Mer än hälften av bilarbetarna är borta 2030

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Mer än hälften av bilarbetarna är borta 2030

Inlägg av Zalman3 »

More than half of jobs at car factories to disappear by 2030

Since EVs don’t require engines, 60% of jobs in automotive production will become redundant.

Last year, the world was abuzz with anticipation for the electric vehicle (EV) era. But while governments and businesses were sharing rosy projections for the future vehicle industry, one topic did not receive enough discussion: the growing pains that future vehicles will bring to society. Some of the issues that have yet to be tackled in earnest include restructuring the entire automobile industry and undoing traditional labor relations. In a two-part series, we examine future cars’ negative impact on society.
http://english.hani.co.kr/arti/english_ ... 82140.html
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12624
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Mer än hälften av bilarbetarna är borta 2030

Inlägg av Fredrik j »

Ska inte alla befintliga bilar bytas ut? Hur många bilar spår man ska säljas i världen 2030?
Hur många jobbade i bilindustrin 2000 eller 2010? Har mängden människor i bilindustrin ökat eller minskat?
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14902
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Mer än hälften av bilarbetarna är borta 2030

Inlägg av taliz »

Fascinerande att så många inte förstår att bara för att en teknik blir utdaterad och efterfrågan på kompetens inom det området minskar, så betyder inte det att totala mängden arbeten minskar.

Det tillkommer konstant behov av helt nya kompetenser som man inte ens drömt om för några år sedan.
Idag arbetar tiotals miljoner människor med IT. Det hade nog inte många tänkt sig för 30 år sedan.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 12025
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Mer än hälften av bilarbetarna är borta 2030

Inlägg av martinot »

taliz skrev:
Fascinerande att så många inte förstår att bara för att en teknik blir utdaterad och efterfrågan på kompetens inom det området minskar, så betyder inte det att totala mängden arbeten minskar.

Det tillkommer konstant behov av helt nya kompetenser som man inte ens drömt om för några år sedan.
Idag arbetar tiotals miljoner människor med IT. Det hade nog inte många tänkt sig för 30 år sedan.
Exakt!

Påminner om fobin som levde på 70-talet och början av 80-talet att datorer och robotar skulle göra 90% av mänskligheten arbetslösa och sysslolösa. Tom. amerikanska ungdomsserier som "Fame" oroade sig för detta! :D

Vilket i sin tur förekom liknande fobier och dystopier när de mekaniserade vävstolarna infördes en gång i tiden.

Samtidigt sitter ledare på Flamman, och andra vänstermänniskor, och oroar sig för att elbilar blir så svårt då vi inte har tillräckligt med fabriker och arbetare för att producera tillräcklig mängd batterier som kommer att efterfrågas på marknaden (och vill i sin kommunist- och regleringsiver att staten skall gå in och begränsa räckvidden på elbilar). :D
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 11178
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Mer än hälften av bilarbetarna är borta 2030

Inlägg av Jerker »

Den stora utmaningen blir väl att många yrken kommer att minska och kanske raderas ut även om jobbtillfällena i absoluta tal inte förändras. Många, särskilt äldre, kommer inte att kunna/vilja omskola sig. Som när tidningsbranschen upplevde sin största omdaning sedan Gutenbergs dagar när man gick över till fotosättning och sedan dekstop publishing. Av dem som hade förvaltat en stolt gammal yrkestradition och kunde sätta blytyper på nolltid var det nog inte många som lärde sig datorstödd grafisk design.
Senast redigerad av Jerker, redigerad totalt 1 gånger.
mastodontfilmsmats
Inlägg: 231
Blev medlem: 07 feb 2020 13:00

Re: Mer än hälften av bilarbetarna är borta 2030

Inlägg av mastodontfilmsmats »

:!:

Man skulle ju också kunna tänka sig att inte allting behöver handla om vinstmaximering (ja, i just bilfabrikerna kanske det är lite annorlunda med tanke på hur enorma skulder de flesta verkar ha ackumulerat), men vi har som tappat syftet med effektiviseringarna från förr. Nu handlar effektiviseringar om att kunna ta ut mer och mer pengar, alternativt undvika att hamna i fällan med prispress från konkurrenter (är tex priskarteller alltid av ondo - var hamnar anställdas värde i konkurrensen, lägstaprishetsen, etc).

