http://english.hani.co.kr/arti/english_ ... 82140.htmlMore than half of jobs at car factories to disappear by 2030
Since EVs don’t require engines, 60% of jobs in automotive production will become redundant.
Last year, the world was abuzz with anticipation for the electric vehicle (EV) era. But while governments and businesses were sharing rosy projections for the future vehicle industry, one topic did not receive enough discussion: the growing pains that future vehicles will bring to society. Some of the issues that have yet to be tackled in earnest include restructuring the entire automobile industry and undoing traditional labor relations. In a two-part series, we examine future cars’ negative impact on society.
Mer än hälften av bilarbetarna är borta 2030
Moderator: Redaktion
Mer än hälften av bilarbetarna är borta 2030
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Mer än hälften av bilarbetarna är borta 2030
Ska inte alla befintliga bilar bytas ut? Hur många bilar spår man ska säljas i världen 2030?
Hur många jobbade i bilindustrin 2000 eller 2010? Har mängden människor i bilindustrin ökat eller minskat?
Hur många jobbade i bilindustrin 2000 eller 2010? Har mängden människor i bilindustrin ökat eller minskat?
Re: Mer än hälften av bilarbetarna är borta 2030
Fascinerande att så många inte förstår att bara för att en teknik blir utdaterad och efterfrågan på kompetens inom det området minskar, så betyder inte det att totala mängden arbeten minskar.
Det tillkommer konstant behov av helt nya kompetenser som man inte ens drömt om för några år sedan.
Idag arbetar tiotals miljoner människor med IT. Det hade nog inte många tänkt sig för 30 år sedan.
Det tillkommer konstant behov av helt nya kompetenser som man inte ens drömt om för några år sedan.
Idag arbetar tiotals miljoner människor med IT. Det hade nog inte många tänkt sig för 30 år sedan.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Mer än hälften av bilarbetarna är borta 2030
Exakt!taliz skrev:Fascinerande att så många inte förstår att bara för att en teknik blir utdaterad och efterfrågan på kompetens inom det området minskar, så betyder inte det att totala mängden arbeten minskar.
Det tillkommer konstant behov av helt nya kompetenser som man inte ens drömt om för några år sedan.
Idag arbetar tiotals miljoner människor med IT. Det hade nog inte många tänkt sig för 30 år sedan.
Påminner om fobin som levde på 70-talet och början av 80-talet att datorer och robotar skulle göra 90% av mänskligheten arbetslösa och sysslolösa. Tom. amerikanska ungdomsserier som "Fame" oroade sig för detta!

Vilket i sin tur förekom liknande fobier och dystopier när de mekaniserade vävstolarna infördes en gång i tiden.
Samtidigt sitter ledare på Flamman, och andra vänstermänniskor, och oroar sig för att elbilar blir så svårt då vi inte har tillräckligt med fabriker och arbetare för att producera tillräcklig mängd batterier som kommer att efterfrågas på marknaden (och vill i sin kommunist- och regleringsiver att staten skall gå in och begränsa räckvidden på elbilar).


NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Re: Mer än hälften av bilarbetarna är borta 2030
Den stora utmaningen blir väl att många yrken kommer att minska och kanske raderas ut även om jobbtillfällena i absoluta tal inte förändras. Många, särskilt äldre, kommer inte att kunna/vilja omskola sig. Som när tidningsbranschen upplevde sin största omdaning sedan Gutenbergs dagar när man gick över till fotosättning och sedan dekstop publishing. Av dem som hade förvaltat en stolt gammal yrkestradition och kunde sätta blytyper på nolltid var det nog inte många som lärde sig datorstödd grafisk design.
Senast redigerad av Jerker, redigerad totalt 1 gånger.
-
- Inlägg: 231
- Blev medlem: 07 feb 2020 13:00
Re: Mer än hälften av bilarbetarna är borta 2030

