Hur det är att köra en elbil

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Peter Andersson

Hur det är att köra en elbil

Inlägg av Peter Andersson »

Citat från Facebook.
År 2021, ska det behöva vara så här besvärligt?

Mercedes hyrbil.

Måste dela med mig lite av nyfunna erfarenheter. Har min bil på verkstad (Tesla model S P85D -15) i Uppsala (närmaste Tesla verkstad...) Fick en Mercedes EQC som lånebil vilket lät trevligt. Jag tror dock att jag levt i en skyddad verkstad tidigare. Har aldrig upplevt det som krångligt på nått sätt att ha en elbil, tvärtom bara fördelar. Men... Min story: Jag lämnade min bil i Uppsala på avtalad tid för reparation. Jag ringde Sixt som verkstaden hade avtal med på fredag för att försäkra mig om att bilen skulle vara fulladdad och på plats kl 12 på måndag då jag måste direkt hem för att jobba. De lovade det. De sa också att räckvidden på sommaren är ca 40 mil och 30 på vintern. Kommer ned och lämnar min bil. Den som skall lämna bilen till mig är 20 min försenad. När jag skall åka iväg så ser jag att den enbart har 30% laddning. Första funderingen. Man måste också trycka på en startknapp för att kunna åka iväg inte bara en gång utan 2 ggr, varför då? Varför inte bara lägga i ett växelläge och ”gasa”? Kände dock igen spakarna som är identiska med Tesla (de köper sina av Mercedes). Här börjar dock det bökiga. Jag hade för säkerhets skull tittat i ABRP i förväg för att se om jag behövde ladda Mercan på vägen hem, det behövde jag inte enligt ABRP om den var fulladdad när jag fick den. Vilket den nu inte var. Suck! Navigatorn radade upp en massa olika alternativ i skärmen på vart jag kunde ladda. Den gjorde dock ingen skillnad på destinationsladdare och snabbladdare. Något pris gick heller inte att se. Jag behöver ju en snabbladdare! Fick leta någon app som kunde svara på frågorna jag hade och installera den. (PlugShare tror jag jag använde). Efter att registrera konto i PlugShare så hittade jag en laddplats vid Max i Uppsala. Tror det var Bee som leverantör. När jag kommer dit så står en Nissan Leaf (Chademo) och laddar på den enda platsen. Hon har 95% laddat. Så jag frågar föraren om hon har mycket kvar och hon säger att hon skall ladda fullt för hon har inte laddning hemma och skall åka långt dagen efter. Hennes laddning låg på 2-3kw just då och hon har värmen på i bilen då det är kallt ute. Står en liten stund och inser att detta kommer att ta tid. Det är dessutom bara 50kw laddning. Googlar fram att det finns IONITY alldeles bredvid. Åker dit och där finns 4 laddare, alla lediga. För att använda IONITY så måste man ha en app, laddar ner, registrerar, lägger in ett kreditkort eller paypal, godkänner paypal, här börjar man frysa ordentligt då man måste stå vid stolpen under tiden och det blåser isande vindar. Får efter några försök igång den (detta tar över 15min) Den har då reserverat 850kr x 2 på mitt kort (får dock tillbaka det efter laddning) då det första försöket misslyckades. Vet att IONITY är svindyrt om man inte har avtal men de skall vara snabba och jag har bråttom. Mercan kommer som mest upp i 70kw i effekt vid laddning. Den skall klara 110kw men är inte ens nära, hade iofs kallt batteri. Då jag inte har en aning om hur mycket denna bil drar och att den har ett 80 kWh batteri så laddar jag fullt. Det tar ca 50 min och kostar 483,19kr!!!! Jag har 24 mil hem så det är över 20kr/mil!!! I Mercan så kan man endast se hur mycket den laddar i 60 sek efter att man stängt dörren sen blir det svart skärm. Hur tänkte man här? Man kan heller inte se hur mycket jag behöver ladda för att ta mig hem eller ens om jag skulle ta mig hem, trots att jag matat in min adress i navigatorn, enbart vilken tid den är fulladdad. Mercedes gör om gör rätt! När jag laddar klart och hunnit bekantat mig med de 100 knapparna som bilen har (18 st bara på ratten) så åker jag hemåt. Bilen är otroligt skön att köra och man känner att det är en Mercedes. Ljudnivån är kanske den bästa jag upplevt. Mycket bra stereo, bra backkamera med infälld kamera så den inte blir igensnöad. En väldigt bra förarmiljö förutom alla jäkla knappar blandad med pekskärmar och touchpads. Det går alltså att göra samma sak fast på 4 olika sätt, antingen