Vad kostar elbilen per mil?

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Peter Andersson

Vad kostar elbilen per mil?

Inlägg av Peter Andersson »

Intressant är att en Tesla LR kostar bara 3kr mera per mil än en ID3 58kWh.

Då väljer jag Teslan alla dagar i veckan eftersom den har längre räckvidd, 4wd, snabb laddning och möjlighet till drag.
20210227_105218.jpg
Användarvisningsbild
nx00
Teslaägare

Re: Vad kostar elbilen per mil?

Inlägg av nx00 »

Hur har dom kommit fram till det? M3 listpriset är 175.000 dyrare, men bara 3kr dyrare per mil? (13500:- på 4500 mil)

Bara försäkringen på min Tesla kostade 8500:- per år, min ID.3 kostar mig 2300:-. Det är ju väldigt individuellt såklart.
M3, ID3, M3P, MY
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Peter Andersson skrev:
Intressant är att en Tesla LR kostar bara 3kr mera per mil än en ID3 58kWh.

Då väljer jag Teslan alla dagar i veckan eftersom den har längre räckvidd, 4wd, snabb laddning och möjlighet till drag.

Bild
Intressant lista (om den stämmer och är korrekt)! Bra att den även jämfört med laddhybrider i samma sammnställning.

Jo, nu har jag inte kört ID3 än, men har svårt att tänka mig att den skulle vara i närheten av samma kul upplevelse som att köra en M3. Nu är inte VW något direkt varumärke för mig, men hade det varit det så hade skillnaden i pris troligen varit allt för liten för att motivera den stora praktiska skillnaden.

Man kan köpa billigare elbilar än M3, och man kan köpa elbilar av högre byggkvalitet och bättre prestanda, men klarar man sig med en sedan (och den begränsade bagageluckan) så är ju en M3 svårslagen i hur grymt mycket elbil man får per väldigt få kronor för att vara elbil (både som privatbil, men framför allt som firmabil).

M3 AWD LR när det gäller nybilsköp/förmånsbil nog den mest prisvärda bil vi någonsin ägt sett till TCO (gällande beg. privatbil så har vi haft tur med bra beg. exemplar av 2-3 år gamla V70 innan).
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av bjelkeman »

En Nissan Leaf för 44,35 vs Model 3 för 4,50 mer är ett lätt val.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

nx00 skrev:
Hur har dom kommit fram till det? M3 listpriset är 175.000 dyrare, men bara 3kr dyrare per mil? (13500:- på 4500 mil)

Bara försäkringen på min Tesla kostade 8500:- per år, min ID.3 kostar mig 2300:-. Det är ju väldigt individuellt såklart.
Bättre andrahandsvärde? Billigare snabbladdning?
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare

Inlägg av BrooklynS »

De räknar väl med samma pris för snabbladdning? Sedan vore det intressant att se vilka servicekostnader de räknat med... i tidningarna brukar Tesla ha 7.800 kr/år eller nåt ditåt.
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare

Inlägg av pejvic »

nx00 skrev:

precis. Extremt låg värdeminskning. Inget behov av reparationer, service, föräkringen är ju individuell.

Min första 3:a kostade ungefär hälften så mkt som denna uträkning. Fick sjukt bra betalt. Betalade mkt mindre försäkring. Gratisladdade nästan jämt, jag hann inte ens ladda upp alla fria Suc jag hade.
mastodontfilmsmats

Inlägg av mastodontfilmsmats »

Jag hamnar på 101kr/mil respektive 82kr/mil de första tre åren (ingen försäljning av bilen (SR+ vs ID3)) i min TCO... men vad vet jag?... Inga lån. Denna siffra sjunker ju år efter år naturligtvis. Efter 10 år och 18000 mil är siffran nere på 34kr/mil resp 29kr/mil.

Räknar jag med försäljning av bilen ser det bättre ut: 23kr/mil respektive 29kr/mil efter 3 år, samt 22kr/mil resp 24kr/mil efter 10 år... (ID3 dyrare)

Detta är inklusive försäkringar, service och ett däcksbyte. Räknar också med de fjantigt höga andrahandspriser som är idag, och ännu mer så för Teslan än ID3. Detta lär ju ändra på sig i framtiden, men om jag ska motivera teslainköpet så behöver jag tänja på sanningen lite.

