Vilka laddkablar följer med vid köp?
Moderator: Redaktion
Vilka laddkablar följer med vid köp?
Hej,
Ber om ursäkt om detta är en återkommande fråga men jag har inte lyckats söka mig fram till svaret på forumet. Har beställt en Model 3 LR Dual motor, men via leaseplan så jag får inte beställningsbekräftelsen ifrån Tesla och lyckas inte hitta på deras hemsida vilka laddkablar som följer med bilen. Såg i någon tråd om model S att man fick med både en typ2 samt en laddare för vanligt vägguttag, är det samma för model 3 och i så fall vad är det för effekt på den för vägguttag? Har en Easee installerad hemma men har även laddat min nuvarande Leaf med medföljande 10A shuko-laddare när jag är i sommarstugan (där jag har ett fräscht 16A-uttag med egen säkring).
Tack på förhand!
Bob
Ber om ursäkt om detta är en återkommande fråga men jag har inte lyckats söka mig fram till svaret på forumet. Har beställt en Model 3 LR Dual motor, men via leaseplan så jag får inte beställningsbekräftelsen ifrån Tesla och lyckas inte hitta på deras hemsida vilka laddkablar som följer med bilen. Såg i någon tråd om model S att man fick med både en typ2 samt en laddare för vanligt vägguttag, är det samma för model 3 och i så fall vad är det för effekt på den för vägguttag? Har en Easee installerad hemma men har även laddat min nuvarande Leaf med medföljande 10A shuko-laddare när jag är i sommarstugan (där jag har ett fräscht 16A-uttag med egen säkring).
Tack på förhand!
Bob
- ChristerSjo
- Teslaägare
Re: Vilka laddkablar följer med vid köp?
Hämtade ut min sep 2019 då fick jag med en Typ 2 kabel och en kabel med olika adaptrar för att ladda enfas (Schucko och blått husvagnsuttag) vill man ladda på en fas (16 A) i ett rött trefas uttag är det enkelt att göra en egen skarvkabel mellan blått och rött uttag.
vad som levereras idag vet jag inte.
vad som levereras idag vet jag inte.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Hämtade ut min M3 i somras och det medföljer en typ2 kabel samt en ladd kabel med schukon (inte bytbar kontakt).så som jag förstått det är det det som medföljer samtliga modeller
Samma här, M3 LR uttagen december 2020. Schukosladden har dessutom en "Teslaknapp" som man kan öppna laddluckan (edit: och avbryta laddningen) med, men surt nog fanns det ingen sådan på min typ 2-kabel.Daven skrev:Hämtade ut min M3 i somras och det medföljer en typ2 kabel samt en ladd kabel med schukon (inte bytbar kontakt).så som jag förstått det är det det som medföljer samtliga modeller
Senast redigerad av JohanBq, redigerad totalt 1 gånger.
Inkluderat (2021 November lev):
Typ2
Schuko med 1 fas umc (den som kommer med numera klarar inte 3 fas)
Köp förslagsvis följande adaptrar
blå enfas 16 a till schuko
Röd 3 fas 16a till schuko
Finns billigt på tex jula.
Typ2
Schuko med 1 fas umc (den som kommer med numera klarar inte 3 fas)
Köp förslagsvis följande adaptrar
blå enfas 16 a till schuko
Röd 3 fas 16a till schuko
Finns billigt på tex jula.
Grymt, tack allihop, då får jag förhoppningsvis allt jag rimligen behöver vid leverans!
Grattis till nya bilen!uncle_bob skrev:Grymt, tack allihop, då får jag förhoppningsvis allt jag rimligen behöver vid leverans!