en fast knapp, eller med touchpads (2 på ratten och en mellan sätena) eller på pekskärmen samt med röststyrning (som inte var inkopplad på hyrbilen). Inte undra på att det var rörigt och många knappar! Autopiloten var dock skum. Den slog på med automatik och slog av med automatik, ingen varning när den skiftade på och av så man måste vara med hela tiden vilket då gör den överflödig. Den fungerade dock rätt ok, iaf en stund trots snöväder. Upptäcker att bilen drar mellan 350-400wh/km! Visst det var snöväder men jag hade precis kört samma sträcka med min bil ned och den tyckte jag drog mycket på 240wh/km i snökaoset. Men det här var ju på tok. Det stora batteriet dränerades snabbt på ström. Ingen information hittades heller om hur mycket energi som skulle finnas kvar när jag kommer fram eller om jag skulle komma fram utan att behöva stanna på vägen för att ladda. Gör om gör rätt Mercedes! Kom hem ca kl 16:00 med 12km kvar på mätaren och 1,5 timme senare än jag räknat med. Kopplar in laddaren som medföljde, 240V 10A! Tittar in i bilen och ser att den skall vara fulladdad kl 13:25 dagen efter! Här återigen, Mercedes gör om gör rätt, man kan inte ha ett 80kwh batteri och en maxladdning på 2,4kw (kom upp i 7kw med 3 fas hemma, skall enligt specen kunna ladda 11kw men det gjorde den aldrig). Även om det är sällan man gör 2 långfärder dagen efter varandra så måste en sån törstig bil ha åtminstone 16A laddning. Det tar ju 33 timmar att ladda från 0-100%... Sen att man sätter ladduttaget till höger bak på bilen, när man kliver i och ur på vänster samt att det är lättare att se fall man står rätt när man parkerar för laddning om den satt till vänster, det känns som en kvarleva från fossiltiden. När jag slutar mitt jobb kl 10 dagen efter har den inte ens 20% laddat? Använde den en sväng på kvällen före men sen har den stått på laddning, skumt. Eftersom jag har några ärenden att göra och bilen drar nå oerhört (500wh/km!!! på kortkörning trots att batteriet borde varit varmt) så blir det återigen IONITY på Statoil i Hudik, 100kr till... Sammanfattningsvis Merca kan verkligen göra bilar, mycket god kvalitet, skön att åka i, men de kan inte elbilar, den här är en dåligt omgjord fossilbil. Den saknar information som är viktig för elbilsägare, är otroligt törstig, har för dålig effekt på laddningen, krånglig att hitta en laddplats som passar, saknar info om hur mycket energi man har kvar när man kommer hem, saknar förslag om vart man skall stanna efter vägen, hur många gånger man måste stanna för att komma fram, hur länge man skall stanna och när man kan åka för att komma till nästa laddplats, total körtid inkl laddning. mm... Det måste dessutom bli billigare att ladda, kanske har de som köper sin Mercedes avtal med IONITY och kommer undan billigare? Jag beundrar er som orkar hålla på med detta. Det här måste ordnas så att det blir enklare, snabbare, mer intuitivt och mindre frustation om gemene man skall tycka det är ok med elbil. Jag har nog som sagt levt i en skyddad verkstad när det gäller elbilar. Inget av ovanstående har någonsin varit ett problem när jag varit på långtur och då har jag spontant åkt till Lofoten tor 300 mil utan planering. Hur skall vi kunna få en övergång till elbilar om första upplevelsen blir så här? Jag hade åkt tillbaka med bilen direkt och bytt mot en fossildriven och aldrig mer satt min fot i en om detta var den den första upplevelsen jag hade haft med elbil. Här måste jag ge Tesla ett stort beröm. De har verkligen tänkt igenom hela upplevelsen och gjort det problemfritt att köra elbil. Jag är inte så märkestrogen utan byter till det som verkar intressant och trevligt. Haft Audi, BMW och Volkswagen som de senaste 3 bilarna. Kör gärna tyskt. Hade lite funderingar på att kanske byta märke då jag haft min i 3 år nu men efter denna upplevelse så blir jag kvar hos Tesla trots att det är 24 mil till närmaste verkstad. Teslan är alltså en 6 år gammal bil som gått 18 000 problemfria mil men den känns så oändligt mycket modernare än en Mercedes för dryga 900 000kr från 2021! Gör om gör rätt Mercedes!!! Har jag bara haft otur eller är det så här att ha en “vanlig” elbil?
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren

