Elbilens genomslag blir enormt i år

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Peter Andersson

Elbilens genomslag blir enormt i år

Inlägg av Peter Andersson »

Elbilens genomslag blir enormt i år – även som tjänste- och förmånsbil

TJÄNSTEBIL & AFFÄRSRESOR 
Något stort är på gång när det är lika lång väntetid på vissa elbilar som det är på Zlatans exklusiva Ferrari. Vi bevittnar en grön omställning som faktiskt drivs av lust och inte av tvång. I den här intervjun framtidsspanar vi med hjälp av Swecos hållbarhetschef Mattias Goldmann som också ger råd till dig som funderar på att skaffa en elbil som tjänste- eller förmånsbil.  
https://www.allabolag.se/affarskoll/elb ... formansbil
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare

Re: Elbilens genomslag blir enormt i år

Inlägg av Maw »

Peter Andersson skrev:

TJÄNSTEBIL & AFFÄRSRESOR 
Något stort är på gång när det är lika lång väntetid på vissa elbilar som det är på Zlatans exklusiva Ferrari. Vi bevittnar en grön omställning som faktiskt drivs av lust och inte av tvång. I den här intervjun framtidsspanar vi med hjälp av Swecos hållbarhetschef Mattias Goldmann som också ger råd till dig som funderar på att skaffa en elbil som tjänste- eller förmånsbil.  

Åtminstone första halvan av året. Efter den 1/7 kan det nog bli lite lugnare för elbilar på tjänstebilsmarknaden om Mp får som de vill ;)
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Maw skrev:
Peter Andersson skrev:

TJÄNSTEBIL & AFFÄRSRESOR 

Åtminstone första halvan av året. Efter den 1/7 kan det nog bli lite lugnare för elbilar på tjänstebilsmarknaden om Mp får som de vill ;)
[ postat i annan tråd, men passar så väl så lägger in även här ]

Regeringen med miljöparitet i spetsen, drev ju igenom att de ville ha rättvis förmånsbeskattning av förmånsbilar, men de verkar ju helt ha struntat i det totalt orättvisa och obalanserade systemet. Istället för att ha kikat och löst grundproblemet (som verkar rätt slumpmässigt/korrupt) så har man bara sagt; fortsätt med samma dåliga system idag, men lägg på 25% på alla (felaktiga) förmånsvärden.

Visar ju bara ytterligare på hur inkompetent hela denna beslutsprocess varit. Inte bara att man missgynnar elbilar i stort (finns ju enskilda ologiska vinnare) med den nya förmånsbeskattningen, men man tar dessutom bort den premium på 10 000 som sedan länge gällt för supermiljöbilar (de som släpper ut 0 gram Co2).

Kan inte fatta att någon som kallar sig "miljöparitet" gör så mycket dåligt som missgynnar helt avgasfria bilar.

De menar säker väl, men tänker lite fel ibland (eller orkar inte tänka efter helt, enligt mer eller mindre egna ord).

Dock så är ju alla partier, även de borgerliga, skyldiga till denna soppa och totalt ansvarslösa och orättvisa sätt som Skatteverket opererar med idag gällande förmånsvärden på elbilar. Sanslöst sjukt system.

Detta att skaffa elbil är stora investeringar för både arbetsgivare och anställda, och är det något som både företag och privatpersoner vill ha, så är det en långsiktig och förutsägbar finansiellt kalkyl och förhållanden. Speciellt gällande så dyra kapitalvaror och utgiftsposter som bilar.

Tråkigt att ett sådant här misshandlat system skall fördärva och försvåra för de företag och anställda som vill försöka bidra till en bättre miljö och framtid med sina val.

Företagens satsningar och påverkan gällande modernisering av fordonsflottan är enorm, och i fallet med elbilar har den varit av enormt stor vikt för omställningen. Obegripligt att man vill fördärva denna positiva omställning som förmånsbilarna verkligen bidraget med (med någon form av flummig och ytterst märklig "genusagenda" från Miljöpartiet som motivation att fördärva denna marknaden).
Senast redigerad av martinot, redigerad totalt 2 gång.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

Peter Andersson skrev:

TJÄNSTEBIL & AFFÄRSRESOR 

Jag tror faktiskt inte det. Jag tror 2021 blir ett mellanår för elbilar.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Inlägg av fth »

MWall skrev:
Jag lutar nog också åt det, alla oklarheter runt incitament, förmånsvärden, datum (är det 1/1, 1/4, 1/7, eller något helt annat datum som gäller?) etc kan nog göra att många som vacklar mellan elbil och "vanlig" bil faktiskt väljer det som upplevs som tryggare.

