.

Re: Reell räckvidd?- 50%?

Postat: 11 jan 2021 12:48
av MWall
ducce916 skrev:
Fungerar denna fortfarande tro?https://teslaclubsweden.se/fastchargern-i-karlskrona/
Dessutom planerar Tesla att öppna en ny station i Ronneby, om de inte redan gjort det?

Om den finns kvar så fungerar den nog inte för Model 3 pga att den inte fått CCS-handske.

Re: Reell räckvidd?- 50%?

Postat: 11 jan 2021 12:51
av Richardk
Känns inte som att ni bör ha några som helst problem med räckvidden på M3P. Jag har kört med min gamla Model S till Öland flera gånger från Malmö och laddat i Kristianstad och Kalmar. Någon gång har jag laddat några km i Ronneby på vanlig 50kW laddare. Vart har ni er veterinär?

Om ni inte klarar sträckan vilket jag är helt övertygad om att ni gör så handlar det bara om max 10 min laddning någonstans i Blekinge för att klara resan.

Re: Reell räckvidd?- 50%?

Postat: 11 jan 2021 12:57
av Svenssons
MWall skrev:
ducce916 skrev:
Fungerar denna fortfarande tro?https://teslaclubsweden.se/fastchargern-i-karlskrona/
Dessutom planerar Tesla att öppna en ny station i Ronneby, om de inte redan gjort det?

Om den finns kvar så fungerar den nog inte för Model 3 pga att den inte fått CCS-handske.
Den står som tillfälligt stängd sedan ett bra tag och funkar som sagt var inte för Model 3. Superchargers är ju inte något man behöver ha nära sig och Blekinge är inte särskilt stort även ifall det är större än Öland. Man tar ju hellre en SuperCharger 10-15 mil bort och då helst en i varje riktning som man brukar åka. Tyvärr finns ingen i Växjö som hade varit en lämplig plats men det finns ju både i Kalmar och Kristianstad. Det går ju även att ladda på alla andra snabbladdare så inga problem med laddning i södra Sverige.

Re: Reell räckvidd?- 50%?

Postat: 11 jan 2021 13:12
av Niklas Z
Jag har ännu inte lyckats komma under 30 mils räckvidd, även vid hastighet över laglig motorvägsfart och usla väderförhållanden.

Re: Reell räckvidd?- 50%?

Postat: 11 jan 2021 13:19
av taliz
Richardk skrev:
Känns inte som att ni bör ha några som helst problem med räckvidden på M3P. Jag har kört med min gamla Model S till Öland flera gånger från Malmö och laddat i Kristianstad och Kalmar. Någon gång har jag laddat några km i Ronneby på vanlig 50kW laddare. Vart har ni er veterinär?

Om ni inte klarar sträckan vilket jag är helt övertygad om att ni gör så handlar det bara om max 10 min laddning någonstans i Blekinge för att klara resan.
Jag har kört Lomma Böda Sand i ett sträck med min M3P. Kom fram med 22% kvar, då höll jag ändå ca 130kmh på motorvägsdelarna.
Jag hade dock 18" och det var fint väder.

Inga problem att köra kors och tvärs i hela Skåne t/r heller utan att ladda, och Blekinge är ju mindre än Skåne...

Men som sagt in och testa lite olika rutter med olika inställningar på abetterrouteplanner.com

Re: Reell räckvidd?- 50%?

Postat: 11 jan 2021 13:19
av vibrationsfri
Mer än 50 % helt klart fram och tillbaks till veterinären. 30 mil drygt vinter blöt vägbana och lite snö.

https://abetterrouteplanner.com/ En sträcka på 28 mil jag knappade in i vinterväglag förbrukar 70%

Re: Reell räckvidd?- 50%?

Postat: 11 jan 2021 13:26
av KatarinaTH
Veterinären ligger i Läckeby, strax norr om Kalmar. Så i värsta fall får man stanna i Kalmar och ladda på vägen hem, men helst inte med en rädd katt :(
Laddaren i Karlskrona fanns där sist jag kollade, men tyvärr är den inte så snabb... Den de skulle bygga i Kallinge/Ronneby har försvunnit från siten. Kör man till Växjö och det hållet blird detju lite jobbigt, har inte kollat hur det är med andra snabbladare på den sträckan nu.

Tack för tipset, ska leka runt med ABRP!!

Re: Reell räckvidd?- 50%?

Postat: 11 jan 2021 14:31
av Anderzzon
Du får säga till veterinären att sätta upp några laddboxar, då hinner ni ju förmodligen få i tillräckligt under tiden ni är där. Med tanke på vad veterinärer tar i betalt så borde de ju definitivt ha råd. :D

Re: Reell räckvidd?- 50%?

