VW ID.4

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
sebiva
Teslaägare
Inlägg: 53
Blev medlem: 27 nov 2019 15:48

Re: VW ID.4

Inlägg av sebiva »

Kubi skrev:
ID. Drivers Club
Survey on recuperation

https://forms.office.com/pages/response ... RRNEVJNS4u
Avsaknaden av one-pedal driving har varit en deal-breaker för VWs bilar för min del, så det faktum att de frågar om det i undersökningen är ju lovande!
ObscureEconomist
Inlägg: 372
Blev medlem: 20 mar 2021 20:08

Re: VW ID.4

Inlägg av ObscureEconomist »

https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... elmatchen/

Intressant att ID4an laddar snabbare än teslan över hela brädet. Vet inte om man får klistra in tabellen så gör inte det.
BMW i4 M50 -22
Kubi
Inlägg: 271
Blev medlem: 23 feb 2020 09:14

Re: VW ID.4

Inlägg av Kubi »

ObscureEconomist skrev:
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... elmatchen/

Intressant att ID4an laddar snabbare än teslan över hela brädet. Vet inte om man får klistra in tabellen så gör inte det.
Gärna för oss som inte har ett konto.
Om du inte vill klistra här så skicka pm!
R_Edvinsson
elbilist
Inlägg: 930
Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
Ort: Stockholm

Re: VW ID.4

Inlägg av R_Edvinsson »

ObscureEconomist skrev:
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... elmatchen/

Intressant att ID4an laddar snabbare än teslan över hela brädet. Vet inte om man får klistra in tabellen så gör inte det.
Skall bli otroligt spännande och se hur laddkurvan med 3.0 blir.
9Min kapad til 10-80% enligt uppgift och väljer betydligt hellre en laddkurva som drar på 130-140Kw långt upp i laddcykeln jämfört med att panga på med 250Kw för att sen åka rutchkana ner i källaren långt innan man laddat klart
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14516
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: VW ID.4

Inlägg av taliz »

R_Edvinsson skrev:
väljer betydligt hellre en laddkurva som drar på 130-140Kw långt upp i laddcykeln jämfört med att panga på med 250Kw för att sen åka rutchkana ner i källaren långt innan man laddat klart
Det finns ju ingen fördel med det?
Då MÅSTE man ladda till hög SOC varje gång om man skall köra fortast möjligt.

Om laddcykeln istället peakar tidigt ger det fler möjligheter.
Dels kan man då välja att köra vid lägre SOC och därmed resa snabbare.
Eller, om man vill ta ett längre stopp, så kan man vänta till högre SOC och köra en längre sträcka nästa gång. Det finns liksom ingen nackdel med det(såvida det inte tar mkt längre att uppnå den högre SOCn vs den med ”platt” laddkurva förstås).
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: VW ID.4

Inlägg av Mickep »

Kris rifa hade samma resultat (laddning per km och id4 stod sig bra mot y). I Björn Nylands 1000 km tester är model y överlägsen, pga effektiviteten. (tycker mig minnas att jag var lite besviken på laddhastigheten, men det kan säkert ändras).
Om de kan få ned laddtiden med 9 minuter på id4 är det bra. (men det är ingen stress när man skall äta)

kollade på en id4 gtx, men när jag spec gick det äver 640 000. (brukar man få rabatt av handlare?) (en id3 har räckt för mig om det inte vore för dragkroken)
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: VW ID.4

Inlägg av Mickep »

taliz skrev:

Det finns ju ingen fördel med det?
Då MÅSTE man ladda till hög SOC varje gång om man skall köra fortast möjligt.

Om laddcykeln istället peakar tidigt ger det fler möjligheter.
Nackdel är att man får YOLO för att komma fram med låg SOC för att få hög laddhastighet, mot att man stressfritt kan plugga in när man vill.
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Inlägg: 1215
Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Re: VW ID.4

Inlägg av RagWal »

Mickep skrev:
taliz skrev:

Det finns ju ingen fördel med det?
Då MÅSTE man ladda till hög SOC varje gång om man skall köra fortast möjligt.

Om laddcykeln istället peakar tidigt ger det fler möjligheter.
Nackdel är att man får YOLO för att komma fram med låg SOC för att få hög laddhastighet, mot att man stressfritt kan plugga in när man vill.
Om man litar på bilens beräkning, att laddstationen funkar och finns så är det inget problem att köra lågt så blir det dessvärre tråkigt ospännande och inte så YOLO.
ObscureEconomist
Inlägg: 372
Blev medlem: 20 mar 2021 20:08

Re: VW ID.4

Inlägg av ObscureEconomist »

Kubi skrev:
ObscureEconomist skrev:
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... elmatchen/

Intressant att ID4an laddar snabbare än teslan över hela brädet. Vet inte om man får klistra in tabellen så gör inte det.
Gärna för oss som inte har ett konto.
Om du inte vill klistra här så skicka pm!
Enligt testet fick dom samma resultat flera gånger.
laddtid.png
BMW i4 M50 -22
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14516
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

VW ID.4

Inlägg av taliz »

Mickep skrev:
taliz skrev:

Det finns ju ingen fördel med det?
Då MÅSTE man ladda till hög SOC varje gång om man skall köra fortast möjligt.

