Byta LR till SR+?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Dadid
Teslaägare
Inlägg: 59
Blev medlem: 13 sep 2015 14:47

Byta LR till SR+?

Inlägg av Dadid »

Har en LR som jag just byter in.
Funderar på om jag verkligen behöver porcheprestanda och fyrhjulsdrift.
Har någon här bytt från LR till SR+ alternativt kört båda varianterna en hel del?
Vad kommer jag främst att sakna? Att uppkopplingen är sämre känns spontant som det största tappet.
Att eventuellt inte behöva köpa nya däck varje vinter känns om en rejäl uppsida :-)
Model ≡ reservation 31/3 -16
Model ≡ beställd 21/12 -18
Model ≡ leverans 30/3 - 19 Såld
Model ≡ leverans 30/5 - 21 Älskad
Användarvisningsbild
Frettoo
Teslaägare
Inlägg: 269
Blev medlem: 24 apr 2016 10:00
Ort: Stockholm

Re: Byta LR till SR+?

Inlägg av Frettoo »

Hade SR+ och LR i 18mån fram tills förra veckan.

Pga jobbar hemma behöver vi inte två bilar så byter till en bil men en -21.

Det är rätt stor skillnad mellan bilarna, även om man räknar bort accelerationen där SR absolut räcker till om man jämför med valfri ICE.

LR har en trygg stabil känsla på vägen, man sitter där man sitter och den går dit du pekar oavsett väder. Den har en ”tyngd” som du styr över.

Det känns som att du sitter högre i SR och den är absolut sladdrigare på vägen. Inte alls samma trygga känsla och greppet är knappt jämförbart, troligt alldeles för tung och snabb för drift på bara två hjul.

Men..

Om du inte kör som en biltjuv (som jag) så tror jag inte det spelar så stor roll 90% av tiden.

Tror det är viktigt att boka in en provkörning och tima det med ett stadigt regnväder för att få en rättvis jämförelse.

Det är mer än accelerationen som skiljer.
MY P 2023 Vit/Svart beställd 18 maj 23
MY LR 2021 Svart/Svart
M3 P 2021 Svart/Svart
M3 LR 2019 Vit/Svart
M3 SR+ 2019 Röd/Vit
X60D 2018 Grå/Creme
S90D 2016 Svart/Svart
Jonte73
Inlägg: 163
Blev medlem: 25 feb 2021 10:10

Re: Byta LR till SR+?

Inlägg av Jonte73 »

Dadid skrev:
Har en LR som jag just byter in.
Funderar på om jag verkligen behöver porcheprestanda och fyrhjulsdrift.
Har någon här bytt från LR till SR+ alternativt kört båda varianterna en hel del?
Vad kommer jag främst att sakna? Att uppkopplingen är sämre känns spontant som det största tappet.
Att eventuellt inte behöva köpa nya däck varje vinter känns om en rejäl uppsida :-)
Vilken ”uppkoppling” är sämre menar du?
Användarvisningsbild
Dadid
Teslaägare
Inlägg: 59
Blev medlem: 13 sep 2015 14:47

Re: Byta LR till SR+?

Inlägg av Dadid »

Jonte73 skrev:
Dadid skrev:
Har en LR som jag just byter in.
Funderar på om jag verkligen behöver porcheprestanda och fyrhjulsdrift.
Har någon här bytt från LR till SR+ alternativt kört båda varianterna en hel del?
Vad kommer jag främst att sakna? Att uppkopplingen är sämre känns spontant som det största tappet.
Att eventuellt inte behöva köpa nya däck varje vinter känns om en rejäl uppsida :-)
Vilken ”uppkoppling” är sämre menar du?
Premium connectivity med trafikinfo, mediatjänster etc.


Skickat från min iPad med Tapatalk
Model ≡ reservation 31/3 -16
Model ≡ beställd 21/12 -18
Model ≡ leverans 30/3 - 19 Såld
Model ≡ leverans 30/5 - 21 Älskad
Jonte73
Inlägg: 163
Blev medlem: 25 feb 2021 10:10

Re: Byta LR till SR+?

Inlägg av Jonte73 »

Dadid skrev:
Jonte73 skrev:
Dadid skrev:
Har en LR som jag just byter in.
Funderar på om jag verkligen behöver porcheprestanda och fyrhjulsdrift.
Har någon här bytt från LR till SR+ alternativt kört båda varianterna en hel del?
Vad kommer jag främst att sakna? Att uppkopplingen är sämre känns spontant som det största tappet.
Att eventuellt inte behöva köpa nya däck varje vinter känns om en rejäl uppsida :-)
Vilken ”uppkoppling” är sämre menar du?
Premium connectivity med trafikinfo, mediatjänster etc.


