Laddning daglig körning
Moderator: Redaktion
Laddning daglig körning
Hej, nu medans man sitter och väntar på sin bil så funderar man lite på det praktiska gällande körning av elbil.
En av sakerna jag funderar på är laddningen under den dagliga pendlingen.
Jag har använt ABRP som planneringverktyg och jag kan pendla fram och tillbaka till jobbet och hålla batteriet innom 80-20% intervallen utan problem.
Men här kommer frågan, vi har laddplatser på jobbet 22kw AC (betal /kwh). Ska jag passa på att ladda den på jobbet?
Vad mår batteriet bäst av? Har hört olika besked från tesla.
Vissa påstår att det är bäst att låta batteriet vila några timmar innan man laddar, det andra att man ska passa på när det är varmt efter körning.
Vilket är efter er erfarenhet bäst? Jag behöver inte ladda, men det blir grundare laddcykler ifall jag gör det.
Vad tror ni är bäst för batteriet i längden?
Jag har använt ABRP som planneringverktyg och jag kan pendla fram och tillbaka till jobbet och hålla batteriet innom 80-20% intervallen utan problem.
Men här kommer frågan, vi har laddplatser på jobbet 22kw AC (betal /kwh). Ska jag passa på att ladda den på jobbet?
Vissa påstår att det är bäst att låta batteriet vila några timmar innan man laddar, det andra att man ska passa på när det är varmt efter körning.
Vilket är efter er erfarenhet bäst? Jag behöver inte ladda, men det blir grundare laddcykler ifall jag gör det.
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Laddning daglig körning
Det bästa är att ladda direkt efter körning, särskilt på vintern.
Ställ maxnivån på 80%
Jag kan bara ladda 3,7 kW på mitt jobb, och jag åker bara bil till jobbet en dag varannan vecka ungefär.
Jag kan inte ladda hemma....
Ställ maxnivån på 80%
Jag kan bara ladda 3,7 kW på mitt jobb, och jag åker bara bil till jobbet en dag varannan vecka ungefär.
Jag kan inte ladda hemma....
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Vad betalar du per kWh på jobbet, och vad betalar du hemma?Merlin skrev:Hej, nu medans man sitter och väntar på sin bil så funderar man lite på det praktiska gällande körning av elbil.
Jag brukar ladda på natten då det är som lägst pris (om man har timsdebitering). Man har så lång tid på sig att ladda, så spelar inte så stor roll när man gör det.
Undviker bara att låta batteriet vara länge under 20% eller över 80%. De är de enda reglerna jag håller på. Resten ger sig.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
På jobbet 1,10 /kwh, hemma rörligt + att vi har solpaneler men de är som mest effektiva när bilen inte är hemma.martinot skrev:Vad betalar du per kWh på jobbet, och vad betalar du hemma?Merlin skrev:Hej, nu medans man sitter och väntar på sin bil så funderar man lite på det praktiska gällande körning av elbil.
Jag brukar ladda på natten då det är som lägst pris (om man har timsdebitering). Man har så lång tid på sig att ladda, så spelar inte så stor roll när man gör det.
Undviker bara att låta batteriet vara länge under 20% eller över 80%. De är de enda reglerna jag håller på. Resten ger sig.
Det beror ju lite på om du orkar ta fram sladden. Jag gör det inte trots att det är gratis på jobbet... tror jag.
Du kommer bara få 11kW det blir ombordladdaren i bilen som begränsar dig här.
- Off Grid Byggaren
Det gäller väl för dig att få upp förbrukningen hemma så du kan maxa 60 öre per kWh från staten, som solelanläggningen kan ge. Och på helger ladda dagtid, uttnyttja din stora batterikapacitet till max.
Gör ingen skada att ladda 100% söndag eftermiddag om du åker måndag morgon.
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Merlin skrev:Hej, nu medans man sitter och väntar på sin bil så funderar man lite på det praktiska gällande körning av elbil.
Sannolikt håller batteriet längre än bilen, oavsett hur du gör.
Men: batteriet mår bäst av att ha många små cykler, istället för färre stora. Om man bara ska bry sig om batteriet och inte olika elpriser eller vad som är mest bekvämt(slippa ta fram sladden) så är det bättre att ladda både hemma och på jobbet och halvera resp cykel. Batteriet mår mest troligt bäst av att mitten på cykeln är kring 50-60% så om resan kostar 60% T.o.r, kan du ladda till 70% och köra ut till 40% enkel resa och ladda på bägge ställen.