Om laddcykeln istället peakar tidigt ger det fler möjligheter.
Nackdel är att man får YOLO för att komma fram med låg SOC för att få hög laddhastighet, mot att man stressfritt kan plugga in när man vill.
Nej, för du kan ju fortfarande välja att ladda till hög SOC istället om det känns tryggare.
Som sagt, så länge det inte tar längre att nå hög SOC än den med ”platt” laddkurva så är det ju ingen nackdel.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Dodde
Inlägg: 484
Blev medlem: 16 jan 2021 20:40

Re: VW ID.4

Inlägg av Dodde »

ObscureEconomist skrev:
Kubi skrev:
ObscureEconomist skrev:
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... elmatchen/

Intressant att ID4an laddar snabbare än teslan över hela brädet. Vet inte om man får klistra in tabellen så gör inte det.
Gärna för oss som inte har ett konto.
Om du inte vill klistra här så skicka pm!
Enligt testet fick dom samma resultat flera gånger.
Fin jämförelse. Spännande att se hur Id.4 står sig efter kommande uppdatering av laddningen.
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3297
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: VW ID.4

Inlägg av Maw »

Undrar varför Teslan var så långsam, den brukar väl ladda snabbare än så?
ID gör sitt jobb.
Hyundaien imponerar!
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11586
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: VW ID.4

Inlägg av martinot »

taliz skrev:
R_Edvinsson skrev:
väljer betydligt hellre en laddkurva som drar på 130-140Kw långt upp i laddcykeln jämfört med att panga på med 250Kw för att sen åka rutchkana ner i källaren långt innan man laddat klart
Det finns ju ingen fördel med det?
Då MÅSTE man ladda till hög SOC varje gång om man skall köra fortast möjligt.

Om laddcykeln istället peakar tidigt ger det fler möjligheter.
Dels kan man då välja att köra vid lägre SOC och därmed resa snabbare.
Eller, om man vill ta ett längre stopp, så kan man vänta till högre SOC och köra en längre sträcka nästa gång. Det finns liksom ingen nackdel med det(såvida det inte tar mkt längre att uppnå den högre SOCn vs den med ”platt” laddkurva förstås).
Jo, rent allmänt så är det ju bättre att kunna ladda snabbt i början med hög effekt när man har slut, och när man som mest är i behov av snabb påfyllning.

Precis denna fördel som man har med telefoner; har man slut kan man få riktigt bra med effekt och kapacitet genom att bara ladda 10-15 minuter. Klar fördel (allt annat lika).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11586
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: VW ID.4

Inlägg av martinot »

RagWal skrev:
Mickep skrev:
taliz skrev:

Det finns ju ingen fördel med det?
Då MÅSTE man ladda till hög SOC varje gång om man skall köra fortast möjligt.

Om laddcykeln istället peakar tidigt ger det fler möjligheter.
Nackdel är att man får YOLO för att komma fram med låg SOC för att få hög laddhastighet, mot att man stressfritt kan plugga in när man vill.
Om man litar på bilens beräkning, att laddstationen funkar och finns så är det inget problem att köra lågt så blir det dessvärre tråkigt ospännande och inte så YOLO.
Exakt. Kombinerar man Teslas laddkurvor med Teslas tillgång på SuC så blir det en grymt bra och effektiv kombination.

Finns en orsak till att det är just Tesla som brukar vinna tävlingarna som sker i verkligheten gällande att komma fram snabbast.

https://teslaclubsweden.se/secc-2021-2/
1. Segelflygaren (Tesla Model 3 LR): 18:52 + 18:55 = 37:47
2. ReNewAble (Tesla Model 3 LR): 19:27 + 19:40 = 39:07
3. iAkita (Volkswagen ID4): 21:06 + 20:45 = 41:51
4. Leo + Lator (Skoda Enyaq iv80): 21:26 + 21:06 = 42:32
5. Joel80 (Polestar 2 AWD): 21:40 + 21:10 = 42:50
6. Wilson (AUDI e-Tron 50): 22:38 + 22:13 = 44:51
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
R_Edvinsson
elbilist
Inlägg: 930
Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
Ort: Stockholm

Re: VW ID.4

Inlägg av R_Edvinsson »

taliz skrev:
Mickep skrev:
taliz skrev:

Det finns ju ingen fördel med det?
Då MÅSTE man ladda till hög SOC varje gång om man skall köra fortast möjligt.