Postat: 11 jan 2021 14:40
av pejvic
Anderzzon skrev:
Du får säga till veterinären att sätta upp några laddboxar, då hinner ni ju förmodligen få i tillräckligt under tiden ni är där. Med tanke på vad veterinärer tar i betalt så borde de ju definitivt ha råd. :D
ja eller om de inte har lust med det så kan du ju alltid sätta i vanliga vägguttaget, då har du några extra mil i reserv. För de har väl el?

Re: Reell räckvidd?- 50%?

Postat: 11 jan 2021 15:10
av Svenssons
pejvic skrev:
Anderzzon skrev:
Du får säga till veterinären att sätta upp några laddboxar, då hinner ni ju förmodligen få i tillräckligt under tiden ni är där. Med tanke på vad veterinärer tar i betalt så borde de ju definitivt ha råd. :D
ja eller om de inte har lust med det så kan du ju alltid sätta i vanliga vägguttaget, då har du några extra mil i reserv. För de har väl el?
Jag skulle kunna svänga förbi imorgon och ta en titt efter lämpliga uttag. Är mindre än 10 minuter från mitt hem.

Re: Reell räckvidd?- 50%?

Postat: 11 jan 2021 15:35
av tor-ake
Ursäkta nyfiken fråga men varför kan man inte stanna och ladda med en rädd katt?

Det är inte den gamla missuppfattningen att man måste sitta och vänta till bilen laddat fullt? Om det är t.ex. 5 mil räckvidd som saknas för att komma hem så är det bara 10 minuter vid en laddare (långsam, typ Bee/Incharge), och man kan sitta kvar i bilen under tiden, precis som om man var ute på vägen. Eller gå ut, om man så vill.

Re: Reell räckvidd?- 50%?

Postat: 11 jan 2021 17:27
av Nicke Nyfiken
tor-ake skrev:
Ursäkta nyfiken fråga men varför kan man inte stanna och ladda med en rädd katt?
Jag blir nyfiken på hur ofta man behöver åka till veterinären med en katt, om det till och med påverkar valet av bil?

Re: Reell räckvidd?- 50%?

Postat: 11 jan 2021 17:30
av pejvic
Nicke Nyfiken skrev:
tor-ake skrev:
Ursäkta nyfiken fråga men varför kan man inte stanna och ladda med en rädd katt?
Jag blir nyfiken på hur ofta man behöver åka till veterinären med en katt, om det till och med påverkar valet av bil?
Tre gånger har jag åkt med min tvååring. En gång föll den från övervånigen, en gång från 6e våningen och en tredje blev den biten av en huggorm. Sista gången hade jag lite kräm kvar men toppade upp på 50kw inCharge i 10 minuter för att komma hem.

Min bil har aldrig kommit mindre än ca 65-70% av WLTP. Jag skulle hellre aldrig välja bil efter katten:)

Re: Reell räckvidd?- 50%?

Postat: 11 jan 2021 17:33
av pejvic
pejvic skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
tor-ake skrev:
Ursäkta nyfiken fråga men varför kan man inte stanna och ladda med en rädd katt?
Jag blir nyfiken på hur ofta man behöver åka till veterinären med en katt, om det till och med påverkar valet av bil?
Tre gånger har jag åkt med min tvååring. En gång föll den från övervånigen, en gång från 6e våningen och en tredje blev den biten av en huggorm. Sista gången hade jag lite kräm kvar men toppade upp på 50kw inCharge i 10 minuter för att komma hem.

Min bil har aldrig kommit mindre än ca 65-70% av WLTP. Jag skulle hellre aldrig välja bil efter katten:)
En annan intressant pryl är att jag räknat ut att det har varit ungefär lika dyrt att äga min första trea som att äga min bondkatt.

Re: Reell räckvidd?- 50%?

Postat: 11 jan 2021 18:43
av Richardk
taliz skrev:
Richardk skrev:
Känns inte som att ni bör ha några som helst problem med räckvidden på M3P. Jag har kört med min gamla Model S till Öland flera gånger från Malmö och laddat i Kristianstad och Kalmar. Någon gång har jag laddat några km i Ronneby på vanlig 50kW laddare. Vart har ni er veterinär?

Om ni inte klarar sträckan vilket jag är helt övertygad om att ni gör så handlar det bara om max 10 min laddning någonstans i Blekinge för att klara resan.
Jag har kört Lomma Böda Sand i ett sträck med min M3P. Kom fram med 22% kvar, då höll jag ändå ca 130kmh på motorvägsdelarna.
Jag hade dock 18" och det var fint väder.

Inga problem att köra kors och tvärs i hela Skåne t/r heller utan att ladda, och Blekinge är ju mindre än Skåne...

