Även AUDI i skandal!

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Elputte

Även AUDI i skandal!

Inlägg av Elputte »

Elon Musk kanske har rätt i att gränsen är nådd för hur effektiva vanliga motorer kan bli. Var ska detta sluta. DÄR har tyska journalister något att skriva om.

http://mobil.dn.se/ekonomi/audi-21-milj ... ipulerade/
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Re: Även AUDI i skandal!

Inlägg av HelectriC »

Elputte skrev:
Elon Musk kanske har rätt i att gränsen är nådd för hur effektiva vanliga motorer kan bli. Var ska detta sluta. DÄR har tyska journalister något att skriva om.

Audi ær ju VW så det ær kanske inte så konstigt. Nu væntar vi bara på att det ska avsløjas hos BMW, MB, m.fl.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Inlägg av Martinen »

Elputte skrev:

Ja det handlar ju inte bara om att det ska vara effektivt. Det ska ju dessutom inge spruta ut en massa skräp.
Det snackas mycket lm CO2, men det är så mycket annat åxå.
Användarvisningsbild
jonas
Teslaägare

Inlägg av jonas »

HelectriC skrev:
Elputte skrev:

Audi ær ju VW så det ær kanske inte så konstigt. Nu væntar vi bara på att det ska avsløjas hos BMW, MB, m.fl.
Då borde ju skoda också bli indragna i detta, de kör väl också med VW motorer!
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Användarvisningsbild
Elputte

Inlägg av Elputte »

Tänk om det bara skulle vara VW gänget! Vilken förtroende kris. BMW hävdar ju att de inte är inblandade. Borde ju passat på att erkänna nu samtidigt. Är kanske full av fördomar men är lite förvånad att just ett tyskt företag är inblandat.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

Det är väl inte särskilt förvånande med tanke på att den motorn har använts rätt flitigt av Audi. Även Seat och Skoda lär snart gå ut med att många av deras bilar är drabbade.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

før den som orkar så ær det ju bara att gå in och kolla vad VW, Audi, Skoda, Seat har før siffror på NOx utslæpp på samma motorer. Har de samma tal, så ær det ganska tydligt att alla motorer innehåller samma fusk.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av danni »

HelectriC skrev:
før den som orkar så ær det ju bara att gå in och kolla vad VW, Audi, Skoda, Seat har før siffror på NOx utslæpp på samma motorer. Har de samma tal, så ær det ganska tydligt att alla motorer innehåller samma fusk.
Jag tror inte det är riktigt så enkelt heller. De olika modellerna har ju olika bränsleförbrukning vilket borde leda till olika NOx. Men visst, ligger de i samma härad lär det vara samma fusk (om inte de andra tillverkarna valt att köra med AdBlue ändå).
Surfaren
elbilist

Inlägg av Surfaren »

Enligt http://www.dn.se/ekonomi/sa-avslojades-volkswagen/ så var det inget fel på X5:an som testades samtidigt. För BMW:s skull så får vi väl hoppas att de har (förhållandevis) rent mjöl i påsen. Men det kan ju lika väl bara betyda att den specifika dieselmotorn i denna X5 hade fungerande urea-system.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
Werzion

Inlägg av Werzion »

Volkswagen AG äger ju förutom just VW och Audi även Lamborghini, Porsche, Bugatti, Bentley, Seat, Skoda och Ducati... (och Scania och MAN lastbilar).

This shitstorm aint over yet :evil:

(troligen fular/fuskar andra tillverkare också, svårt att tro att bara VW skulle vara 15-40 gånger "sämre motortillverkare" än konkurrenterna)
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Allmänheten har nog tyvärr inte särskilt mycket koll utan jag förväntar mig snart höra; Fast det är ju inte bara VW utan också Audi, Skoda och Porsche som fuskar också, så det är ju inte bara Volkswagen. :roll:
Användarvisningsbild
leiflodde
Teslaägare

Inlägg av leiflodde »

Jag undrar över tystnaden från övriga biltillverkare och framför allt ledningen som i dessa företag isåfall borde kunna gå ut och dementerar eventuellt fusk, men allt är tyst!!!
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

leiflodde skrev:
Jag undrar över tystnaden från övriga biltillverkare och framför allt ledningen som i dessa företag isåfall borde kunna gå ut och dementerar eventuellt fusk, men allt är tyst!!!
Exakt! Det är lite som när man var liten, när en i klassen blev påkommen med att ha kastat boll på den förbjudna väggen, så var det ingen som sa nåt eftersom alla andra hade gjort likadant och ingen ville bli rannsakad.
Model 3-24/Polestar 3-24
Användarvisningsbild
leiflodde
Teslaägare

Inlägg av leiflodde »

HelectriC skrev:
leiflodde skrev:
Exakt! Det är lite som när man var liten, när en i klassen blev påkommen med att ha kastat boll på den förbjudna väggen, så var det ingen som sa nåt eftersom alla andra hade gjort likadant och ingen ville bli rannsakad.
Nu hatar ni mig... Vi har i familjen beställt en A4 allroad quattro men beror på max 8 basbelopp och saknar drag :( men skall se om de kan svara på utsläppen.......
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av danni »

leiflodde skrev:
HelectriC skrev:
leiflodde skrev:
Nu hatar ni mig... Vi har i familjen beställt en A4 allroad quattro men beror på max 8 basbelopp och saknar drag :( men skall se om de kan svara på utsläppen.......
Av den information som framkommit hittills är det en specifik motor som det fuskats med. Den användes förr i Audi A4, men det var flera år sen. Så baserat på det som offentliggjorts hittills ska inte en ny A4:a vara fuskad med. Men det kan såklart framkomma ny information som ändrar på det...
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Inlägg av Martinen »

leiflodde skrev:

