Byte av leasad förmånsbil (3 till S)

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
tor
Teslaägare

Byte av leasad förmånsbil (3 till S)

Inlägg av tor »

Jag har aldrig tidigare bytt förmånsbil, endast köpt ut dom. Jag har lite frågor kring processen och om jag konceptuellt tänkt rätt. Min bil idag: LR 3 röd med vit inredning, 19 tums, FSD, ej drag, uttagen mars 2019 och gått ca 6000 mil. Gissar på ett marknadsvärde på 600 kkr. Jag har ca. 430 kkr kvar idag på leasingen. Skillnaden mellan dessa (170 kkr) är ungefär vad 20% första förhöjd leasing är på en S.

Förmånsvärdet är tämligen lika, leasingkostnaden går upp med ca 1000 per månad. I skattade pengar är det ingen stor skillnad således.

Är det så enkelt att man säger till DNB att man vill bryta leasingen, Tesla kan ta bilen i inbyte och jag kan tillgodogöra mig skillnaden mellan inbytesvärde och rest på leasingen? Inga skatter eller andra större poster som tillkommer?

Siffrorna är bara ungefärliga och ska kollas upp mer exakt. Är mer om jag är ungefär rätt ute här?
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Re: Byte av leasad förmånsbil (3 till S)

Inlägg av MWall »

tor skrev:
Jag har aldrig tidigare bytt förmånsbil, endast köpt ut dom. Jag har lite frågor kring processen och om jag konceptuellt tänkt rätt. Min bil idag: LR 3 röd med vit inredning, 19 tums, FSD, ej drag, uttagen mars 2019 och gått ca 6000 mil. Gissar på ett marknadsvärde på 600 kkr. Jag har ca. 430 kkr kvar idag på leasingen. Skillnaden mellan dessa (170 kkr) är ungefär vad 20% första förhöjd leasing är på en S.

Förmånsvärdet är tämligen lika, leasingkostnaden går upp med ca 1000 per månad. I skattade pengar är det ingen stor skillnad således.

Är det så enkelt att man säger till DNB att man vill bryta leasingen, Tesla kan ta bilen i inbyte och jag kan tillgodogöra mig skillnaden mellan inbytesvärde och rest på leasingen? Inga skatter eller andra större poster som tillkommer?

Siffrorna är bara ungefärliga och ska kollas upp mer exakt. Är mer om jag är ungefär rätt ute här?

Jo fast Tesla kommer inte ge dig några 600 tkr för den. Men annars har du rätt.
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare

Inlägg av pejvic »

Ja. logga in på DnB portal så ser du exakt vad du har kvar. Superenkelt.
Användarvisningsbild
M3apan
Teslaägare

Inlägg av M3apan »

I teorin är det väl mer eller mindre så, ja. Det du kan göra är att gå in på DNB portalen och där kan du ser hur mycket du har kvar att betala samt även begära en lösenoffert. Det som sedan bör ske är att bilen löses från DNB och om det görs genom att Tesla byter in den, du säljer via KVD, blocket eller annat är upp till dig. Dom flesta förmedlarna hjälper oftast till med pappersarbetet kring att lösa ut bilen från DNB när det väl är dags. Jag går i liknande tankar, har liknande spec (dock svart och inte röd) och ungefär samma miltal. Har fått bud från Fordonsbolaget på 480 kkr, 500 kkr från Tesla.
Användarvisningsbild
tor
Teslaägare

Inlägg av tor »

Tack för svar! Verkar ju enkelt och lockande. Jag avvaktar till sommaren och ser. Tror det kommer gå att få en S i säg november om man bestämmer sig i juli. Är ju ändå kört med att få den innan 1:e juli och det evetuellt lägre förmånsvärde det kan innebära (är ju ej beslutat än).
I juli finns det kanske mer info om cybertruck, förändringar för regler kring förmånsbil osv. Jag har en känsla av att 2021 är sista året det lönar sig.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

tor skrev:
Tack för svar! Verkar ju enkelt och lockande. Jag avvaktar till sommaren och ser. Tror det kommer gå att få en S i säg november om man bestämmer sig i juli. Är ju ändå kört med att få den innan 1:e juli och det evetuellt lägre förmånsvärde det kan innebära (är ju ej beslutat än).
I juli finns det kanske mer info om cybertruck, förändringar för regler kring förmånsbil osv. Jag har en känsla av att 2021 är sista året det lönar sig.

Jag tror du kan bestämma dig i augusti och få den i september.
Skriv svar