Köra snålt, bästa tipsen
Moderator: Redaktion
Köra snålt, bästa tipsen
Jag funderar lite på hur man bäst snålkör med Tesla S. (förutom att köra långsammare)
Jag har experimenterat lite med att frirulla genom att lägga i N. Tycker att fungerar, men det är tröttsamt i längden. Man skulle vilja ha det som option i inställningar. (Som så många redan skrivit på forumet, frirulla och sedan ha variabel regen på bromspedalen vore intressant)
Kör ni med low regen på långresor? Med utan farthållare? Andra snåltips? (Vad är din lägsta snittförbrukning över en längre sträcka)
Skickat från min Nexus 5 via Tapatalk
Jag har experimenterat lite med att frirulla genom att lägga i N. Tycker att fungerar, men det är tröttsamt i längden. Man skulle vilja ha det som option i inställningar. (Som så många redan skrivit på forumet, frirulla och sedan ha variabel regen på bromspedalen vore intressant)
Kör ni med low regen på långresor? Med utan farthållare? Andra snåltips? (Vad är din lägsta snittförbrukning över en längre sträcka)
Re: Köra snålt, bästa tipsen
Jag tror att man tjänar på att köra utan farthållare och på low regen på långresor. Men det är mest en känsla.
Jag vet att du inte vill ha det här svaret, men det som jag har märkt påverkar mest är just att sänka farten. Att köra mjukt hjälper såklart, och man kan ju vara mer förutseende än farthållaren när det är backigt, fast i längden så blir det ju lite jobbigare att skippa farthållaren.
Lägre kupé temperatur när det är kallt eller högre när det är varmt påverkar lite också. Och såklart att se till att bilen är värmde eller kyld när man startar, gärna i flera cykler så att inredningen har värmts eller kylts också, om du har tillgång till laddning därifrån du startar.
Mitt lägsta snitt på långresa var en vintertripp till Björkliden via Norge, och det blev lågt, trots vinter, p g a låga hastigheter norr om Östersund. 189 Wh/km på 358 mil.
Lägre kupé temperatur när det är kallt eller högre när det är varmt påverkar lite också. Och såklart att se till att bilen är värmde eller kyld när man startar, gärna i flera cykler så att inredningen har värmts eller kylts också, om du har tillgång till laddning därifrån du startar.
Mitt lägsta snitt på långresa var en vintertripp till Björkliden via Norge, och det blev lågt, trots vinter, p g a låga hastigheter norr om Östersund. 189 Wh/km på 358 mil.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Jo, så klart att sänka farten fungerar, men andra tips kan fungerar ju oavsett fart så det är intressant i alla fall.
Precis som funderingar kring kortast total tid när man har supercharger? Är det högsta möjliga hastighet för att man laddar snabbare med tomt batteri, eller bättre med lägre fart och kortare stopp för laddning?
Precis som funderingar kring kortast total tid när man har supercharger? Är det högsta möjliga hastighet för att man laddar snabbare med tomt batteri, eller bättre med lägre fart och kortare stopp för laddning?
Ska finnas en tråd med diskussion kring detta ämne. Har för mig att någon räknat/testat att det var optimalt med 160 km/h längs med Autobahn.
Tror det var sondell.Nemesis skrev:Ska finnas en tråd med diskussion kring detta ämne. Har för mig att någon räknat/testat att det var optimalt med 160 km/h längs med Autobahn.
Pinga honom eller kolla hans blogg.
- Gustafsson
- Teslaägare
Hejjtesla skrev:Jag funderar lite på hur man bäst snålkör med Tesla S. (förutom att köra långsammare)
Som sagt, mycket finns beskrivet i tidigare trådar. Håller med Bylund m.fl., farten är det i särklass viktigaste. Jag har jag kommit ned i 135 Wh/km från Stryn i Norge till Lillehammer. Sträckningen är lite udda, den börjar med en brant stigning upp på fjälltoppen (ca 1000 m) och därefter är det nerför i princip i 15 mil. Regen satt på low, men AC och värme på 20 grader (12 grader ute).Använde inte neutral, men försökte ligga med energimätaren mitt mellan orange å grön så ofta som möjligt. Undvek aktivt regen, men var tvungen ibland i nedförsbackarna...
Följde med övrig trafik men utan att köra om...Även på E6 låg förbrukningen på under 140Wh/km i ca 80 Km/tim.
/70D
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Lyckades med oerhört låg förbrukning i somras. Körde landsväg kungsbacka- borås-herrljunga-falköping. 80-90km/h och bitvis nere i 50. Ingen förberedelse alls och jag var inte snål vad gäller acceleration eller så.
