DAB/FM till Bluetooth

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
macksie
Teslaägare

DAB/FM till Bluetooth

Inlägg av macksie »

Existerar den här produkten?

Skulle vilja ha en extern DAB+/FM mottagare som strömmar till bilens blåtand.

Inser att det är en mycket liten nisch. Har försökt söka men inte hitta någon sån produkt.
Rent teoretiskt finns det blåtandssändare som kan koppla ett audio uttag till tex hörlurar, så det borde gå att få till.
(Tvärtom finns det hur mycket som helst att välja på, dvs blåtand/dab -> fm sändare för att modernisera en gammal bilstereo)

Användningsområde: Har uppgraderat min MCU och blivit av med FM radio. Emellanåt åker jag i djupa skogarna utan mobiltäckning och därmed funkar inte tune-in. Skulle vilja ha möjlighet till fm-radio
MYP
X90d
chaffis75
elbilist

Re: DAB/FM till Bluetooth

Inlägg av chaffis75 »

Detta med fm radio har diskuterats i en tråd tidigare.. De ska finnas fm radio i alla tesla fortfarande som jag förstått de men fick känslan av att de inte var helt självklart var..
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
lawgiver
Teslaägare
Referralkod: ts.la/erik69077

Inlägg av lawgiver »

Produkten existerar hos Tesla nu...dvs radiokort till MCU som saknar finns att få sedan i slutet på 2020...dyrt förvisso, men det finns.
S90D Facelift, NextGen-baksäte, Fri SuC
Användarvisningsbild
lawgiver
Teslaägare

Inlägg av lawgiver »

Vad tror du om denna...hittade efter lite snabb googling:
https://www.joom.com/en/products/5bb5e5 ... 01c36dd3f2
chaffis75
elbilist

Inlägg av chaffis75 »

lawgiver skrev:
Produkten existerar hos Tesla nu...dvs radiokort till MCU som saknar finns att få sedan i slutet på 2020...dyrt förvisso, men det finns.
Säger du att fm radio faktiskt är ett tillbehör för en tesla? Finns de inte standard i alla tesla?
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Inlägg av fth »

chaffis75 skrev:
Säger du att fm radio faktiskt är ett tillbehör för en tesla? Finns de inte standard i alla tesla?
Tidigare så blev man av med radio om man uppgraderade från MCU1 till MCU2, det lades senare till som en separat uppgradering.

Annars tror jag väl alla Tesla har radio?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
lawgiver
Teslaägare

Inlägg av lawgiver »

fth skrev:
Tidigare så blev man av med radio om man uppgraderade från MCU1 till MCU2, det lades senare till som en separat uppgradering.
Du blir fortfarande av med radion vid uppgradering från MCU1 -> MCU2, men nu har du möjlighet att installera radiokortet samtidigt som du uppgraderar eller i efterhand för 5k kronor.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare

Inlägg av fth »

lawgiver skrev:
fth skrev:
Du blir fortfarande av med radion vid uppgradering från MCU1 -> MCU2, men nu har du möjlighet att installera radiokortet samtidigt som du uppgraderar eller i efterhand för 5k kronor.
Jo, det var ju så jag menade, fast lite otydligare :oops:

/fth
chaffis75
elbilist

Inlägg av chaffis75 »

lawgiver skrev:
fth skrev:
Hehe, hur billigt som helst ju :shock:
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

chaffis75 skrev:
lawgiver skrev:
fth skrev:
Då vill du inte veta vad det hade kostat om det var till Porsche! :D
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
macksie
Teslaägare

Inlägg av macksie »

lawgiver skrev:
Vad tror du om denna...hittade efter lite snabb googling:
https://www.joom.com/en/products/5bb5e5 ... 01c36dd3f2
TACK!
Dina snabba sökmotorkunskaper överstiger mina långsamma.
Hittat den för bara några hundralappar, värt att chansa
MYP
X90d
Användarvisningsbild
macksie
Teslaägare

Inlägg av macksie »

Tack för utbildning om att det går att komplettera MCU'n. Svettigt dyrt, men, men
MYP
X90d
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

macksie skrev:
Tack för utbildning om att det går att komplettera MCU'n. Svettigt dyrt, men, men
Det är ju extremt dyrt som alla premiumbilars originaltillbehör, men kanske ändå värt det för den snygga integrationen med bilens skärm, mjukvara och övrig styrning.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
Användarvisningsbild
macksie
Teslaägare

Inlägg av macksie »

martinot skrev:
macksie skrev:
Det är ju extremt dyrt som alla premiumbilars originaltillbehör, men kanske ändå värt det för den snygga integrationen med bilens skärm, mjukvara och övrig styrning.
Jo, är nog inne på det också.

