Nästan 11% vill se en limousine... färgat av vilka som haft elbilar länge redan (dvs haft stora model S och X) eller?
Hur stor är marknaden annars för limmos liksom...
Eller är det många yrkeschaufförer som svarar? (Nästan lika många vill se en VAN också tex)
Nästan 11% vill se en limousine... färgat av vilka som haft elbilar länge redan (dvs haft stora model S och X) eller?
Hur stor är marknaden annars för limmos liksom...
Eller är det många yrkeschaufförer som svarar? (Nästan lika många vill se en VAN också tex)
Som jag tolkar det så är det nya modeller på elbilar och då vill de som svarar ha alternativ till dagens. Inte särskilt många som anser att det behövs prio på fler modeller inom SUV eller Crossover tex. De typer av bilar som helt saknas bland elbilar idag kommer alltså få många fler röster än de som det redan finns ett antal modeller till.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
SUV = höjd kombi med större däck, oftast med fula plastdetaljer och viktigast av allt ett högre pris.
...och uppblåst i höjd och sidled för att inte se skitful ut. Väger därför mer och har större frontarea samt högre markfrigång vilket leder till högre luftmotstånd. Extra bra för klimatet och alla små gulliga barn eftersom det går åt mer naturresurser vid produktionen och eftersom den kommer förbruka mer energi vid drift under hela sin livslängd.
SUV = höjd kombi med större däck, oftast med fula plastdetaljer och viktigast av allt ett högre pris.
...och uppblåst i höjd och sidled för att inte se skitful ut. Väger därför mer och har större frontarea samt högre markfrigång vilket leder till högre luftmotstånd. Extra bra för klimatet och alla små gulliga barn eftersom det går åt mer naturresurser vid produktionen och eftersom den kommer förbruka mer energi vid drift under hela sin
Frågar du en SUV-ägare varför det ska vara en SUV får du nästan alltid det lite luddiga svaret att man vill sitta högre upp. Och när alla så småningom kör SUV så måste nästa trend rimligen bli att man börjar skaffa helikopter eftersom man måste komma ännu högre upp. Helt galet.
Samma sak gäller AWD. Jag förstår verkligen inte varför detta har blivit så himla viktigt. Det gick ju jättebra med 2WD förr i tiden. Vi har en framhjulsdriven bil och en AWD-bil. Inte fan märker jag någon skillnad till vardags, förutom att förbrukningen är högre med AWD. Till och med här på bondvischan brukar det finnas vägar att köra på. Undantag må förekomma, men gemene man håller sig nog till vägar där AWD inte behövs, vågar jag påstå. Aldrig skulle jag skaffa en AWD-bil så länge det finns ett 2WD alternativ. Jag är ganska övertygad om att allt detta är ett "behov" som bara har skapats av bilindustrin för att kunna sälja dyrare bilar. Människor är lättlurade. Plötsligt tror man att man inte klarar sig utan.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
...och uppblåst i höjd och sidled för att inte se skitful ut. Väger därför mer och har större frontarea samt högre markfrigång vilket leder till högre luftmotstånd. Extra bra för klimatet och alla små gulliga barn eftersom det går åt mer naturresurser vid produktionen och eftersom den kommer förbruka mer energi vid drift under hela sin
Frågar du en SUV-ägare varför det ska vara en SUV får du nästan alltid det lite luddiga svaret att man vill sitta högre upp. Och när alla så småningom kör SUV så måste nästa trend rimligen bli att man börjar skaffa helikopter eftersom man måste komma ännu högre upp. Helt galet.
Samma sak gäller AWD. Jag förstår verkligen inte varför detta har blivit så himla viktigt. Det gick ju jättebra med 2WD förr i tiden. Vi har en framhjulsdriven bil och en AWD-bil. Inte fan märker jag någon skillnad till vardags, förutom att förbrukningen är högre med AWD. Till och med här på bondvischan brukar det finnas vägar att köra på. Undantag må förekomma, men gemene man håller sig nog till vägar där AWD inte behövs, vågar jag påstå. Aldrig skulle jag skaffa en AWD-bil så länge det finns ett 2WD alternativ. Jag är ganska övertygad om att allt detta är ett "behov" som bara har skapats av bilindustrin för att kunna sälja dyrare bilar. Människor är lättlurade. Plötsligt tror man att man inte klarar sig utan.
