Svenska https://www.sweclockers.com/ bashar Tesla

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Svenska https://www.sweclockers.com/ bashar Tesla

Inlägg av martinot »

Sverige och media/press verkar ha ett mycket märkligt och neurotiskt förhållande till elbilar, och speciellt till dess ledare och ikon Tesla.

Utomlands så skriver techmedia mycket om elbilar, och följer dess utveckling med entusiasm, som The Verge (https://www.theverge.com/), Wired (https://www.wired.com/), TechCrunch (https://techcrunch.com/), Cnet (https://www.cnet.com/), Engadget (https://www.engadget.com/), etc.

I Sverige så är ju Geeks med sajten Sweclockers en av de största och ledande techsajterna. Skriver de och följer något om Tesla eller elbilar i stort? Nästan inget. Pinsamt tyst! Förutom om det är något problem eller negativt. Då är det enda möjligheten att de skriver något om Tesla och elbilar om man kan vinkla det till något klart negativt.

Här ett rykande färskt exempel:

https://www.sweclockers.com/nyhet/31294 ... flashminne

Nyheten är faktamässigt inget fel på (vad jag kan se), men så trist vinkel när de tydligt bara vill skriva om saker som framställer elbilar negativt (senast de skrev något om elbilar var när det brann någon stans i en elbil har jag för mig).

Skrev en väldigt kort kommentar om det i kommentarstråden (https://www.sweclockers.com/forum/trad/ ... flashminne), men har inte orkat att följa upp den då hela inställningen bland svensk media (och förmodat majoriteten av deras läsare) verkar så extremt inställda att hitta fel på allt kring både Tesla och elbilar generellt.

Varför är just svensk media och deras läsare så mycket mer negativa än de utländska, som tex. i USA och England (som är mycket mer positiva/neutrala)?

Har inte riktigt förstått vad som gör att Sverige och svensk media sticker ut på detta sättet. Märkligt, och dåligt att att det saknas objektivitet (rädsla? okunskap?) bland svensk media. :?
Senast redigerad av martinot, redigerad totalt 1 gånger.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare

Re: Svensk techmedia klara hatare av elbilar och Tesla

Inlägg av Jordad »

martinot skrev:
Sverige och media/press verkar ha ett mycket märkligt och neurotiskt förhållande till elbilar, och speciellt till dess ledare och ikon Tesla.

Utomlands så skriver techmedia mycket om elbilar, och följer dess utveckling med entusiasm, som The Verge (https://www.theverge.com/), Wired (https://www.wired.com/), TechCrunch (https://techcrunch.com/), Cnet (https://www.cnet.com/), Engadget (https://www.engadget.com/), etc.

I Sverige så är ju Geeks med sajten Sweclockers en av de största och ledande techsajterna. Skriver de och följer något om Tesla eller elbilar i stort? Nästan inget. Pinsamt tyst! Förutom om det är något problem eller negativt. Då är det enda möjligheten att de skriver något om Tesla och elbilar om man kan vinkla det till något klart negativt.

Här ett rykande färskt exempel:

https://www.sweclockers.com/nyhet/31294 ... flashminne

Nyheten är faktamässigt inget fel på (vad jag kan se), men så trist vinkel när de tydligt bara vill skriva om saker som framställer elbilar negativt (senast de skrev något om elbilar var när det brann någon stans i en elbil har jag för mig).

Skrev en väldigt kort kommentar om det i kommentarstråden (https://www.sweclockers.com/forum/trad/ ... flashminne), men har inte orkat att följa upp den då hela inställningen bland svensk media (och förmodat majoriteten av deras läsare) verkar så extremt inställda att hitta fel på allt kring både Tesla och elbilar generellt.

Varför är just svensk media och deras läsare så mycket mer negativa än de utländska, som tex. i USA och England (som är mycket mer positiva/neutrala)?

Har inte riktigt förstått vad som gör att Sverige och svensk media sticker ut på detta sättet. Märkligt, och dåligt att att det saknas objektivitet (rädsla? okunskap?) bland svensk media. :?
De som driver Sweclockers läser kanske Ars Technica eftersom de länkar dit i artikeln och Ars Technica har av någon anledning publicerat mängder med FUD genom åren. Även Wired brukar publicera mycket negativa artiklar. Konstigt men så är det.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Jantelagen?

