Varför du behöver ett hemmabatteri
Postat: 07 feb 2021 10:21
Gruppsol säger att 70% av solcellsköparna väljer att lägga till ett hemmabatteri.
Obs. Batteristödet är nu sänkt till 50%.
Obs. Batteristödet är nu sänkt till 50%.
Tack för bra video igen @Zalman3Zalman3 skrev:Teslas energidel kommer att bli större än bildelen.
2021 USA marknaden för:
Bilar, 80 miljarder dollar
Energi, 800 miljarder dollar
Palihapitiya: Tesla's Trillion Dollar Weapon Is On The Verge Of Disruption
Svar:[JM] skrev:Hittar ingen information om varför jag behöver ett hembatteri.....
Står bara att 70% av Gruppsol/SolaX kunder är lurade så vitt jag kan se
Fortfarande Gruppsol som skriver det. Man ska väl alltid ta sånna grejer från företag som vill sälja sina egna produkter med ett gran (kanske ett kg) salt!Zalman3 skrev:Svar:[JM] skrev:Hittar ingen information om varför jag behöver ett hembatteri.....
Står bara att 70% av Gruppsol/SolaX kunder är lurade så vitt jag kan se
1. Bra vid strömavbrott
2. Du kan ha mindre huvudsäkring
3. Du kan lagra din egen solcellsel och använda den på natten
4. Du kan sälja nätnytta
5. Du kan ladda din elbil med högre ström än vad din huvudsäkring klarar
6. Du kan köpa billig el på natten och sälja dyrt på dagen
Syrran kommer köpa hemmabatteri enbart för att slippa elavbrott.Credde skrev:Fortfarande Gruppsol som skriver det. Man ska väl alltid ta sånna grejer från företag som vill sälja sina egna produkter med ett gran (kanske ett kg) salt!Zalman3 skrev:Svar:[JM] skrev:Hittar ingen information om varför jag behöver ett hembatteri.....
Står bara att 70% av Gruppsol/SolaX kunder är lurade så vitt jag kan se
1. Bra vid strömavbrott
2. Du kan ha mindre huvudsäkring
3. Du kan lagra din egen solcellsel och använda den på natten
4. Du kan sälja nätnytta
5. Du kan ladda din elbil med högre ström än vad din huvudsäkring klarar
6. Du kan köpa billig el på natten och sälja dyrt på dagen
https://dalasevrepair.fi/?fbclid=IwAR0j ... s#servicesOne 0.5kWh 2S module, 100€/piece
One 1.25kWh 2S module, 200€/piece
Discounts for bulk buys over 10x modules!
Zalman3 skrev:Svar:
1. Bra vid strömavbrott
2. Du kan ha mindre huvudsäkring
3. Du kan lagra din egen solcellsel och använda den på natten
4. Du kan sälja nätnytta
5. Du kan ladda din elbil med högre ström än vad din huvudsäkring klarar
6. Du kan köpa billig el på natten och sälja dyrt på dagen
Problemet över tid är väl att när alla har batterilagring så får man väldigt små variationer i elpriset.Gör man en strikt ekonomisk kalkyl är jag tveksam till att kostnaden för batterier kommer betala av sig även ifall man får 50% i stöd. Detta kan dock ändras i och med större variationer i priset och tillgången till el.
När är det brist på tillgänglig effekt i norrlands inland?Zalman3 skrev:Det pratas om att Tesla I England tjänar så mycket på att köpa och sälja el med hjälp av batterilagring att de skulle kunna ge bort strömmen till de som vill ladda sin Tesla.
Intressant affärsidé är att ta 100% I bidrag för att bygga en 150 kW laddare i Norrlands inland och ha ett batteri i den lösningen.
Även om det kommer noll personer och laddar så gör man en bra vinst på att sälja nätnytta.
Lokalt kan det visst vara brist på effekt i Norrlands inland.Fredrik j skrev:När är det brist på tillgänglig effekt i norrlands inland?Zalman3 skrev:Det pratas om att Tesla I England tjänar så mycket på att köpa och sälja el med hjälp av batterilagring att de skulle kunna ge bort strömmen till de som vill ladda sin Tesla.
Intressant affärsidé är att ta 100% I bidrag för att bygga en 150 kW laddare i Norrlands inland och ha ett batteri i den lösningen.
Även om det kommer noll personer och laddar så gör man en bra vinst på att sälja nätnytta.
Det är väl överföringen nedåt som är problemet. Batteriet behöver ju stå i södra Sverige i så fall och laddas på annat sätt än med el från Norrland.
Ok. Men då måste det ju även när hänga på taskig överföring? Överföringen blir ju lika dålig åt andra hållet när batteriet ska laddas ur.Zalman3 skrev:Lokalt kan det visst vara brist på effekt i Norrlands inland.