Skickat från min iPad med Tapatalk
Ja det ingår ju bara i 30 dagar för Sr+. Men sen kan du ju såklart förlänga. Du blir ju inte utan det, utan får betala för det.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Byta LR till SR+?

Inlägg av MWall »

En bakhjulsdriven bil kan nog slita mer däck.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 12025
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Byta LR till SR+?

Inlägg av martinot »

Dadid skrev:
Har en LR som jag just byter in.
Funderar på om jag verkligen behöver porcheprestanda och fyrhjulsdrift.
Har någon här bytt från LR till SR+ alternativt kört båda varianterna en hel del?
Vad kommer jag främst att sakna? Att uppkopplingen är sämre känns spontant som det största tappet.
Att eventuellt inte behöva köpa nya däck varje vinter känns om en rejäl uppsida :-)
Är inne på att gå åt andra hållet och nästa gång byta från AWD LR till Performance istället. Har kört i 1,5-2 år, och inga problem med däcken.

AWD gör ju att man får ner effekten bra i backen utan att slira och slita på enbart backdäcken (som lättare spinner på en 2WD-bil).
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
LasseTM
Teslaägare
Inlägg: 988
Blev medlem: 01 feb 2019 12:10
Ort: Tullinge

Re: Byta LR till SR+?

Inlägg av LasseTM »

Hade SR+ och köpte LR.
Måste säga att SR+ ligger bättre på vägen, roligare på kurviga vägar 200kg gör stor skillnad.
Annars var det sällan problem med SR+ mest när man drar släp som räckvidden blev ett problem eller i fjällen i riktigt kallt väder.
Skulle lätt kunna byta "ner" mig igen om det krävs men till vardags ingen större skillnad. Rätt idiotiskt att lägga 100k extra för resor man gör 3-4 gånger per år när jag brukar byta bil efter 1-2år. Kan lika gärna åka taxi till fjällen för samma pengar men då kunna ta en öl på resan :D
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 12025
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Byta LR till SR+?

Inlägg av martinot »

Nyfiken fråga: varför byta bil varje år istället för som normalt vart tredje?

Vad är vitsen med det? Är det inte bara en massa himla krångel, jobb och meck?

Hade själv aldrig orkat med det...
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
LasseTM
Teslaägare
Inlägg: 988
Blev medlem: 01 feb 2019 12:10
Ort: Tullinge

Re: Byta LR till SR+?

Inlägg av LasseTM »

martinot skrev:
Nyfiken fråga: varför byta bil varje år istället för som normalt vart tredje?

Vad är vitsen med det? Är det inte bara en massa himla krångel, jobb och meck?

Hade själv aldrig orkat med det...
För att inget i mitt hem klarar sig längre än 12 månader utom fru och barn.
Byter ofta bil oftare än 12 månader och visst fan är det jobbigt, men sitter nu och kollar på att byta till M3P och min bil blir 6 månader den 31a.
Vet inte varför jag har denna hets med all teknik i mitt liv men gräset kanske är grönare..
Är audiofil annars och ändå byter jag högtalare normalt 4-6 gånger per år, men högtalare köper jag ofta begagnat i alla fall så där är det nästan ingen förlust.
EDIT: Fixa till stavningen efter auto correct
Senast redigerad av LasseTM, redigerad totalt 1 gånger.
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Användarvisningsbild
Frettoo
Teslaägare
Inlägg: 269
Blev medlem: 24 apr 2016 10:00
Ort: Stockholm

Re: Byta LR till SR+?

Inlägg av Frettoo »

martinot skrev:
Nyfiken fråga: varför byta bil varje år istället för som normalt vart tredje?

Vad är vitsen med det? Är det inte bara en massa himla krångel, jobb och meck?

Hade själv aldrig orkat med det...
För att man är idiot och allt nytt glimmar

Mvh idioten
MY P 2023 Vit/Svart beställd 18 maj 23
MY LR 2021 Svart/Svart
M3 P 2021 Svart/Svart
M3 LR 2019 Vit/Svart
M3 SR+ 2019 Röd/Vit
X60D 2018 Grå/Creme
S90D 2016 Svart/Svart
Användarvisningsbild
Frettoo
Teslaägare
Inlägg: 269
Blev medlem: 24 apr 2016 10:00
Ort: Stockholm

Re: Byta LR till SR+?