Om laddcykeln istället peakar tidigt ger det fler möjligheter.
Nackdel är att man får YOLO för att komma fram med låg SOC för att få hög laddhastighet, mot att man stressfritt kan plugga in när man vill.
Nej, för du kan ju fortfarande välja att ladda till hög SOC istället om det känns tryggare.
Som sagt, så länge det inte tar längre att nå hög SOC än den med ”platt” laddkurva så är det ju ingen nackdel.
Utan tillgång till V3 SuC så är det en utopi att få snabb laddning i sverige med så täta mellanrum att det lönar sig med en hög peak.
Och ärligt är de inte heller så täta med effekt som överstigen 150kW.

Skulle det dessutom betyda att man vara får 90-75kw om man behöver ladda från 15-30% för att sen nå fram, ja då Är det ju värdelöst med en peak.


Ej så brottom att jag bara vill ha 6-8min laddstopp det har jag nog aldrig och avstår gärna.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11586
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: VW ID.4

Inlägg av martinot »

R_Edvinsson skrev:

Ej så brottom att jag bara vill ha 6-8min laddstopp det har jag nog aldrig och avstår gärna.
Kan bara tala för mig själv, men ibland så tycker jag det är skönt att inte alltid behöva äta på trista sunkiga hamburgerhak. Då är det rätt perfekt att snabbt kunna stanna och ladda upp tillräckligt med el på 10 min för att kunna nå sitt mål.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
R_Edvinsson
elbilist
Inlägg: 930
Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
Ort: Stockholm

Re: VW ID.4

Inlägg av R_Edvinsson »

martinot skrev:
R_Edvinsson skrev:

Ej så brottom att jag bara vill ha 6-8min laddstopp det har jag nog aldrig och avstår gärna.
Kan bara tala för mig själv, men ibland så tycker jag det är skönt att inte alltid behöva äta på trista sunkiga hamburgerhak. Då är det rätt perfekt att snabbt kunna stanna och ladda upp tillräckligt med el på 10 min för att kunna nå sitt mål.
Är en ”matnörd” så kan jag slippa snabbmat tar jag varje alternativ.

Så problemet är inte att laddningen är för snabb utan mer att det ALDRIG finns laddning där man faktiskt vill äta.

Under helgens tripp laddade jag vid 15,18,21 och 28%…och aldrig till högre än 70%.

Och just för att det passade där och då och för att ta mig så långt jag behövde, alternativen var än längre stopp och en chansning att nå fram med låg SoC.

Jag laddade på två 200kW, en 100kW och en 50kW.
Högsta effekt var vid 15% och då blev det 84kW. (200kW)

Så laddare som verkligen kan leverera specad effekt och sen att bilen kan ladda med full fart 5-70% och sen långsam degradering av effekt till 80-90%.

Då är jag nöjd.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14516
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: VW ID.4

Inlägg av taliz »

När man kört i 6-7 timmar, det är sent på natten och man bara vill hem, så är det klart trevligare att ladda i 7-8 minuter vs 25.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11586
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: VW ID.4

Inlägg av martinot »

R_Edvinsson skrev:
martinot skrev:
R_Edvinsson skrev:

Ej så brottom att jag bara vill ha 6-8min laddstopp det har jag nog aldrig och avstår gärna.
Kan bara tala för mig själv, men ibland så tycker jag det är skönt att inte alltid behöva äta på trista sunkiga hamburgerhak. Då är det rätt perfekt att snabbt kunna stanna och ladda upp tillräckligt med el på 10 min för att kunna nå sitt mål.
Är en ”matnörd” så kan jag slippa snabbmat tar jag varje alternativ.

Så problemet är inte att laddningen är för snabb utan mer att det ALDRIG finns laddning där man faktiskt vill äta.
Håller med. Skulle helst gärna se 50 kW-laddare inne i städerna så kan man ladda medans man käkar någon timmes lunch eller middag. Det hade varit optimalt.

När det inte finns eller fungerar (är tyvärr rätt ovanligt att det finns), så äter vi någon timme inne i en stad/by, och sedan efter maten så åker jag förbi en SuC för att ladda så snabbt som möjligt. Gärna på en V3 med 250kW så man snabbt kan ladda ett antal mils räckvidd på 10-12 minuter.