Man skulle ju också kunna tänka sig att inte allting behöver handla om vinstmaximering (ja, i just bilfabrikerna kanske det är lite annorlunda med tanke på hur enorma skulder de flesta verkar ha ackumulerat), men vi har som tappat syftet med effektiviseringarna från förr. Nu handlar effektiviseringar om att kunna ta ut mer och mer pengar, alternativt undvika att hamna i fällan med prispress från konkurrenter (är tex priskarteller alltid av ondo - var hamnar anställdas värde i konkurrensen, lägstaprishetsen, etc).
Effektiviseringar gick ut på att kunna jobba effektivare för att slippa 12h skiften, treskift, etc och för att kunna få ett liv vid sidan om arbetet.
Nånstans på vägen gick den tanken förlorad. 8 timmars arbetsdag är standard, och det är idag oomkullrunkeligt så. Enda gången större företag ser att det går göra avsteg från det är om det är bidragslösningar (korttidsavtal) från staten; annars är det uppsägning pga arbetsbrist för de som inte ryms inom 8h. Oavsett om företaget trots allt går fantastiskt.
1956:
Yeah, that didn't happen...Richard M. Nixon foresaw tonight for the "not too distant future" a four-day work week and a fuller family life for every American.
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3644
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Mer än hälften av bilarbetarna är borta 2030
Varifrån kommer uppgiften att 60 % av arbetstimmarna som går åt för att bygga en bil har med bensin- eller dieselmotorn att göra?
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Re: Mer än hälften av bilarbetarna är borta 2030
mastodontfilmsmats skrev:Man skulle ju också kunna tänka sig att inte allting behöver handla om vinstmaximering (ja, i just bilfabrikerna kanske det är lite annorlunda med tanke på hur enorma skulder de flesta verkar ha ackumulerat), men vi har som tappat syftet med effektiviseringarna från förr. Nu handlar effektiviseringar om att kunna ta ut mer och mer pengar, alternativt undvika att hamna i fällan med prispress från konkurrenter (är tex priskarteller alltid av ondo - var hamnar anställdas värde i konkurrensen, lägstaprishetsen, etc).
Effektiviseringar gick ut på att kunna jobba effektivare för att slippa 12h skiften, treskift, etc och för att kunna få ett liv vid sidan om arbetet.
Nånstans på vägen gick den tanken förlorad. 8 timmars arbetsdag är standard, och det är idag oomkullrunkeligt så. Enda gången större företag ser att det går göra avsteg från det är om det är bidragslösningar (korttidsavtal) från staten; annars är det uppsägning pga arbetsbrist för de som inte ryms inom 8h. Oavsett om företaget trots allt går fantastiskt.

Är inte riktigt med på vad du vill ha sagt, vad som är fel eller vad det är du föreslår skall göras istället (och av vem)?

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 2499
- Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Re: Mer än hälften av bilarbetarna är borta 2030
Vi har rekordhög arbetslöshet just nu pga pandemin som dessutom snabbar på digitaliseringen av samhället vilket enl artikeln i sig kan leda till högre arbetslöshet.
Minskad arbetstid eller ännu bättre basinkomst är faktiskt helt genialisk idé.
Skulle själv starta eget företag (vilket skulle skapa mer värde i samhället/ekonomin) om jag hade någon grundläggande inkomst jag kunde räkna med varje månad (just nu har jag inte tillräckligt med kapital vilket gör att jag förvärsarbetar vidare).
MVH
Minskad arbetstid eller ännu bättre basinkomst är faktiskt helt genialisk idé.
Skulle själv starta eget företag (vilket skulle skapa mer värde i samhället/ekonomin) om jag hade någon grundläggande inkomst jag kunde räkna med varje månad (just nu har jag inte tillräckligt med kapital vilket gör att jag förvärsarbetar vidare).
MVH
Re: Mer än hälften av bilarbetarna är borta 2030
Nu frågade jag iofs. Mastodontmats (var lite nyfiken på hur just han tänkte, då det var oklart)... men får vänta på hans svar, och tar ditt tills vidar.
Du känns för mig precis som bakåtsträvarna på 70-talet som var oroliga över datoriseringen och robotar!
Sedan är jag inte övertygad om att det är bra i dessa pandemitider ytterligare sänka den redan dåliga BNP-utvecklingen. Speciellt inte i ett land som Sverige som haft mycket sämre BNP-utveckling än resten av Europa under de senaste fem åren (katastrofdåligt).
Men digitaliseringen skapar ju värde, och är ju tvärt om av godo för både individer och samhälle. Ser inte problemet?NiklasTesla skrev:Vi har rekordhög arbetslöshet just nu pga pandemin som dessutom snabbar på digitaliseringen av samhället vilket enl artikeln i sig kan leda till högre arbetslöshet.
Du känns för mig precis som bakåtsträvarna på 70-talet som var oroliga över datoriseringen och robotar!