Effektiviseringar gick ut på att kunna jobba effektivare för att slippa 12h skiften, treskift, etc och för att kunna få ett liv vid sidan om arbetet.

Nånstans på vägen gick den tanken förlorad. 8 timmars arbetsdag är standard, och det är idag oomkullrunkeligt så. Enda gången större företag ser att det går göra avsteg från det är om det är bidragslösningar (korttidsavtal) från staten; annars är det uppsägning pga arbetsbrist för de som inte ryms inom 8h. Oavsett om företaget trots allt går fantastiskt.

1956:
Richard M. Nixon foresaw tonight for the "not too distant future" a four-day work week and a fuller family life for every American.
Yeah, that didn't happen...
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3644
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Mer än hälften av bilarbetarna är borta 2030

Inlägg av Niklas Z »

Varifrån kommer uppgiften att 60 % av arbetstimmarna som går åt för att bygga en bil har med bensin- eller dieselmotorn att göra?
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 12025
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Mer än hälften av bilarbetarna är borta 2030

Inlägg av martinot »

mastodontfilmsmats skrev:
Man skulle ju också kunna tänka sig att inte allting behöver handla om vinstmaximering (ja, i just bilfabrikerna kanske det är lite annorlunda med tanke på hur enorma skulder de flesta verkar ha ackumulerat), men vi har som tappat syftet med effektiviseringarna från förr. Nu handlar effektiviseringar om att kunna ta ut mer och mer pengar, alternativt undvika att hamna i fällan med prispress från konkurrenter (är tex priskarteller alltid av ondo - var hamnar anställdas värde i konkurrensen, lägstaprishetsen, etc).

Effektiviseringar gick ut på att kunna jobba effektivare för att slippa 12h skiften, treskift, etc och för att kunna få ett liv vid sidan om arbetet.

Nånstans på vägen gick den tanken förlorad. 8 timmars arbetsdag är standard, och det är idag oomkullrunkeligt så. Enda gången större företag ser att det går göra avsteg från det är om det är bidragslösningar (korttidsavtal) från staten; annars är det uppsägning pga arbetsbrist för de som inte ryms inom 8h. Oavsett om företaget trots allt går fantastiskt.
:?:

Är inte riktigt med på vad du vill ha sagt, vad som är fel eller vad det är du föreslår skall göras istället (och av vem)?
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2499
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Mer än hälften av bilarbetarna är borta 2030

Inlägg av NiklasTesla »

Vi har rekordhög arbetslöshet just nu pga pandemin som dessutom snabbar på digitaliseringen av samhället vilket enl artikeln i sig kan leda till högre arbetslöshet.

Minskad arbetstid eller ännu bättre basinkomst är faktiskt helt genialisk idé.

Skulle själv starta eget företag (vilket skulle skapa mer värde i samhället/ekonomin) om jag hade någon grundläggande inkomst jag kunde räkna med varje månad (just nu har jag inte tillräckligt med kapital vilket gör att jag förvärsarbetar vidare).

MVH
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 12025
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Mer än hälften av bilarbetarna är borta 2030

Inlägg av martinot »

Nu frågade jag iofs. Mastodontmats (var lite nyfiken på hur just han tänkte, då det var oklart)... men får vänta på hans svar, och tar ditt tills vidar.
NiklasTesla skrev:
Vi har rekordhög arbetslöshet just nu pga pandemin som dessutom snabbar på digitaliseringen av samhället vilket enl artikeln i sig kan leda till högre arbetslöshet.
Men digitaliseringen skapar ju värde, och är ju tvärt om av godo för både individer och samhälle. Ser inte problemet?