Men optimalt så hade jag önskat halvlångsamma/halvsnabba laddare på 50-70 kW inne i städernas/byarnas turist/gästparkeringar. Det hade varit grymt smidigt.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14516
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: VW ID.4

Inlägg av taliz »

R_Edvinsson skrev:
taliz skrev:
Mickep skrev:
taliz skrev:

Det finns ju ingen fördel med det?
Då MÅSTE man ladda till hög SOC varje gång om man skall köra fortast möjligt.

Om laddcykeln istället peakar tidigt ger det fler möjligheter.
Nackdel är att man får YOLO för att komma fram med låg SOC för att få hög laddhastighet, mot att man stressfritt kan plugga in när man vill.
Nej, för du kan ju fortfarande välja att ladda till hög SOC istället om det känns tryggare.
Som sagt, så länge det inte tar längre att nå hög SOC än den med ”platt” laddkurva så är det ju ingen nackdel.
Utan tillgång till V3 SuC så är det en utopi att få snabb laddning i sverige med så täta mellanrum att det lönar sig med en hög peak.
Och ärligt är de inte heller så täta med effekt som överstigen 150kW.

Skulle det dessutom betyda att man vara får 90-75kw om man behöver ladda från 15-30% för att sen nå fram, ja då Är det ju värdelöst med en peak.


Ej så brottom att jag bara vill ha 6-8min laddstopp det har jag nog aldrig och avstår gärna.
Det är redan verklighet på E4 mellan Sthlm och Malmö.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Hoppsan_84
Inlägg: 264
Blev medlem: 09 dec 2020 22:19

Re: VW ID.4

Inlägg av Hoppsan_84 »

Big numbers sell’s
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: VW ID.4

Inlägg av mati »

Mickep skrev:
Kris rifa hade samma resultat (laddning per km och id4 stod sig bra mot y). I Björn Nylands 1000 km tester är model y överlägsen, pga effektiviteten. (tycker mig minnas att jag var lite besviken på laddhastigheten, men det kan säkert ändras).
Om de kan få ned laddtiden med 9 minuter på id4 är det bra. (men det är ingen stress när man skall äta)

kollade på en id4 gtx, men när jag spec gick det äver 640 000. (brukar man få rabatt av handlare?) (en id3 har räckt för mig om det inte vore för dragkroken)
Samma här. GTX är trevlig, men på tok för dyr. Framförallt när man bockar i all utrustning man villhöver. Vanliga ID4 RWD är på gränsen, men priset är ändå hanterbart. Men då räcker inte dragvikten för mig. ID3 tycker jag är också för dyr med tanke på hur lite man får jämfört med ID4.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
iAkita
elbilist
Inlägg: 2532
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: VW ID.4

Inlägg av iAkita »

Jag föredrar en platt laddkurva alla dagar i veckan. Då kan man stanna när man känner för det och ändå få vettig effekt.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: VW ID.4

Inlägg av Zalman3 »


Skulle vara mer intressant med en diskussion om hur VW på ett år redan är ikapp tesla på många fronter och hur det kommer se ut om VW uppdaterar id4 till 170 kW laddning. En model y skulle ju bli sprungen åttor runtom då.
Ska bli intressant att se om Berlin tillverkade bilarna presterar bättre.
Jag skulle alla dagar i veckan välja en KIA EV6, Ioniq 5 eller Tesla MY före en ID4.

Eftersom ID4 inte vinner en enda delseger, så får man konkurrera med priset.
Och då får man mera utrustning för pengarna om man väljer en MG Marvel R istället för en ID4.

Screenshot_20210904-104848_Gallery.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11586
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: VW ID.4

Inlägg av martinot »

Dafro skrev:
martinot skrev:

När vi nu återigen talar om laddkurvor, istället för att ondgöra sig över hemska Teslaägare, fördelen med att ha en kraftigare laddning i början (sne kruva) är att även om snitteffekten är exakt den samma som för en rak laddkurva, så kan man ändå får fler körmil/laddminut när man som bäst behöver det. Det kommer då att totalt sett ge en kortare och effektivare resa.
Beror väl på om man tycker det är kul att stanna ofta och sedan får man betänka att om man inte har SuC så är risken för kö större och då vill man hellre stanna färre antal gånger för kötiden ökar restiden mer, så tänker jag. Därav mitt val av bil.
Det är riktigt att detta förutsätter ett bra tätt (hyfsat kort mellan olika laddstationer), inga köer (många laddpunkter), hög peakeffekt (gärna V3 med 250 kW peak, som är viktig precis i början av laddkurvan) och ett tillförlitligt laddnät. Som Tesla SuC.

Finns en orsak till att både bilar och laddnät är optimerade till varandra som hos Tesla (hoppas att det inte förstörs om/när SuC öppnar för andra). Det skapar en totallösning som är svårslagen på elbilssidan.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Skriv svar