VW PowerDay

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

VW PowerDay

Inlägg av Zalman3 »

Join us for our global #VWGroup event – online on March 15, 2021, 1 p.m. CET. Please note: This is not a car presentation. #VWPowerDay

https://www.linkedin.com/posts/herbertd ... 70688-pV8C

En kopia av Teslas battery day?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Re: VW PowerDay

Inlägg av Zalman3 »

Screenshot_20210313-082339_Samsung Internet.jpg
Vill veta hur snabbt VW kommer med Solid State batterier från QuantumScape.
Och hur snabbt det kommer 800V laddning till massmarknaden.

Klart intressant är hur det går med V2X lösningarna.
Audi e-tron Uses EEBUS for Car-to-Grid Energy Communications
In the future, EVs will interact with the power grid to determine the optimal time for charging. A communications standard is the first step.
https://www.electronicdesign.com/market ... unications
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Zalman3 skrev:
Screenshot_20210313-082339_Samsung Internet.jpg
Vill veta hur snabbt VW kommer med Solid State batterier från QuantumScape.
Och hur snabbt det kommer 800V laddning till massmarknaden.
Japp!

Skall bli mycket spännande, och hoppas de snart kan ta stora kliv framåt (ID har ju varit en enda stor besvikelse på området), och ser speciellt fram emot SS-batterierna.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

Kommer ni kolla på VW Powerday?
The Volkswagen Power Day will take place
on March 15, 2021 at 1:00 p.m. CET.
https://www.volkswagenag.com/en/events/ ... r_Day.html#
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Jag nöjer mig med att läsa sammanfattningen här sen :)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

VW måste slå Ioniq 5.

Kunna ladda i 800V, 0 till 80% på mindre än 18 minuter.
Ha ett V2X uttag på minst 3,6kW.

Annars är jag besviken.

Men de riskerar Osborne effekt, vem vill köpa dagens ID3-4 om man vet att snart kommer nåt mycket bättre?
backe

Inlägg av backe »

Zalman3 skrev:
VW måste slå Ioniq 5.

Annars är jag besviken.

Men de riskerar Osborne effekt, vem vill köpa dagens ID3-4 om man vet att snart kommer nåt mycket bättre?
vem vill köpa dagens ID3-4 om man vet att snart kommer nåt mycket bättre?
Dom som behöver en bil nu vill säkert köpa den, t.ex. jag som får min nya id4 den 1/4. Kommer det något galet häftigt/bra om ett år eller liknande så är det inte värre än att jag köper en sån då.
Osborneeffekten tror jag inte är så kraftig som många verkar tro här på forumet, är troligen bara nån procent av bilköparna som alltid vill ha det senaste, de flesta vill bara ha en ny bil som passar dagens behov.

Ska man alltid vänta in nästa nyhet så kommer man snällt få köra runt i sin gamla bil.

Annars är jag besviken.
Du måste vara besviken på din nuvarande bil då, för den uppfyller väl inte dessa krav antar jag?
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

backe skrev:
Du måste vara besviken på din nuvarande bil då, för den uppfyller väl inte dessa krav antar jag?
Zalman3 kör en bilmodell som har varit med ett antal år nu. Då får man räkna med att man inte har det senaste. Men ID4 och dess syskon har ju inte ens kommit ut på vägarna i Sverige. Jag hade varit ganska besviken om jag hade beställt en ID4 och det visar sig att Ioniq 5 är bättre på i princip allt. Detta med förbehållet att vi egentligen inte vet detta med säkerhet än. Ingen har provkört Ioniq 5 ännu och vi vet inte heller vad den kommer att kosta. Jag förbehåller mig rätten att vara skeptisk och jag håller mig avvaktande tills någon har testat bilen i verkligheten. Som jag sagt tidigare, Ioniq 5 låter lite för bra. Den måste ha nackdelar som vi inte vet om ännu.
kallekula

Inlägg av kallekula »

martinot skrev:
Japp!