Re: Hur det är att köra en elbil

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Ja tyvärr är det så när det gäller bristen på snabbladdare.

Audi e-tron har ivarjefall en bra ruttplanerare, men vad hjälper det när någon står och toppar batteriet vid enda laddplatsen.

Visserligen kan det kännas något lite positivt, laddaren fungerar ivarjefall...

De flesta har nog också några laddkort liggandes i bilen, brukar ta 30-45 sekunder att få igång Ionity.
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

En del av det där är relevant kritik absolut men en del är bara raljerande. T ex det om laddhastighet på vintern. Hur snabbt laddar hans gamla P85D med potentiellt nerfad hastighet? Lika det med knappar osv. Det funkar bra bara man lär sig bilen.

Sen har väl EQC en klassisk GOM och talar om hur lång kvarvarande räckvidd är beroende på tidigare förbrukning. Borde räcka för att räkna ut om man tar sig dit man ska.

Däremot borde det såklart gå att filtrera laddstationerna på laddhastighet i navin och såna saker.

Att SUV:är är törstiga är inget nytt.

Det största problemet som jag ser det är den dåliga infrastrukturen man får stå ut med om man har nåt annat än Tesla.
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Referralkod: ts.la/niklas60543

Inlägg av NiklasTesla »

Skall man kör elbil och inte bara ha den som pendlingsbil på korta avstånd där du kan ladda hemma finns det bara ett märke för mig:

Tesla!

+8000 billiga och problemfria mil nu med Model 3

<3 <3 <3

MVH
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

EQC är ju i princip precis som e-tron en fossilbil i elbilskläder. Fossilbilstänket finns kvar överallt, man har inte riktigt tänkt färdigt. Det där med att navigatorn inte gör någon som helst skillnad mellan AC-laddning och HPC-laddning känner jag också igen. Tack och lov har Audi löst detta nu. E-tron begriper nu att man inte vill AC-ladda på långfärd.
Och allt annat som beskrivs tror jag inte heller är så överdrivet faktiskt. Jag känner igen mig. Hade jag använt min bil till många långresor hade jag nog också saknat min gamla Model S.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Peter Andersson skrev:
Citat från Facebook.
År 2021, ska det behöva vara så här besvärligt?

Mercedes hyrbil.