Jag vet inte hur Sweclockers förhöll sig till Apple men de verkar använda samma argumentation mot Tesla som använts mot Apple och Iphone/iPad. Jag vet inte om Iphone hatare var något unikt för Sverige eller om det var allmänt spritt i världen. Men om det var värre i Sverige än i USA och GB så kanske du har svaret där någonstans, leta vidare.
Jerka

Inlägg av Jerka »

SweClockers är inte en generell techsite i stil med de utländska sidorna du räknar upp, utan en ganska nischad sida för överklockning och hårdvara. De skriver inget som inte har med datorer, mobiltelefoner och liknande att göra. Nyheten du refererar till handlar mycket riktigt om flashminnen, inte om bilen i sig.

Om du läser t.ex. Ny Teknik så står det om Tesla var och varannan dag.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Jerka skrev:
SweClockers är inte en generell techsite i stil med de utländska sidorna du räknar upp, utan en ganska nischad sida för överklockning och hårdvara. De skriver inget som inte har med datorer, mobiltelefoner och liknande att göra. Nyheten du refererar till handlar mycket riktigt om flashminnen, inte om bilen i sig.
Fast de vräker ur sig den här onödiga och fördomsfulla kommentaren i inledningen:
Medan konsumenter och evangelister ofta prisar tillverkaren
Det är ju trots allt ”vi” entusiaster som fått Tesla att göra den här återkallelsen, skulle jag säga.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Jag tror att det till stor del är okunskap och ovilja att ta till sig vetenskap i största allmänhet. Sverige ligger rätt långt fram vad gäller kunskapsförakt bland dem som nu besitter nyckelposter i media. Ett antal års medveten nedrustning av den del av den svenska skolan som ska lära ut rena kunskaper och fakta har burit frukt. Skolan har istället tvingats ägna sig åt att syssla med sådant som föräldrar normalt ska göra; uppfostra sina barn. Då finns det inte resurser och tid över till att också hinna ge dem de kunskaper de behöver.

Allt detta är väl en tyvärr en illaluktande biprodukt av den långtgående demokratiseringen av det svenska samhället och av jämställdhetsarbetet som har varit hyfsat framgångsrikt. När människor får tillgång till de rättigheter som verkligen borde tillfalla dem så har man glömt bort att det också finns skyldigheter i ett samhälle. Men det har alldeles för länge fokuserats på rättigheter och skyldigheten att informera sig och att skaffa sig en gedigen utbildning har nedprioriterats. Det har skapat ett samhälle med en hög andel tyckare som har förakt för de skolade personerna. SD:s framgångar är ett symptom på detta. Människor som utbildar sig och lär sig hur man måste förhålla sig till vetenskap - hur obekväm den än är - är bara värda förakt.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

LarsL skrev:
Jantelagen?

Jag vet inte hur Sweclockers förhöll sig till Apple men de verkar använda samma argumentation mot Tesla som använts mot Apple och Iphone/iPad. Jag vet inte om Iphone hatare var något unikt för Sverige eller om det var allmänt spritt i världen. Men om det var värre i Sverige än i USA och GB så kanske du har svaret där någonstans, leta vidare.
I Sverige är väl iPhone fortfarande helt överlägsna när det gäller marknadsandel jämfört med hur det ser ut i resten av världen?
Vet inte om jag känner nån iPhone-hatare. Däremot vet jag två som hatar Microsoft. Den ena så hårt att det blivit ett handikapp.
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare

Inlägg av Klintan »

Instämmer i tidigare inlägg, SweClockers fokus är att det är en usel lösning att ha ett flashminne som slits ut och inte går att byta ut, vilket de som hänger där insett för länge sedan då de upplevt det själva i praktiken med diverse billiga minneskort. De är inte en bilsajt utan en sajt för datorkomponenter.
Elbilist sedan 2014
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Fredrik j skrev:
LarsL skrev:
Jantelagen?

I Sverige är väl iPhone fortfarande helt överlägsna när det gäller marknadsandel jämfört med hur det ser ut i resten av världen?
Vet inte om jag känner nån iPhone-hatare. Däremot vet jag två som hatar Microsoft. Den ena så hårt att det blivit ett handikapp.
Jodå, Iphone hatet var ganska utbrett. Jag hörde till den gruppen men har nu vänt helt. Kanske är mest utbrett bland ingenjörer?
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

LarsL skrev:
Fredrik j skrev:
LarsL skrev:
Jantelagen?