Det är väl upp till var och en att jobba hur mycket eller lite man vill, även om 40h i veckan är standard. Finns inget direkt hinder emot det (förutom kanske övre gräns för hur mycket mer man kan jobba)?NiklasTesla skrev:Minskad arbetstid eller ännu bättre basinkomst är faktiskt helt genialisk idé.
Sedan är jag inte övertygad om att det är bra i dessa pandemitider ytterligare sänka den redan dåliga BNP-utvecklingen. Speciellt inte i ett land som Sverige som haft mycket sämre BNP-utveckling än resten av Europa under de senaste fem åren (katastrofdåligt).

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 2499
- Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Re: Mer än hälften av bilarbetarna är borta 2030
Tvärtom ser jag tekniska framsteg och automatisering som väldigt positivt. Speciellt om det frigör oss människor ifrån löneslaverietmartinot skrev:Nu frågade jag iofs. Mastodontmats (var lite nyfiken på hur just han tänkte, då det var oklart)... men får vänta på hans svar, och tar ditt tills vidar.
Men digitaliseringen skapar ju värde, och är ju tvärt om av godo för både individer och samhälle. Ser inte problemet?NiklasTesla skrev:Vi har rekordhög arbetslöshet just nu pga pandemin som dessutom snabbar på digitaliseringen av samhället vilket enl artikeln i sig kan leda till högre arbetslöshet.
Du känns för mig precis som bakåtsträvarna på 70-talet som var oroliga över datoriseringen och robotar!![]()
Det är väl upp till var och en att jobba hur mycket eller lite man vill, även om 40h i veckan är standard. Finns inget direkt hinder emot det (förutom kanske övre gräns för hur mycket mer man kan jobba)?NiklasTesla skrev:Minskad arbetstid eller ännu bättre basinkomst är faktiskt helt genialisk idé.
Sedan är jag inte övertygad om att det är bra i dessa pandemitider ytterligare sänka den redan dåliga BNP-utvecklingen. Speciellt inte i ett land som Sverige som haft mycket sämre BNP-utveckling än resten av Europa under de senaste fem åren (katastrofdåligt).

Om alla rikedomar samlas till några ytterst få personer brukar det leda till enorma klyftor i samhället vilket i sin tur brukar leda till samhällskollaps genom revolution (likt Franska revolutionen).
Läs gärna Voltaire och ta en sväng ner till Slottet i Versaille när pandemin är över (grymt sevärt om du inte har varit där samt mycket intressant ekonomisk historia bakom bygget).
MVH
-
- Inlägg: 231
- Blev medlem: 07 feb 2020 13:00
Re: Mer än hälften av bilarbetarna är borta 2030
martinot skrev:mastodontfilmsmats skrev:Man skulle ju också kunna tänka sig att inte allting behöver handla om vinstmaximering (ja, i just bilfabrikerna kanske det är lite annorlunda med tanke på hur enorma skulder de flesta verkar ha ackumulerat), men vi har som tappat syftet med effektiviseringarna från förr. Nu handlar effektiviseringar om att kunna ta ut mer och mer pengar, alternativt undvika att hamna i fällan med prispress från konkurrenter (är tex priskarteller alltid av ondo - var hamnar anställdas värde i konkurrensen, lägstaprishetsen, etc).
Effektiviseringar gick ut på att kunna jobba effektivare för att slippa 12h skiften, treskift, etc och för att kunna få ett liv vid sidan om arbetet.
Nånstans på vägen gick den tanken förlorad. 8 timmars arbetsdag är standard, och det är idag oomkullrunkeligt så. Enda gången större företag ser att det går göra avsteg från det är om det är bidragslösningar (korttidsavtal) från staten; annars är det uppsägning pga arbetsbrist för de som inte ryms inom 8h. Oavsett om företaget trots allt går fantastiskt.![]()
Är inte riktigt med på vad du vill ha sagt, vad som är fel eller vad det är du föreslår skall göras istället (och av vem)?


Om 60% av jobben inom bilindustrin skulle försvinna pga att motorerna blir lättare att göra men avansen per tillverkad produkt hamnar på en klart högre nivå (för att personalkostnaden och råvarukostnaden minskar, samt under förutsättning att bilpriset ligger kvar på samma nivå), innebär det ju att effektiviseringen av processen egentligen skulle kunna göra så att istället för att 60% får gå, så får 100% jobba till 40% av arbetstiden.... egentligen.
(ja, siffrorna är förenklade... minns att det är en evening rant i grunden

Det har blivit en oskriven(?) grundlag att arbetare och tjänstemän ska jobba minst 8 timmar per dag för att ha en heltidstjänst. DVS alla eventuella effektiviseringar får ingen egentlig vinst tillbaka till den anställde i form av mer tid över till annat än att arbeta med fler arbetsuppgifter. Vidare leder effektiviseringar istället till att pengarna eventuellt ökar för den enskilde (om denne fortsatt jobbar minst 8h/dag), men framförallt ökar inkomsten/vinsten för företaget och aktieägarna...
(Som sedan används till att köpa bitcoin?