Du känns för mig precis som bakåtsträvarna på 70-talet som var oroliga över datoriseringen och robotar! :lol:
NiklasTesla skrev:
Minskad arbetstid eller ännu bättre basinkomst är faktiskt helt genialisk idé.
Det är väl upp till var och en att jobba hur mycket eller lite man vill, även om 40h i veckan är standard. Finns inget direkt hinder emot det (förutom kanske övre gräns för hur mycket mer man kan jobba)?

Sedan är jag inte övertygad om att det är bra i dessa pandemitider ytterligare sänka den redan dåliga BNP-utvecklingen. Speciellt inte i ett land som Sverige som haft mycket sämre BNP-utveckling än resten av Europa under de senaste fem åren (katastrofdåligt).
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2499
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Mer än hälften av bilarbetarna är borta 2030

Inlägg av NiklasTesla »

martinot skrev:
Nu frågade jag iofs. Mastodontmats (var lite nyfiken på hur just han tänkte, då det var oklart)... men får vänta på hans svar, och tar ditt tills vidar.
NiklasTesla skrev:
Vi har rekordhög arbetslöshet just nu pga pandemin som dessutom snabbar på digitaliseringen av samhället vilket enl artikeln i sig kan leda till högre arbetslöshet.
Men digitaliseringen skapar ju värde, och är ju tvärt om av godo för både individer och samhälle. Ser inte problemet?

Du känns för mig precis som bakåtsträvarna på 70-talet som var oroliga över datoriseringen och robotar! :lol:
NiklasTesla skrev:
Minskad arbetstid eller ännu bättre basinkomst är faktiskt helt genialisk idé.
Det är väl upp till var och en att jobba hur mycket eller lite man vill, även om 40h i veckan är standard. Finns inget direkt hinder emot det (förutom kanske övre gräns för hur mycket mer man kan jobba)?

Sedan är jag inte övertygad om att det är bra i dessa pandemitider ytterligare sänka den redan dåliga BNP-utvecklingen. Speciellt inte i ett land som Sverige som haft mycket sämre BNP-utveckling än resten av Europa under de senaste fem åren (katastrofdåligt).
Tvärtom ser jag tekniska framsteg och automatisering som väldigt positivt. Speciellt om det frigör oss människor ifrån löneslaveriet ;)

Om alla rikedomar samlas till några ytterst få personer brukar det leda till enorma klyftor i samhället vilket i sin tur brukar leda till samhällskollaps genom revolution (likt Franska revolutionen).

Läs gärna Voltaire och ta en sväng ner till Slottet i Versaille när pandemin är över (grymt sevärt om du inte har varit där samt mycket intressant ekonomisk historia bakom bygget).

MVH
mastodontfilmsmats
Inlägg: 231
Blev medlem: 07 feb 2020 13:00

Re: Mer än hälften av bilarbetarna är borta 2030

Inlägg av mastodontfilmsmats »

martinot skrev:
mastodontfilmsmats skrev:
Man skulle ju också kunna tänka sig att inte allting behöver handla om vinstmaximering (ja, i just bilfabrikerna kanske det är lite annorlunda med tanke på hur enorma skulder de flesta verkar ha ackumulerat), men vi har som tappat syftet med effektiviseringarna från förr. Nu handlar effektiviseringar om att kunna ta ut mer och mer pengar, alternativt undvika att hamna i fällan med prispress från konkurrenter (är tex priskarteller alltid av ondo - var hamnar anställdas värde i konkurrensen, lägstaprishetsen, etc).

Effektiviseringar gick ut på att kunna jobba effektivare för att slippa 12h skiften, treskift, etc och för att kunna få ett liv vid sidan om arbetet.