Jodå, Iphone hatet var ganska utbrett. Jag hörde till den gruppen men har nu vänt helt. Kanske är mest utbrett bland ingenjörer?
Googlade lite. Sverige sticker ju verkligen ut.
Ingen helt färsk artikel men ändå.

https://surfa.se/android-marknadsandel-iphone-sverige/
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Fredrik j skrev:
Googlade lite. Sverige sticker ju verkligen ut.
Ingen helt färsk artikel men ändå.

https://surfa.se/android-marknadsandel-iphone-sverige/
Intressant. Och intressant är också att de flesta i min familj och släkt och bland använder Android.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Jerker skrev:
... Det har skapat ett samhälle med en hög andel tyckare som har förakt för de skolade personerna. SD:s framgångar är ett symptom på detta. Människor som utbildar sig och lär sig hur man måste förhålla sig till vetenskap - hur obekväm den än är - är bara värda förakt.
Precis. Figurer som Trump, och allt som dras med i kölvattnet av SD, propagerar enkla lösningar i ett samhälle som blir alltmer komplext. När folk inte längre har de intellektuella verktygen som krävs för att kunna förstå komplexa sammanhang, det kan handla om sociala frågor eller teknik eller vad som helst, så faller man tillbaka till det man kan greppa. Enkla lösningar, svart-vit tänkande, vi-och-ni mentalitet, och förakt gentemot allt man själv inte begriper.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

mati skrev:
Jerker skrev:
... Det har skapat ett samhälle med en hög andel tyckare som har förakt för de skolade personerna. SD:s framgångar är ett symptom på detta. Människor som utbildar sig och lär sig hur man måste förhålla sig till vetenskap - hur obekväm den än är - är bara värda förakt.
Precis. Figurer som Trump, och allt som dras med i kölvattnet av SD, propagerar enkla lösningar i ett samhälle som blir alltmer komplext. När folk inte längre har de intellektuella verktygen som krävs för att kunna förstå komplexa sammanhang, det kan handla om sociala frågor eller teknik eller vad som helst, så faller man tillbaka till det man kan greppa. Enkla lösningar, svart-vit tänkande, vi-och-ni mentalitet, och förakt gentemot allt man själv inte begriper.
Väldigt många konflikter bottnar i oförmåga att se motpartens situation och behov.
Det är ju då vi och dom uppstår och förakt mot sånt man inte begriper blir dominerande.
Användarvisningsbild
d3marcus
Teslaägare

Inlägg av d3marcus »

LarsL skrev:
Jerka skrev:
Fast de vräker ur sig den här onödiga och fördomsfulla kommentaren i inledningen:
Medan konsumenter och evangelister ofta prisar tillverkaren
Det är ju trots allt ”vi” entusiaster som fått Tesla att göra den här återkallelsen, skulle jag säga.
Tvärtom, det är ju amerikanska trafiksäkerhetsverket som krävt detta av Tesla. Designmissen har ju varit känd i flera år utan att Tesla rört ett finger. När jag påpekat det orimliga i detta i diskussioner i detta forum har jag blivit sågad längs med fotknölarna.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Klintan skrev:
Instämmer i tidigare inlägg, SweClockers fokus är att det är en usel lösning att ha ett flashminne som slits ut och inte går att byta ut, vilket de som hänger där insett för länge sedan då de upplevt det själva i praktiken med diverse billiga minneskort. De är inte en bilsajt utan en sajt för datorkomponenter.
Har inget problem med om man helt struntar i att bevaka den fantastiska tekniska utvecklingen inom bilindustrin med både elektrifiering, och allt mer avancerade tekniska plattformar (moderna bilar, och framför allt elbilar, innehåller ju mer datorkraft än datorer och telefoner).

Har heller inget problem med om man skriver om den (många amerikanska sajter som gör det, som tex, The Verge). Är ju rätt naturligt för en techsajt då moderna elbilar är som avancerade datorer på hjul.

Tycker inte heller att det är ett problem att man lyfter kritik eller fel.

Det journalistiska problemet med sajter som tex. Sweclockers blir ju när man endast väljer ut att publicera negativa, och endast kritiska artiklar om elbilar och Tesla. Då blir det ju rätt skevt.