Batteriet är inte så belastat att det behöver vila före laddning heller. Batterier vill helst inte laddas när de är under noll grader så står bilen ute länge och det är kallt är det absolut ladda direkt.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Ja och bilen kommer att komma dit med omkring 60% laddning och stå där i 8 timmar så 11 Kw är mer än jag har användning för i vilket fall som helst.LarsL skrev:Det beror ju lite på om du orkar ta fram sladden. Jag gör det inte trots att det är gratis på jobbet... tror jag.
Kan t.o.m ställa ner hastigheten ifall jag vill.
Frågan är vilket upplägg som är bäst för batteriet i det långa loppet. Har tänkt att behålla bilen i många år och många mil...
Jag skulle inte regelmässigt ladda till 100% och låta den stå.Off Grid Byggaren skrev:Det gäller väl för dig att få upp förbrukningen hemma så du kan maxa 60 öre per kWh från staten, som solelanläggningen kan ge. Och på helger ladda dagtid, uttnyttja din stora batterikapacitet till max.
Man säger rent generellt att cellen tål dubbelt så många laddcykler om man bara laddar till 90% istället för 100%.
Såklart man ladda till 100% om man behöver(vilket inte torde vara så ofta), men man bör nog undvika att låta den stå laddad till 100%. Ju kortare tid, desto mindre dåligt.
En cykel räknas i detta sammanhang som batteriets fulla kapacitet. Dvs, laddar man 25% varje gång tar det fyra laddningar innan man nått en cykel. Dubblar man antalet cykler för att man är rädd om batteriet får man ut dubbel så mycket mil ur batteriet innan det är slut. (Med det sage, det lär ändå hålla längre än bilen)
Senast redigerad av AAKEE, redigerad totalt 1 gånger.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Behöver tyvärr inte bilen till det. Fixar det redan innan den har kommit. Har för mycket grejer som förbrukar mycket ström.Off Grid Byggaren skrev:Det gäller väl för dig att få upp förbrukningen hemma så du kan maxa 60 öre per kWh från staten, som solelanläggningen kan ge. Och på helger ladda dagtid, uttnyttja din stora batterikapacitet till max.
Senast jag pratade med elbolaget sa jag till den att jag förväntade mig en fruktkorg till jul eftersom jag var storkund

Som sagt, med de enklaste reglerna Tesla använder sig av kommer det nog oavsett hålla väldigt länge.Merlin skrev:Frågan är vilket upplägg som är bäst för batteriet i det långa loppet. Har tänkt att behålla bilen i många år och många mil...
Lithiumbatterier:
-Tycker inte om hög laddningsnivå.
-Tycker inte om jättelåg laddningsnivå.
-Tycker inte om hög temperatur.
-Tycker inte om stora cykler.
-Tycker inte om stora urladdningsströmmar när de börjar vara under 20% laddade.
-Tycker inte om stora urladdningsströmmar när de är kalla.
-Tycker absolut inte om kombinationen av de två ovan, låg SOC+kalla och hög ström.
-De gillar att bara ha cirka 50-60% SOC när de vilar.
-De gillar att det är svalt när de vilar.
-De gillar små cykler gärna med mitten kring 50-60%.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
- Tellus
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ove13063
Läst lite artiklar nu som hävdar att 30-40% SOC är bäst vid förvaring och 0-10 grader celsius.
3P 2019 / $ Pläd 2023 / YP 2024 / Juniper AWD 2026 / SigenStor 14,8kWp 24kWh
Jag är rädd att såna här trådar kan få det att verka mer komplicerat att äga en elbil än vad det är.
- Trevlig
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/kristoffer78135
Håller helt med, det sitter samma typ av batterier i en vanlig mobil. Visst att mobilernas batterier inte håller lika bra men det har inte avancerad batteriladdningsgrej.gnutten skrev:Jag är rädd att såna här trådar kan få det att verka mer komplicerat att äga en elbil än vad det är.
Tänker normalt vett med 20-80% borde vara helt ok, så klart man kommer 5-100% någon gång men det är samma med mobiler.