Sedan skulle jag starkt rekommendera, om du bor i eget hus, att relativt snart (eller redan nu) sätta upp en mer permanent elbilsanslutning i form av en riktig väggbox. De är gjorda för att användas dagligen, och att kunna stå ute i ur och skur året runt.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Tack, det skall bli kul då jag velat ha en länge även om den Nissa Leaf jag haft i 3 år vart över förväntan. Sen har jag redan en Easee laddbox installerad hemma så där är jag klar, det handlade mer om jag behövde köpa till typ2-kabeln och/eller fixa någon laddsladd till när jag åker till stugan.martinot skrev:Grattis till nya bilen!uncle_bob skrev:Grymt, tack allihop, då får jag förhoppningsvis allt jag rimligen behöver vid leverans!![]()
Sedan skulle jag starkt rekommendera, om du bor i eget hus, att relativt snart (eller redan nu) sätta upp en mer permanent elbilsanslutning i form av en riktig väggbox. De är gjorda för att användas dagligen, och att kunna stå ute i ur och skur året runt.
- KatarinaTH
- Teslaägare
Här kan du se vilka kablar som ska följa med vid leverans:
https://www.tesla.com/sv_SE/support/charging-connectors
Det kommer kännas som att du har oändligt med räckvidd i jämförelse med Leaf. Kör försiktigt!uncle_bob skrev:Tack, det skall bli kul då jag velat ha en länge även om den Nissa Leaf jag haft i 3 år vart över förväntan. Sen har jag redan en Easee laddbox installerad hemma så där är jag klar, det handlade mer om jag behövde köpa till typ2-kabeln och/eller fixa någon laddsladd till när jag åker till stugan.

Ser fram emot att byta ut min BMW i3S 120Ah mot en Model Y!
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
VW e-UP! 36,8kWh MY20
IONIQ 5 RWD 72,6 kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
VW e-UP! 36,8kWh MY20
BMW i3S 120Ah MY19
Gott, då har du grunden på plats!uncle_bob skrev:Tack, det skall bli kul då jag velat ha en länge även om den Nissa Leaf jag haft i 3 år vart över förväntan. Sen har jag redan en Easee laddbox installerad hemma så där är jag klar, det handlade mer om jag behövde köpa till typ2-kabeln och/eller fixa någon laddsladd till när jag åker till stugan.martinot skrev:Grattis till nya bilen!uncle_bob skrev:Grymt, tack allihop, då får jag förhoppningsvis allt jag rimligen behöver vid leverans!![]()

Easee är den box jag bytte till själv i höstas, och jättenöjd med den (förutom strul med min Watty lastbalansering med Internetkopplingen den tyvärr är beroende av). Riktigt bra lösning, och fungerar jättefint ihop även med Tesla.
Du kan använda den blåa Mennekes Typ-kabel du får med på köpet av M3, eller om det är en svart Phoenix Contact. Någan av de två skickar Tesla med. Den kan du stoppa i Easee-boxen.
Dock så rekommenderar jag att köpa en separat Typ2-kabel till Easee-boxen. Dels är det skönt att alltid ha en liggandes i frunken på Teslan, så man aldrig glömmer ta med sig en. Dels så är det rätt smidigt att ha en separat permanent kanel i Easee-boxen (går att låsa fast med easee-appen om man är rädd för stöld). För det tredje, så är det tyvärr ingen "teslaknapp" med på de Typ2 originalkablar som Tesla skickar med (Mennekes/Phoenix Contact) märkligt nog. Speciellt på M3 (som till skillnad från andra elbilar, inklusive MS och MX) som saknar separat stoppknapp under laddkuckan så är det ju grymt smidigt i vardagen. Jag skälv skaffade en från Metron, men finns flera andra tillverkare som gör Typ2-kablar med Tesla-knapp i handtaget (EV Chargeking, mflr.).
Vad har du för uttag i stugan? Har du även en Typ2-box där, eller har du tex något vanligt 3-fasuttag som ett rött CEE?

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
Funderar på en Charge-Amps laddbox (bla för att vi har en till fruns ladd-hybrid redan så då blir det två likadana i garaget) men där finns givetvis ingen Tesla-knapp. Hur sur kommer jag att bli på att den funktionen saknas?
Måste jag in i bilen och stoppa laddningen varje morgon innan jag kan dra ur kontakten eller räcker det att jag närmar mig/öppnar bilen med mobiltelefonen i fickan, för att kunna dra ur kontakten?
Måste jag in i bilen och stoppa laddningen varje morgon innan jag kan dra ur kontakten eller räcker det att jag närmar mig/öppnar bilen med mobiltelefonen i fickan, för att kunna dra ur kontakten?

M3 LR 2021
MY LR 2021
MY LR 2021
Ja, eller att ta fram telefonen och starta Tesla-appen för att stoppa därifrån (bägge lite lätt osmidiga alternativ, tyvärr).MagnusR skrev:Funderar på en Charge-Amps laddbox (bla för att vi har en till fruns ladd-hybrid redan så då blir det två likadana i garaget) men där finns givetvis ingen Tesla-knapp. Hur sur kommer jag att bli på att den funktionen saknas?
Enbart på M3 gäller detta problemet. På andra elbilar, och Tesla Model S och X så är detta inget problem. Där har de en knapp under laddluckan som du snabbt och smidigt kan trycka på för att avbryta laddningen och även låsa upp laddkabeln.
Så för andra bilar än M3 (och kommande MY) så är det onödigt att skaffa en speciell Typ2-kabel med Teslaknapp. Där kan man köra lika smidigt med vilken standard Typ2-kabel som helst.