Skall bli mycket spännande, och hoppas de snart kan ta stora kliv framåt (ID har ju varit en enda stor besvikelse på området), och ser speciellt fram emot SS-batterierna.
Tveksamt tyskarna kommer använda just förkortningen "SS-batterier" i sin reklam :D
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

kallekula skrev:
martinot skrev:
Japp!

Tveksamt tyskarna kommer använda just förkortningen "SS-batterier" i sin reklam :D
Haha, såklart. Med tanke på att det är till och med otänkbart att ha 88 på sin registreringsskylt så är detta såklart uteslutet.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

backe skrev:
Zalman3 skrev:
VW måste slå Ioniq 5.

Annars är jag besviken.

vem vill köpa dagens ID3-4 om man vet att snart kommer nåt mycket bättre?
Dom som behöver en bil nu vill säkert köpa den, t.ex. jag som får min nya id4 den 1/4. Kommer det något galet häftigt/bra om ett år eller liknande så är det inte värre än att jag köper en sån då.
Osborneeffekten tror jag inte är så kraftig som många verkar tro här på forumet, är troligen bara nån procent av bilköparna som alltid vill ha det senaste, de flesta vill bara ha en ny bil som passar dagens behov.

Ska man alltid vänta in nästa nyhet så kommer man snällt få köra runt i sin gamla bil.

Annars är jag besviken.
Självklart skulle jag vilja ha 800V laddning och V2X.

Utgår ifrån att min nästa Tesla har det!
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

VW pratar om att man ska kunna ladda till 80% på 12 minuter.
Bonden Roger

Inlägg av Bonden Roger »

Jag ger upp. Hur många gubbar har pratat ? Elon's var krångligt. Men detta är värre.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

Känns ju som VW har rätt inriktning, men tycker det går lite för långsamt.
Användarvisningsbild
McFace
Teslaägare

Inlägg av McFace »

https://en.wikipedia.org/wiki/Cargo_cult

Volkswagen försöker desperat kopiera Teslas framgångar men det verkar som att de förstår inte riktigt orsakerna till vad Tesla gör. Vem pratar de exempelvis egentligen till här? Kunder eller investerare?
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

McFace skrev:
https://en.wikipedia.org/wiki/Cargo_cult

Volkswagen försöker desperat kopiera Teslas framgångar men det verkar som att de förstår inte riktigt orsakerna till vad Tesla gör. Vem pratar de exempelvis egentligen till här? Kunder eller investerare?
Teslas events var mest för rekrytering av talanger :D
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

VW MEB kommer ha V2G 2022!
One day, charging will be for free
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

VW Power Day: Sex jätte fabriker; egen battericell & snabb laddning.

Volkswagen investerar cirka 16 miljarder euro i de framtida ämnena e-mobilitet , hybridisering och digitalisering till 2025 . År 2030 ska andelen rena e-bilar i försäljningen i Europa öka till mer än 70 procent - dubbelt så mycket som den tidigare planen på 35 procent. I USA och Kina siktar företaget på en e-andel på mer än 50 procent under samma period. För att detta ska kunna genomföras framgångsrikt måste batteripåfyllningen passa. Teknikens färdplan för detta är på plats.

VW förlitar sig på sex gigafabriker med en total kapacitet på 240 gigawattimmar i Europa
Som en del av Volkswagen Power Day presenterar gruppen sin tekniska färdplan för områdena batterier och laddning till 2030. Syftet med färdplanen är att avsevärt minska batteriets komplexitet och kostnader för att göra elbilen attraktiv och prisvärd för så många människor som möjligt. Hittills har ett cellbehov på 150 gigawattimmar (GWh) per år antagits enbart för Europa. Med den riktade försäljningsökningen kommer efterfrågan också att öka i enlighet därmed. Man talar om en efterfrågan mellan 250 och 300 GWh.

Endast i Europa ska sex gigafabriker med en total kapacitet på 240 gigawattimmar byggas i slutet av decenniet för att möta denna efterfrågan. "Tillsammans med partners vill vi sätta samman sex cellfabriker i Europa fram till 2030 och därmed garantera försörjningstrygghet", förklarar Thomas Schmall, som som styrelseledamot för teknikavdelningen för Volkswagen AG och ordförande för Styrelsen för Volkswagen Group Components, ansvarar för denna tekniska färdplan över alla märken.