Inlägg av Frettoo »

Dadid skrev:
Jonte73 skrev:
Dadid skrev:
Har en LR som jag just byter in.
Funderar på om jag verkligen behöver porcheprestanda och fyrhjulsdrift.
Har någon här bytt från LR till SR+ alternativt kört båda varianterna en hel del?
Vad kommer jag främst att sakna? Att uppkopplingen är sämre känns spontant som det största tappet.
Att eventuellt inte behöva köpa nya däck varje vinter känns om en rejäl uppsida :-)
Vilken ”uppkoppling” är sämre menar du?
Premium connectivity med trafikinfo, mediatjänster etc.


Skickat från min iPad med Tapatalk
99kr/mån så får du samma
MY P 2023 Vit/Svart beställd 18 maj 23
MY LR 2021 Svart/Svart
M3 P 2021 Svart/Svart
M3 LR 2019 Vit/Svart
M3 SR+ 2019 Röd/Vit
X60D 2018 Grå/Creme
S90D 2016 Svart/Svart
Användarvisningsbild
Dadid
Teslaägare
Inlägg: 59
Blev medlem: 13 sep 2015 14:47

Re: Byta LR till SR+?

Inlägg av Dadid »

Frettoo skrev:
Dadid skrev:
Jonte73 skrev:
Dadid skrev:
Har en LR som jag just byter in.
Funderar på om jag verkligen behöver porcheprestanda och fyrhjulsdrift.
Har någon här bytt från LR till SR+ alternativt kört båda varianterna en hel del?
Vad kommer jag främst att sakna? Att uppkopplingen är sämre känns spontant som det största tappet.
Att eventuellt inte behöva köpa nya däck varje vinter känns om en rejäl uppsida :-)
Vilken ”uppkoppling” är sämre menar du?
Premium connectivity med trafikinfo, mediatjänster etc.


Skickat från min iPad med Tapatalk
99kr/mån så får du samma
Jag hade uppenbart missat något.
Betalar ju för det även idag med LR så då kan jag räkna bort den skillnaden. Återstår alltså bara ljudsystemet. (bortsett från en motor och större batteri alltså)


Skickat från min iPad med Tapatalk
Model ≡ reservation 31/3 -16
Model ≡ beställd 21/12 -18
Model ≡ leverans 30/3 - 19 Såld
Model ≡ leverans 30/5 - 21 Älskad
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 12025
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Byta LR till SR+?

Inlägg av martinot »

LasseTM skrev:
martinot skrev:
Nyfiken fråga: varför byta bil varje år istället för som normalt vart tredje?

Vad är vitsen med det? Är det inte bara en massa himla krångel, jobb och meck?

Hade själv aldrig orkat med det...
För att inget i mitt hem klarar sig längre än 12 månader utom fru och barn.
Byter ofta bil oftare än 12 månader och visst fan är det jobbigt, men sitter nu och kollar på att byta till M3P och min bil blir 6 månader den 31a.
Vet inte varför jag har denna hets med all teknik i mitt liv men gräset kanske är grönare..
Är audiofil annars och ändå byter jag högtalare normalt 4-6 gånger per år, men högtalare köper jag ofta begagnat i alla fall så där är det nästan ingen förlust.
EDIT: Fixa till stavningen efter auto correct
Har haft samma högtalare i ca. 7 år. :D

Senast jag köpte var ett par kraftigare slutsteg till anläggningen (ett gäng A 3x-steg från svenska Primare). Kommer säkert lätt ha de i 10-20 år utan problem. :)

Gillar teknik och prylar, men känner ingen hets att byta extremt ofta, eller bara för sakens skull.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 12025
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Byta LR till SR+?

Inlägg av martinot »

Dadid skrev:
Frettoo skrev:
Dadid skrev:
Jonte73 skrev:
Dadid skrev:
Har en LR som jag just byter in.
Funderar på om jag verkligen behöver porcheprestanda och fyrhjulsdrift.
Har någon här bytt från LR till SR+ alternativt kört båda varianterna en hel del?
Vad kommer jag främst att sakna? Att uppkopplingen är sämre känns spontant som det största tappet.
Att eventuellt inte behöva köpa nya däck varje vinter känns om en rejäl uppsida :-)
Vilken ”uppkoppling” är sämre menar du?
Premium connectivity med trafikinfo, mediatjänster etc.