Det vore intressant att kunna "save:a" och se hur världen vore om inte vinstintresset/yoy/kvartalsrapporten inte styrde allt, utan snarare "värde" i absoluta tal (går du med vinst är det ett sunt företag). För att sedan gå tillbaka om det ser ut som skit...

Jag har säkert hundra syftningsfel och grammatiska fel i denna text än, men det bjuder jag på. Orkar inte ändra mer, det blir inte bättre hur jag än skriver

edit: Jag har inte sagt att någon gör fel egentligen, bara funderar i text... på ett forum med världens mest ivägsvävande forumiter. Testar lyckan, helt enkelt

Re: Mer än hälften av bilarbetarna är borta 2030
Gott!NiklasTesla skrev:Tvärtom ser jag tekniska framsteg och automatisering som väldigt positivt. Speciellt om det frigör oss människor ifrån löneslaveriet![]()

Du talar om två olika saker. Kapitalism vs. feodalism. Blanda inte ihop de.NiklasTesla skrev:Om alla rikedomar samlas till några ytterst få personer brukar det leda till enorma klyftor i samhället vilket i sin tur brukar leda till samhällskollaps genom revolution (likt Franska revolutionen).
Sedan finns det ju givetvis även socialister/kommunister som inte vill ha ägande och egnedomar (ivf. inte av andra än partiets medlemmar).
Vi har varit där med familjen (fantastiskt fint bygge, och vi är dessutom rätt historiskt intresserade i familjen).NiklasTesla skrev:Läs gärna Voltaire och ta en sväng ner till Slottet i Versaille när pandemin är över (grymt sevärt om du inte har varit där samt mycket intressant ekonomisk historia bakom bygget).


NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Re: Mer än hälften av bilarbetarna är borta 2030
Visst är 8 timmar standard, men jag är känner flera som jobbar 4 dagar i veckan istället för fem, och 10 timmar om dagen. Eller de som nöjer sig med 4-6 timmar om dagen. Eller de som jobbar 8 timmar om dagen fyra dagar i veckan, med en total på 32 timmar/vecka.mastodontfilmsmats skrev:Det har blivit en oskriven(?) grundlag att arbetare och tjänstemän ska jobba minst 8 timmar per dag för att ha en heltidstjänst. DVS alla eventuella effektiviseringar får ingen egentlig vinst tillbaka till den anställde i form av mer tid över till annat än att arbeta med fler arbetsuppgifter. Vidare leder effektiviseringar istället till att pengarna eventuellt ökar för den enskilde (om denne fortsatt jobbar minst 8h/dag), men framförallt ökar inkomsten/vinsten för företaget och aktieägarna...
Är för mer flexibilitet på marknaden, men ser inget som egentligen direkt hindrar det heller. Det är mer upp till oss själva att ställa krav på det, eller ordna lösningar och arbeten som kan passa in. Smarta arbetsgivare ser även till att skapa sådan flexibilitet om man vill ha duktiga och motiverade anställda i framtiden. Så jag är inte alls sådan låst pessimist, utan ser positivt på möjligheterna!