Men som sagt in och testa lite olika rutter med olika inställningar på abetterrouteplanner.com
Lomma - Böda Sand hade jag aldrig klarat utan laddning med min Model S P85. Men Malmö - Kalmar funkar om man kör långsamt, men det händer sällan ;)

Re: Reell räckvidd?- 50%?

Postat: 11 jan 2021 19:20
av pefreli
pejvic skrev:
pejvic skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
tor-ake skrev:
Ursäkta nyfiken fråga men varför kan man inte stanna och ladda med en rädd katt?
Jag blir nyfiken på hur ofta man behöver åka till veterinären med en katt, om det till och med påverkar valet av bil?
Tre gånger har jag åkt med min tvååring. En gång föll den från övervånigen, en gång från 6e våningen och en tredje blev den biten av en huggorm. Sista gången hade jag lite kräm kvar men toppade upp på 50kw inCharge i 10 minuter för att komma hem.

Min bil har aldrig kommit mindre än ca 65-70% av WLTP. Jag skulle hellre aldrig välja bil efter katten:)
En annan intressant pryl är att jag räknat ut att det har varit ungefär lika dyrt att äga min första trea som att äga min bondkatt.
:lol: :lol: :lol:

Re: Reell räckvidd?- 50%?

Postat: 11 jan 2021 19:33
av Daven
KatarinaTH skrev:
Veterinären ligger i Läckeby, strax norr om Kalmar. Så i värsta fall får man stanna i Kalmar och ladda på vägen hem, men helst inte med en rädd katt :(
Laddaren i Karlskrona fanns där sist jag kollade, men tyvärr är den inte så snabb... Den de skulle bygga i Kallinge/Ronneby har försvunnit från siten. Kör man till Växjö och det hållet blird detju lite jobbigt, har inte kollat hur det är med andra snabbladare på den sträckan nu.

Tack för tipset, ska leka runt med ABRP!!
I växjö har du 2 gratis 50kw laddare på Lidl eller en 50kw på VEAB som kostar genom bee. Så det finns halvsnabb laddning här med.
Själv hoppas jag på den SuC som tesla säger ska öppna i Q2 i närheten av Vetlanda. Den kan säkert vara till hjälp för dig med om du ska norrut.

Re: Reell räckvidd?- 50%?

Postat: 11 jan 2021 20:03
av AAKEE
Jag har bara haft min M3P i två veckor, men körde 95 mil i snöväder hem samt en resa in i finland på 60mil.

Det känns som man kan hålla sig på runt 200wh/km utan större problem trots lite kyla om man kör relativt lugnt och 90-100 även i minus 10 grader och riktig vinterväg. Jaq har 19” 235/35-19 dubbdäck. Jag tror jag har 215wh/km som snitt sedan ny(200mil drygt), men där är 155 mil på resande fot och jag har inte kört med räckviddsångest utan hållt god fart, precis som jag hade gjort med en ICE-bil.

M3P har kring 77kwh nyttjbart och teoretiskt blir det runt 38 mil, men då ska man ha laddad proppfullt och sen köra batteriet tomt vilket man kanske inte vill. Säg att du kan räkna med 35mil vintertid med kyla och snöbelagd väg utan att tvingas krypköra.

Ett knep för vintern är väl att skaffa aningen mindre vinterdäck än jag har. 18”, kanske ngt smalare ?

Re: Reell räckvidd?- 50%?

Postat: 11 jan 2021 20:16
av N H
Min erfarenhet är att när vi kör i dåliga förhållanden (slask eller under -10), till fjälls (~500 höjdmeter mot sig), slänger på en takbox och gärna lite motvind så hamnar man på ca halva wltp-räckvidden. Åtminstone med en Leaf 40 kWh när vi kör från Falun till Sälen (~20 mil) eller Idre (ca 25 mil). Det är vårt worst case scenario.

Re: Reell räckvidd?- 50%?

Postat: 11 jan 2021 21:18
av tor-ake
Behöver man verkligen takbox för att åka med katten till veterinären?

Om det nu råkar vara snöslask och motvind (åt båda hållen), och katten är så lång att den inte får plats inne i bilen, då kanske man får tumma på kravet att kunna köra hela vägen, dit och hem, tre timmar resväg i 100km/h?

Köp den där modell 3an det kommer att funka fint, jag lovar. Jag körde den 28 december tur och retur Stockholm<->Vemdalen över dagen, med bara två tredjedelar av den batteristorleken (SR+), det var snö, regn, motvind och jag låg i 120 mellan Hudiksvall och Stockholm. Men då hade jag förstås ingen katt som förhindrade att jag stannade och laddade...

Re: Reell räckvidd?- 50%?

Postat: 11 jan 2021 21:19
av BrooklynS
M3 LR har nog 35 mils räckvidd under usla förhållanden. Worst case så sänker man bara farten och kommer ändå fram.