Snittkostnaden för laddning är beräknad till 2,5kr/kWh.

Klart för båda bilarna är att efter inköp är de riktigt billiga att äga.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

pejvic skrev:
nx00 skrev:

precis. Extremt låg värdeminskning. Inget behov av reparationer, service, föräkringen är ju individuell.

Min första 3:a kostade ungefär hälften så mkt som denna uträkning. Fick sjukt bra betalt. Betalade mkt mindre försäkring. Gratisladdade nästan jämt, jag hann inte ens ladda upp alla fria Suc jag hade.

Fast extremt låg värdeminskning är ju bara spekulation baserat på hur det sett ut de senaste åren. Det kan mycket väl komma en rejäl sättning de kommande 3 åren. Av en eller annan orsak.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Även om journalisterna självklart (och även vi) inte kan trolla och förutse hur det blir i framtiden, så tycker jag att det ändå är intressant och bra information de tagit fram gällande hur det sett ut för nuvarande ägares kostnader under de tre första åren.

Mycket bra jämförelse och uppslag (om de räknat rätt gällande siffrorna).
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare

Inlägg av pejvic »

MWall skrev:
pejvic skrev:
nx00 skrev:

Fast extremt låg värdeminskning är ju bara spekulation baserat på hur det sett ut de senaste åren. Det kan mycket väl komma en rejäl sättning de kommande 3 åren. Av en eller annan orsak.
Precis MrWall. Ingen kan spå. Detta var min erfarenhet. Framförallt tjänar man mkt på att inte behöva serva. Sen om man köper en beg av en bilfirma nu och sen säljer den till en bilfirma så blir värdeminskningskostnaden naturligvis astronomisk. Det finns fullt av bilfirmor som säljer M3LR för nypriset nu efter 2 år. En sån skulle inte jag vilja köpa och sälja om två år när garantin går ut. HUA
Anonymous FTW

Inlägg av Anonymous FTW »

Nu vet inte jag om det är listpriset men det verkar inte vara allt för ovanligt att få sin ID3 under listpris.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

pejvic skrev:
MWall skrev:
pejvic skrev:
nx00 skrev:

Precis MrWall. Ingen kan spå. Detta var min erfarenhet. Framförallt tjänar man mkt på att inte behöva serva. Sen om man köper en beg av en bilfirma nu och sen säljer den till en bilfirma så blir värdeminskningskostnaden naturligvis astronomisk. Det finns fullt av bilfirmor som säljer M3LR för nypriset nu efter 2 år. En sån skulle inte jag vilja köpa och sälja om två år när garantin går ut. HUA

Service är 2-3 kronor per mil. Max. Dvs väldigt lite.
Användarvisningsbild
nx00
Teslaägare

Inlägg av nx00 »

pejvic skrev:
nx00 skrev:

Ja jag gick vinst på min Model 3 efter 1 års ägande. Pga Tesla höjde priserna.

Men då har journalisten räknat med 50-55% värdeminskning på ID3, annat vore konstigt då modellen är helt ny. Så det förklarar den skeva slutsatsen.
M3, ID3, M3P, MY
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Tror värdeminskningen kommer vara betydligt högre för ID3 vs Model 3.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

taliz skrev:
Det tror jag också.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

taliz skrev:
I kronor räknat kommer Model 3 tappa mer. Allt annat vore extremt konstigt.
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare

Inlägg av pejvic »

I en normal värld ja. Men nu säls 3:or 2019 för 600 hos bilhandlare.
En ny kostar bara 580 (649-70 i premie)

De står nypris 659 i denna uppställning. Nypriset har gått ner.
Ingen vet som sagt. Måste id3 servas för att garantier mm skall gälla?
Får man gratis laddning mm på nåt sätt för en Id3?
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

pejvic skrev:
I en normal värld ja. Men nu säls 3:or 2019 för 600 hos bilhandlare.
En ny kostar bara 580 (649-70 i premie)

