Min 2012 JapanLeaf har slutat blåsa varmluft ur värmesystemet. Kommer bara kallt.
En snabb koll med LeafSpy ger felkod "B2794 0009 HVAC Heater Pump HAC-114"
Vattenpumpen som gått hädan (hoppas jag, så det inte är värmeelementet).
"Heater pump" har alltså inget med heatpump att göra, min Leaf har ingen värmepump. Utan en liten 12V pump som pumpar runt varmvattnet i värmeanläggningen.
Har någon annan råkat ut för död cirkulationspump i Leaf?
Hur gick det? Bytte ni själv eller lämnat in?
Tips på nån bra Leaf-verkstad i Stockholmstrakten?
Har inte hört talas om någon sån som gått sönder, men å andra sidan går ju nästan inget alls sönder
på dom där bilarna alltså
Om den sitter någorlunda öppet så borde det vara ganska enkelt att byta iaf
Och precis enligt mr Murphy så gick den sönder när det är som kallast
Re: Leaf trasig Heater Pump
Postat: 01 feb 2021 21:05
av Bjelke
Lator kanske har något att tillföra här?
Re: Leaf trasig Heater Pump
Postat: 02 feb 2021 01:35
av lator
Bjelke skrev:
Lator kanske har något att tillföra här?
Som du säger så går ju nästan inget sönder på dessa bilar så jag har inga grejer hemma utöver en styrled. Det har visserligen varit någon bil där de har bytt värmepaketet men det har varit tidigt på garanti...
Hur mycket kostar den original tro...?
Därför jag skrev "gå att använda" istället för "passar"!
Bara bänna lite på det två han stiften så de når 4st honor och hoppas på signalerna blir rätt
Re: Leaf trasig Heater Pump
Postat: 02 feb 2021 21:23
av TiborBlomhall
Nissans servicemanual avslöjar varför vattenpumpen kostar tusentals kronor - och det blir nog svårt att hitta ersättare:
Japp, inbyggd processor. Jag som trodde den skulle varit bara en glorifierad trädgårdspump. Plockade isär bilen idag å konstaterade att mycket riktigt står pumpen still. Alla säkringar hela. Nåja, får bita i sura äpplet å boka verkstad.
Re: Leaf trasig Heater Pump
Postat: 02 feb 2021 21:46
av Tellus
Men då är det väl bättre att köpa en på skroten för 2000kr och montera själv?
Nissan ska väl ha 3000 för felsökning, 9000 för pumpen, 8000kr för arbetet eller något liknande.
Re: Leaf trasig Heater Pump
Postat: 02 feb 2021 22:01
av Tellus
Ser ut att vara en del skruvande ser jag, men pump 2 satt mer lättåtkomligt än 1an.
Verkar vara pump 2 i denna video som har samma artikelnummer som dom på skroten
Re: Leaf trasig Heater Pump
Postat: 02 feb 2021 22:16
av TiborBlomhall
Bra video!
Fast det är faktiskt pump nummer tre som gått hädan på Leif. Den sitter under 12V batteriet. De två pumperna i filmen driver kylvattnet till motor och drivelektronik. Den tredje motorn driver varmvattnet till kupévärmen som är ett helt separat loop.
(Talande skillnad mot Teslas superbottle och octovalve! Leaf kan inte använda spillvärme från motorn till att värma kupén. Precis som Munro sa: ingen annan biltillverkare kan designa ett sånt värmesystem som Tesla för det är olika avdelningar som tar hand om de olika delsystemen.)
Re: Leaf trasig Heater Pump
Postat: 03 feb 2021 02:49
av lator
Fina bilder du hittade Tellus!
Bra med ett redigt schema på pumpen Tibor, då ser man ju vad det handlar om. Fast det skulle väl gå att göra lite fulreparationer om du får en offert på halva bilvärdet...
Antingen använder man styrningen från orignalpumpen (lär ju inte vara den som har strejkat) eller så kopplar man om med lite reläer... (spännande)
Fast först så går det väl se om den går att få igång igen. Kan ju vara något så enkelt som lite föroreningar i pumphuset.
Lycka till!
Re: Leaf trasig Heater Pump
Postat: 03 feb 2021 07:06
av LarsL
Precis testa att bänk köra den och se om den hoppar igång.
Re: Leaf trasig Heater Pump
Postat: 07 feb 2021 09:30
av Bjelke
lator skrev:
Fina bilder du hittade Tellus!