Du kan skaffa en app som gör att du har genvägar i Apple Watch eller styra funktioner med Siri-genvägar. Då kan du lägga in valfritt ord för att öppna/låsa upp laddport, öppna frunk, bagage etc, starta klimat etc.MagnusR skrev:Tack
Går säkert att göra på andra sätt också.
Här är exempelvideo:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
VW e-UP! 36,8kWh MY20
IONIQ 5 RWD 72,6 kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
VW e-UP! 36,8kWh MY20
BMW i3S 120Ah MY19
Kanske går att få till något med hjälp av en Bluetooth knapp Typ Flic och en Android telefon. Då skulle det potentiellt kunna gå att ha en knapp bredvid laddaren som man tycker på för att öppna locket.
Kolla denna video:
Kolla denna video:
En sådan knapp är meningslös. Öppna (eller stänga) locket är inget problem på en M3. Är bara att trycka på det.Reconnnn skrev:Kanske går att få till något med hjälp av en Bluetooth knapp Typ Flic och en Android telefon. Då skulle det potentiellt kunna gå att ha en knapp bredvid laddaren som man tycker på för att öppna locket.

Ursäkta men har UMC fast anslutning numera? Går det inte att ansluta en "blå kontakt?
Den nya 3-fas UMC har numer fast röd 3-fas CEE 16A.B99 skrev:Ursäkta men har UMC fast anslutning numera? Går det inte att ansluta en "blå kontakt?
Den medföljande 1-fas UMC har plugg, och man kan istället för Schucko 13A ansluta en kontakt med blå 1-fas CEE 16A, men den medföljer inte längre som standard (vilket den gjorde tidigare). Går dock att köpa till i shoppen.
Men personligen så skulle jag skippa, och istället köpa en 3-fas UMC för att använda på sommarställen och andra platser med 3-fas uttag.

Ah tack, perfekt, detta jag letat efter!KatarinaTH skrev:Här kan du se vilka kablar som ska följa med vid leverans:
Har ett vanligt schuko, men nyinstallerat när jag skaffade leafen för 3 år sedan, allt specat och uppsäkrat till 16A. Har egentligen aldrig haft behov av att ladda snabbare än vad 10A erbjuder så som jag använt bilen. Jag inser att teslan har ett i princip dubbelt så stort batteri men vardagspendligen är 6-8 mil vilket aldrig vart ett problem att toppa upp över natten och likaså stugan ligger bara 10 mil bort. Har även en SC-station 10 min ifrån stugan så behovet av mer effekt där blir ännu mindre när jag byter bil.martinot skrev:Gott, då har du grunden på plats!uncle_bob skrev:Tack, det skall bli kul då jag velat ha en länge även om den Nissa Leaf jag haft i 3 år vart över förväntan. Sen har jag redan en Easee laddbox installerad hemma så där är jag klar, det handlade mer om jag behövde köpa till typ2-kabeln och/eller fixa någon laddsladd till när jag åker till stugan.martinot skrev:Grattis till nya bilen!uncle_bob skrev:Grymt, tack allihop, då får jag förhoppningsvis allt jag rimligen behöver vid leverans!![]()
Easee är den box jag bytte till själv i höstas, och jättenöjd med den (förutom strul med min Watty lastbalansering med Internetkopplingen den tyvärr är beroende av). Riktigt bra lösning, och fungerar jättefint ihop även med Tesla.
Du kan använda den blåa Mennekes Typ-kabel du får med på köpet av M3, eller om det är en svart Phoenix Contact. Någan av de två skickar Tesla med. Den kan du stoppa i Easee-boxen.
Dock så rekommenderar jag att köpa en separat Typ2-kabel till Easee-boxen. Dels är det skönt att alltid ha en liggandes i frunken på Teslan, så man aldrig glömmer ta med sig en. Dels så är det rätt smidigt att ha en separat permanent kanel i Easee-boxen (går att låsa fast med easee-appen om man är rädd för stöld). För det tredje, så är det tyvärr ingen "teslaknapp" med på de Typ2 originalkablar som Tesla skickar med (Mennekes/Phoenix Contact) märkligt nog. Speciellt på M3 (som till skillnad från andra elbilar, inklusive MS och MX) som saknar separat stoppknapp under laddkuckan så är det ju grymt smidigt i vardagen. Jag skälv skaffade en från Metron, men finns flera andra tillverkare som gör Typ2-kablar med Tesla-knapp i handtaget (EV Chargeking, mflr.).
Vad har du för uttag i stugan? Har du även en Typ2-box där, eller har du tex något vanligt 3-fasuttag som ett rött CEE?
Här är länken till adaptern för 1-fas CEE-anslutning (blå) till Teslas 1-fas UMC som medföljer dagens bilar:martinot skrev:Den nya 3-fas UMC har numer fast röd 3-fas CEE 16A.B99 skrev:Ursäkta men har UMC fast anslutning numera? Går det inte att ansluta en "blå kontakt?
Den medföljande 1-fas UMC har plugg, och man kan istället för Schucko 13A ansluta en kontakt med blå 1-fas CEE 16A, men den medföljer inte längre som standard (vilket den gjorde tidigare). Går dock att köpa till i shoppen.
Men personligen så skulle jag skippa, och istället köpa en 3-fas UMC för att använda på sommarställen och andra platser med 3-fas uttag.
https://shop.tesla.com/sv_se/product/bl ... 16-a_32-a-
Förtydligande; jag skulle dock personligen skippat att köpa Telsas egna UMC (då kvaliteten inte är den bästa på många av serierna), och istället satsa på märkesoberoende lösningar för Typ2 till CEE-anslutningar (dock gärna med Teslaknapp för M3-ägare).
Hade jag köpt en ny portabel EVSE idag så hade jag gått för en bra 3-fas-variant med RCD (inbyggd extra jordfelsbrytare) och med inbyggd Tesla-knapp (då jag själv har M3 som tyvärr saknar detta under min laddlucka) i handtaget, som tex. denna från Metron:
https://eauto.si/metron-shop/product/pc ... a-3-phase/