Sedan så kommer faktiskt effektiviteten alla till goda. Det är en socialistisk/kommunistisk myt att så inte sker. Jämför bara levnadsstandarden för en arbetare i Nordkorea med en i Sydkorea, så ser du skillnad i där effektivitet och utveckling kommer hela samhället till godo.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Re: Mer än hälften av bilarbetarna är borta 2030
En annan flexibilitet som jag tror skulle gynna alla är att själv få välja helgdagar under året. Företag skulle inte behöva stänga ner vissa dagar och man behöver inte vara ledig på dagar som man själv kanske inte bryr sig om.martinot skrev:
Är för mer flexibilitet på marknaden, men ser inget som egentligen direkt hindrar det heller. Det är mer upp till oss själva att ställa krav på det, eller ordna lösningar och arbeten som kan passa in. Smarta arbetsgivare ser även till att skapa sådan flexibilitet om man vill ha duktiga och motiverade anställda i framtiden. Så jag är inte alls sådan låst pessimist, utan ser positivt på möjligheterna!
Sedan så kommer faktiskt effektiviteten alla till goda. Det är en socialistisk/kommunistisk myt att så inte sker. Jämför bara levnadsstandarden för en arbetare i Nordkorea med en i Sydkorea, så ser du skillnad i där effektivitet och utveckling kommer hela samhället till godo.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
-
- Inlägg: 231
- Blev medlem: 07 feb 2020 13:00
Re: Mer än hälften av bilarbetarna är borta 2030
Absolut kommer det samhället till godo, och jag håller nog med i det mesta du säger. Förutom att det är lätt att jobba i den utsträckning som en själv vill. Jag gissar spontant att dessa personer du pratar om är anställda i mindre eller halvsmå företag, alternativt har eget bolag, typ konsultverksamhet?martinot skrev:Visst är 8 timmar standard, men jag är känner flera som jobbar 4 dagar i veckan istället för fem, och 10 timmar om dagen. Eller de som nöjer sig med 4-6 timmar om dagen. Eller de som jobbar 8 timmar om dagen fyra dagar i veckan, med en total på 32 timmar/vecka.mastodontfilmsmats skrev:Det har blivit en oskriven(?) grundlag att arbetare och tjänstemän ska jobba minst 8 timmar per dag för att ha en heltidstjänst. DVS alla eventuella effektiviseringar får ingen egentlig vinst tillbaka till den anställde i form av mer tid över till annat än att arbeta med fler arbetsuppgifter. Vidare leder effektiviseringar istället till att pengarna eventuellt ökar för den enskilde (om denne fortsatt jobbar minst 8h/dag), men framförallt ökar inkomsten/vinsten för företaget och aktieägarna...
Är för mer flexibilitet på marknaden, men ser inget som egentligen direkt hindrar det heller. Det är mer upp till oss själva att ställa krav på det, eller ordna lösningar och arbeten som kan passa in. Smarta arbetsgivare ser även till att skapa sådan flexibilitet om man vill ha duktiga och motiverade anställda i framtiden. Så jag är inte alls sådan låst pessimist, utan ser positivt på möjligheterna!
Sedan så kommer faktiskt effektiviteten alla till goda. Det är en socialistisk/kommunistisk myt att så inte sker. Jämför bara levnadsstandarden för en arbetare i Nordkorea med en i Sydkorea, så ser du skillnad i där effektivitet och utveckling kommer hela samhället till godo.
Jag kör med våldsamt anekdotisk bevisföring här; drar alla över en kam, och säger att för de ur den stora massan - typ låg och medelinkomsttagare - som faktiskt är nöjd med både lön (