(Och sen när man säljer bilen kan man skriva i annonsen att den har FM radio, då jädrar rusar värdet i höjden... :-)
MYP
X90d
chaffis75
elbilist

Inlägg av chaffis75 »

martinot skrev:
chaffis75 skrev:
lawgiver skrev:
fth skrev:
Nej de är nog sant.. Samtidigt är nog tesla den enda bil jag känner till som man kan få utan en så billig sak som fm radio.

Finns de någon annan bil där fm radio inte igår?

FM radio är ju en sådan grej som man inte ens frågar om de finns utan man tar de för givet.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

chaffis75 skrev:

FM radio är ju en sådan grej som man inte ens frågar om de finns utan man tar de för givet.
Ungefär som kassettbandspelare eller CD-spelare... Nu kommer dock alla Teslor med FM-radio från fabrik. Väljer man att byta ut hela infotainment-systemet från de äldsta bilarna så går det dock göra utan att man tar med FM-radio om man vill spara lite pengar.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
chaffis75
elbilist

Inlägg av chaffis75 »

Svenssons skrev:
chaffis75 skrev:

Ungefär som kassettbandspelare eller CD-spelare... Nu kommer dock alla Teslor med FM-radio från fabrik. Väljer man att byta ut hela infotainment-systemet från de äldsta bilarna så går det dock göra utan att man tar med FM-radio om man vill spara lite pengar.
Aha, ok så de är standard på en ny bil.. Ja de är ju ändå bra men konstigt de inte igår vid uppgradering.

Sen är ju avsaknad av fm radio inte ens nära samma sak som kassett band och cd.
I Sverige har man beslutat att inte bygga DAB så fm radio får leva vidare.
FM radio är även ett larm system som används vid allvarliga händelser i samhället vilket gör att jag tycker man har en skyldighet att äga en fm radio.
De man också ska veta är att hw för en fm radio ofta igår i många bt chip och gör de inte de så är kostnaden väldigt låg för ett sådant chip både ur utveckling tid och hw. Tex detta chip för 12 kr som jag kan köra själv. Blir nog billigare i volym :D

https://www.ebay.com/itm/1PC-KT0803L-Mo ... SwKFpa8UGo
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

chaffis75 skrev:
martinot skrev:
chaffis75 skrev:
lawgiver skrev:
fth skrev:
Nej de är nog sant.. Samtidigt är nog tesla den enda bil jag känner till som man kan få utan en så billig sak som fm radio.

Min kommentar gällde original reservdelar för Tesla och Porsche. De är sällan billiga.

Som Svenssons och andra redan påpekat i tråden så ingår FM-radio som standard även hos alla Tesla, inklusive analog och digital mottagning.

Så du kan vara helt lugn och trygg när du köper din Tesla! :D
Bild
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Inlägg av mikebike »

chaffis75 skrev:
Svenssons skrev:
chaffis75 skrev:

Aha, ok så de är standard på en ny bil.. Ja de är ju ändå bra men konstigt de inte igår vid uppgradering.

Sen är ju avsaknad av fm radio inte ens nära samma sak som kassett band och cd.
I Sverige har man beslutat att inte bygga DAB så fm radio får leva vidare.
FM radio är även ett larm system som används vid allvarliga händelser i samhället vilket gör att jag tycker man har en skyldighet att äga en fm radio.
De man också ska veta är att hw för en fm radio ofta igår i många bt chip och gör de inte de så är kostnaden väldigt låg för ett sådant chip både ur utveckling tid och hw. Tex detta chip för 12 kr som jag kan köra själv. Blir nog billigare i volym :D

https://www.ebay.com/itm/1PC-KT0803L-Mo ... SwKFpa8UGo
I Tesla får man bara meddelanden via FM-radio om man lyssnar på aktuell kanal, inte om man lyssnar på en annan kanal eller annan media.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare

Inlägg av fth »

mikebike skrev:
I Tesla får man bara meddelanden via FM-radio om man lyssnar på aktuell kanal, inte om man lyssnar på en annan kanal eller annan media.
Jag är rätt säker på att min X byter kanal på radion vid trafikmeddelanden, dock osäker på om den bryter Spotify/TuneIn/telefon etc.

Jag skall testa nästa gång jag åker, det är ju gott om trafikmeddelanden i Stockholm med det här väglaget ;)

X90D 2016, MCU1, AP1.