Måste dela med mig lite av nyfunna erfarenheter. Har min bil på verkstad (Tesla model S P85D -15) i Uppsala (närmaste Tesla verkstad...) Fick en Mercedes EQC som lånebil vilket lät trevligt. Jag tror dock att jag levt i en skyddad verkstad tidigare. Har aldrig upplevt det som krångligt på nått sätt att ha en elbil, tvärtom bara fördelar. Men... Min story: Jag lämnade min bil i Uppsala på avtalad tid för reparation. Jag ringde Sixt som verkstaden hade avtal med på fredag för att försäkra mig om att bilen skulle vara fulladdad och på plats kl 12 på måndag då jag måste direkt hem för att jobba. De lovade det. De sa också att räckvidden på sommaren är ca 40 mil och 30 på vintern. Kommer ned och lämnar min bil. Den som skall lämna bilen till mig är 20 min försenad. När jag skall åka iväg så ser jag att den enbart har 30% laddning. Första funderingen. Man måste också trycka på en startknapp för att kunna åka iväg inte bara en gång utan 2 ggr, varför då? Varför inte bara lägga i ett växelläge och ”gasa”? Kände dock igen spakarna som är identiska med Tesla (de köper sina av Mercedes). Här börjar dock det bökiga. Jag hade för säkerhets skull tittat i ABRP i förväg för att se om jag behövde ladda Mercan på vägen hem, det behövde jag inte enligt ABRP om den var fulladdad när jag fick den. Vilket den nu inte var. Suck! Navigatorn radade upp en massa olika alternativ i skärmen på vart jag kunde ladda. Den gjorde dock ingen skillnad på destinationsladdare och snabbladdare. Något pris gick heller inte att se. Jag behöver ju en snabbladdare! Fick leta någon app som kunde svara på frågorna jag hade och installera den. (PlugShare tror jag jag använde). Efter att registrera konto i PlugShare så hittade jag en laddplats vid Max i Uppsala. Tror det var Bee som leverantör. När jag kommer dit så står en Nissan Leaf (Chademo) och laddar på den enda platsen. Hon har 95% laddat. Så jag frågar föraren om hon har mycket kvar och hon säger att hon skall ladda fullt för hon har inte laddning hemma och skall åka långt dagen efter. Hennes laddning låg på 2-3kw just då och hon har värmen på i bilen då det är kallt ute. Står en liten stund och inser att detta kommer att ta tid. Det är dessutom bara 50kw laddning. Googlar fram att det finns IONITY alldeles bredvid. Åker dit och där finns 4 laddare, alla lediga. För att använda IONITY så måste man ha en app, laddar ner, registrerar, lägger in ett kreditkort eller paypal, godkänner paypal, här börjar man frysa ordentligt då man måste stå vid stolpen under tiden och det blåser isande vindar. Får efter några försök igång den (detta tar över 15min) Den har då reserverat 850kr x 2 på mitt kort (får dock tillbaka det efter laddning) då det första försöket misslyckades. Vet att IONITY är svindyrt om man inte har avtal men de skall vara snabba och jag har bråttom. Mercan kommer som mest upp i 70kw i effekt vid laddning. Den skall klara 110kw men är inte ens nära, hade iofs kallt batteri. Då jag inte har en aning om hur mycket denna bil drar och att den har ett 80 kWh batteri så laddar jag fullt. Det tar ca 50 min och kostar 483,19kr!!!! Jag har 24 mil hem så det är över 20kr/mil!!! I Mercan så kan man endast se hur mycket den laddar i 60 sek efter att man stängt dörren sen blir det svart skärm. Hur tänkte man här? Man kan heller inte se hur mycket jag behöver ladda för att ta mig hem eller ens om jag skulle ta mig hem, trots att jag matat in min adress i navigatorn, enbart vilken tid den är fulladdad. Mercedes gör om gör rätt! När jag laddar klart och hunnit bekantat mig med de 100 knapparna som bilen har (18 st bara på ratten) så åker jag hemåt. Bilen är otroligt skön att köra och man känner att det är en Mercedes. Ljudnivån är kanske den bästa jag upplevt. Mycket bra stereo, bra backkamera med infälld kamera så den inte blir igensnöad. En väldigt bra förarmiljö förutom alla jäkla knappar blandad med pekskärmar och touchpads. Det går alltså att göra samma sak fast på 4 olika sätt, antingen en fast knapp, eller med touchpads (2 på ratten och en mellan sätena) eller på pekskärmen samt med röststyrning (som inte var inkopplad på hyrbilen). Inte