År 2021, ska det behöva vara så här besvärligt?
Mercedes hyrbil.
Måste dela med mig lite av nyfunna erfarenheter. Har min bil på verkstad (Tesla model S P85D -15) i Uppsala (närmaste Tesla verkstad...) Fick en Mercedes EQC som lånebil vilket lät trevligt. Jag tror dock att jag levt i en skyddad verkstad tidigare. Har aldrig upplevt det som krångligt på nått sätt att ha en elbil, tvärtom bara fördelar. Men... Min story: Jag lämnade min bil i Uppsala på avtalad tid för reparation. Jag ringde Sixt som verkstaden hade avtal med på fredag för att försäkra mig om att bilen skulle vara fulladdad och på plats kl 12 på måndag då jag måste direkt hem för att jobba. De lovade det. De sa också att räckvidden på sommaren är ca 40 mil och 30 på vintern. Kommer ned och lämnar min bil. Den som skall lämna bilen till mig är 20 min försenad. När jag skall åka iväg så ser jag att den enbart har 30% laddning. Första funderingen. Man måste också trycka på en startknapp för att kunna åka iväg inte bara en gång utan 2 ggr, varför då? Varför inte bara lägga i ett växelläge och ”gasa”? Kände dock igen spakarna som är identiska med Tesla (de köper sina av Mercedes). Här börjar dock det bökiga. Jag hade för säkerhets skull tittat i ABRP i förväg för att se om jag behövde ladda Mercan på vägen hem, det behövde jag inte enligt ABRP om den var fulladdad när jag fick den. Vilket den nu inte var. Suck! Navigatorn radade upp en massa olika alternativ i skärmen på vart jag kunde ladda. Den gjorde dock ingen skillnad på destinationsladdare och snabbladdare. Något pris gick heller inte att se. Jag behöver ju en snabbladdare! Fick leta någon app som kunde svara på frågorna jag hade och installera den. (PlugShare tror jag jag använde). Efter att registrera konto i PlugShare så hittade jag en laddplats vid Max i Uppsala. Tror det var Bee som leverantör. När jag kommer dit så står en Nissan Leaf (Chademo) och laddar på den enda platsen. Hon har 95% laddat. Så jag frågar föraren om hon har mycket kvar och hon säger att hon skall ladda fullt för hon har inte laddning hemma och skall åka långt dagen efter. Hennes laddning låg på 2-3kw just då och hon har värmen på i bilen då det är kallt ute. Står en liten stund och inser att detta kommer att ta tid. Det är dessutom bara 50kw laddning. Googlar fram att det finns IONITY alldeles bredvid. Åker dit och där finns 4 laddare, alla lediga. För att använda IONITY så måste man ha en app, laddar ner, registrerar, lägger in ett kreditkort eller paypal, godkänner paypal, här börjar man frysa ordentligt då man måste stå vid stolpen under tiden och det blåser isande vindar. Får efter några försök igång den (detta tar över 15min) Den har då reserverat 850kr x 2 på mitt kort (får dock tillbaka det efter laddning) då det första försöket misslyckades. Vet att IONITY är svindyrt om man inte har avtal men de skall vara snabba och jag har bråttom. Mercan kommer som mest upp i 70kw i effekt vid laddning. Den skall klara 110kw men är inte ens nära, hade iofs kallt batteri. Då jag inte har en aning om hur mycket denna bil drar och att den har ett 80 kWh batteri så laddar jag fullt. Det tar ca 50 min och kostar 483,19kr!!!! Jag har 24 mil hem så det är över 20kr/mil!!! I Mercan så kan man endast se hur mycket den laddar i 60 sek efter att man stängt dörren sen blir det svart skärm. Hur tänkte man här? Man kan heller inte se hur mycket jag behöver ladda för att ta mig hem eller ens om jag skulle ta mig hem, trots att jag matat in min adress i navigatorn, enbart vilken tid den är fulladdad. Mercedes gör om gör rätt! När jag laddar klart och hunnit bekantat mig med de 100 knapparna som bilen har (18 st bara på ratten) så åker jag hemåt. Bilen är otroligt skön att köra och man känner att det är en Mercedes. Ljudnivån är kanske den bästa jag upplevt. Mycket bra stereo, bra backkamera med infälld kamera så den inte blir igensnöad. En väldigt bra förarmiljö förutom alla jäkla knappar blandad med pekskärmar och touchpads. Det går alltså att göra samma sak fast på 4 olika sätt, antingen en fast knapp, eller med touchpads (2 på ratten och en