Fy dig
;)
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

Werzion skrev:
Lamborghini, Porsche, Bugatti, Bentley, Seat, Skoda och Ducati... This shitstorm aint over yet :evil:
Ser fram emot att skandalen når Lamborghinis med 1,6-liters dieselmotor.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Herr X skrev:
Werzion skrev:
Lamborghini, Porsche, Bugatti, Bentley, Seat, Skoda och Ducati... This shitstorm aint over yet :evil:
Skandalen är att Lambon egentligen har en 1.6 diesel, men ljudgenerator och fusk får den att framstå som en V10/12.
Model 3-24/Polestar 3-24
Användarvisningsbild
Werzion

Inlägg av Werzion »

Herr X skrev:
Werzion skrev:
HelectriC skrev:
Skandalen är att Lambon egentligen har en 1.6 diesel, men ljudgenerator och fusk får den att framstå som en V10/12.
Se där, det står så på Internet, då måste det vara sant! :o 8-)
Användarvisningsbild
fnystrom
Teslaägare

Inlägg av fnystrom »

leiflodde skrev:
Om det är en ny A4 Allroad TDI 190 hk så kommer du få tanka blå urea (adblue). Jag råkade impulsköpa en sådan för ett par månader sedan och blev lite överraskad av att det var två tanklock på bilen.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Tesla Model S 100D -18 - Såld
Cyklar på Scott E-Silence 20
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

fnystrom skrev:
leiflodde skrev:
Om det är en ny A4 Allroad TDI 190 hk så kommer du få tanka blå urea (adblue). Jag råkade impulsköpa en sådan för ett par månader sedan och blev lite överraskad av att det var två tanklock på bilen.
hur ofta och hur mycket måsta man tanka adblue?
Model 3-24/Polestar 3-24
olza

Inlägg av olza »

Vet inte om du "måste".

Tydligen finns det "AdBlue emuleringsbox", i alla fall till lastbilar:

http://www.fordonshallen.se/adblue-avst ... g-27800333

Är det verkligen lagligt att sälja skräpet? (Utgår från att det är olagligt att använda.)
Volvo V70N 2.5T 2004
[Annulerad] Model 3 reservation 31/3-16
[Annulerad] Sono Sion #51xx 17/6-18
Lightyear 2 waitlist SE0007x 5/1-23
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

olza skrev:
Vet inte om du "måste".

Tydligen finns det "AdBlue emuleringsbox", i alla fall till lastbilar:

http://www.fordonshallen.se/adblue-avst ... g-27800333

Är det verkligen lagligt att sälja skräpet? (Utgår från att det är olagligt att använda.)
om inte detta ær fusk, så vet jag inte hur fusk definieras.
Model 3-24/Polestar 3-24
Användarvisningsbild
fnystrom
Teslaägare

Inlägg av fnystrom »

I princip skall tanken var så pass stor att man inte skall behöva fylla på något själv, utan det sköts vid service. Tror tanken är på 25 liter.

Om man inte fyller på adBlue när tanken är tom, så startar inte bilen....

Jag har alltid kört Audi och tycker att de gör bra bilar och skulle troligtvis köpa en el-Audi om det fanns en med lång räckvidd. Sedan skulle jag i och för sig hellre ha en Tesla, men det är inte riktigt läge för det än med ett nystartat eget konsultbolag (min fru säger att största anledningen till att jag startade eget var för att kunna köpa en Tesla) och en stor svensk biltillverkare som enda kund.

Det är tråkigt att VW och Audi har fuskat med motorer men egentligen är proteststormen felriktad. Tänk om det kunde bli lika stora protester med tanke på att alla bensin- och dieselbilar släpper ut ofantliga mängder CO2 och andra giftiga och cancerogena ämnen. Det är en försvinnande lite del som släppts ut extra på grund av VW's fusk.

Själv kommer jag köpa elbil så fort jag har möjlighet till det.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Tesla Model S 100D -18 - Såld
Cyklar på Scott E-Silence 20
Surfaren
elbilist

Inlägg av Surfaren »

fnystrom skrev:
(min fru säger att största anledningen till att jag startade eget var för att kunna köpa en Tesla)
Så, hon synade dig, so what? Bara att beställa. :D ;)
fnystrom skrev:
Det är tråkigt att VW och Audi har fuskat med motorer men egentligen är proteststormen felriktad. Tänk om det kunde bli lika stora protester med tanke på att alla bensin- och dieselbilar släpper ut ofantliga mängder CO2 och andra giftiga och cancerogena ämnen. Det är en försvinnande lite del som släppts ut extra på grund av VW's fusk.
Ja, så är det. När Elon pratade med tyskarna så tog han upp att hans högsta och enda önskan var att CO2 ska börja kosta vad den faktiskt kostar. Sen löser sig resten efter det.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Skriv svar