Tänk om de skulle gjort lika dant med iPhone (vilket de inte gör); skippa nya produkter och lanseringar, och alla positiva nyheter och föbättringar, och endast publicera några få artiklar, och då alla enbart negativa/kritiska sådana. Hade blivit ramaskri!

Förstår inte varför svensk press/media, som exempel på SvD på högerkanten, Flamman på yttersta vänsterkanten, och nu tom. (normalt teknikpositiva) sajter som Sweclockers har så ont öga till elbilar, och då främst dess ikon/företrädare Tesla.

Måste vara något som skaver hos dessa journalister och redaktioner.

För det kan väl inte vara så lågt att de bara vill sänka sig till att bli simpla ihåliga sajter med "click bait"-taktik för att få så mycket reklamintäkter och klick som möjligt?

Då har man ju absolut noll respekt för sådana publikationer isf. :?
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare

Inlägg av Klintan »

martinot skrev:
Klintan skrev:
Har inget problem med om man helt struntar i att bevaka den fantastiska tekniska utvecklingen inom bilindustrin med både elektrifiering, och allt mer avancerade tekniska plattformar (moderna bilar, och framför allt elbilar, innehåller ju mer datorkraft än datorer och telefoner).

Har heller inget problem med om man skriver om den (många amerikanska sajter som gör det, som tex, The Verge). Är ju rätt naturligt för en techsajt då moderna elbilar är som avancerade datorer på hjul.

Det journalistiska problemet med sajter som tex. Sweclockers blir ju när man endast väljer ut att publicera negativa, och endast kritiska artiklar om elbilar och Tesla. Då blir det ju rätt skevt.

Tänk om de skulle gjort lika dant med iPhone (vilket de inte gör); skippa nya produkter och lanseringar, och alla positiva nyheter och föbättringar, och endast publicera några få artiklar, och då alla enbart negativa/kritiska sådana. Hade blivit ramaskri!

Förstår inte varför svensk press/media, som exempel på SvD på högerkanten, Flamman på yttersta vänsterkanten, och nu tom. (normalt teknikpositiva) sajter som Sweclockers har så ont öga till elbilar, och då främst dess ikon/företrädare Tesla.

För det kan väl inte vara så lågt att de bara vill sänka sig till att bli simpla ihåliga sajter med "click bait"-taktik för att få så mycket reklamintäkter och klick som möjligt?

Det här är enda gången vad jag kan se som SweClockers skrivit om Tesla eller elbil generellt i en nyhetsartikel. Detta då det handlar om Nvidiaprocessor och felaktiga flashminnen. Volvo har de nämnt i en nyhetsartikel, då också för att de använder sig av Nvidia Tegra. De skriver inte ner elbilar och är inte elbilshatare, de är bara väldigt intresserade av datorkomponenter.
Elbilist sedan 2014
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Antagligen hänger sig SweClockers i det här fallet upp på att det är ett så pass dumt fel som egentligen borde ha varit känt från dag ett. Alla som vet hur ett flashbaserat minne fungerar vet också att det skrivs sönder med tiden, och att det är viktigt att ta hänsyn till detta i sin arkitektur. Det är ingen raketforskning direkt, bara man är medveten om problemet.
Det är alltså ett ganska pinsamt nybörjarfel kan man säga. Och extra pinsamt för ett teknikfokuserat bolag som Tesla. Man kan bara hoppas att de inte skriver om detta av ren skadeglädje.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

mati skrev:
Det är alltså ett ganska pinsamt nybörjarfel kan man säga. Och extra pinsamt för ett teknikfokuserat bolag som Tesla. Man kan bara hoppas att de inte skriver om detta av ren skadeglädje.
Tror du satte huvudet på spiken där! Det är självklart att de gör det av någon slags skadeglädje, kanske omedvetet. Tesla det hyllade hightechbolaget gör ett så här enkelt fel hehe höhö!
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare

Inlägg av [JM] »

Nyteknik.se är tyvärr inte bättre dom heller när det gäller laddbara fordon.
Är bara Felix Björklund där som skriver om bilar men det verkar vara rena kopior på andra mediers artiklar.