Jag hoppas dock att jag har fel i detta.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Pratar vi om elbilar eller laddbara bilar?
Ibland får ju hybriderna vara med i statistiken...
Användarvisningsbild
Black
Teslaägare

Inlägg av Black »

Det som kommer att hindra elbilsförsäljningen är all osäkerhet kring laddning (räckviddsångest). De som bor i lägenhet och inte har laddplats får ju stora bekymmer framför allt i städer där det är obefintlig utbyggnad. De få som finns är dyra och krångliga betalsystem. Ibland ständigt upptagna/blockerade av laddhybrider som står halva och hela dagar av ren bekvämlighet. Ofta placerade på fel ställen av politiker som var tvungna att skaffa en laddstolpe men ogillar elbilar och allt som har med förändring att göra...
Detta måste styras upp av staten (politiker) så det blir rätt från början och inte blir vilda västern med div diffusa okunniga marknadskrafter...
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Inlägg av fth »

Black skrev:
De som bor i lägenhet och inte har laddplats får ju stora bekymmer framför allt i städer där det är obefintlig utbyggnad.
Jag vet inte hur det är i alla städer i landet, men i Stockholm tycker iaf inte jag detta stämmer, det byggs laddstolpar i rasande takt här.

Vi har t.ex. typ 50 laddplatser med 22 kW i mitt garaget i mitt hus och inom fem minuters promenad har jag flera laddgator och andra garage med sammanlagt flera hundra laddplatser.

När jag har varit på besök i Göteborg och Malmö så har det varit rätt magert, det håller jag med om, men Stockholm tror jag ligger hyfsat till.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

fth skrev:
Black skrev:
De som bor i lägenhet och inte har laddplats får ju stora bekymmer framför allt i städer där det är obefintlig utbyggnad.
Jag vet inte hur det är i alla städer i landet, men i Stockholm tycker iaf inte jag detta stämmer, det byggs laddstolpar i rasande takt här.

Vi har t.ex. typ 50 laddplatser med 22 kW i mitt garaget i mitt hus och inom fem minuters promenad har jag flera laddgator och andra garage med sammanlagt flera hundra laddplatser.

När jag har varit på besök i Göteborg och Malmö så har det varit rätt magert, det håller jag med om, men Stockholm tror jag ligger hyfsat till.

/fth
Stockholm satsar på att bygga laddstolpar.

Stockholm vill bygga 33 000 nya laddplatser
Vi har skärpt målen rejält. Laddning ska aldrig vara ett hinder för en stockholmare att skaffa elbil, säger Daniel Helldén i en intervju med Svenska Dagbladet.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

fth skrev:
MWall skrev:
Jag lutar nog också åt det, alla oklarheter runt incitament, förmånsvärden, datum (är det 1/1, 1/4, 1/7, eller något helt annat datum som gäller?) etc kan nog göra att många som vacklar mellan elbil och "vanlig" bil faktiskt väljer det som upplevs som tryggare.

Jag hoppas dock att jag har fel i detta.

/fth
Ja. När till och med hardcore elbilister funderar på att låta bli att skaffa en ny elbil på grund av detta, har jag svårt att tro att en vanlig Svensson är särskilt benägen att byta bort sin fossila tjänstebil mot en elbil. För privatkonsumenter är ju detta inte relevant, men å andra sidan är det inte särskilt många som köper en elbil privat.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Grundtanken med förmånsvärdet är ju att jämna ut skillnaden mot att köpa privat. Det ska helt enkelt inte löna sig att plocka ut en förmånsbil, utan det skall kosta lika mycket.
På sikt kommer det kanske sjunka in, och fler kommer köpa privat istället.