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, Renault Zoe 52kwh Edition One
Solceller: 12,1kwh. Pixii Home 20Kw/20Kwh
Sålda: Opel Corsa E 2021, MG ZS EV 2021, Tesla M3 LR 2021
Solceller: 12,1kwh. Pixii Home 20Kw/20Kwh
Sålda: Opel Corsa E 2021, MG ZS EV 2021, Tesla M3 LR 2021
Det kostar inte flera hundra tusen att köpa ett nytt batteri till mobilen. Med all respekt för att det är viktigt att hålla det enkelt så tror jag att man kan låta läsaren själv avgöra vilken svårighetsgrad de vill lägga sig på.Trevlig skrev:Håller helt med, det sitter samma typ av batterier i en vanlig mobil. Visst att mobilernas batterier inte håller lika bra men det har inte avancerad batteriladdningsgrej.gnutten skrev:Jag är rädd att såna här trådar kan få det att verka mer komplicerat att äga en elbil än vad det är.
Tänker normalt vett med 20-80% borde vara helt ok, så klart man kommer 5-100% någon gång men det är samma med mobiler.
Den som är orolig för att läsaren är för dum för att förstå nyanser kan kanske börja gömma mer avancerade spekulationer bakom "varning, överkurs!" taggar.
"Jag orkar inte bry mig och vill bara köra" - Ladda till 90 och oroa dig inte för hur lågt du tömmer batteriet så länge det inte blir tomt (Källa: Helgonet Elon).
"Jag bryr mig om mitt batteri men inte på entusiastnivå" - ladda till 80 och försök se till att aldrig ladda ur mer än till 20.
"Jag bryr mig om mitt batteri och är batterinörd" - ladda till den nivå som gör att du landar på ungefär 50% när du kört hälften av din dagliga körning.
Jag misstänker att de allra flesta är tillräckligt smarta för att kunna smälta enkla tumregler.
Jag har inte brytt mig nämnvärt att följa alla (ibland motsägelsefulla) råd.
Normalt laddar jag till 80 eller 90 % och inför långresa 100 %. Jag har efter 9300 mil i min Model 3 en batteridegradering på 8 % enligt Tronity. Alltså inget jag alls märker i vardagen. Laddar 80 % AC och 20 % DC.
Så istället för att oroa mig över fyra förlorade mil i räckvidd efter 9300 mils körning fokuserar jag på att konstatera att den fortfarande levererar långt över våra normala behov och nöjer mig med det.
Normalt laddar jag till 80 eller 90 % och inför långresa 100 %. Jag har efter 9300 mil i min Model 3 en batteridegradering på 8 % enligt Tronity. Alltså inget jag alls märker i vardagen. Laddar 80 % AC och 20 % DC.
Så istället för att oroa mig över fyra förlorade mil i räckvidd efter 9300 mils körning fokuserar jag på att konstatera att den fortfarande levererar långt över våra normala behov och nöjer mig med det.
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD som nu passerat 15000 mil utan problem.
Jag tror helt säkert du har rätt. Det är så många faktorer som spelar in och den lilla biten vi kanske eventuellt kan påverka verkar inte handla om mer än kanske max 10-15% av degraderingen så frågan är ju givetvis rimlig om det ens är ett nödvändigt resonemang med batterivård.themax skrev:Jag har inte brytt mig nämnvärt att följa alla (ibland motsägelsefulla) råd.
Det jag mest opponerar mig mot är dumförklaringen. Har man väl hittat hit får man väl anses vara åtminstone över medel intresserad av att veta mer och behöver knappast skyddas.
Edit: Måste rätta mig själv här. Potentiellt är användarbeteende upp till 50-60% av degraderingen. Huruvida det i praktiken är det är för mig oklart.
Senast redigerad av McFace, redigerad totalt 1 gånger.
Anledningen att jag tog upp denna fråga var att den intresserar mig både ur ett tekniskt perspektiv och ett praktiskt.
Inte för att skrämma någon från att skaffa en elbil.
Men jag kör ca 4000 mil om året vilket är lite mer än genomsnittet för folk i Sverige. och det är en LR.
Detta faktum tillsammans med tillgänliga laddplatser på min arbetsplats ger mig alternativet att överväga olika strategier och alternativ.
En bil med kortare räckvidd hade jag definitivt fått ladda, och jag har sett att det är blandat hur folk gör. T.ex en med en MS kopplar alltid in sin och han behöver det definitivt inte.