Med ett batteri och en bra reglerutrustning kan man ju maximera kapaciteten på befintliga ledningar.Fredrik j skrev:Ok. Men då måste det ju även när hänga på taskig överföring? Överföringen blir ju lika dålig åt andra hållet när batteriet ska laddas ur.Zalman3 skrev:Lokalt kan det visst vara brist på effekt i Norrlands inland.
Poängen med ett batteri är ju att kunna kompensera för perioder när behovet i södra Sverige överstiger överföringskapaciteten söder ut. Om det finns problem hos förbrukare i Norrland får man väl anta att problemet ligger i överföringen mellan kraftverket och förbrukaren?Zalman3 skrev:Med ett batteri och en bra reglerutrustning kan man ju maximera kapaciteten på befintliga ledningar.Fredrik j skrev:Ok. Men då måste det ju även när hänga på taskig överföring? Överföringen blir ju lika dålig åt andra hållet när batteriet ska laddas ur.Zalman3 skrev:Lokalt kan det visst vara brist på effekt i Norrlands inland.
Tänk på att 16A 3-fas kan i teorin överföra 264 kWh per dygn.
Vilket ingen normal villaägare kommer I närheten av.
Går det inte att driva hela huset med batterier? Verkar ju som det är folk som gör i USA med Teslas batterier iaf. Ifall jag hade ett hus hade jag iaf velat sätta in ett antal powerwalls för att kuna driva runt huset ett bra tag ifall det var på strömavbrott.Svenssons skrev:1. Är endast nödström, dvs typ ett schuko-uttag på 2-3 kW. Bättre än inget men inget som man kör hela huset på eller som ens kopplar in på husets vanliga nät.
2 och 5 är i princip samma sak. Hur ens förbrukning är under maxförbrukning påverkar om det verkligen är en vinst. Skulle ens maxförbrukning ligga nära maxeffekt under lite längre tid på vintern t.ex. så är det inte säkert att det är möjligt att minska huvudsäkringen utan anpassning av förbrukningen (tex lastbalansering för laddning av elbil och annan värmekälla).
3. Troligen större vinst att sälja elen under dagen. Ger större nätnytta och försäljning till högre pris. Går emot punkt 6.
4. Batterier producerar inte någon el och utan större kapacitet och koppling till data om momentan förbrukning och frekvens så kommer det inte vara någon nätnytta. Nätnyttan kommer från solcellsproduktionen.
5. Se punkt 2.
6. Priserna har historiskt inte varierat så mycket i Sverige att det är lönsamt men nu har vi nya förutsättningar med större variationer så detta kan kanske bli lönsamt i framtiden.
Gör man en strikt ekonomisk kalkyl är jag tveksam till att kostnaden för batterier kommer betala av sig även ifall man får 50% i stöd. Detta kan dock ändras i och med större variationer i priset och tillgången till el.
Zalman3 skrev:Svar:[JM] skrev:Hittar ingen information om varför jag behöver ett hembatteri.....
Står bara att 70% av Gruppsol/SolaX kunder är lurade så vitt jag kan se
1. Bra vid strömavbrott
2. Du kan ha mindre huvudsäkring
3. Du kan lagra din egen solcellsel och använda den på natten
4. Du kan sälja nätnytta
5. Du kan ladda din elbil med högre ström än vad din huvudsäkring klarar
6. Du kan köpa billig el på natten och sälja dyrt på dagen
Ingen tvingar dig att köpa ett hemma batteri.[JM] skrev:Zalman3 skrev:Svar:[JM] skrev:Hittar ingen information om varför jag behöver ett hembatteri.....
Står bara att 70% av Gruppsol/SolaX kunder är lurade så vitt jag kan se
1. Bra vid strömavbrott
2. Du kan ha mindre huvudsäkring
3. Du kan lagra din egen solcellsel och använda den på natten
4. Du kan sälja nätnytta
5. Du kan ladda din elbil med högre ström än vad din huvudsäkring klarar
6. Du kan köpa billig el på natten och sälja dyrt på dagen
1. Har haft ett strömavbrott, 2 timmar, de senste 20 åren. Villan drar 100kwh/dygn på vintern. 11kWh räcker inte långt vid ett längre stopp. Kortare spelar ingen roll. Jag kan köra diskmaskinen senare. Laga mat på gasolköket och grillen...Blev det oftare stopp så kan en UPS se till att bredbandet funkar.
2. Sparar bara 120kr per månad att gå från 20A till 16A.
3. Man vill inte spara solelen på dagen. Man vill sälja elen på dagen då den är dyr och köpa tillbaka på natten då den är billig.
4. Visa mig den ellevernatör som använder hembatteriet för frekvensreglering/nätnytta och jag får betalt för det samt hur mkt betalt jag får.
5. Det märks att du inte laddar din bil hemma....
100kwh i batteriet i Teslan. Vad ska ynka 11kWh hembatteri ge för högre fart när jag dessutom enl din anledning nr2 ovan sänkt huvudsäkringen....