Skickat från min iPad med Tapatalk
99kr/mån så får du samma
Jag hade uppenbart missat något.
Betalar ju för det även idag med LR så då kan jag räkna bort den skillnaden. Återstår alltså bara ljudsystemet. (bortsett från en motor och större batteri alltså)


Skickat från min iPad med Tapatalk
Tips: Alla högtalarna finns redan med och är färdiginstallerade på plats, men är bara inte inkopplade på fabriken (du kan köpa till kablar och koppla in de själv).
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
Kevork
Teslaägare
Inlägg: 291
Blev medlem: 01 nov 2015 20:11

Re: Byta LR till SR+?

Inlägg av Kevork »

martinot skrev:
Tips: Alla högtalarna finns redan med och är färdiginstallerade på plats, men är bara inte inkopplade på fabriken (du kan köpa till kablar och koppla in de själv).
Subwoofern saknas dock.
Jonte73
Inlägg: 163
Blev medlem: 25 feb 2021 10:10

Re: Byta LR till SR+?

Inlägg av Jonte73 »

Skickat från min iPad med Tapatalk[/quote]

99kr/mån så får du samma[/quote]Jag hade uppenbart missat något.
Betalar ju för det även idag med LR så då kan jag räkna bort den skillnaden. Återstår alltså bara ljudsystemet. (bortsett från en motor och större batteri alltså)


Skickat från min iPad med Tapatalk[/quote]

Tips: Alla högtalarna finns redan med och är färdiginstallerade på plats, men är bara inte inkopplade på fabriken (du kan köpa till kablar och koppla in de själv).[/quote]

Kabeln som finns idag (tex hos Hamphi). Fungerar ej med 2021 modellerna enligt dom.
Däremot så kommer det en kabel snart.
Användarvisningsbild
ippii
Teslaägare
Inlägg: 639
Blev medlem: 02 okt 2018 15:38
Ort: Malmö

Re: Byta LR till SR+?

Inlägg av ippii »

martinot skrev:
Nyfiken fråga: varför byta bil varje år istället för som normalt vart tredje?

Vad är vitsen med det? Är det inte bara en massa himla krångel, jobb och meck?

Hade själv aldrig orkat med det...
Miljöbilspremien?

70.000 (*1,25 vid företagsköp) / 12 = 5.833 kr (7.291 kr ink. moms) / mån i miljöbilspremie
70.000 (*1,25 vid företagsköp) / 36 = 1.944 kr (2.430 kr ink. moms) / mån i miljöbilspremie
2023 Model Y LR Quicksilver
2021 Model 3 LR Midnight
2019 Model 3 LR Svart
Användarvisningsbild
Dadid
Teslaägare
Inlägg: 59
Blev medlem: 13 sep 2015 14:47

Re: Byta LR till SR+?

Inlägg av Dadid »

ippii skrev:
martinot skrev:
Nyfiken fråga: varför byta bil varje år istället för som normalt vart tredje?

Vad är vitsen med det? Är det inte bara en massa himla krångel, jobb och meck?

Hade själv aldrig orkat med det...
Miljöbilspremien?

70.000 (*1,25 vid företagsköp) / 12 = 5.833 kr (7.291 kr ink. moms) / mån i miljöbilspremie
70.000 (*1,25 vid företagsköp) / 36 = 1.944 kr (2.430 kr ink. moms) / mån i miljöbilspremie
Sen kan man tycka att om logik råder torde andrahandsmarknaden klara av att beräkna nybilspris-bonus-låt säga 15kr/mil och därmed värdera bilen.
Hur går du till väga när du säljer för att få bra betalt?


Skickat från min iPad med Tapatalk
Model ≡ reservation 31/3 -16
Model ≡ beställd 21/12 -18
Model ≡ leverans 30/3 - 19 Såld
Model ≡ leverans 30/5 - 21 Älskad
tobiaslej
Inlägg: 284
Blev medlem: 24 apr 2019 22:32

Re: Byta LR till SR+?

Inlägg av tobiaslej »

har en sr+ nu. bakhjulsdriften inget problem. elektroniken sköter det exemplariskt så den känns supertrygg även på snö.
räckvidden funkar 99% av tiden, men fjällresor med takbox grejar den inte för oss. så pga det blir det en LR nästa gång. Men som sagt, bakhjulsdriften skulle jag kunna tänka mig att behålla.
Model 3 SR+
Model Y Performance
Användarvisningsbild
hencjo
Teslaägare
Inlägg: 119
Blev medlem: 12 okt 2017 14:56
Ort: Härryda (Landvetter Göteborg flygplats)

Re: Byta LR till SR+?