Det lär heller inte bli någon helt "smooth" övergång, utan det kommer säkert kastas åt ena och andra hållet närmaste åren.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Black
Teslaägare

Inlägg av Black »

fth skrev:
Black skrev:

/fth
Stockholm sticker ju ut med Daniel Hellden som drivkraft. Det finns även sämre laddmöjlighetrr i söderort tycker jag när jag varit där. Även i mindre städer där det råder elbilshat speciellt i landsbygd.
Användarvisningsbild
12man
Teslaägare

Inlägg av 12man »

Laddmöjligheter kanske kommer se bra ut i Stockholms kommun tack vare helldens 33000 laddstolpar, men Stockholm är mycket mer än den kommunen, Sthlms kommun är 975k personer bor ytterligare 1,5 m i Storstockholm
250px-Metropolitan_Stockholm.png
(Sthlm är det bruna i mitten)

Vad gör de andra kommunerna för laddinfrastrukturen, mycket villor där, men många lägenheter också, händer inte så mycket vad jag sett/hört,

Denna blindhet för övriga kommuner/områden är vanlig när stockholm diskuteras även annars
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

taliz skrev:
Grundtanken med förmånsvärdet är ju att jämna ut skillnaden mot att köpa privat. Det ska helt enkelt inte löna sig att plocka ut en förmånsbil, utan det skall kosta lika mycket.

Det lär heller inte bli någon helt "smooth" övergång, utan det kommer säkert kastas åt ena och andra hållet närmaste åren.
Ja fast jag köper inte bilar som kostar över 500 tusen privat. Knappt det. Finns jättefina välutrustade fossilkombis för 300 tusen som bara är 3-4 år gamla. Varför skulle jag då köpa en E-Tron eller Model S för nästan en miljon?
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

MWall skrev:
taliz skrev:

Ja fast jag köper inte bilar som kostar över 500 tusen privat. Knappt det. Finns jättefina välutrustade fossilkombis för 300 tusen som bara är 3-4 år gamla. Varför skulle jag då köpa en E-Tron eller Model S för nästan en miljon?
För snart får man inte köra fossilbilar på vissa gator.
6 av 9 partier i Umeå är för att införa Miljözon 3 på vissa av Umeås gator.
Alla statligt och kommunalt anställda får i Umeå får princip inta använda fordon som släpper ut mera än 70g CO2 per km.
Miljözon klass 3
I miljözon klass 3 ställs högst krav. Där får endast elfordon, bränslecellsfordon och gasfordon köra, lätta som tunga fordon med tillägget att för gasfordon gäller utsläppskrav Euro VI.
När det gäller tunga fordon får även laddhybrider köra om fordonet uppfyller utsläppskraven för Euro VI.
https://www.transportstyrelsen.se/sv/va ... iljozoner/
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

Zalman3 skrev:
MWall skrev:
taliz skrev:

För snart får man inte köra fossilbilar på vissa gator.
6 av 9 partier i Umeå är för att införa Miljözon 3 på vissa av Umeås gator.
Alla statligt och kommunalt anställda får i Umeå får princip inta använda fordon som släpper ut mera än 70g CO2 per km.
Miljözon klass 3
I miljözon klass 3 ställs högst krav. Där får endast elfordon, bränslecellsfordon och gasfordon köra, lätta som tunga fordon med tillägget att för gasfordon gäller utsläppskrav Euro VI.
När det gäller tunga fordon får även laddhybrider köra om fordonet uppfyller utsläppskraven för Euro VI.
https://www.transportstyrelsen.se/sv/va ... iljozoner/
Jag får väl hålla mig borta från extremiststaden Umeå då. Om nu inte min Model S håller ihop några år till. ;)
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Zalman3 skrev:
Men privat får dom väl välja själva?
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

Fredrik j skrev:
Zalman3 skrev:
Ja.
Kommunen bygger massor av laddare på arbetsplatsen så personal kan ladda sin elbil på jobbet.

Intressant är att kommunanställda inte heller får åka taxi eller hyra en bil som släpper ut mera än 70g CO2 per km.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Zalman3 skrev:

Intressant är att kommunanställda inte heller får åka taxi eller hyra en bil som släpper ut mera än 70g CO2 per km.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

MWall skrev:
taliz skrev:

Varför skulle staten stödja att du köper en miljonbil?
Det finns billigare elbilar också.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

taliz skrev:
MWall skrev:
taliz skrev:

Varför skulle staten stödja att du köper en miljonbil?
Leasar (inte köper).