Tyvärr säger erfarenheten att vill man köra snålt får man undvika motorväg..
Tyvärr säger erfarenheten att vill man köra snålt får man undvika motorväg..
Model X75D & Model S75D
Kört Tesla sedan feb. 2015
Kört Tesla sedan feb. 2015
- Franz
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/franz9414
- Kontakt:
Är man på motorvägen och kör med TACC är ett tips att lägga sig i omkörningsfil tidigt. Då slipper man att bilen först bromsar in för att strax därpå behöva accelerera igen.
Driver sajten Car.info
Lägg er bakom en lastbil följ denna så nära du vågar gärna 1cm i från så skall ni se på låg förbrukning
Skämt och sidor ej lämpligt att göra detta
även om ligger bakom någon på lämpligt avstånd gör det nytta
Skämt och sidor ej lämpligt att göra detta
även om ligger bakom någon på lämpligt avstånd gör det nytta
Oldsmobile Cutlass 1966, Tesla Roadster Sport 2,5 #528, Fiat 500 E La Prima 2021 

Fiskörde i 70-80 km/h i ca 4 mil idag , ligger knappt under 200wh/km .
Platt upplänsk väg ,michelin sport 3 19" ,range mode på i ca 70% av turen .
Bilen en p85d som rullat 250 mil ..känns ju lite högt om man jämför med andra

- danni
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Det låter jättehögt. Jag körde till Toys'R'Us och tillbaks idag, en kort sväng på 70- och 80-vägar, jag höll väl 90-100, och förbrukningen låg på runt 180. Inget range mode, samma däck som dig.Eliard skrev:Fiskörde i 70-80 km/h i ca 4 mil idag , ligger knappt under 200wh/km .
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Ja, det låter högt. Känns som att något i intervallet 170-190 skulle vara normalt.
Samtidigt, startade du med kall bil? Hade du range mode på från början?
Den drar ju ner effekten på kupévärmen.
Om du inte hade range mode från start, räkna då med att värmen dragit en del.
Tror det är svårt att dra så stora slutsatser efter en så kort sträcka. Nog säkrare med snitt över en längre period.
Man ska ju också räkna med att vi går mot kalla årstiden med 10-20% högre förbrukning.
Samtidigt, startade du med kall bil? Hade du range mode på från början?
Den drar ju ner effekten på kupévärmen.
Om du inte hade range mode från start, räkna då med att värmen dragit en del.
Tror det är svårt att dra så stora slutsatser efter en så kort sträcka. Nog säkrare med snitt över en längre period.
Man ska ju också räkna med att vi går mot kalla årstiden med 10-20% högre förbrukning.
Model Y (Tidigare Model S 100D, Model S 85)
Nu har jag bara haft bilen i ca 3 veckor, men tycker att den ligger markant högre i förbrukad energi ,mot vad andra uppger.
Speciellt när många upplever ännu lägre med 7.0.
Skickat från min LG-H815 via Tapatalk
Speciellt när många upplever ännu lägre med 7.0.
- TiborBlomhall
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Kolla däcktrycket. Dåligt pumpade däck drar mycket el. Vill man köra riktigt snålt ska däcken överfyllas. Jag vet inte exakt hur mycket, det får någon annan fylla(!) i.
Range Mode vad jag förstår begränsar effekten på klimatanläggningen, och värmer inte batteriet aktivt (mer än till någon viss temperatur?). Gör det något mer?
I så fall borde det ha mest effekt på korta resor. När kupén väl blivit varm/kall så drar ju inte klimatanläggningen så mycket ändå.
I så fall borde det ha mest effekt på korta resor. När kupén väl blivit varm/kall så drar ju inte klimatanläggningen så mycket ändå.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Vi diskuterade övertryck i vårasTiborBlomhall skrev:Kolla däcktrycket. Dåligt pumpade däck drar mycket el. Vill man köra riktigt snålt ska däcken överfyllas. Jag vet inte exakt hur mycket, det får någon annan fylla(!) i.
Det viktiga är att inte ha mindre än rekommendationen.
Range mode slog jag igång direkt , men skall väll även inaktivera ena motorn i sk "torquesleep" ? När den inte behövs ..enligt bjorn's senare videos med energi test , fick ju hans vapendragare med p85d, 7% lägre förbrukning med RM på On.
Körde Sthlm - Uppsala igår , ToR.
17mil , men min förbrukning blev 24mil .laglig motorvägsfart ,och så mycket eco drive som jag kunde i stan .