Nej nej, när alla har SUV så blir trenden självklart lägre bilar
På senaste jakten fick jag gå sista kilometern eftersom jag inte vågade köra på den aktuella skogsvägen.
I våras skulle vi titta på ett fritidshus som var till salu. Jag och navigatorn hittade en genväg. Det visade sig att vägen blev allt smalare och till slut var den en traktorväg. Det gick bra, tack vare väl tilltagen markfrigång hos min XC60. Eftersom det inte gick att vända hade jag varit tvungen att backa 1 km på en krokig skogsväg om jag kört Model 3.
Vad beträffar sitthöjd så är det många som tycker att det är besvärligt att ta sig upp och ur min Model 3. Vi är i sextioårsåldern och mina föräldrar är 80+.
Naturligtvis blir det inte bättre ju högre bilen är, XC60:n upplevdes som ganska lagom av mina passagerare.
Mamma kör f.ö. en Subaru XV.
Som sagt, undantag må förekomma som rättfärdigar en AWD bil. Men oftast är det ungefär samma argument som fossilbilister använder när de förklarar varför de absolut måste ha en bil som går 100 mil på en tank. Extremsituationer som nästan aldrig inträffar.
Ja, jag har också kört skogsvägar där AWD och hög markfrigång hade varit en fördel. Och jag har också haft problem att ta mig fram i snön på en oplogad skogsväg. Ändå så klarade jag mig med min vanliga bil som jag hade vid den tiden. Det hände bara en gång på 30 år eller så att jag verkligen körde fast och inte kom loss själv.
Och då tror jag ändå att jag betydligt oftare kör på smala skogsvägar än vad gemene stadsbo gör. Jag bor ju trots allt i skogen.
Jag bryr mig inte om vad folk vill ha för bilar. Och jag fördömer ingen pga det. Men man får alldeles för ofta höra argument i stil med, vad ska du ha en dragkrok till, de få gångerna man behöver dra släp kan man väl hyra en bil med drag. På samma vis kan jag argumentera att man ju kan hyra en Jeep de gångerna man ska köra på vägar där en vanlig personbil inte kan ta sig fram.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Detta med högre körställning är inte bortkastat bara för att ”alla” andra också kör SUV.
Man får bättre överblick helt enkelt. Det är därför man i lastbilar sitter så högt.
Kan också skriva under på att det är klart bekvämare att sätta sig i och kliva ur vår Kia Sorento än vår 3:a.
Sedan väljer jag att köra 3:an framför Kian alla dar i veckan, men av andra orsaker.
AWD är klart en fördel när man kör med släp. Lite blöt gräsmatta och lutning gör att den inte ser ut som en nyplöjd åker om man ska upp med kärra efter.
Sedan kan man alltid argumentera emot både SUV och AWD om man vill, oftast med rätta, men varför avstå något som underlättar i vardagen?:)
Körde en vit M3 LR -20 -Såld
Kör en vit MY byggd i Berlin -22
Kör en vit MY RWD byggd i Kina -22 (hämtad -23)
Väntar på en MX -2?
Sedan kan man alltid argumentera emot både SUV och AWD om man vill, oftast med rätta, men varför avstå något som underlättar i vardagen?:)
Hade det varit en fördel utan nackdel hade jag hållit med. Men energiåtgången för AWD är faktiskt högre än för 2WD. Så är det tyvärr. En fossilbil med AWD släpper ut mer avgaser, en elbil får kortare räckvidd och behöver ett större batteri. Och även om strömmen som bilen laddas med är förnyelsebar så är det ändå slöseri med energi.
Jag tycker att det är nackdelar som helt och hållet ignoreras. Samtidigt som man släcker bakljusen på bilarna för att spara några ynka wattimmar per år. Men tända bakljus tjänar inte bilindustrin några pengar på. Det gör de däremot på AWD bilar. Man mäter med olika mått här.