Nånstans på vägen gick den tanken förlorad. 8 timmars arbetsdag är standard, och det är idag oomkullrunkeligt så. Enda gången större företag ser att det går göra avsteg från det är om det är bidragslösningar (korttidsavtal) från staten; annars är det uppsägning pga arbetsbrist för de som inte ryms inom 8h. Oavsett om företaget trots allt går fantastiskt.
:?:

Är inte riktigt med på vad du vill ha sagt, vad som är fel eller vad det är du föreslår skall göras istället (och av vem)?
:) Det var en liten evening rant om att vi har tappat syftet med effektiviseringar i samhället. edit: evening rant kl 14:02 :?

Om 60% av jobben inom bilindustrin skulle försvinna pga att motorerna blir lättare att göra men avansen per tillverkad produkt hamnar på en klart högre nivå (för att personalkostnaden och råvarukostnaden minskar, samt under förutsättning att bilpriset ligger kvar på samma nivå), innebär det ju att effektiviseringen av processen egentligen skulle kunna göra så att istället för att 60% får gå, så får 100% jobba till 40% av arbetstiden.... egentligen.
(ja, siffrorna är förenklade... minns att det är en evening rant i grunden :) )

Det har blivit en oskriven(?) grundlag att arbetare och tjänstemän ska jobba minst 8 timmar per dag för att ha en heltidstjänst. DVS alla eventuella effektiviseringar får ingen egentlig vinst tillbaka till den anställde i form av mer tid över till annat än att arbeta med fler arbetsuppgifter. Vidare leder effektiviseringar istället till att pengarna eventuellt ökar för den enskilde (om denne fortsatt jobbar minst 8h/dag), men framförallt ökar inkomsten/vinsten för företaget och aktieägarna...
(Som sedan används till att köpa bitcoin? 8-) )

Det vore intressant att kunna "save:a" och se hur världen vore om inte vinstintresset/yoy/kvartalsrapporten inte styrde allt, utan snarare "värde" i absoluta tal (går du med vinst är det ett sunt företag). För att sedan gå tillbaka om det ser ut som skit... :D


Jag har säkert hundra syftningsfel och grammatiska fel i denna text än, men det bjuder jag på. Orkar inte ändra mer, det blir inte bättre hur jag än skriver :)
edit: Jag har inte sagt att någon gör fel egentligen, bara funderar i text... på ett forum med världens mest ivägsvävande forumiter. Testar lyckan, helt enkelt :lol:
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 12025
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Mer än hälften av bilarbetarna är borta 2030

Inlägg av martinot »

NiklasTesla skrev:
Tvärtom ser jag tekniska framsteg och automatisering som väldigt positivt. Speciellt om det frigör oss människor ifrån löneslaveriet ;)
Gott! :)
NiklasTesla skrev:
Om alla rikedomar samlas till några ytterst få personer brukar det leda till enorma klyftor i samhället vilket i sin tur brukar leda till samhällskollaps genom revolution (likt Franska revolutionen).
Du talar om två olika saker. Kapitalism vs. feodalism. Blanda inte ihop de.

Sedan finns det ju givetvis även socialister/kommunister som inte vill ha ägande och egnedomar (ivf. inte av andra än partiets medlemmar).
NiklasTesla skrev:
Läs gärna Voltaire och ta en sväng ner till Slottet i Versaille när pandemin är över (grymt sevärt om du inte har varit där samt mycket intressant ekonomisk historia bakom bygget).
Vi har varit där med familjen (fantastiskt fint bygge, och vi är dessutom rätt historiskt intresserade i familjen). :)
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 12025
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Mer än hälften av bilarbetarna är borta 2030

Inlägg av martinot »

mastodontfilmsmats skrev:
Det har blivit en oskriven(?) grundlag att arbetare och tjänstemän ska jobba minst 8 timmar per dag för att ha en heltidstjänst. DVS alla eventuella effektiviseringar får ingen egentlig vinst tillbaka till den anställde i form av mer tid över till annat än att arbeta med fler arbetsuppgifter. Vidare leder effektiviseringar istället till att pengarna eventuellt ökar för den enskilde (om denne fortsatt jobbar minst 8h/dag), men framförallt ökar inkomsten/vinsten för företaget och aktieägarna...
Visst är 8 timmar standard, men jag är känner flera som jobbar 4 dagar i veckan istället för fem, och 10 timmar om dagen. Eller de som nöjer sig med 4-6 timmar om dagen. Eller de som jobbar 8 timmar om dagen fyra dagar i veckan, med en total på 32 timmar/vecka.