Körde Sthlm - Uppsala igår , ToR.
17mil , men min förbrukning blev 24mil .laglig motorvägsfart ,och så mycket eco drive som jag kunde i stan .
Senast redigerad av Eliard, redigerad totalt 1 gånger.
Däckrtyck ligger på 3.1bar enligt sensorer
- Gustafsson
- Teslaägare
Motorväg är inte snålt alls....
Märker också som många skriver att kylan nu börja göra sitt till. Jag har redan ca 20% högre förbrukning än i somras, men har å andra sidan bara kört korta sträckor på sistone.
Man kan simulera räckvidden på Teslas hemsida som du säkert provat. Ska inte vara några svårigheter att komma under de siffrorna om man försöker.
Är det lite kuperat tjänar man mycket på att låta bilen sakta öka farten när det går nerför och tillåta den sakta ner med bara minimal knuff från motorn uppför för att utnyttja rörelseenergin så effektivt som möjligt. Undvik att regenerera och ännu mer att bromsa...
När jag skall snålköra riktigt är energimätaren den bästa guiden. Sätt ett mål och försök att alltid ligga under det. I mitt fall försöker jag t.ex. ligga under 15kW, vilket går förvånansvärt bra i jämn fart upp till ca 90-100, men är lite jobbigt att hålla koll på. Men man lär sig då rätt snart vilka ovanor man har som förbrukar mycket.
Det finns en hel del på nätet om snålkörning.
Själv har jag haft det som "sport" sedan jag köpte min första MC för måånga år sedan. ...Normalt så struntar jag dock i det, särskilt nu med Teslan, det är ju bara att plugga i SC
.
/70D
Märker också som många skriver att kylan nu börja göra sitt till. Jag har redan ca 20% högre förbrukning än i somras, men har å andra sidan bara kört korta sträckor på sistone.
Man kan simulera räckvidden på Teslas hemsida som du säkert provat. Ska inte vara några svårigheter att komma under de siffrorna om man försöker.
Är det lite kuperat tjänar man mycket på att låta bilen sakta öka farten när det går nerför och tillåta den sakta ner med bara minimal knuff från motorn uppför för att utnyttja rörelseenergin så effektivt som möjligt. Undvik att regenerera och ännu mer att bromsa...
När jag skall snålköra riktigt är energimätaren den bästa guiden. Sätt ett mål och försök att alltid ligga under det. I mitt fall försöker jag t.ex. ligga under 15kW, vilket går förvånansvärt bra i jämn fart upp till ca 90-100, men är lite jobbigt att hålla koll på. Men man lär sig då rätt snart vilka ovanor man har som förbrukar mycket.
Det finns en hel del på nätet om snålkörning.
Själv har jag haft det som "sport" sedan jag köpte min första MC för måånga år sedan. ...Normalt så struntar jag dock i det, särskilt nu med Teslan, det är ju bara att plugga i SC

/70D
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
- danni
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Ja, range mode ska visst ge mer användning av torque sleep och därför en mer markant förbättring av förbrukningen på D-modeller.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Jaja ,får laborera lite mer.
Vore trevligt om någon Teslaägare i min närhet, ville ta en gemensam tur någon dag ,och jämföra siffror.
Vore trevligt om någon Teslaägare i min närhet, ville ta en gemensam tur någon dag ,och jämföra siffror.
Jag har försökt köra samma strecka ett antal gånger med olika funktioner aktiverade och avaktiverade. Har testat olika körstil mm. Tyvärr är det för många olika variabler som man har svårt att påverka, så jag har inte fått nått resultat som ger nån brs info.
Som tagits upp innan så är det hastigheten som påverkar allra mest. Att sänka från 100 till 80 gör mer på förbrukningen än alla andra saker som jag testat.
Som tagits upp innan så är det hastigheten som påverkar allra mest. Att sänka från 100 till 80 gör mer på förbrukningen än alla andra saker som jag testat.
Självklart ,så är det .
Bara det att jag tyckte min förbrukning låg ovanligt högt överlag. När andra kan utan större problem, ligga under 200Wh/km ,så får jag plågas för att hamna på 198Wh/km.
Bara det att jag tyckte min förbrukning låg ovanligt högt överlag. När andra kan utan större problem, ligga under 200Wh/km ,så får jag plågas för att hamna på 198Wh/km.
Min förbrukning ligger nog runt 5-10 procent högre nu än vad den gjorde i somras.Eliard skrev:Självklart ,så är det .
Utetempen påverkar också en hel del.