”E-mobilitet har blivit vår kärnverksamhet. Vi integrerar nu systematiskt ytterligare steg i värdekedjan. Vi säkerställer en långsiktig pole position i loppet efter det bästa batteriet och den bästa kundupplevelsen i en tid av utsläppsfri rörlighet. ”- Herbert Diess, styrelseordförande i Volkswagen-koncernen

VW specificerade planerna för gigafabriken lite. Gruppen indikerar att de två första fabrikerna kommer att byggas i Skellefteå, Sverige och i Salzgitter. På grund av den högre efterfrågan beslutade Volkswagen att omorganisera den cellproduktion som hittills hade planerats. För detta ändamål har man beslutat att koncentrera produktionen av Volkswagen Premium-celler i samarbete med Northvolt i den svenska gigafabriken "Northvolt Ett" i Skellefteå . Produktionen av dessa celler ska börja där redan 2023 och gradvis expandera till upp till 40 GWh årlig kapacitet.

I Salzgitter kommer enhetscellen för volymsegmentet att produceras från 2025 och innovationer inom process, design och kemi kommer att utvecklas. En expansion till upp till 40 GWh per år planeras också för Salzgitter. Denna justering kommer att uppnå bättre skalfördelar och minska produktionskomplexiteten. Båda jättefabrikerna ska också drivas med el från förnybar energi. Möjliga platser och partners för de andra fabrikerna undersöks för närvarande.

VW förlitar sig på kostnadsreduktion genom egen produktion av en "enhetscell"
I likhet med Tesla kommer VW att gå ännu mer i detalj med sitt eget batterisystem i framtiden. Målet är att minska batteriets kostnad och komplexitet och samtidigt öka dess räckvidd och prestanda samtidigt, säger Thomas Schmall, Chief Technology Officer, vid VW Power Day. "Detta gör att e-mobilitet äntligen är överkomligt och den viktigaste drivtekniken", fortsätter Schmall. Förutom den planerade egenproduktionen kommer särskilt den nya enhetscellen att medföra betydande kostnadsfördelar. Det kommer att införas från 2023 och 2030 kommer det att installeras över alla märken i upp till 80 procent av alla koncernens elfordon.

Volkswagen AG
Dessutom hoppas man att ytterligare framsteg kommer att göras genom optimering av celltyp, innovativa produktionsmetoder och konsekvent återvinning. Målet med VW-koncernen är att gradvis minska kostnaderna för batterier i nybörjarsegmentet med upp till 50 procent och i volymsegmentet med upp till 30 procent. ”Med batteriet kommer vi också att använda våra stordriftsfördelar för att gynna våra kunder. I genomsnitt kommer detta att sänka kostnaderna för batterisystem till långt under 100 euro per kilowattimme. Detta gör e-mobilitet äntligen överkomligt och den definierande drivtekniken, säger Thomas Schmall.

18 000 snabbladdningspunkter i Europa 2025
Ett annat ämne är VWs eget snabbladdningsnätverk. Under ledning av Audi, Porsche och IONITY ska ett exklusivt nätverk för snabb laddning skapas som gör rättvisa åt den kräsna kundkretsen. Det är redan klart att den globala expansionen av det offentliga snabbladdningsnätet drivs kraftigt av Volkswagen. I Europa har företaget gått med på att samarbeta med energibolagen BP (Storbritannien), Iberdrola (Spanien) och Enel (Italien).

År 2025 vill företaget driva cirka 18 000 offentliga snabbladdningspunkter i Europa i samarbete med partners. Detta motsvarar en femfaldig ökning av snabbladdningsnätet jämfört med idag och cirka en tredjedel av den totala efterfrågan för 2025 på kontinenten. VW planerar utbyggnaden av snabbladdningsoffensiven i detalj enligt följande: Tillsammans med BP vill Volkswagen sätta upp cirka 8000 snabbladdningspunkter över hela Europa. Snabbladdarna med 150 kW laddningskapacitet kommer att byggas på totalt 4000 BP- och ARAL-tankstationer, de flesta i Tyskland och Storbritannien.