undra på att det var rörigt och många knappar! Autopiloten var dock skum. Den slog på med automatik och slog av med automatik, ingen varning när den skiftade på och av så man måste vara med hela tiden vilket då gör den överflödig. Den fungerade dock rätt ok, iaf en stund trots snöväder. Upptäcker att bilen drar mellan 350-400wh/km! Visst det var snöväder men jag hade precis kört samma sträcka med min bil ned och den tyckte jag drog mycket på 240wh/km i snökaoset. Men det här var ju på tok. Det stora batteriet dränerades snabbt på ström. Ingen information hittades heller om hur mycket energi som skulle finnas kvar när jag kommer fram eller om jag skulle komma fram utan att behöva stanna på vägen för att ladda. Gör om gör rätt Mercedes! Kom hem ca kl 16:00 med 12km kvar på mätaren och 1,5 timme senare än jag räknat med. Kopplar in laddaren som medföljde, 240V 10A! Tittar in i bilen och ser att den skall vara fulladdad kl 13:25 dagen efter! Här återigen, Mercedes gör om gör rätt, man kan inte ha ett 80kwh batteri och en maxladdning på 2,4kw (kom upp i 7kw med 3 fas hemma, skall enligt specen kunna ladda 11kw men det gjorde den aldrig). Även om det är sällan man gör 2 långfärder dagen efter varandra så måste en sån törstig bil ha åtminstone 16A laddning. Det tar ju 33 timmar att ladda från 0-100%... Sen att man sätter ladduttaget till höger bak på bilen, när man kliver i och ur på vänster samt att det är lättare att se fall man står rätt när man parkerar för laddning om den satt till vänster, det känns som en kvarleva från fossiltiden. När jag slutar mitt jobb kl 10 dagen efter har den inte ens 20% laddat? Använde den en sväng på kvällen före men sen har den stått på laddning, skumt. Eftersom jag har några ärenden att göra och bilen drar nå oerhört (500wh/km!!! på kortkörning trots att batteriet borde varit varmt) så blir det återigen IONITY på Statoil i Hudik, 100kr till... Sammanfattningsvis Merca kan verkligen göra bilar, mycket god kvalitet, skön att åka i, men de kan inte elbilar, den här är en dåligt omgjord fossilbil. Den saknar information som är viktig för elbilsägare, är otroligt törstig, har för dålig effekt på laddningen, krånglig att hitta en laddplats som passar, saknar info om hur mycket energi man har kvar när man kommer hem, saknar förslag om vart man skall stanna efter vägen, hur många gånger man måste stanna för att komma fram, hur länge man skall stanna och när man kan åka för att komma till nästa laddplats, total körtid inkl laddning. mm... Det måste dessutom bli billigare att ladda, kanske har de som köper sin Mercedes avtal med IONITY och kommer undan billigare? Jag beundrar er som orkar hålla på med detta. Det här måste ordnas så att det blir enklare, snabbare, mer intuitivt och mindre frustation om gemene man skall tycka det är ok med elbil. Jag har nog som sagt levt i en skyddad verkstad när det gäller elbilar. Inget av ovanstående har någonsin varit ett problem när jag varit på långtur och då har jag spontant åkt till Lofoten tor 300 mil utan planering. Hur skall vi kunna få en övergång till elbilar om första upplevelsen blir så här? Jag hade åkt tillbaka med bilen direkt och bytt mot en fossildriven och aldrig mer satt min fot i en om detta var den den första upplevelsen jag hade haft med elbil. Här måste jag ge Tesla ett stort beröm. De har verkligen tänkt igenom hela upplevelsen och gjort det problemfritt att köra elbil. Jag är inte så märkestrogen utan byter till det som verkar intressant och trevligt. Haft Audi, BMW och Volkswagen som de senaste 3 bilarna. Kör gärna tyskt. Hade lite funderingar på att kanske byta märke då jag haft min i 3 år nu men efter denna upplevelse så blir jag kvar hos Tesla trots att det är 24 mil till närmaste verkstad. Teslan är alltså en 6 år gammal bil som gått 18 000 problemfria mil men den känns så oändligt mycket modernare än en Mercedes för dryga 900 000kr från 2021! Gör om gör rätt Mercedes!!! Har jag bara haft otur eller är det så här att ha en “vanlig” elbil?
Tyvärr är det inte lika enkelt och smidigt (idag) med elbil som att köra med en diesel om man skall ut på längre resor. Så är det bara.