Inte för att skrämma någon från att skaffa en elbil.
Men jag kör ca 4000 mil om året vilket är lite mer än genomsnittet för folk i Sverige. och det är en LR.
Detta faktum tillsammans med tillgänliga laddplatser på min arbetsplats ger mig alternativet att överväga olika strategier och alternativ.
En bil med kortare räckvidd hade jag definitivt fått ladda, och jag har sett att det är blandat hur folk gör. T.ex en med en MS kopplar alltid in sin och han behöver det definitivt inte.
Absolut, håller med.gnutten skrev:Jag är rädd att såna här trådar kan få det att verka mer komplicerat att äga en elbil än vad det är.
Därför får man lov att uporepa mantrat i alla inlägg: följer man Teslas enkla råd håller batteriet ändå längre än bilen.
Det kan äbdå vara på sin plats att diskutera, ifall man skulle vara mite extra intresserad(som jag) eller lite orolig för batterilivslängd.
Alla data som finns pekar ju på att det är en non issue. ( men man kan fortfarande påverka sin degradering).
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Det beror såklart på hur man annars hade använt bilen och hur långt man är beredd att gå för att spara på batteriets degradering.McFace skrev:Edit: Måste rätta mig själv här. Potentiellt är användarbeteende upp till 50-60% av degraderingen. Huruvida det i praktiken är det är för mig oklart.
Det går nog räkna till sig att man kan få degraderingen att bli kanske endast 30% av normalbilisten. Om det är värt besväret är tveksamt. Speciellt eftersom Teslas få väldigt enkla batteriråd mest troligt får batteriet att överleva bilen.
Skulle man alltid ladda till 90% istället alltid 100% har man halverat degraderingen. Det är det Tesla säger och det räcker nog för att batteriet ska må rätt bra.
Minskar man till 80%, halverar man degraderingen igen.
Om man skulle låta bilen stå med 50-60% tills man behöver ladda direkt innan avfärd, skulle man återigen spara väldigt på degraderingen mht tid.
Men det är ju kanske inte så kul att komma på en bra utflykt men sedan inse att man måste ladda först.
Jag har använt lithiumbatterier i ganska stor utsträckning under ca 15år och lärt mig en del om att bevara dem. Kommer använda det jag kan när det är tillämpligt men det kommer inte få gå ut över att kunna leva ett behagligt liv utan överdriven planering mm.
Valet Tesla som elbil gjorde jag ju pga att kunna släppa räckviddsångest och laddproblem, inte värt att försaka det för att uppnå något som inte behövs.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Den här bilden säger litegrann om cykler och livslängd:
Notera att det handlar om ekvavilenta fulla cykler, dvs omräknat till att en cykel är från 100% till noll.
Temperaturen är högre än vi har vid bilkörning och 1C är mycket högre ström än under kör ingen normalt. Vi har sannolikt bättre data mht temp och normalt betydlgt lägre strömmar vid både laddning(utom vid snabbladdn) och körning.
75-25% ger cirka 1200 cykler till 80 %, med ett snitt på 90% lagringsförmåga.
Batteriet torde räcka 43000 mil om praktisk range är 40mil.
Med 60-40% räcker det bedömt fler än 4000 cykler, med ett snitt på 90% ger det 144000 mil.
Slutsatsen är att om vi har möjlighet och ids ladda två ggr istället för en ( tex även på jobbet)så att depth of discharge halveras, kommer batteriet må bättre och leva ännu längre.
Små cykler = långt liv.Notera att det handlar om ekvavilenta fulla cykler, dvs omräknat till att en cykel är från 100% till noll.
Temperaturen är högre än vi har vid bilkörning och 1C är mycket högre ström än under kör ingen normalt. Vi har sannolikt bättre data mht temp och normalt betydlgt lägre strömmar vid både laddning(utom vid snabbladdn) och körning.
75-25% ger cirka 1200 cykler till 80 %, med ett snitt på 90% lagringsförmåga.
Batteriet torde räcka 43000 mil om praktisk range är 40mil.
Med 60-40% räcker det bedömt fler än 4000 cykler, med ett snitt på 90% ger det 144000 mil.