De står nypris 659 i denna uppställning. Nypriset har gått ner.
Ingen vet som sagt. Måste id3 servas för att garantier mm skall gälla?
Får man gratis laddning mm på nåt sätt för en Id3?
Det är tillfälligt.
Jerka

Inlägg av Jerka »

En grej som jag alltid tyckt är att det är mer relevant med månads- än milkostnad. Här kan vi översätta direkt eftersom de ger miltalet:

ID3 pro performance: 7632 kr/mån
Model 3 LR: 8133 kr/mån

500 kr extra per månad tycker jag känns mer greppbart än 2 kr/mil.
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare

Inlägg av themax »

Jag har ovana att logga alla kostnader för bil och har gjort så i många år.

Fick inbytespris hos Tesla nyligen, och med den värdeminskningen har min Model 3 LR från 2019 kostat mig 51 kronor milen, inklusive däck, försäkringar, reparationer och annat. Passerat 9200 mil nu.

Min förra bil som köptes begagnad (A4 Allroad) kostade 41 kronor per mil. Den körde vi drygt 21000 mil med.

Med värdeminskning som planar ut så lär skillnaden minska i framtiden. Är det värt skillnaden? För mig – absolut.
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD som nu passerat 15000 mil utan problem.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Jerka skrev:
En grej som jag alltid tyckt är att det är mer relevant med månads- än milkostnad. Här kan vi översätta direkt eftersom de ger miltalet:

ID3 pro performance: 7632 kr/mån
Model 3 LR: 8133 kr/mån

500 kr extra per månad tycker jag känns mer greppbart än 2 kr/mil.
Jo, eftersom jag/vi inte kör extremt mycket eller långt, så känns månadskostnad som klart vettigast att fokusera på. Är också enklare att jämföra med andra fakturor/kostnader man har per månad. Tycker det är klar smidigare, oavsett om man ser på firmakostnader eller privata utgifter.
Bild
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Referralkod: ts.la/niklas60543

Inlägg av NiklasTesla »

Här är min egen kalkyl efter ca 2år och ca 8000mil med Tesla Model 3 (efter 60tkr tillbaka från staten, inkl all laddning, service, försäkring och värdminsking)= ca 17sek per mil avrundat totalt alla kostnader (pga gratis laddning och 500sek i servicekostnad).

Kan rekommendera Uppladdning.nu

MVH 8-)
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

Tycker som vissa andra att milkostnad är rätt irrelevant egentligen. Jag betalar ju för att ha en bil oavsett hur många mil jag kör och det jag bryr mig om är ju månadskostnaden.

Med tanke på covid kanske 3an som nu gått 400 mil på ett år kan slå tidigare S som gick 1400 på 18 månader i milkostnad.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ke18519

Inlägg av AAKEE »

OfarligTesla skrev:
Tycker som vissa andra att milkostnad är rätt irrelevant egentligen. Jag betalar ju för att ha en bil oavsett hur många mil jag kör och det jag bryr mig om är ju månadskostnaden.
Tänker ungefär likadant tror jag.
Kört Audi i >20 år och hade det inte blivit en Model3 (eller S som var på tapeten), hade det bivit en lika dyr Audi( eller annan ”premiumbil”). Inköpspris och värdeminskning gissar jag inte skiljt nämnvärt. Räknar med att begagnatvärdet på M3 kommer sjunka när utbudet av begagnade elbilar ökar, vilket såklart kommer ske närmsta åren.
Har behållit mina nybilsköp länge vilket gör att värdeminskningen blir av mindre betydelse.

Stora skillnaden blir att bensinräkningarna uteblir, någonstans runt 4-4,5K/månad som ersätts med 375-400:- i el/månad. Dessutom slipper jag ICE-service med olja/stift/filter/kamrem/växellådsolja mm för runt 2kr/mil, vilket också i snitt blir några hundringar varje månad.

Det blir definitivt billigare för mig utan att ens räkna på att jag får igen 60K istället för att straffskattas med 60K över tre år om jag köpt en fossil Audi.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Skriv svar