Att man ger vissa skattelättnader för företag att anskaffa och leasa nya fordon leder till att både bättre och säkrare fordon kommer ut i vår svenska bilpark. Ofta tas förmånsbilar på endast 2-4 års leasing, vilket innebär att detta kraftigt gynnar även privatpersoner (som gärna köper beg.) och samhället i stort.

Detta har ju varit en av de största orsakerna till den omställning till elektrifiering som påbörjats i Sverige.

Så att staten stödjer detta, gynnar både miljön och kvaliteten på hela vår svenska fordonsflotta. Det är ett misstag att tro att detta bara gynnar företagen. En bil har en livslängd som oftast är bra mycket längre än 2-4 år.

Skall man vända sig mot subventioner (vilket jag kan förstå att man gör som generell princip), så finns det ju 1000 ggr fler andra subventioner i samhället som nog borde avskaffas långt för denna.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

MWall skrev:
taliz skrev:

Precis så. Grundtanken är ju fel. Man står inte mellan valen att skaffa en förmånsbil eller att köpa samma bil privat. Framförallt inte när det kommer till elbilar som fortfarande är väldigt dyra. Då är det snarare så att man väljer en billigare fossilbil istället.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Inlägg av mikebike »

mati skrev:
MWall skrev:
taliz skrev:

Precis så. Grundtanken är ju fel. Man står inte mellan valen att skaffa en förmånsbil eller att köpa samma bil privat. Framförallt inte när det kommer till elbilar som fortfarande är väldigt dyra. Då är det snarare så att man väljer en billigare fossilbil istället.
Det är många som inte har det valet, ingen på mitt jobb kan välja förmånsbil.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Det beror på hur man definierar "många".

Sedan gynnar det som sagt hela befolkningen att vi får ett ständigt inflöde av nya fina moderna bilar på beg.marknaden.

På mitten av 00-talet så arbetade jag för arbetsgivare som inte hade löneförmånsbilar, men hade ändå stor glädje av det.

Vår familj kunde köpa en superfin Volvo V70 med 215 Hk motor med automatlåda och turbo, superfint avancerat utrustningspaket/nivå, och snygg dyr metalliclack som bara gått ca. 2500 mil och lite mer än 2 år gammal. Detta tack vare att den gått som tjänstebil innan. Supernöjd och fick en fantastiskt fin säker välutrustad stor och rejäl kombi för extremt lite pengar (tror vi betalade ca 220 papp om jag minns rätt).

Så ser man bort från "avundsjuka" och "genusproblematik" så inser man att detta gynnar många fler, än de som använder bilen under de första 2-4 åren av bilens levandscykel.

För att inte tala om miljön och samhället i stort. Mindre farliga avgaser, och färre olyckor med fotgängare, etc.
Senast redigerad av martinot, redigerad totalt 1 gånger.
Bild
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

mikebike skrev:
Det är många som inte har det valet, ingen på mitt jobb kan välja förmånsbil.
Nej, såklart inte. Jag heller aldrig haft en anställning där det fanns möjlighet att plocka ut en förmånsbil. Men utan den möjligheten hade jag ju idag inte kört elbil heller, utan jag hade troligen haft någon nyare dieselkombi.
Nu har jag haft möjlighet till förmånsbil de senaste åren eftersom jag för nuvarande driver eget företag. Det är därför jag har råd med två elbilar. Inte på grund av att jag tjänar så himla mycket, min inkomst var faktiskt högre när jag var anställd. Nej, det är på grund av att det har varit förmånligt att ha en elbil som förmånsbil. Jag har alltid sett detta som någon form av incitament för att ändå ta risken att driva eget företag. Man lever med den ständiga osäkerheten att aldrig veta om man har en inkomst nästa månad osv. Det finns faktiskt inte sådär jättemånga fördelar med att driva eget i Sverige. Men möjligheten att kunna köra elbil till en rimlig peng har åtminstone för mig varit en driftkraft att fortsätta med detta.
Om det ska vara "rättvist" så vill jag som egenföretagare också ha samma trygghet och den stabila inkomsten som en anställd har, som inte har möjlighet att skaffa förmånsbil.
Skriv svar