Hade det varit en fördel utan nackdel hade jag hållit med. Men energiåtgången för AWD är faktiskt högre än för 2WD. Så är det tyvärr. En fossilbil med AWD släpper ut mer avgaser, en elbil får kortare räckvidd och behöver ett större batteri. Och även om strömmen som bilen laddas med är förnyelsebar så är det ändå slöseri med energi.
Jag tycker att det är nackdelar som helt och hållet ignoreras. Samtidigt som man släcker bakljusen på bilarna för att spara några ynka wattimmar per år. Men tända bakljus tjänar inte bilindustrin några pengar på. Det gör de däremot på AWD bilar. Man mäter med olika mått här.
Du har naturligtvis helt rätt i att dessa nackdelar inte belyses tillräckligt.
(Detta med släcka bakljus är en helt egen diskussion. Hade det varit tvingande med automatik hade det fungerat ok, men med manuell hantering på hälften av bilarna är det livsfarligt. Hur många pool-bilar har man inte sett en novembermorgon med släckta bakljus och bländande DRL-ljus utgörande en trafikfara.)
Körde en vit M3 LR -20 -Såld
Kör en vit MY byggd i Berlin -22
Kör en vit MY RWD byggd i Kina -22 (hämtad -23)
Väntar på en MX -2?
Vilken märklig slutsats du drar. Att man skulle vilja sitta högre i relation till andra förare. Kanske är det en åldersgrej?
Själv gillar jag en lägre sittposition i en bil men många av mina jämnåriga börjar få problem med att komma i och ur bilen. En SUV har ofta en förarstol som är i arselhöjd. Det är därför många kör SUV. Sen finns det dom som tycker det känns tryggare. Kanske är det dom du pratar om. Samma människor som gillar SUV kan också tycka dom är för stora. Hade en kollega som hade en range rover. V8 eller vad den hette. Så hög att jag fick hoppa ur den trots att jag är 1,94.
Vilken märklig slutsats du drar. Att man skulle vilja sitta högre i relation till andra förare. Kanske är det en åldersgrej?
Själv gillar jag en lägre sittposition i en bil men många av mina jämnåriga börjar få problem med att komma i och ur bilen. En SUV har ofta en förarstol som är i arselhöjd. Det är därför många kör SUV. Sen finns det dom som tycker det känns tryggare. Kanske är det dom du pratar om. Samma människor som gillar SUV kan också tycka dom är för stora. Hade en kollega som hade en range rover. V8 eller vad den hette. Så hög att jag fick hoppa ur den trots att jag är 1,94.
Min poäng var att man många gånger hittar en massa ursäkter varför man måste köra omkring i en överdimensionerad bil. Det blir alltid lite konstigt i argumentationen. Nu vill jag inte kasta sten i glashuset. Jag kör ju själv omkring i en fet SUV som jag inte behöver. I mitt fall var det ännu dummare. Jag ville ha en elbil med drag och det fanns inget annat på marknaden tyvärr. Men stolt är jag inte över det valet och jag skulle välja annorlunda idag. Tyvärr är alternativen inte eldrivna och det är mitt dilemma i det här fallet.
Samma sak för min fru som kört kombi i 25 år. Hon kommer inte byta till elbil förens det finns bra kombibilar på marknaden. Hon älskar att köra vår lilla sedan elbil (så hon har inget alls emot elbilar, och tycker det är bra av miljöskäl), men vi behöver minst en kombi i familjen, och hon behöver verkligen en kombi i jobbet. Vi bägge hatar SUV:ar, så det är inget alternativ (oavsett ICE, hybrid eller BEV).
Hoppas, som omröstningen också, att det blir fler kombibilar bland BEV:ar, att laddinfrastrukturen blir bättre (speciellt för andra än Tesla), och att regeringen återinför vettiga förmånsvärden så att det inte blir lika dyrt att välja elektrisk förmånsbil som nu med höjningen av S+Mp (iaf. för bilar under miljonen, som de flesta arbetsgivare har budget för).