Däremot; om man väljer Tesla som elbil (som författaren har normalt) och med tillgång till SuC, så blir det långt ifrån så illa som ovan scenario med Mercedes.

Som andrabil eller renodlad pendlarbil, så kan du nästan välja vilken elbil som helst, och det kommer fungera utmärkt (tom. smidigare då man kan ladda hemma). Då spelar det inte lika stor roll om man väljer Tesla, Mercedes eller någon annan tillverkares elbil.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Varför använder han Abetterrouteplaner först och sedan börjar Googla och ladda ner PlugShare för att hitta laddare. Abetterrouteplaner hittar ju de bästa laddarna åt en så det blir ju som att åka Tesla.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

LarsL skrev:
Varför använder han Abetterrouteplaner först och sedan börjar Googla och ladda ner PlugShare för att hitta laddare. Abetterrouteplaner hittar ju de bästa laddarna åt en så det blir ju som att åka Tesla.
Han använde abrp för att hitta laddare, plugshare för att betala.
Fullt logiskt.
Men ja, jag skulle aldrig välja en konverterad avgasbil. Grundkravet är att bilen skall vara byggd som elbil från grunden och ha möjlighet till OTA.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

taliz skrev:
LarsL skrev:
Fullt logiskt.
Men ja, jag skulle aldrig välja en konverterad avgasbil. Grundkravet är att bilen skall vara byggd som elbil från grunden och ha möjlighet till OTA.
Det där "byggd som elbil" och OTA är lite överskattat. Är bilen bra så är den väl?
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

MWall skrev:
taliz skrev:
LarsL skrev:
Fullt logiskt.
Det där "byggd som elbil" och OTA är lite överskattat. Är bilen bra så är den väl?
Håller med. Om bilen i sig är bra spelar det ju ingen roll om den finns som bensinbil också. Att EQC och andra fossilkonverterade elbilar har sina brister beror snarare på andra saker. Dålig mjukvara, obefintlig infrastruktur, ogenomtänkta detaljer osv. Om ingenjörerna som har utvecklat bilen inte begriper hur man använder en elbil spelar det ingen större roll om de har börjat med ett blank papper eller om de har ryckt ut avgasmotorn i en gammal bil och börjat därifrån.
Användarvisningsbild
mathiaso
Teslaägare

Inlägg av mathiaso »

Skulle OTA vara överskattat 2021? En uppkopplade bil utan OTA kan ex inte få säkerhetsuppdateringar utan att åka in på verkstad.

Vill man inte att bilen ska va uppkopplad och lösa sin ruttplanering själv, ja då är bilen lite som en Nokia som bara går att ringa på. Den gör sitt jobb, men idag vet vi att en telefon kan vara så mycket mer än bara en lur.
Model Y Long Range 2023
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

För mig är bilen ett transportmedel som ska ta mig från A till B så smidigt som möjligt. Om den är uppkopplad och får OTA uppdateringar eller inte spelar inte så stor roll för mig. Det som är avgörande är att det fungerar att resa. Det ska inte behöva vara så krångligt att fixa laddning, att inte veta vad det kostar, att inte veta om man når sin destination eller om batteriet är tomt innan jag är framme. Allt detta fungerar ju med en fossilbil utan att den är uppkopplad och utan OTA.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare

Inlägg av Teslaspolen »

taliz skrev:
LarsL skrev:
Fullt logiskt.
Betala med Plugshare? Går det ens utanför USA? Blandar du kanske ihop det med dyra Plugsurfing?
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Jo, i texten står det att han letar upp en app för att hitta snabbladdare, fast var tog ABRP vägen?
Jag behöver ju en snabbladdare! Fick leta någon app som kunde svara på frågorna jag hade och installera den. (PlugShare tror jag jag använde). Efter att registrera konto i PlugShare så hittade jag en laddplats vid Max i Uppsala.
Inte för att jag ogillar PlugShare jag har använt det mycket särskilt när vi åkte långt med Leafen. Men sedan ABRP kom med laddstationer för alla bilar så har det varit ett enklare alternativ totalt sett när man kör. ABRP hade tex direkt visat dig till Ionity laddaren då den är snabbare.
Användarvisningsbild
dd88