mellan sätena) eller på pekskärmen samt med röststyrning (som inte var inkopplad på hyrbilen). Inte undra på att det var rörigt och många knappar! Autopiloten var dock skum. Den slog på med automatik och slog av med automatik, ingen varning när den skiftade på och av så man måste vara med hela tiden vilket då gör den överflödig. Den fungerade dock rätt ok, iaf en stund trots snöväder. Upptäcker att bilen drar mellan 350-400wh/km! Visst det var snöväder men jag hade precis kört samma sträcka med min bil ned och den tyckte jag drog mycket på 240wh/km i snökaoset. Men det här var ju på tok. Det stora batteriet dränerades snabbt på ström. Ingen information hittades heller om hur mycket energi som skulle finnas kvar när jag kommer fram eller om jag skulle komma fram utan att behöva stanna på vägen för att ladda. Gör om gör rätt Mercedes! Kom hem ca kl 16:00 med 12km kvar på mätaren och 1,5 timme senare än jag räknat med. Kopplar in laddaren som medföljde, 240V 10A! Tittar in i bilen och ser att den skall vara fulladdad kl 13:25 dagen efter! Här återigen, Mercedes gör om gör rätt, man kan inte ha ett 80kwh batteri och en maxladdning på 2,4kw (kom upp i 7kw med 3 fas hemma, skall enligt specen kunna ladda 11kw men det gjorde den aldrig). Även om det är sällan man gör 2 långfärder dagen efter varandra så måste en sån törstig bil ha åtminstone 16A laddning. Det tar ju 33 timmar att ladda från 0-100%... Sen att man sätter ladduttaget till höger bak på bilen, när man kliver i och ur på vänster samt att det är lättare att se fall man står rätt när man parkerar för laddning om den satt till vänster, det känns som en kvarleva från fossiltiden. När jag slutar mitt jobb kl 10 dagen efter har den inte ens 20% laddat? Använde den en sväng på kvällen före men sen har den stått på laddning, skumt. Eftersom jag har några ärenden att göra och bilen drar nå oerhört (500wh/km!!! på kortkörning trots att batteriet borde varit varmt) så blir det återigen IONITY på Statoil i Hudik, 100kr till... Sammanfattningsvis Merca kan verkligen göra bilar, mycket god kvalitet, skön att åka i, men de kan inte elbilar, den här är en dåligt omgjord fossilbil. Den saknar information som är viktig för elbilsägare, är otroligt törstig, har för dålig effekt på laddningen, krånglig att hitta en laddplats som passar, saknar info om hur mycket energi man har kvar när man kommer hem, saknar förslag om vart man skall stanna efter vägen, hur många gånger man måste stanna för att komma fram, hur länge man skall stanna och när man kan åka för att komma till nästa laddplats, total körtid inkl laddning. mm... Det måste dessutom bli billigare att ladda, kanske har de som köper sin Mercedes avtal med IONITY och kommer undan billigare? Jag beundrar er som orkar hålla på med detta. Det här måste ordnas så att det blir enklare, snabbare, mer intuitivt och mindre frustation om gemene man skall tycka det är ok med elbil. Jag har nog som sagt levt i en skyddad verkstad när det gäller elbilar. Inget av ovanstående har någonsin varit ett problem när jag varit på långtur och då har jag spontant åkt till Lofoten tor 300 mil utan planering. Hur skall vi kunna få en övergång till elbilar om första upplevelsen blir så här? Jag hade åkt tillbaka med bilen direkt och bytt mot en fossildriven och aldrig mer satt min fot i en om detta var den den första upplevelsen jag hade haft med elbil. Här måste jag ge Tesla ett stort beröm. De har verkligen tänkt igenom hela upplevelsen och gjort det problemfritt att köra elbil. Jag är inte så märkestrogen utan byter till det som verkar intressant och trevligt. Haft Audi, BMW och Volkswagen som de senaste 3 bilarna. Kör gärna tyskt. Hade lite funderingar på att kanske byta märke då jag haft min i 3 år nu men efter denna upplevelse så blir jag kvar hos Tesla trots att det är 24 mil till närmaste verkstad. Teslan är alltså en 6 år gammal bil som gått 18 000 problemfria mil men den känns så oändligt mycket modernare än en Mercedes för dryga 900 000kr från 2021! Gör om gör rätt Mercedes!!! Har jag bara haft otur eller är det så här att ha en “vanlig” elbil?