Är för mer flexibilitet på marknaden, men ser inget som egentligen direkt hindrar det heller. Det är mer upp till oss själva att ställa krav på det, eller ordna lösningar och arbeten som kan passa in. Smarta arbetsgivare ser även till att skapa sådan flexibilitet om man vill ha duktiga och motiverade anställda i framtiden. Så jag är inte alls sådan låst pessimist, utan ser positivt på möjligheterna! :)

Sedan så kommer faktiskt effektiviteten alla till goda. Det är en socialistisk/kommunistisk myt att så inte sker. Jämför bara levnadsstandarden för en arbetare i Nordkorea med en i Sydkorea, så ser du skillnad i där effektivitet och utveckling kommer hela samhället till godo.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Mer än hälften av bilarbetarna är borta 2030

Inlägg av Svenssons »

martinot skrev:

Är för mer flexibilitet på marknaden, men ser inget som egentligen direkt hindrar det heller. Det är mer upp till oss själva att ställa krav på det, eller ordna lösningar och arbeten som kan passa in. Smarta arbetsgivare ser även till att skapa sådan flexibilitet om man vill ha duktiga och motiverade anställda i framtiden. Så jag är inte alls sådan låst pessimist, utan ser positivt på möjligheterna! :)

Sedan så kommer faktiskt effektiviteten alla till goda. Det är en socialistisk/kommunistisk myt att så inte sker. Jämför bara levnadsstandarden för en arbetare i Nordkorea med en i Sydkorea, så ser du skillnad i där effektivitet och utveckling kommer hela samhället till godo.
En annan flexibilitet som jag tror skulle gynna alla är att själv få välja helgdagar under året. Företag skulle inte behöva stänga ner vissa dagar och man behöver inte vara ledig på dagar som man själv kanske inte bryr sig om.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
mastodontfilmsmats
Inlägg: 231
Blev medlem: 07 feb 2020 13:00

Re: Mer än hälften av bilarbetarna är borta 2030

Inlägg av mastodontfilmsmats »

martinot skrev:
mastodontfilmsmats skrev:
Det har blivit en oskriven(?) grundlag att arbetare och tjänstemän ska jobba minst 8 timmar per dag för att ha en heltidstjänst. DVS alla eventuella effektiviseringar får ingen egentlig vinst tillbaka till den anställde i form av mer tid över till annat än att arbeta med fler arbetsuppgifter. Vidare leder effektiviseringar istället till att pengarna eventuellt ökar för den enskilde (om denne fortsatt jobbar minst 8h/dag), men framförallt ökar inkomsten/vinsten för företaget och aktieägarna...
Visst är 8 timmar standard, men jag är känner flera som jobbar 4 dagar i veckan istället för fem, och 10 timmar om dagen. Eller de som nöjer sig med 4-6 timmar om dagen. Eller de som jobbar 8 timmar om dagen fyra dagar i veckan, med en total på 32 timmar/vecka.

Är för mer flexibilitet på marknaden, men ser inget som egentligen direkt hindrar det heller. Det är mer upp till oss själva att ställa krav på det, eller ordna lösningar och arbeten som kan passa in. Smarta arbetsgivare ser även till att skapa sådan flexibilitet om man vill ha duktiga och motiverade anställda i framtiden. Så jag är inte alls sådan låst pessimist, utan ser positivt på möjligheterna! :)

Sedan så kommer faktiskt effektiviteten alla till goda. Det är en socialistisk/kommunistisk myt att så inte sker. Jämför bara levnadsstandarden för en arbetare i Nordkorea med en i Sydkorea, så ser du skillnad i där effektivitet och utveckling kommer hela samhället till godo.
Absolut kommer det samhället till godo, och jag håller nog med i det mesta du säger. Förutom att det är lätt att jobba i den utsträckning som en själv vill. Jag gissar spontant att dessa personer du pratar om är anställda i mindre eller halvsmå företag, alternativt har eget bolag, typ konsultverksamhet?