/fth
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Inlägg av mikebike »

fth skrev:
mikebike skrev:
Jag är rätt säker på att min X byter kanal på radion vid trafikmeddelanden, dock osäker på om den bryter Spotify/TuneIn/telefon etc.

Jag skall testa nästa gång jag åker, det är ju gott om trafikmeddelanden i Stockholm med det här väglaget ;)

X90D 2016, MCU1, AP1.

/fth
Om du lyssnar på SR3 och det kommer meddelanden på SR4 kanske, men inte om du lyssnar på t.ex. Radio RIX och det kommer meddelanden på SR4.

Telefon har jag aldrig varit med om det brutits i någon bil, men övriga kanaler och media...
För att bilen skall bryta en radiokanal när det kommer meddelande på en annan kanal krävs dubbla tuners (enligt Volvo), men det kanske funkar om man lyssnar på DAB och det kommer ett meddelande på FM eller vice versa?

På "vanliga" (bil)radio brukar det finnas val man kan göra, bland annat för trafikinformation. I min bil finns inga som helst inställningar för radion.
Senast redigerad av mikebike, redigerad totalt 1 gånger.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare

Inlägg av fth »

mikebike skrev:
Om du lyssnar på SR3 och det kommer meddelanden på SR4 kanske, men inte om du lyssnar på t.ex. Radio RIX och det kommer meddelanden på SR4.
Hur menar du att bilen skulle kunna prioritera mellan P3/P4/Rix, det är väl bara olika frekvenser för bilen?

Jag har som sagt bestämt för mig att min bil byter kanal vid trafikmeddelanden, men det kan mycket väl vara inbillning/falska minnen, det är inte helt ovanligt ;)

Jag kollar nästa gång jag är ute och kör.

/fth
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare

Inlägg av fth »

fth skrev:
Hur menar du att bilen skulle kunna prioritera mellan P3/P4/Rix, det är väl bara olika frekvenser för bilen?
Jag svarar mig själv, googlade, man lär sig något nytt varje dag: RDS-informationen (som bl.a. då används till att informera om trafikmeddelanden) är "operatörsspecifik", dvs endast giltig inom t.ex. SR.

Jag antar att detta beror på att huvudfunktionen för RDS är/var att informera om frekvenser så att man kan ha obruten lyssning när man kör långt?

Alltså bör det vara precis som mikebike skriver endast inom t.ex. SR som byte av kanal funkar, det är kanske det jag har upplevt.

/fth
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

fth skrev:
fth skrev:
Jag svarar mig själv, googlade, man lär sig något nytt varje dag: RDS-informationen (som bl.a. då används till att informera om trafikmeddelanden) är "operatörsspecifik", dvs endast giltig inom t.ex. SR.

Jag antar att detta beror på att huvudfunktionen för RDS är/var att informera om frekvenser så att man kan ha obruten lyssning när man kör långt?

Alltså bör det vara precis som mikebike skriver endast inom t.ex. SR som byte av kanal funkar, det är kanske det jag har upplevt.

/fth
Normalt så har de flesta bilar med FM-radio en lösning på detta. Oftast har de dubbla FM-tuners, där en är till för dig som normal lyssnare i bilen, och den andra är till för att bilradion skall kunna ligga och lyssna på den mest lämpliga RDS-kanalen med trafikinformation (oftast lokal P4-station). Ibland kan det lösas med att man har en tuner som snabbt växlar och byter frekvens, för att snabbt scanna av RDS-TM-kanalen efter trafikmeddelanden (TA). Men dubbla tuners är normalt vanligt i premiumbilar (då nyttjas de ibland även för diversity, så att radion kan automatiskt byta mellan två antenner som sitter någon meter ifrån varandra, för mest optimal ljudkvalitet).

Med en sådan lösning kan man alltså alltid lyssna på vilken radiokanal som helst (som i sig själv inte har RDS-info), utan att riskera att missa något viktigt meddelande.

Misstänker att Tesla inte haft så stort fokus på detta då det är ett amerikanskt företag (det är främst i Europa som RDS är stort, och används som en viktig del av infrastrukturen för samhällsinformation).
Bild
Användarvisningsbild
lawgiver
Teslaägare

Inlägg av lawgiver »

mikebike skrev:
Är det verkligen sant? Har lyssnat på annan kanal via DAB och Spotify t.ex. och då har den snällt brutit för trafikmeddelanden och sedan hoppat tillbaka..... MCU1 förvisso....säg nu inte att MCU2 är sämre på detta än ettan? (har min inne på uppgradering idag....)
Skriv svar