Inlägg av dd88 »

ABRP finns till Carplay sen några veckor tillbaka så man slipper fippla med telefon och långsam webbläsare.
48E4D16C-0C43-4DE1-9219-D0EA71D851B7.jpeg
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
mathiaso
Teslaägare

Inlägg av mathiaso »

mati skrev:
För mig är bilen ett transportmedel som ska ta mig från A till B så smidigt som möjligt. Om den är uppkopplad och får OTA uppdateringar eller inte spelar inte så stor roll för mig. Det som är avgörande är att det fungerar att resa. Det ska inte behöva vara så krångligt att fixa laddning, att inte veta vad det kostar, att inte veta om man når sin destination eller om batteriet är tomt innan jag är framme. Allt detta fungerar ju med en fossilbil utan att den är uppkopplad och utan OTA.
Jag håller med. Men eftersom alla dessa funktioner behöver prata med andra saker (laddare, kartdata etc) så behöver din mjukvara kunna uppdateras OTA för att vara uppdaterad.

Min BMW från 2014 hade navigation. Den kartinformationen fanns på en DVD skiva, den blev snabbt utdaterad och på den tiden så behövde du inte ta hänsyn tlll några laddstationer.
Model Y Long Range 2023
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

mathiaso skrev:
Skulle OTA vara överskattat 2021? En uppkopplade bil utan OTA kan ex inte få säkerhetsuppdateringar utan att åka in på verkstad.

Vill man inte att bilen ska va uppkopplad och lösa sin ruttplanering själv, ja då är bilen lite som en Nokia som bara går att ringa på. Den gör sitt jobb, men idag vet vi att en telefon kan vara så mycket mer än bara en lur.

Ja, lite överskattat skulle jag ändå säga att det är. Min BMW i3 har inte OTA men jag kommer ju ändå åt den via appen, som numera fungerar väldigt bra. Navigationen i Teslan är inte mycket att skryta över. Kartinformation med aktuella hastighetsbegränsningar har jag inte fått en enda gång på de 2,5 år jag haft min nuvarande Model S. Den visar fel hastighetsbegränsning på sträckor som fick den ändrad för 3-4 år sen. Hos BMW får man väl köpa nya kartor om man vill men hellre det. Då har man iaf valet om man vill ha ny eller gammal kartinformation. Hos Tesla är det gammal som gäller oavsett.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

mathiaso skrev:
mati skrev:
Jag håller med. Men eftersom alla dessa funktioner behöver prata med andra saker (laddare, kartdata etc) så behöver din mjukvara kunna uppdateras OTA för att vara uppdaterad.

Min BMW från 2014 hade navigation. Den kartinformationen fanns på en DVD skiva, den blev snabbt utdaterad och på den tiden så behövde du inte ta hänsyn tlll några laddstationer.

Det behöver den inte alls. Jag tror du missuppfattat vad OTA är. Självklart pratar en bil utan OTA med laddarna över internet också. Det är inte det som är OTA. OTA är när du gör ändringar i bilens programvara över nätet. Det är INTE uppkopplingen mot internet i största allmänhet utan att man kan ändra hur bilen beter sig och fungerar över nätet.

Vad gäller kartinformationen så är den som sagt under all kritik i Teslan. Jag önskar att jag kunde åka och köpa en DVD-skiva. ;)
Senast redigerad av MWall, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare

Inlägg av mans71 »

Förstår inte vurmen för OTA. Min upplevelse av OTA är ”inte färdigutvecklad”, vi hade lite bråttom så vi hann inte testa. Saknas OTA då vill det verkligen till att göra rätt och leverera det man sagt annars kostar det grova pengar för tillverkaren. Det borde ju öka fokuseringen på att släppa grejer som funkar.
Model S P85DL+
Range Rover SDV8 Autobiography - offline, o-smart, mekanisk, skönt
benke_berguv

Inlägg av benke_berguv »

Första 3 åren med Bmw i3 är det bara ladda ner kartuppdatering om man vill, det är gratis.