Jag skulle kunna slänga in ett räkneexempel här på hur lite medelbilisten i sverige egentligen behöver ladda varje natt.
Men jag vet att du skulle skita högakningsfullt i det och kontra med någon irrelevant artikel ustället för att bemöta argumenten. Så jag hoppar över det denna gång.
6. Visa mig kalkylen för återbetalningen.
Jag har gjort den. Det har uppenbarligen inte du.
Se punkt 5 ovan varför jag inte orkar.
Min uppfattning är att de flesta här på forumet med solceller har räknat på det och kommit till samma slutsats. Med reservation för att jag kan ha missat någon tråd där någon på forat berättat om detta.
Zalman3 skrev:Ingen tvingar dig att köpa ett hemma batteri.[JM] skrev:Zalman3 skrev:Svar:[JM] skrev:Hittar ingen information om varför jag behöver ett hembatteri.....
Står bara att 70% av Gruppsol/SolaX kunder är lurade så vitt jag kan se
1. Bra vid strömavbrott
2. Du kan ha mindre huvudsäkring
3. Du kan lagra din egen solcellsel och använda den på natten
4. Du kan sälja nätnytta
5. Du kan ladda din elbil med högre ström än vad din huvudsäkring klarar
6. Du kan köpa billig el på natten och sälja dyrt på dagen
1. Har haft ett strömavbrott, 2 timmar, de senste 20 åren. Villan drar 100kwh/dygn på vintern. 11kWh räcker inte långt vid ett längre stopp. Kortare spelar ingen roll. Jag kan köra diskmaskinen senare. Laga mat på gasolköket och grillen...Blev det oftare stopp så kan en UPS se till att bredbandet funkar.
2. Sparar bara 120kr per månad att gå från 20A till 16A.
3. Man vill inte spara solelen på dagen. Man vill sälja elen på dagen då den är dyr och köpa tillbaka på natten då den är billig.
4. Visa mig den ellevernatör som använder hembatteriet för frekvensreglering/nätnytta och jag får betalt för det samt hur mkt betalt jag får.
5. Det märks att du inte laddar din bil hemma....
100kwh i batteriet i Teslan. Vad ska ynka 11kWh hembatteri ge för högre fart när jag dessutom enl din anledning nr2 ovan sänkt huvudsäkringen....
Jag skulle kunna slänga in ett räkneexempel här på hur lite medelbilisten i sverige egentligen behöver ladda varje natt.
Men jag vet att du skulle skita högakningsfullt i det och kontra med någon irrelevant artikel ustället för att bemöta argumenten. Så jag hoppar över det denna gång.
6. Visa mig kalkylen för återbetalningen.
Jag har gjort den. Det har uppenbarligen inte du.
Se punkt 5 ovan varför jag inte orkar.
Min uppfattning är att de flesta här på forumet med solceller har räknat på det och kommit till samma slutsats. Med reservation för att jag kan ha missat någon tråd där någon på forat berättat om detta.
Kan dock tänka mig att du kan tjäna rejält med pengar på att halvera din elförbrukning.
"Villan drar 100kwh/dygn på vintern."
Tycker att det låter mycket.
Om jag minns rätt så drar min kollegas stora enplansvilla med fristående varmgarage 25 kWh per dygn vid -20 grader.
Ska dock dubbelkolla den uppgiften.
Han har ett välisolerat hus med bergvärme.
Som referens kan man ta ett Älvsbyhus som inte har så bra isolering. Och inte heller bergvärme.
Alvar1.5-planshus
Boyta: 85 m² + 44 m² (inredningsbar övervåning)
Energiförbrukning för varmvatten och uppvärmning exkl. hushållsel
Luleå 5 221 kWh/år
Stockholm 3 343 kWh/år
Malmö 2 920 kWh/år
https://www.alvsbyhus.se/vara-hus/1.5-planshus/alvar/
Med ett välisolerat hus och bra bergvärme borde man kunna nästan halvera ovanstående siffror.
Jag har ca 25000kwh per år så jag ligger lite över medel men har då eluppvärmd pool och elbil.Statistiska centralbyrån har tagit fram olika typkunder för el, normal energiförbrukning för en villa är ca 20.000 kWh/år. Om du har fjärrvärme eller värmer huset på annat sätt än med el är en normal elanvändning ca 5000 kWh/år.
Jag tycker det låter rimligt med 100. Vi har legat något över det sedan årsskiftet och här har det inte sällan varit tvåsiffrigt med minusgrader även på dagarna.Zalman3 skrev:Ingen tvingar dig att köpa ett hemma batteri.
Kan dock tänka mig att du kan tjäna rejält med pengar på att halvera din elförbrukning.
"Villan drar 100kwh/dygn på vintern."
Tycker att det låter mycket.