Inlägg av hencjo »

tobiaslej skrev:
har en sr+ nu. bakhjulsdriften inget problem. elektroniken sköter det exemplariskt så den känns supertrygg även på snö.
räckvidden funkar 99% av tiden, men fjällresor med takbox grejar den inte för oss. så pga det blir det en LR nästa gång. Men som sagt, bakhjulsdriften skulle jag kunna tänka mig att behålla.
Det är synd att det inte finns en Long Range med bakhjulsdrift. Batteristorleken påverkar inte förmånsvärdet sen 2018 (om jag minns rätt). Däremot gör fyrhjulsdriften det. En LR RWD hade alltså förmodligen fått ett förmånsvärde nära SR+ och varit en no-brainer för oss.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Byta LR till SR+?

Inlägg av MWall »

hencjo skrev:
tobiaslej skrev:
har en sr+ nu. bakhjulsdriften inget problem. elektroniken sköter det exemplariskt så den känns supertrygg även på snö.
räckvidden funkar 99% av tiden, men fjällresor med takbox grejar den inte för oss. så pga det blir det en LR nästa gång. Men som sagt, bakhjulsdriften skulle jag kunna tänka mig att behålla.
Det är synd att det inte finns en Long Range med bakhjulsdrift. Batteristorleken påverkar inte förmånsvärdet sen 2018 (om jag minns rätt). Däremot gör fyrhjulsdriften det. En LR RWD hade alltså förmodligen fått ett förmånsvärde nära SR+ och varit en no-brainer för oss.

Det fanns en LR RWD och den har mycket riktigt exakt samma förmånsvärde som SR+. (om jag minns rätt)
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 12025
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Byta LR till SR+?

Inlägg av martinot »

tobiaslej skrev:
har en sr+ nu. bakhjulsdriften inget problem. elektroniken sköter det exemplariskt så den känns supertrygg även på snö.
räckvidden funkar 99% av tiden, men fjällresor med takbox grejar den inte för oss. så pga det blir det en LR nästa gång. Men som sagt, bakhjulsdriften skulle jag kunna tänka mig att behålla.
När jag skaffade vår M3 så fanns det faktiskt möjlighet att köpa RWD LR. Lite märkligt att de tog bort den. Hade kanske passat dig och era behov.

(Sedan ångrar jag inte personligen att jag gick för AWD då det bevarar däcken bättre då man får mycket mindre spinn än på en FWD eller RWD, och ger även bättre stabilitet när man drar på i kurvor.)
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare
Inlägg: 1866
Blev medlem: 17 mar 2018 12:21

Re: Byta LR till SR+?

Inlägg av pefreli »

MWall skrev:
hencjo skrev:
tobiaslej skrev:
har en sr+ nu. bakhjulsdriften inget problem. elektroniken sköter det exemplariskt så den känns supertrygg även på snö.
räckvidden funkar 99% av tiden, men fjällresor med takbox grejar den inte för oss. så pga det blir det en LR nästa gång. Men som sagt, bakhjulsdriften skulle jag kunna tänka mig att behålla.
Det är synd att det inte finns en Long Range med bakhjulsdrift. Batteristorleken påverkar inte förmånsvärdet sen 2018 (om jag minns rätt). Däremot gör fyrhjulsdriften det. En LR RWD hade alltså förmodligen fått ett förmånsvärde nära SR+ och varit en no-brainer för oss.

Det fanns en LR RWD och den har mycket riktigt exakt samma förmånsvärde som SR+. (om jag minns rätt)
Jag har en LR RWD som såldes en kort period i början på 2019.

Har inte koll på förmånsvärdet eftersom jag äger den privat.

Men den har varit med på 3 fjällresor och bakhjulsdriften funkar hur bra som helst.

En fördel var annars att man fick 40 km extra räckvidd (600 km) jämfört med dåtidens LR AWD på 560 km.
TM3 P svart/svart -24
TM3 P vit/vit -23, såld
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp
Användarvisningsbild
Dadid
Teslaägare
Inlägg: 59
Blev medlem: 13 sep 2015 14:47

Re: Byta LR till SR+?

Inlägg av Dadid »

Har fortfarande inte bestämt mig.
Räknade lite med ABRP.
Förstår inte resultatet. Trots dubbelkoll av väder, hastigheter och laddnivåer framkommer detta:
B4AB7054-971C-4216-A925-BE787441EA59.jpeg
Model ≡ reservation 31/3 -16
Model ≡ beställd 21/12 -18
Model ≡ leverans 30/3 - 19 Såld
Model ≡ leverans 30/5 - 21 Älskad
Skriv svar