Allt mot Tesla, del 9:
Opels elbil Corsa-e kommer förvånansvärt nära modell 3.
I vår serie ”Allt mot Tesla” tittar vi närmare på elbilarna på den tyska marknaden och kontrollerar hur andra tillverkare närmar sig elektrisk rörlighet - och Opel har gett oss en enorm överraskning med Corsa-e. Vi förväntade oss inte att en Opel skulle vara så sportig och högkvalitativ. Vi är lite bortskämda med vår modell 3 och njuter av den sportiga körstil som är möjlig med den. Men den elektriska Opel, som vanligt i den här serien som görs tillgänglig av e-uthyrningsföretaget nextmove , kan nästan hålla jämna steg med Tesla.
Massor av teknik, speciell körupplevelse
Den minsta utrustningsvarianten av Corsa-e finns för närvarande för mindre än 20 000 euro tack vare en miljöbonus och en minskning av momsen. Det är ett riktigt bra pris, åtminstone för en bil som vi tyckte var sportig och mycket hög kvalitet. En titt på utrustningens detaljer visar att Opel inte klarar sig utan de senaste funktionerna. Tvärtom: igenkänning av trafikskyltar, adaptiv farthållare, varningsfält, kollisionsskydd för fotgängare, automatisk luftkonditionering, 7-tums display - allt är redan ombord. Bra och ingen jämförelse med Smart som vi hade i våra händer före Corsaoch upplevs som ganska dåligt utrustade. Du måste verkligen låta utrustningen i Corsa-e smälta i munnen. Bra och ganska konkurrenskraftigt jämfört med Tesla.
När du går in i Opel Corsa-e och de första metrarna känner du dig konstig: sittplatsen, accelerationen och körbeteendet passar inte en liten bil. Men det är precis vad vi gillar väldigt mycket.
För: Opel gör vad vi helt enkelt förväntar oss när det gäller elektromobilitet - du vågar göra något. Förutom fördelar när det gäller utsläpp och kostnader har elektromobilitet potential att vara mycket roligt. Det är precis vad Opel lyckas göra för mindre än 20 000 euro.
Interiören ser mycket hög kvalitet ut. Ja, det ser ut som en klassisk förbränningsmotor och inte så futuristisk som vi är vana vid från Tesla-modellerna. Av kostnadsskäl gjorde Opel verkligen inget grundläggande utvecklings- och designarbete här. När det gäller Corsa-e har vi inga problem med det eftersom det fortfarande ser modernt ut och erbjuder rimlig anslutning. Det kommer inte riktigt nära Tesla-elbilar, men det erbjuder åtminstone Apple CarPlay och Android Auto i den minsta konfigurationen, vilket ger moderna navigeringsalternativ inklusive överbelastningsdata ombord. Bra och absolut nödvändigt. Tesla kan göra allt detta ännu bättre, men är också betydligt dyrare.
Opel-chassit håller jämna steg med Tesla.
När det gäller utförande är Corsa toppmodern, jämfört med sin bror Ampera, enligt vår mening är den snyggare, om än mindre teknisk. Spaken för att välja hastighetsnivåer är extremt hög kvalitet. Det ser tungt ut, vacklar inte en millimeter åt fel håll och sitter bekvämt i handen. Du vill inte släppa tag i det och under körning får du dig själv att hålla fast vid det permanent. Som om du vill växla, vilket naturligtvis är nonsens i en elbil.
Corsa kör som en stor. Extremt skarpt, härligt lugnt och därför lätt att kontrollera. Tack vare flera körprofiler kan den flyttas lite bekvämare men också ganska sportigt. Vi gjorde båda och fann att när det gäller känslan kan det hänga med en modell 3 när det gäller chassit. Men bara i staden. Vi var inte på en tävlingsbana eftersom vi skulle tro att det är dumt för ett vardagligt biltest. Säkerhetsteknologi är å andra sidan naturligtvis viktig och den elektriska Corsa har mycket ombord. För oss är det ett riktigt bra fordon, mycket intressant tack vare det låga priset och utan att kompromissa med rena elektriska bilaspekter.