Jag kör med våldsamt anekdotisk bevisföring här; drar alla över en kam, och säger att för de ur den stora massan - typ låg och medelinkomsttagare - som faktiskt är nöjd med både lön ( 8-) nåja), har ett relativt utvecklande arbete och en stabil till bra livssituation, är läget att de inte FÅR jobba mindre än heltid, trots att lönen då sänks motsvarande. För heltid är normen. Samma gäller för mig, såväl som för min sambo och för ett antal andra i min närhet. Företagen kräver heltid - ty detta är norm och skall så vara, amen - och enda anledningarna till deltidsarbete är föräldraledighet (räcker inte hur länge som helst om man inte.. hm.. börjar om hela tiden :lol: ), långtidssjukskrivning (yay), samt kollektivavtalad deltidspension....

Det är klart att det är lättare att räkna med 100% än med 80%... men större företag räknar huvuden eller magar, och då är en på 25% lika stor som en 100%...

Då känner jag att man som har slagit snett när det gäller flexibiliteten.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 12025
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Mer än hälften av bilarbetarna är borta 2030

Inlägg av martinot »

Svenssons skrev:
martinot skrev:

Är för mer flexibilitet på marknaden, men ser inget som egentligen direkt hindrar det heller. Det är mer upp till oss själva att ställa krav på det, eller ordna lösningar och arbeten som kan passa in. Smarta arbetsgivare ser även till att skapa sådan flexibilitet om man vill ha duktiga och motiverade anställda i framtiden. Så jag är inte alls sådan låst pessimist, utan ser positivt på möjligheterna! :)

Sedan så kommer faktiskt effektiviteten alla till goda. Det är en socialistisk/kommunistisk myt att så inte sker. Jämför bara levnadsstandarden för en arbetare i Nordkorea med en i Sydkorea, så ser du skillnad i där effektivitet och utveckling kommer hela samhället till godo.
En annan flexibilitet som jag tror skulle gynna alla är att själv få välja helgdagar under året. Företag skulle inte behöva stänga ner vissa dagar och man behöver inte vara ledig på dagar som man själv kanske inte bryr sig om.
En bra idé tycker jag!

Sedan återstår ju om hur det fungerar för tex. produktion, skola, butiker och vård, etc. Men för de arbeten som har möjlighet (vilket jag tror är en mycket stor del), är det ju perfekt.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 12025
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Mer än hälften av bilarbetarna är borta 2030

Inlägg av martinot »

mastodontfilmsmats skrev:
martinot skrev:
mastodontfilmsmats skrev:
Det har blivit en oskriven(?) grundlag att arbetare och tjänstemän ska jobba minst 8 timmar per dag för att ha en heltidstjänst. DVS alla eventuella effektiviseringar får ingen egentlig vinst tillbaka till den anställde i form av mer tid över till annat än att arbeta med fler arbetsuppgifter. Vidare leder effektiviseringar istället till att pengarna eventuellt ökar för den enskilde (om denne fortsatt jobbar minst 8h/dag), men framförallt ökar inkomsten/vinsten för företaget och aktieägarna...
Visst är 8 timmar standard, men jag är känner flera som jobbar 4 dagar i veckan istället för fem, och 10 timmar om dagen. Eller de som nöjer sig med 4-6 timmar om dagen. Eller de som jobbar 8 timmar om dagen fyra dagar i veckan, med en total på 32 timmar/vecka.