Ett samarbete med Iberdrola har inletts för Spanien. Där ska laddningsinfrastrukturen utvecklas främst på huvudtrafikaxlarna. I Italien vill Volkswagen samarbeta med Enel för att utöka nätet för snabb laddning både på motorvägar och i stadsområden. Volkswagen kommer att spendera cirka 400 miljoner euro på hela programmet i Europa fram till 2025. Ytterligare omfattningar utförs av externa partners.

Volkswagen expanderar också det offentliga nätet för snabbladdning i USA och Kina. Electrify America planerar att ha cirka 3 500 snabbladdningspunkter i Nordamerika i slutet av året. I Kina planerar Volkswagen sammanlagt 17 000 snabba laddningspunkter genom CAMS-joint venture år 2025. VWs e-offensiv verkar ostoppbar.

Volkswagen gör elbilen till en del av energisystemet
Dessutom strävar VW efter att integrera e-bilen i privata, affärs- och offentliga energisystem. Regenerativ el från solsystemet kan sedan lagras i fordonet och matas tillbaka till husnätet vid behov. Detta gör inte bara kunderna mindre beroende av det offentliga elnätet utan sparar också kostnader och CO 2 . Redan 2022 kommer modeller baserade på MEB-elsatsen att stödja denna teknik.

Volkswagen AG
Volkswagen kommer också att erbjuda ett komplett paket med alla moduler och digitala tjänster - från dubbelriktad wallbox till energihantering. Tekniken bör också snart användas i större skala - till exempel i bostadsområden, företag eller i det allmänna elnätet.

https://www.elektroauto-news.net/2021/v ... ten-fakten
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Zalman3 skrev:
VW MEB kommer ha V2G 2022!
2022 som i "om ett år"? Eller menar de 2022 på samma sätt som Ionity menar att de skulle ha 400 laddstationer "by 2020"?
Det låter ju väldigt bra och är inte en sekund för tidigt. Men tyvärr är det inte bara tekniken som VW försöker kopiera från Tesla. Även när det kommer till tidsuppskattning har Doktor Diess fått sin inspiration från Elon.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

Screenshot_20210315-163630_Chrome.jpg
Man ska klara av att ladda till 80% på 12 minuter.

På sikt ska det bli gratis att ladda sin elbil.
Screenshot_20210315-162714_Chrome.jpg
Mickep

Inlägg av Mickep »

Solid state???
Menar de att de har några på lager eller vad det teoretiska de försökta vara?
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Mickep skrev:
Solid state???
Menar de att de har några på lager eller vad det teoretiska de försökta vara?
Northvolt köpte Cuberg. VW group äger typ en tredjedel (30-40ish %) av Northvolt. Cuberg har grejer som ska vara kick-ass.

Litium:
Northvolt announced today that it had nabbed the Stanford University battery cell spinoff to help it reach its mass-production target of 1000Wh/liter of energy density by 2025. It already claims a 70% improvement over lithium-ion batteries in aviation applications.
https://cuberg.net/

Solid state:
Volkswagen Group owns a big chunk of another US university spin-off, Quantumscape, and aims to leverage its technology in production cars to “approach” 1000Wh/liter by 2024.
Senast redigerad av spacecoin, redigerad totalt 2 gång.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Kul tycker jag! Nu börjar det riktiga racet.
V2G, massor av modeller att välja på och massor av ny laddinfrastruktur + spännande batteriteknik!
Det lär inte bli walk over-seger till Tesla, om nu någon trodde det.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

spacecoin skrev:
Kul tycker jag! Nu börjar det riktiga racet.
V2G, massor av modeller att välja på och massor av ny laddinfrastruktur + spännande batteriteknik!
Det lär inte bli walk over-seger till Tesla, om nu någon trodde det.
Du vet att väldigt många försökt kopiera iPhone under åren, right?
iPhone är fortfarande iPhone.
Tesla kommer fortsätta vara Tesla.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Skriv svar