Du tänker på Tesla SuC (som i deras laddstationer), eller tänker på på Tesla SC (som i Service Center)?uncle_bob skrev:
Har ett vanligt schuko, men nyinstallerat när jag skaffade leafen för 3 år sedan, allt specat och uppsäkrat till 16A. Har egentligen aldrig haft behov av att ladda snabbare än vad 10A erbjuder så som jag använt bilen. Jag inser att teslan har ett i princip dubbelt så stort batteri men vardagspendligen är 6-8 mil vilket aldrig vart ett problem att toppa upp över natten och likaså stugan ligger bara 10 mil bort. Har även en SC-station 10 min ifrån stugan så behovet av mer effekt där blir ännu mindre när jag byter bil.
Har du en SuC bara 10 min bort, och dessutom nyinstallerad utomhus Schucko-uttag vid din sommarstuga, så kommer du nog att klara dig fint med den portabla 1-fas EVSE (Tesla 1-fas UMC) som ingår i köpet med din Tesla M3 när du besöker din stuga. Då är du nog "good to go".

Hade du dock inte haft Tesla SuC (inte SC) så nära din sommarstuga, så är ju alltid en 3-fas portabel EVSE ett trevligt alternativ (1-fas 10A kan ju potentiellt bli segt vid vissa tillfällen, om du bor mycket i stugan på sommarhalvåret, och dina bilturer utgår mycket från sommarsället).
Men rent generellt, även om man inte har permanent behov för det, så tycker jag personligen att det är trevligt att alltid ha en 3-fas portabel EVSE liggandes i frunken på varje elbil. Men det är nog mer "nice to have" och ger mig en viss trygghet gällande laddmöjligheter, än absolut nödvändigt för alla.

Om jag nu köper en sladd med Teslaknapp till boxen, måste jag ändå ha en nyckel i fickan? Stod så hos en leverantör. Eller räcker det att bilen känner av min mobil när jag närmar mig för att knappen på laddkabeln ska funka?
M3 LR 2021
MY LR 2021
MY LR 2021
- kenjon
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/kent 76750
Är mobilen registrerad som nyckel så räcker det.
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå (ska säljas)
Model Y LR 2024 Midnight Cherry vit inredning
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Model Y LR 2021 blå (ska säljas)
Model Y LR 2024 Midnight Cherry vit inredning
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri