Bara elbilar hos ABB
Moderator: Redaktion
- PoloPrinsen
- Inlägg: 559
- Blev medlem: 05 jul 2015 09:11
Re: Bara elbilar hos ABB
Hade ju varit betydligt mer intressant nyhet och haft mycket större påverkan på miljön om de beslutat att frånomed årsskiftet så är INGA fossilbilar tillåtna på deras egna parkeringsplatser.
Kompensering ekonomiskt och hjälp att byta till elbil ingår såklart. Gärna även krav att kollektivtrafiken är eldviven.
Mvh PP.
Kompensering ekonomiskt och hjälp att byta till elbil ingår såklart. Gärna även krav att kollektivtrafiken är eldviven.
Mvh PP.
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).
Re: Bara elbilar hos ABB
Bra! Hoppas fler följer efter.Zalman3 skrev:
Model Y LR AWD 2025 (Juniper)
Model Y LR AWD 2021
Model 3 LR AWD 19” 2020 (såld)
BMW i3 94Ah REX 2018 (såld)
Model Y LR AWD 2021
Model 3 LR AWD 19” 2020 (såld)
BMW i3 94Ah REX 2018 (såld)
Re: Bara elbilar hos ABB
Bra, men tråkigt att de medvetet utesluter självklara elbilsalternativ som Tesla.Zalman3 skrev:
Det kanske ligger politik bakom? Tesla SuC kanske konkurrerar med ABBs egna snabbladdare?
Tycker ju att M3 borde ligga inom samma prisnivå som PS2, och vore givet att ta med som ett av alternativen att välja mellan.
Så bra beslut, men också lite märkligt elbilsurval som de begränsat till.
Varför kan man inte bara få en summa SEK och välja vad man vill, så länge det är en ren elbil?

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Re: Bara elbilar hos ABB
Inte ovanligt att företag har ramavtal med vissa bilfabrikanter.martinot skrev:Bra, men tråkigt att de medvetet utesluter självklara elbilsalternativ som Tesla.Zalman3 skrev:
Det kanske ligger politik bakom? Tesla SuC kanske konkurrerar med ABBs egna snabbladdare?
Tycker ju att M3 borde ligga inom samma prisnivå som PS2, och vore givet att ta med som ett av alternativen att välja mellan.
Så bra beslut, men också lite märkligt elbilsurval som de begränsat till.
Varför kan man inte bara få en summa SEK och välja vad man vill, så länge det är en ren elbil?
Men visst kan urvalet av valbara elbilar utökas med tiden.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Bara elbilar hos ABB
Källa? Konstigt att posta en vit ruta med svart text som ser ut att vara gjord i MS Paint...
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: Bara elbilar hos ABB
Från FacebookTeslaspolen skrev:Källa? Konstigt att posta en vit ruta med svart text som ser ut att vara gjord i MS Paint...
Elbil Örnsköldsvik/Umeå
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Bara elbilar hos ABB
Så konstigt att Tesla fortfarande ses lite som en "outsider" när det kommer till sånt här. Det är ju ingen pengafråga med tanke på de andra alternativen. Rent krasst så får man helt enkelt mindre bil för pengarna. Trist.

Model 3 Performance Highland
Re: Bara elbilar hos ABB
Men ta det lugnt nu. Det finns massor med elbilar på marknaden och det går att välja 5 olika modeller i det här fallet. Det har garanterat ingenting att göra med att ABB medvetet utesluter Tesla.
Audi är inte heller med. ID3 får man inte heller välja. Hyundai och Kia bygger fantastiska elbilar, ingen av dem går att välja heller.
Audi är inte heller med. ID3 får man inte heller välja. Hyundai och Kia bygger fantastiska elbilar, ingen av dem går att välja heller.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Bara elbilar hos ABB
Det är ju så här det blir när man har förmånsbilar. Företaget väljer en eller ett par leverantörer som är okej, har de inte elbilar eller fel elbil är det bara att bita i det sura. Lätt och bra att ha förmånsbil i en egen firma men i stora bolag suger hela konceptet.
- loftux
- Teslaägare
- Inlägg: 895
- Blev medlem: 16 apr 2019 08:07
- Ort: Nacka
- Referralkod: ts.la/peter18116
- Kontakt:
Re: Bara elbilar hos ABB
Hos ABB finns en (säkert flera) som har som enda uppgift att göra inköp/upphandlingar. De går ut med en förfrågan till flera leverantörer, och förväntar sig en viss rabatt mot listpriset så att denna inköpare kan visa "se hur mycket jag sparat åt ABB".
Tesla lämnar vad jag känner till inga storköpsrabatter, utan hänvisar bara till "priset finns på webben, alla får köpa". Därmed kommer de inte med på shortlist hos ABB.
Så finns nog inget "hat" mot Tesla som gjort att de inte finns som val, snarare att Tesla inte spelar enligt etablerade regler.
Tesla (och de olika modellerna) uppfyller säkert ställda krav som bil, men faller alltså på andra faktorer. Kan tänka mig att tillgång till serviceverkstad är en sådan (förutom rabatt på listpris), andra kan visa på sina märkesverkstäder i varje lite större ort. Är dock tveksam om de verkligen finns mekaniker som är utbildade och kan ta hand om bilen på riktigt. Men när det gäller upphandlingar så går det bra skarva lite, vilket Tesla inte kan när det gäller tillgång till service.
Tesla lämnar vad jag känner till inga storköpsrabatter, utan hänvisar bara till "priset finns på webben, alla får köpa". Därmed kommer de inte med på shortlist hos ABB.
Så finns nog inget "hat" mot Tesla som gjort att de inte finns som val, snarare att Tesla inte spelar enligt etablerade regler.
Tesla (och de olika modellerna) uppfyller säkert ställda krav som bil, men faller alltså på andra faktorer. Kan tänka mig att tillgång till serviceverkstad är en sådan (förutom rabatt på listpris), andra kan visa på sina märkesverkstäder i varje lite större ort. Är dock tveksam om de verkligen finns mekaniker som är utbildade och kan ta hand om bilen på riktigt. Men när det gäller upphandlingar så går det bra skarva lite, vilket Tesla inte kan när det gäller tillgång till service.
Model Y Performance, Midnattsskörsbärsröd, Vit interiör
Model 3 LR AWD 2019, Pearl White, Vit interiör, 18" Aero, FSD
Nissan Leaf Tekna 2013
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Bara elbilar hos ABB
För övrigt, väldigt stora bilar det där. Vart är alla de mer rimiga storlekarna? Som Ioniq, Kona, ID3?
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: Bara elbilar hos ABB
Rimliga?Teslaspolen skrev:För övrigt, väldigt stora bilar det där. Vart är alla de mer rimiga storlekarna? Som Ioniq, Kona, ID3?
TM 3 LR 2024-
TM 3 LR 2021-2024
Polestar hos kusinens Farfar
TM 3 LR 2021-2024
Polestar hos kusinens Farfar
Re: Bara elbilar hos ABB
Eller en mindre rigid och stofil arbetsgivare än ABB.LarsL skrev:Det är ju så här det blir när man har förmånsbilar. Företaget väljer en eller ett par leverantörer som är okej, har de inte elbilar eller fel elbil är det bara att bita i det sura. Lätt och bra att ha förmånsbil i en egen firma men i stora bolag suger hela konceptet.
Vet arbetsgivare som tillåter i stort sätt vilka förmånsbilar som helst, så länge de håller sig inom X kronor och man tar själv ansvar för att de servas enligt tillverkarnas krav.
Visst har du full flexibilitet som egen företagare (en av fördelarna med eget bolag, även om det finns många nackdelar), men det finns faktiskt stora moderna bra arbetsgivare som har en stor flexibilitet för sina anställda gällande både val av förmånsbilar och annat.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Re: Bara elbilar hos ABB
Är helt OK med inköpare som förhandlar fram rabatter. Då kan ju den som köper en Audi (eller vad det kan vara som förhandlats fram) med 5% rabatt, eller en VW med 8% rabatt (hittar bara på exempel nu, och inget med ABB att göra), Volvo med 6% rabatt och övriga (el)bilar (som tex. Tesla och andra) med 0% rabatt.loftux skrev:Hos ABB finns en (säkert flera) som har som enda uppgift att göra inköp/upphandlingar. De går ut med en förfrågan till flera leverantörer, och förväntar sig en viss rabatt mot listpriset så att denna inköpare kan visa "se hur mycket jag sparat åt ABB".
Tesla lämnar vad jag känner till inga storköpsrabatter, utan hänvisar bara till "priset finns på webben, alla får köpa". Därmed kommer de inte med på shortlist hos ABB.
Så finns nog inget "hat" mot Tesla som gjort att de inte finns som val, snarare att Tesla inte spelar enligt etablerade regler.
Tesla (och de olika modellerna) uppfyller säkert ställda krav som bil, men faller alltså på andra faktorer. Kan tänka mig att tillgång till serviceverkstad är en sådan (förutom rabatt på listpris), andra kan visa på sina märkesverkstäder i varje lite större ort. Är dock tveksam om de verkligen finns mekaniker som är utbildade och kan ta hand om bilen på riktigt. Men när det gäller upphandlingar så går det bra skarva lite, vilket Tesla inte kan när det gäller tillgång till service.
Sedan så får varje anställd som är berättigad till förmånsbil en budget på X kronor (troligen leasingavtal med X SEK/mån) att införskaffa denna för. Då är det upp till varje anställd att hålla sig inom den givna budgetramen (efter eventuella rabatter på 0-8%).
Enkelt. Rättvist. Kostnadsneutralt för företaget (bortsett från lönen för förhandlarna). Mest flexibilitet och högst värde för arbetstagarna som själv individuellt bäst kan avgöra val av bil efter sina egna personliga behov.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
-
- Inlägg: 159
- Blev medlem: 04 jan 2017 18:54
Re: Bara elbilar hos ABB
Kan tänka mig att inköparen på större företag vill ha mer koll (eller enklare koll rättare sagt) än att man får köpa vad som helst för ett visst belopp.
Ang rabatter så kan nog prisskillnaden mot tesla också blir stor. På mitt föregående jobb hade vi 16-20% rabatt via ramavtalen på bilarna (massa olika märken) så om tesla inte ger nån rabatt alls så kan prisskillnaden bli rätt stor ändå för de stora bolagen.
//Benke
Ang rabatter så kan nog prisskillnaden mot tesla också blir stor. På mitt föregående jobb hade vi 16-20% rabatt via ramavtalen på bilarna (massa olika märken) så om tesla inte ger nån rabatt alls så kan prisskillnaden bli rätt stor ändå för de stora bolagen.
//Benke
Re: Bara elbilar hos ABB
benke_berguv skrev:Kan tänka mig att inköparen på större företag vill ha mer koll (eller enklare koll rättare sagt) än att man får köpa vad som helst för ett visst belopp.
Ang rabatter så kan nog prisskillnaden mot tesla också blir stor. På mitt föregående jobb hade vi 16-20% rabatt via ramavtalen på bilarna (massa olika märken) så om tesla inte ger nån rabatt alls så kan prisskillnaden bli rätt stor ändå för de stora bolagen.
//Benke
Japp, stora företag är allergiska mot att ha många leverantörer. Vi är alla tvingade att gå som underkonsulter via en större konsultmäklare t ex. Och redan på slutet av 90-talet kastade Sandvik, där jag var då, ut en del egenkonsulter eftersom de ville minska antalet leverantörer.
Dels sparar de väl pengar genom att ha mindre administration men det handlar nog om ett mode också. Kan inte kosta många kronor att hantera lite fler fakturor idag när mycket av flödet är så automatiserat.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19945
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Bara elbilar hos ABB
Sandvik är ett strålande exempel på hur man inte ska göra, det har mest gått åt pipan på R&D sedan dom tyckteMWall skrev:benke_berguv skrev:Kan tänka mig att inköparen på större företag vill ha mer koll (eller enklare koll rättare sagt) än att man får köpa vad som helst för ett visst belopp.
Ang rabatter så kan nog prisskillnaden mot tesla också blir stor. På mitt föregående jobb hade vi 16-20% rabatt via ramavtalen på bilarna (massa olika märken) så om tesla inte ger nån rabatt alls så kan prisskillnaden bli rätt stor ändå för de stora bolagen.
//Benke
Japp, stora företag är allergiska mot att ha många leverantörer. Vi är alla tvingade att gå som underkonsulter via en större konsultmäklare t ex. Och redan på slutet av 90-talet kastade Sandvik, där jag var då, ut en del egenkonsulter eftersom de ville minska antalet leverantörer.
Dels sparar de väl pengar genom att ha mindre administration men det handlar nog om ett mode också. Kan inte kosta många kronor att hantera lite fler fakturor idag när mycket av flödet är så automatiserat.
att outsourcing-trenden var något att haka på.
Av alla tjänstemän dom kastade ut var väl typ 200 pers på konstruktion och ingen central avdelning blev i praktiken
kvar och därmed rasade det centralt styrda arbetssätt som man helst vill ha på ett så stort företag, och det
blev high Chaparral av alltihop (förutom på Coromant möjligen), nu är det typ flera hundra konsulter från
dom stora (ÅF mfl.) som ritar lite som dom vill utan standardisering i princip, blir en jäkla soppa när man ska
in och försöka göra ett bra jobb där

Och vad vi externa kan bedöma så har det blivit mycket dyrare allting (och oftast långsammare).