Sen blir det inte bättre heller att han envisas med att kalla elmotorer för elmaskiner....
Hybridblilarna har alltså en bensinmotor och en elmaskin.
Jag har massor med elmaskiner hemma. Damsugare, diskmaskin, elvisp etc....
Alla drivs av en elmotor
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

Har blivit en ganska tråkig polarisering runt Tesla. En bekant som så sent som i höstas sa att han absolut måste ha en avgasmotor i bilen trots att han aldrig kör långt har nu faktiskt beställt en E-Tron. Kommer passa han och hans familj perfekt. Dock ska han ha kvar sin X5:a "utifall". Att välja en Tesla framför Audin var aldrig aktuellt dock. Tesla är tydligen för dåliga för att befatta sig med om man är van vid "riktiga bilar".
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare

Inlägg av thebishop »

LarsL skrev:
Fredrik j skrev:
LarsL skrev:
Jantelagen?

Nej, det är helt slumpmässigt. Man stöter på det rätt ofta, men folk av varierande bakgrund. Ofta, men inte alltid, har de aldrig en provat Apple-produkter, utan hatar dem på princip, för att ”man skall göra det”. Alternativt verkar de tro att apples produkter är långsamma (vilket brukar leda till redig förvirring när de inser att det är tvärtom i de flesta kategorierna av bärbara produkter).
Model S P90DL+ (2015) Såld 2024
Model 3 LR (2021) (såld 2025)
BMW iX xDrive50 (2024)
Kia EV3 (2025)
Användarvisningsbild
roder99
Teslaägare

Inlägg av roder99 »

LarsL skrev:
Fredrik j skrev:
LarsL skrev:
Jantelagen?

Känner igen mej i detta. Ingenjör, jobbat på Ericsson. Var helt uteslutet att ens ha en Nokia. Den svängde när Ericsson skickade produktionen utomlands å sedan sålde lurarna till Sony 2012.

Av rent nostalgiska skäl tar jag i bland med mej en R310s, hajfenan ut i skogen och ringer ett samtal. 2G-nätet lär stanna i många år framåt då det har bäst täckning om man är pratsugen.
-16 Model S 85D Multi-Coat Red
-09 Think City Gul
-09 Think City Svart
Användarvisningsbild
Kevork
Teslaägare

Inlägg av Kevork »

mati skrev:
Jerker skrev:
... Det har sk.....
Tycker mycket av det ni diskuterar tas upp av RethinkX i deras Rethink Humanity. Där de menar att vi behöver ett nytt sätt att styra världen då det finns ett stort glapp mellan teknologin och lagstiftningarna där lagar och styrsystem inte hänger med. Ges många exempel på denna företeelse i historien där lösningar som presenteras är att sträva mot vad som fungerade förr med resultat att allt fungerar ännu sämre då glappet teknik - styrsystem blir ännu större. Vill minnas att det även pratats om liknande saker i SR filosofiskarummet, retrotopia tror jag man använde som term.

Förresten så tycker jag alltid det är kul att läsa dina reflektioner Jerker :)

https://www.rethinkx.com/humanity
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Klintan skrev:
martinot skrev:
Klintan skrev:

Det här är enda gången vad jag kan se som SweClockers skrivit om Tesla eller elbil generellt i en nyhetsartikel. Detta då det handlar om Nvidiaprocessor och felaktiga flashminnen. Volvo har de nämnt i en nyhetsartikel, då också för att de använder sig av Nvidia Tegra. De skriver inte ner elbilar och är inte elbilshatare, de är bara väldigt intresserade av datorkomponenter.

Men varför har de då inte skrivit om HW3, med den nya unika processon av Keller, och alla andra utvecklingar av fantastiska komponenter för elbilar?

Mycket mer high tech och intressant än ett litet trasigt MMC-minne (som rätt low tech).

Eller varför skrev de inte heller något om nya hårdvaran i M S/X (se nedan)?

Det är denna totala inkonsekvensen jag vänder mig mot. Bara skriva om trasigt mmc-minne, men inget om utveckling av det som borde vara jätteintressant hårdvara för läsekretsen.

Här är spec på spelhårdvaran i nyaste Teslorna: https://videocardz.com/newz/amd-navi-23 ... een-leaked

Bild

Bild
Bild
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare

Inlägg av Klintan »

Antar att de har en bevakning på Nvidia på Anandtech och fått nyheten därifrån. De brukar inte skriva några längre artiklar förutom hw-tester på datorkomponenter.
Elbilist sedan 2014
Skriv svar