Jag ser ett värde i att en bil INTE har OTA utan att det Ska kosta biltillverkaren att uppdatera sina bilar. Får för mig att man tänker genom programvaran ett extra varv då. Då kanske tesla hade sluppit fixa laddhastigheten (som sänktes i en OTA för sen huxflux höjas i en annan OTA) för att i samma veva skicka ut en OTA som ballar ut halvljuset på model 3. Kommer väl snart en OTA som fixar tillbaka halvljuset som det ska vara.
Däremot ska en bil av idag helt klart vara uppkopplad med app/värme/skicka kartor osv men det är ju en helt annan sak.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
mathiaso
Teslaägare

Inlägg av mathiaso »

Men alltså :)

Ett par exempel på varför OTA är värdefullt.

Tesla får feedback om att användarna vill gärna se hur många laddare som är tillgängliga på en supercharger direkt i mappvyn.
Tesla får feedback om att det hade varit bra att förvärma batteriet när man närmar sig en supercharger och visa det för användaren.

Tesla skickar ut detta OTA till alla bilar. Föraren får uppdateringen och kan använda de nya funktionerna.

Sjävlklart skulle man vilja att Tesla uppdaterar mycket mer saker och oftare OTA. Men för mig är det lika självklart som att min telefon får uppdateringar OTA.
Men vi är alla olika.
Model Y Long Range 2023
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

.
Senast redigerad av Svenssons, redigerad totalt 1 gånger.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

Svenssons skrev:
Vill man ha online-funktioner, nya funktioner så snabbt som möjligt och slippa ständiga besök hos verkstad så är OTA i princip nödvändig. Är något uppkopplat så krävs OTA för säkerhetsuppdateringar om inte annat.

Att Teslas navigation och kartdata är under all kritik är bara skitsnack. Är ganska övertygad om att BMWs senaste kartdata som kostar pengar också innehåller gammal och felaktig data. Det går i princip inte komma ifrån.

Jag har kollat upp flertalet platser som en del klagar på och det finns lite olika orsaker till att det är fel data på platserna. Jag kan inte kolla upp platser som inte specificeras. En del av felen ligger hos alla tillverkare, en del av felen ligger hos de som använder OpenStreetMaps som källa (vilket i princip alla använder mer eller mindre).
Ja t ex vägen mellan Uppsala och Österbybruk. Där visar Teslan 90 fram till Vattholma trots att det är 80 sen flera år. Eller alla vägar här i Bälinge norr om Uppsala som sänktes från 50 till 40 i höstas. Teslan verkar inte uppdatera hastighetsinfo alls.

Hur det är med själva kartan, vägsträckningar och sånt alltså, har jag sämre koll på. Det kanske funkar?
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

mathiaso skrev:

Håller med helt.

Jag kan tänka mig att köpa en äldre sportbil eller veteranbil utan OTA och utan internet, men jag vill helst att en modern bil har det. Den praktiska skillnaden för en bil som används i vardagen är allt för stor för att enkelt acceptera att vara utan och avstå både OTA och utan internetkoppling. Speciellt viktigt är detta för elbilar, som har en enormt mycket snabbare och större teknisk utveckling än ICE-bilar.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

martinot skrev:
mathiaso skrev:

Håller med helt.

Jag kan tänka mig att köpa en äldre sportbil eller veteranbil utan OTA och utan internet, men jag vill helst att en modern bil har det. Den praktiska skillnaden för en bil som används i vardagen är allt för stor för att enkelt acceptera att vara utan och avstå både OTA och utan internetkoppling. Speciellt viktigt är detta för elbilar, som har en enormt mycket snabbare och större teknisk utveckling än ICE-bilar.
Jag vill ju inte framstå som efterbliven eller teknikfientlig, men vad använder ni internet i era bilar till? Jag har visserligen stoppat in ett SIM-kort i min e-tron så jag får internet, men det enda jag använder det till är radio. Och det kan jag ju få via mobilen om det inte finns internet i bilen. Att man har app-stöd och så vidare är en anna sak, men det har jag i e-Golfen också, utan att det finns internet i bilen.
Skriv svar