Många av dom duktiga och erfarna (du kanske var en av dom tex?) försvann på några veckor, inte bara från
Sandvik utan även geografiskt...
Visst, jag fick chansen och gjorde flera uppdrag där men ändå liksom...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Bara elbilar hos ABB
Bjelke skrev:Sandvik är ett strålande exempel på hur man inte ska göra, det har mest gått åt pipan på R&D sedan dom tyckteMWall skrev:benke_berguv skrev:Kan tänka mig att inköparen på större företag vill ha mer koll (eller enklare koll rättare sagt) än att man får köpa vad som helst för ett visst belopp.
Ang rabatter så kan nog prisskillnaden mot tesla också blir stor. På mitt föregående jobb hade vi 16-20% rabatt via ramavtalen på bilarna (massa olika märken) så om tesla inte ger nån rabatt alls så kan prisskillnaden bli rätt stor ändå för de stora bolagen.
//Benke
Japp, stora företag är allergiska mot att ha många leverantörer. Vi är alla tvingade att gå som underkonsulter via en större konsultmäklare t ex. Och redan på slutet av 90-talet kastade Sandvik, där jag var då, ut en del egenkonsulter eftersom de ville minska antalet leverantörer.
Dels sparar de väl pengar genom att ha mindre administration men det handlar nog om ett mode också. Kan inte kosta många kronor att hantera lite fler fakturor idag när mycket av flödet är så automatiserat.
att outsourcing-trenden var något att haka på.
Av alla tjänstemän dom kastade ut var väl typ 200 pers på konstruktion och ingen central avdelning blev i praktiken
kvar och därmed rasade det centralt styrda arbetssätt som man helst vill ha på ett så stort företag, och det
blev high Chaparral av alltihop (förutom på Coromant möjligen), nu är det typ flera hundra konsulter från
dom stora (ÅF mfl.) som ritar lite som dom vill utan standardisering i princip, blir en jäkla soppa när man ska
in och försöka göra ett bra jobb där
Och vad vi externa kan bedöma så har det blivit mycket dyrare allting (och oftast långsammare).
Många av dom duktiga och erfarna (du kanske var en av dom tex?) försvann på några veckor, inte bara från
Sandvik utan även geografiskt...
Visst, jag fick chansen och gjorde flera uppdrag där men ändå liksom...
Nej, jag flyttade till Uppsala redan 2008 och har ingen större koll på vad som hänt sen dess. Jag jobbade med administrativa IT-system så inga ritningar o sånt.


Re: Bara elbilar hos ABB
Varför?benke_berguv skrev:Kan tänka mig att inköparen på större företag vill ha mer koll (eller enklare koll rättare sagt) än att man får köpa vad som helst för ett visst belopp.
Detta är ju knappast något som är leverans av komponenter för produktion eller anna tillverkning. Det är en förmånsbil för anställda. Ungefär som de kan välja att ha träningsförmån på valfritt gym, spela tennis eller golfträning.
Du får skilja på produktionsleverantörer i industrin, och förmåner som är för anställda privat och som hanteras av HR.
Två komplett olika saker.
Det är helt OK.benke_berguv skrev:Ang rabatter så kan nog prisskillnaden mot tesla också blir stor. På mitt föregående jobb hade vi 16-20% rabatt via ramavtalen på bilarna (massa olika märken) så om tesla inte ger nån rabatt alls så kan prisskillnaden bli rätt stor ändå för de stora bolagen.
Bara för de som vill välja varumärke 1 att de kan tacka och ta emot en rabatt på X%, men det behöver ju inte stoppa de som vill välja varumärke 2 för samma värde (även med 0% rabatt).
Precis som HR kan förhandla fram rabatt på en viss gymkjedja för personalen som de kan hänga på om de så önskar. Inget fel på det, men låt de (för samma summa som efter rabatt) välja ett annat gym som ligger bättre till, eller andra sportaktiviteter som de föredrar.
En förmån som man inte kan styra själv, utan riktig flexibilitet, blir inte värd lika mycket för arbetstagaren som en där man själv har valfrihet att välja det som passar en som individ bäst. Det är därför flexiblare lösningar (för samma pris) är mer värt som förmån för arbetstagarna.
Jämför med pengar vs presentkort; för de flesta så är 1000 kronor på bankkontot mer värt än ett presentkort på 1000 kr som endast fungerar hos en enda butikskedja.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/