Är för mer flexibilitet på marknaden, men ser inget som egentligen direkt hindrar det heller. Det är mer upp till oss själva att ställa krav på det, eller ordna lösningar och arbeten som kan passa in. Smarta arbetsgivare ser även till att skapa sådan flexibilitet om man vill ha duktiga och motiverade anställda i framtiden. Så jag är inte alls sådan låst pessimist, utan ser positivt på möjligheterna! :)

Sedan så kommer faktiskt effektiviteten alla till goda. Det är en socialistisk/kommunistisk myt att så inte sker. Jämför bara levnadsstandarden för en arbetare i Nordkorea med en i Sydkorea, så ser du skillnad i där effektivitet och utveckling kommer hela samhället till godo.
Absolut kommer det samhället till godo, och jag håller nog med i det mesta du säger. Förutom att det är lätt att jobba i den utsträckning som en själv vill. Jag gissar spontant att dessa personer du pratar om är anställda i mindre eller halvsmå företag, alternativt har eget bolag, typ konsultverksamhet?
Jo, i de flesta av dessa personer som jag känner till så har det rört sig om tex. utvecklare som är anställda på mindre/mellanstora bolag (50-500 anställda), eller konsulter (både egna, och på stora konsultbolag) som typiskt fått avtalat och ordnat att jobba tex. 50% eller 80%.
mastodontfilmsmats skrev:
Jag kör med våldsamt anekdotisk bevisföring här; drar alla över en kam, och säger att för de ur den stora massan - typ låg och medelinkomsttagare - som faktiskt är nöjd med både lön ( 8-) nåja), har ett relativt utvecklande arbete och en stabil till bra livssituation, är läget att de inte FÅR jobba mindre än heltid, trots att lönen då sänks motsvarande. För heltid är normen. Samma gäller för mig, såväl som för min sambo och för ett antal andra i min närhet. Företagen kräver heltid - ty detta är norm och skall så vara, amen - och enda anledningarna till deltidsarbete är föräldraledighet (räcker inte hur länge som helst om man inte.. hm.. börjar om hela tiden :lol: ), långtidssjukskrivning (yay), samt kollektivavtalad deltidspension....
Själv när jag tar in folk, både anställda och konsulter, så försöker jag tänka på att vara flexibel gällande anställningstider och former. Vissa kanske bara vill jobba just 80% (vilket jag kan sympatisera med själv), och vissa kanske har egna företag och produkter som de vill arbeta med till 20% (eller annan andel).
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Mosse97
Inlägg: 26
Blev medlem: 28 aug 2017 22:16

Re: Mer än hälften av bilarbetarna är borta 2030

Inlägg av Mosse97 »

Svenssons skrev:
martinot skrev:

Är för mer flexibilitet på marknaden, men ser inget som egentligen direkt hindrar det heller. Det är mer upp till oss själva att ställa krav på det, eller ordna lösningar och arbeten som kan passa in. Smarta arbetsgivare ser även till att skapa sådan flexibilitet om man vill ha duktiga och motiverade anställda i framtiden. Så jag är inte alls sådan låst pessimist, utan ser positivt på möjligheterna! :)

Sedan så kommer faktiskt effektiviteten alla till goda. Det är en socialistisk/kommunistisk myt att så inte sker. Jämför bara levnadsstandarden för en arbetare i Nordkorea med en i Sydkorea, så ser du skillnad i där effektivitet och utveckling kommer hela samhället till godo.
En annan flexibilitet som jag tror skulle gynna alla är att själv få välja helgdagar under året. Företag skulle inte behöva stänga ner vissa dagar och man behöver inte vara ledig på dagar som man själv kanske inte bryr sig om.
Håller med. Jag tycker själv inte om att fira högtider och brukar muttra om ”tvångsledighet” när det vankas röda dagar. Får inte ut det jag vill av ledigheten när större delen av samhället också tar ledigt. De dagarna jobbar jag hellre.
Skriv svar