Det är klart att det är lättare att räkna med 100% än med 80%... men större företag räknar huvuden eller magar, och då är en på 25% lika stor som en 100%...
Då känner jag att man som har slagit snett när det gäller flexibiliteten.
Re: Mer än hälften av bilarbetarna är borta 2030
En bra idé tycker jag!Svenssons skrev:En annan flexibilitet som jag tror skulle gynna alla är att själv få välja helgdagar under året. Företag skulle inte behöva stänga ner vissa dagar och man behöver inte vara ledig på dagar som man själv kanske inte bryr sig om.martinot skrev:
Är för mer flexibilitet på marknaden, men ser inget som egentligen direkt hindrar det heller. Det är mer upp till oss själva att ställa krav på det, eller ordna lösningar och arbeten som kan passa in. Smarta arbetsgivare ser även till att skapa sådan flexibilitet om man vill ha duktiga och motiverade anställda i framtiden. Så jag är inte alls sådan låst pessimist, utan ser positivt på möjligheterna!
Sedan så kommer faktiskt effektiviteten alla till goda. Det är en socialistisk/kommunistisk myt att så inte sker. Jämför bara levnadsstandarden för en arbetare i Nordkorea med en i Sydkorea, så ser du skillnad i där effektivitet och utveckling kommer hela samhället till godo.
Sedan återstår ju om hur det fungerar för tex. produktion, skola, butiker och vård, etc. Men för de arbeten som har möjlighet (vilket jag tror är en mycket stor del), är det ju perfekt.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Re: Mer än hälften av bilarbetarna är borta 2030
Jo, i de flesta av dessa personer som jag känner till så har det rört sig om tex. utvecklare som är anställda på mindre/mellanstora bolag (50-500 anställda), eller konsulter (både egna, och på stora konsultbolag) som typiskt fått avtalat och ordnat att jobba tex. 50% eller 80%.mastodontfilmsmats skrev:Absolut kommer det samhället till godo, och jag håller nog med i det mesta du säger. Förutom att det är lätt att jobba i den utsträckning som en själv vill. Jag gissar spontant att dessa personer du pratar om är anställda i mindre eller halvsmå företag, alternativt har eget bolag, typ konsultverksamhet?martinot skrev:Visst är 8 timmar standard, men jag är känner flera som jobbar 4 dagar i veckan istället för fem, och 10 timmar om dagen. Eller de som nöjer sig med 4-6 timmar om dagen. Eller de som jobbar 8 timmar om dagen fyra dagar i veckan, med en total på 32 timmar/vecka.mastodontfilmsmats skrev:Det har blivit en oskriven(?) grundlag att arbetare och tjänstemän ska jobba minst 8 timmar per dag för att ha en heltidstjänst. DVS alla eventuella effektiviseringar får ingen egentlig vinst tillbaka till den anställde i form av mer tid över till annat än att arbeta med fler arbetsuppgifter. Vidare leder effektiviseringar istället till att pengarna eventuellt ökar för den enskilde (om denne fortsatt jobbar minst 8h/dag), men framförallt ökar inkomsten/vinsten för företaget och aktieägarna...
Är för mer flexibilitet på marknaden, men ser inget som egentligen direkt hindrar det heller. Det är mer upp till oss själva att ställa krav på det, eller ordna lösningar och arbeten som kan passa in. Smarta arbetsgivare ser även till att skapa sådan flexibilitet om man vill ha duktiga och motiverade anställda i framtiden. Så jag är inte alls sådan låst pessimist, utan ser positivt på möjligheterna!
Sedan så kommer faktiskt effektiviteten alla till goda. Det är en socialistisk/kommunistisk myt att så inte sker. Jämför bara levnadsstandarden för en arbetare i Nordkorea med en i Sydkorea, så ser du skillnad i där effektivitet och utveckling kommer hela samhället till godo.
Själv när jag tar in folk, både anställda och konsulter, så försöker jag tänka på att vara flexibel gällande anställningstider och former. Vissa kanske bara vill jobba just 80% (vilket jag kan sympatisera med själv), och vissa kanske har egna företag och produkter som de vill arbeta med till 20% (eller annan andel).mastodontfilmsmats skrev:Jag kör med våldsamt anekdotisk bevisföring här; drar alla över en kam, och säger att för de ur den stora massan - typ låg och medelinkomsttagare - som faktiskt är nöjd med både lön (nåja), har ett relativt utvecklande arbete och en stabil till bra livssituation, är läget att de inte FÅR jobba mindre än heltid, trots att lönen då sänks motsvarande. För heltid är normen. Samma gäller för mig, såväl som för min sambo och för ett antal andra i min närhet. Företagen kräver heltid - ty detta är norm och skall så vara, amen - och enda anledningarna till deltidsarbete är föräldraledighet (räcker inte hur länge som helst om man inte.. hm.. börjar om hela tiden
), långtidssjukskrivning (yay), samt kollektivavtalad deltidspension....

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Re: Mer än hälften av bilarbetarna är borta 2030
Håller med. Jag tycker själv inte om att fira högtider och brukar muttra om ”tvångsledighet” när det vankas röda dagar. Får inte ut det jag vill av ledigheten när större delen av samhället också tar ledigt. De dagarna jobbar jag hellre.Svenssons skrev:En annan flexibilitet som jag tror skulle gynna alla är att själv få välja helgdagar under året. Företag skulle inte behöva stänga ner vissa dagar och man behöver inte vara ledig på dagar som man själv kanske inte bryr sig om.martinot skrev:
Är för mer flexibilitet på marknaden, men ser inget som egentligen direkt hindrar det heller. Det är mer upp till oss själva att ställa krav på det, eller ordna lösningar och arbeten som kan passa in. Smarta arbetsgivare ser även till att skapa sådan flexibilitet om man vill ha duktiga och motiverade anställda i framtiden. Så jag är inte alls sådan låst pessimist, utan ser positivt på möjligheterna!
Sedan så kommer faktiskt effektiviteten alla till goda. Det är en socialistisk/kommunistisk myt att så inte sker. Jämför bara levnadsstandarden för en arbetare i Nordkorea med en i Sydkorea, så ser du skillnad i där effektivitet och utveckling kommer hela samhället till godo.