Kommunikation med Clever laddbox

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mati
elbilist

Kommunikation med Clever laddbox

Inlägg av mati »

Jag har i samband med köpet av vår e-Golf fått en Clever/Bee laddbox installerad. Jag har alltid trott att det var en ganska dum låda som inte kan så mycket mer än att ladda en bil, men det har visat sig inte stämma. Jag har nu efter 3 år fått tummen ur och tittat i den. Det första jag såg var att elektrikern inte har konfigurerat den till 16A utan till 32A. Idiot! Vilken tur att jag inte har en bil med dubbelladdare längre, annars hade säkringen gått hela tiden. Vilken kompenent människa... :twisted:
Laddboxen har en GSM-modul, fast elektrikern har aldrig tryckt in SIM-kortet vid installation, det låg bara där löst (vilket pucko!). Det finns även en RJ45-kontakt samt LSA+ klämmor för nätverkskabel. Det ska enligt manualen vara möjligt att styra laddboxen via Modbus eller ett enkelt UDP-protokoll. Och det vill jag testa nu.
Jag har gått igenom manualen, anslutit laddboxen till nätverket, men det händer ingenting alls. Nätverkslampan lyser, men den får ingen IP-adress. Det ska även gå att konfigurera den med en USB-sticka, men det verkar inte heller hända nånting när jag gör som det står i manualen.
Är det någon som har samma laddbox och lyckats snacka med den?
Det är en KEBA P30 x-series.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Re: Kommunikation med Clever laddbox

Inlägg av Jerker »

Ja, det borde ju fungera att kommunicera med den. Clever/Bee själva har ju vissa tjänster om man har deras abonnemang och rätt elabonnemang osv. Har tyvärr inget att tillföra i den diskussionen, men...

...man ska nog tyvärr inte ha alltför stor tilltro till enskilda elektrikers kompetens, särskilt inte när det kommer sådana här nymodigheter. Jag är med i en Facebookgrupp som heter "Vi som vill koppla el säkert hemma, eller bara lära oss mer om el". I den finns en hel del behöriga och yrkesaktiva elektriker och jag häpnar över att en och samma fråga från en okunnig kan få så många olika, och ibland direkt motsägande, svar från dessa elektriker! Det kan gå så höga diskussionsvågor att man skulle kunna tro att det skulle bli handgemäng om de träffades IRL. Vissa råd som skrivs där betraktas som direkt farliga av andra.

I en elbilsgrupp på FB så visade en upp hur hans laddbox hade slutat att fungera pga av att en av plintarna där kabeln går in hade smält, alltså uppenbarligen var den inte åtskruvad på rätt sätt och det hade varit för dålig kontakt, antingen för dåligt moment eller att tråden hade varit intryckt för långt så att en del av isoleringen kommit i kläm och därmed en mindre kontaktyta. En annan berättade då om att deras box inte hade fungerat alls och när han öppnade den så var en av plintarnas skruvar inte alls åtdragen m.fl. exempel. Det är skrämmande!
Skriv svar