FSD City Streets (betan) kommer inte att bli mer än L2

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Sidan 26, citat från Tesla, Associate General Counsel, Eric Williams 2020-12-14 i korrespondens med myndigheter:
While the current pilot version of City Streets is still in a validation and review stage, we expect the functionality to remain largely unchanged in a future, full release to the customer fleet. We are analyzing the data obtained in the pilot and using it to refine the feature’s operation and customer experience. We will continue to make refinements as necessary, and only after we are fully satisfied with performance, integrity, and safety will we release the feature to the customer fleet. That said, we do not expect significant enhancements in OEDR or other changes to the feature that would shift the responsibility for the entire DDT to the system. As such, a final release of City Streets will continue to be an SAE Level 2, advanced driver-assistance feature. Please note that Tesla’s development of true autonomous features (SAE Levels 3+) will follow our iterative process(development, validation, early release, etc.) and any such features will not be released to the general public until we have fully validated them and received any required regulatory permits or approvals.
In total, the pilot is currently comprised of about 200 participants, 54 of whom are non-employees.
Källa: https://www.plainsite.org/documents/242 ... sd-emails/

Elon samma månad i Axel Springer intervjun:
I am extremely confident of achieving full autonomy and releasing it to the Tesla customer base next year. But I think at least some jurisdictions are going to allow full self-driving next year.
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare

Re: FSD City Streets (betan) kommer inte att bli mer än L2

Inlägg av Jordad »

Eric och Elon säger samma sak. De kommer inte släppa självkörande funktioner som innebär att bilen tar över ansvaret från föraren innan myndigheter har tillåtit det. Men det är inte konstigt, det är så de är tvungna att göra göra. Det finns inget annat alternativ.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Elon säger L5 i kunders bilar i år (igen). Verkligheten, Eric och fakta (progress m.m.) säger L2. 5–2 får jag till 3. Det är inte samma sak som noll.

Eller tänker du att FSD kommer i andra större feature releaser i år? I så fall, vad får dig att tro detta?
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare

Inlägg av Jordad »

spacecoin skrev:
Elon säger L5 i kunders bilar i år (igen). Verkligheten, Eric och fakta (progress m.m.) säger L2. 5–2 får jag till 3. Det är inte samma sak som noll.

Eller tänker du att FSD kommer i andra större feature releaser i år? I så fall, vad får dig att tro detta?
Semantik är slöseri med tid i alla sammanhang. Bättre att bry sig mindre om definitioner och istället försöka bedöma hur nära tekniken har kommit en eventuell lansering.

Elon säger som han har sagt länge att autonomi är nära och det är avhängigt myndigheters godkännande.

Eric säger att Tesla inte kommer släppa autonomi som tillåter förare att överlämna ansvaret till bilen förrän myndigheter har godkänt. Nivåer bortom 2 som är förarassistans alltså nivå 3+ vilket i det här fallet betyder 3 + de ytterligare nivåerna 4 och 5 kommer bara göras tillgängliga när myndigheter har godkänt.

Både Elon och Eric säger samma sak.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Okej... Du jobbar inte med vetenskap eller fakta misstänker jag? Marknadsföring?
Jag hade en fråga där som du glömde att svara på.
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare

Inlägg av Jordad »

spacecoin skrev:
Okej... Du jobbar inte med vetenskap eller fakta misstänker jag? Marknadsföring?
Jag menade bara att båda säger i stort sett samma sak men på olika sätt. Lustigt att du nämner vetenskap för det är delvis min poäng med att nämna semantik. Elon har sagt att han hellre vill kalla sig för ingenjör än vetenskapsman. Anledningen till det är att vetenskapsmän definerar problem vilket brukar utmynna i hopplösa labyrinter av semantik. Ingenjörer å sin sida löser problem ofta långt innan vetenskapsmännen har lyckats definera dem. Vi har tex använt flygplan i hundra år trots att vetenskapsmännen ännu inte har lyckats lägga fram en definitiv teori som beskriver hur ett flygplan kan flyga. Länk: https://www.scientificamerican.com/arti ... n-the-air/

Tesla kan säkert släppa en förhandsversion av FSD till alla regioner där det är lagligt i år men det kommer fortfarande vara typ L2 eftersom föraren är ansvarig. Rent tekniskt skulle Tesla säkert kunna släppa FSD utan föraransvar någonstans i år som en mindre testverksamhet likt den Waymo har men jag tror inte det kommer ske. Vi skulle nog ha hört om förberedelserna vid det här laget isf.
Mosse97

Inlägg av Mosse97 »

Electrek har skrivit om det. Deras take på det hela tolkar jag som positiv för FSD och väldigt rimligt approach för Tesla som företag. https://electrek.co/2021/03/08/teslas-c ... confusion/
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Jordad skrev:
spacecoin skrev:
Jag menade bara att båda säger i stort sett samma sak men på olika sätt. Lustigt att du nämner vetenskap för det är delvis min poäng med att nämna semantik. Elon har sagt att han hellre vill kalla sig för ingenjör än vetenskapsman. Anledningen till det är att vetenskapsmän definerar problem vilket brukar utmynna i hopplösa labyrinter av semantik. Ingenjörer å sin sida löser problem ofta långt innan vetenskapsmännen har lyckats definera dem. Vi har tex använt flygplan i hundra år trots att vetenskapsmännen ännu inte har lyckats lägga fram en definitiv teori som beskriver hur ett flygplan kan flyga. Länk: https://www.scientificamerican.com/arti ... n-the-air/

Tesla kan säkert släppa en förhandsversion av FSD till alla regioner där det är lagligt i år men det kommer fortfarande vara typ L2 eftersom föraren är ansvarig. Rent tekniskt skulle Tesla säkert kunna släppa FSD utan föraransvar någonstans i år som en mindre testverksamhet likt den Waymo har men jag tror inte det kommer ske. Vi skulle nog ha hört om förberedelserna vid det här laget isf.
Helt riktigt.

Sedan skall man komma ihåg att Waymo inte är L5, och egentligen inte riktigt L4 heller. De bygger på en FSD som bara funkar inom ett geofencat och i förväg kartlagt och inscannat område, och som förutsätter nästan att inget stort nytt byggs eller ändras (tekniken bygger på kartor och att i förväg ha scannat in hela omgivningen med LIDAR-mappning).
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Du kan inte tillräckligt om standarden, Martin. L4 kan du vara inom begränsade områden eller andra parametrar som t ex väder (ODD, Operational Design Domain).
https://www.sae.org/news/2019/11/odds-for-av-testing
Skriv svar