Bra med ett redigt schema på pumpen Tibor, då ser man ju vad det handlar om. Fast det skulle väl gå att göra lite fulreparationer om du får en offert på halva bilvärdet...
Antingen använder man styrningen från orignalpumpen (lär ju inte vara den som har strejkat) eller så kopplar man om med lite reläer... (spännande)
Fast först så går det väl se om den går att få igång igen. Kan ju vara något så enkelt som lite föroreningar i pumphuset.
Lycka till!
Såg att du fick leka expert i senaste numret av tidningen elbilen också
Tibor hur går det förresten?
Re: Leaf trasig Heater Pump
Postat: 15 mar 2021 20:54
av lator
Något som jag ofta saknar är uppföljningar av hur det har gått med diverse frågor och problem men jag är övertygad om att denna trend snart vänds av översteprästen själv...
Re: Leaf trasig Heater Pump
Postat: 29 apr 2021 14:35
av TiborBlomhall
Nu när storyn har kommit ut i senaste nummer av Elbilen i Sverige kan jag även här berätta hur det gått:
Då jag har tummen mitt i handen beslöt jag att INTE försöka fixa det själv utan lämna in på Mobility Motors.
Efter tio dagars felsökning fick jag två samtal samma dag från Mobility Motors:
- från verkstaden: det kommer kosta 88 200 kronor att fixa din bil. Förutom pumpen behöver även PTC värmaren och controllboxen bytas då en säkring inuti den har också gått. Nej det går inte att byta den säkringen, den är fastlött inuti en förseglad låda
- från en av deras försäljare: hörde om din bil, tragiskt. Men är du intresserad av att köpa en ny bil istället, då kan vi räkna in din gamla bil som inbyte! Naturligtvis till ett lågt pris pga skadan.
Då jag inte hade lust att betala 88 200 kronor hämtade jag istället ut bilen ofixad.
Efter lite mejlkommunikation med Dalas EV Repair i Finland beslöt jag mig för att köpa en pump från skroten och be en lokal bilmek byta den. Sammanlagt 4000 kronor.
Och se och skåda! Värmen funkar nu igen. Utan några 88 tusen spänn för PTC byte. Inga säkringar hade heller gått
Jag misstänker Mobility Motors helt enkelt ville lura av mig bilen, så de själva kunde byta pumpen och sälja den sen med enorm vinst.
Re: Leaf trasig Heater Pump
Postat: 29 apr 2021 15:43
av Tellus
Jag tror på inkompetens hos Nissan.
Det med att PTC elementet brukar ge sig på japanleaf var ett känt problem 2012-2015.
Nissan uppdaterade firmware och vissa entusiaster räknade ut att felet kan uppkomma vid ett speciellt handhavande.
Förvärmning utan inkopplad och sedan starta bilen under pågående förvärmning, det kunde åstadkomma någon "spike" som gjorde att den svårbytta säkringen gick.
Nu kanske Nissan förhastat trodde att det var det som hänt igen. Tur att det finns experter som Dalas EV repair. Får hoppas han börjar med Tesla också!
Skönt att det löste sig till rimlig kostnad.
Nästan så Mobility motors borde åtalas
Nu ska jag läsa om det i tidningen
(Fanns ej på readly än)
Re: Leaf trasig Heater Pump
Postat: 29 apr 2021 15:47
av Teslaspolen
Det låter lite som samma som Tesla sysslar med enligt Bjørn Nyland som nyligen lagat sin gamla Model S på tredjeparts verkstad istället för Tesla själva.
Re: Leaf trasig Heater Pump
Postat: 29 apr 2021 16:05
av TiborBlomhall
Det mest skumma i verkstadens agerande är att de inte talade om sannolikheter eller möjligheten att kanske även PTC och controller gick sönder utan de påstod att de har felsökt och SETT att de är trasiga och MÅSTE bytas!
Re: Leaf trasig Heater Pump
Postat: 29 apr 2021 16:07
av TiborBlomhall
Med en fjärdedel av landets elbilar äldre än tre år gamla är det dags att vi får en oberoende tredjeparts verkstad för elbilar i Sverige också!
Re: Leaf trasig Heater Pump
Postat: 29 apr 2021 16:11
av Lars Json
Jag antar att du fick betala en felsökningsavgift också?
Re: Leaf trasig Heater Pump
Postat: 29 apr 2021 16:13
av TiborBlomhall
Lars Json skrev:
Jag antar att du fick betala en felsökningsavgift också?