Slutsatsen är att om vi har möjlighet och ids ladda två ggr istället för en ( tex även på jobbet)så att depth of discharge halveras, kommer batteriet må bättre och leva ännu längre.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
- Off Grid Byggaren
Finns det något motsvarande diagram för Audi e-tron 55 med LG chem Lithium-ion pouch celler?
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Intressant!AAKEE skrev:Den här bilden säger litegrann om cykler och livslängd:
Små cykler = långt liv.
Notera att det handlar om ekvavilenta fulla cykler, dvs omräknat till att en cykel är från 100% till noll.
Klart större skillnad i batterilivslängd beroende på laddmönster/laddcykler, än vad jag faktiskt kunde föreställa mig. Detta är ju massiva skillnader!

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Blir ett aningen långt inlägg, känner jag redanmartinot skrev:Klart större skillnad i batterilivslängd beroende på laddmönster/laddcykler, än vad jag faktiskt kunde föreställa mig. Detta är ju massiva skillnader!

Som jag skrev, i testet ovan hölls batteriet i en högre temperatur än vi generellt har i våra Teslor som har bra system för att hålla batteriet i rätt temp för att det ska må bra. Strömstyrka på laddning och användning har en ganska stor påverkan. I testet ovan var strömstyrkan 1C, dvs man laddar från helt tomt till helt fullt på en timme och man kör slut strömmen på en timme. I våra teslor är en normal cykel laddning med cirka 0.1C och urladdning på kring 0.25C. Detta är en stor skillnad till våra batteriets fördel, och vi kan absolut räkna med att batteriet håller så länge det behöver. Att användningen påverkar ser jag väldigt tydligt på barnens mobiler. Min och frugans mobilers batterier klarar sig med råge så lönge vi har telefonerna, medan barnens bara håller ett år eller två. Tyvärr överbevisat även när de får en ny iphone med nytt originalbatteri. Barnen kör slut på batteriet från fullt till tomt i ett sträck( 1-2timmar) och sedan fortsätter de använda telefonen medan den laddar. Hög ström, hög temperatur.
Man får komma ihåg att de grundtips Tesla ger* med all sannolikhet räcker för att batteriet ska hålla mycket länge.
Alla ytterligare åtgärder kan få degraderingen att bli lägre, kanske mindre än hälften eller bättre än så.
Ska man göra mer än Teslas rekommendation, bör man i vart fall se till att man inte eldar för kråkorna. Åtminstone bör man inte sätta sig i en sits där det blir besvärligt att äga/använda elbil eftersom Tesla lagt mycket kraft på att det ska vara bekymmerslöst. Tesla står för ingengörstekniken och batterikunnandet för att Teslaägaren ska slippa.
*)Teslas tips:
Här är Teslas officiella statistik i en bild över räckvidd vs körd sträcka: (Det finns andra datakällor som visar samma sak, man kan söka på tex ”tesla model s battery survey” om man ibte litar på Teslas data)
Att ta till sig hälsosamma laddningsvanor kan också bidra till att förbättra räckvidden.
- Upprätthåll en regelbunden, daglig laddningsrutin med hjälp av en lågspänningsladdare. Det är bäst att förlita sig på högspänningsladdning (dvs. Supercharging) endast vid behov.
- Låt inte batteriet laddas över 90% eller tömmas under 20% när det är möjligt.
-Ställ in den regenerativa bromsningen på ”Standard” för att maximera den energi man får tillbaka när man bromsar ner.
-Förvara din Tesla någonstans med varmare temperaturer, om möjligt.
Bilarna med de längsta milen är Model S (kanske någon X) vilka har ett annat batteri. Det är möjligt att Model 3’s batteri inte kommer hålla lika länge, vi vet inte riktigt än. Vi har dock data på att en genomsnittlig Model S -ägare inte behöver fundera alls. Vi kan nog gissa att den genomsnittlige Model S-ägaren i världen inte brytt sig så mycket om batteriet men det fungerar fantastiskt bra ändå.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Den bilden är inte specifikt vald för att handla om en specifik batterityp utan skall bara visa principen. Jag valde bara en som är tydlig. Det finns massor med undersökningar och data, alla säger mer eller mindre samma sak. Batteritypen spelar såklart roll, men grundprinciperna torde gälla alla batterier med liknande teknologi.Off Grid Byggaren skrev:Finns det något motsvarande diagram för Audi e-tron 55 med LG chem Lithium-ion pouch celler?
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5