Stockholm - Åre Sr+ - är det möjligt?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
calippo
Teslaägare
Inlägg: 72
Blev medlem: 10 nov 2019 17:17

Stockholm - Åre Sr+ - är det möjligt?

Inlägg av calippo »

Ska resa till Åre över påsken med min SR+.
Har inte haft en tanke på att det skulle vara några problem men när jag nu matar in det i abrp (A Better Routeplanner) så säger den 11 tim och 15 min. Den säger dessutom "No valid plan found - this is the best attempt" och att jag måste köra 70 km/tim mellan sveg och krokom. Tvingar jag den att köra via Sundsvall får jag samma fel men restiden går ner lite grann. Känns sådär eftersom felmarginalen verkar vara väldigt låg.

Är det någon här som gjort resan Stockholm - Åre med Sr+ och vet om det går? Vad gör jag isf för fel i abrp? :)
Tack för hjälp och råd!
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7257
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Stockholm - Åre Sr+ - är det möjligt?

Inlägg av fth »

Ett snabbt test i ABRP visar inga problem med den resan öht, jag gissar att du har någon/några parametrar fel inställda.

Kontrollera t.ex. "Destination/Charger arrival SoC" så dom inte är inställda på orimliga nivåer, jag har normalt 10% på dessa.


/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
perkabolo
Teslaägare
Inlägg: 228
Blev medlem: 01 aug 2017 13:00

Re: Stockholm - Åre Sr+ - är det möjligt?

Inlägg av perkabolo »

calippo skrev:
Ska resa till Åre över påsken med min SR+.
Har inte haft en tanke på att det skulle vara några problem men när jag nu matar in det i abrp (A Better Routeplanner) så säger den 11 tim och 15 min. Den säger dessutom "No valid plan found - this is the best attempt" och att jag måste köra 70 km/tim mellan sveg och krokom. Tvingar jag den att köra via Sundsvall får jag samma fel men restiden går ner lite grann. Känns sådär eftersom felmarginalen verkar vara väldigt låg.

Är det någon här som gjort resan Stockholm - Åre med Sr+ och vet om det går? Vad gör jag isf för fel i abrp? :)
Tack för hjälp och råd!
Visst funkar det. Har du glömt kryssa i att du kan använda CCS laddare och inte bara teslas superchargers?
Renault Zoe Q210 -14
Renault Zoe R110 - 19
Skoda Octavia Combi TDI 4x4 -07
Tesla Model 3 LR AWD - 19
Skoda Citigoe IV -20
Tesla Model Y LR AWD -22
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7257
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Stockholm - Åre Sr+ - är det möjligt?

Inlägg av fth »

perkabolo skrev:
Visst funkar det. Har du glömt kryssa i att du kan använda CCS laddare och inte bara teslas superchargers?
Jag testade i ABRP med endast SuC ikryssat utan problem, så det bör inte vara felet.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Stockholm - Åre Sr+ - är det möjligt?

Inlägg av LarsL »

Jag brukar alltid ta bort möjligheten att köra långsammare ”Slower if needed” eftersom jag inte tycker om att börja planeringen med det utgångsläget, kan vara användbart om du redan är ute och åker och är tvingad till en rutt.

Om du vill ha mer eller mindre marginal så kan du ändra Charger Min Arrival och Goal Arrival Charge.
Användarvisningsbild
hanstoll
Teslaägare
Inlägg: 11
Blev medlem: 17 sep 2019 18:05
Ort: Sollentuna

Re: Stockholm - Åre Sr+ - är det möjligt?

Inlägg av hanstoll »

Kör Norra Sthlm-Åre på 8.30-8.45 m 2019 Model X Raven LR, laddar i Hudik o Krokom och kommer fram mätt och belåten med drygt 60% SOC.

Så jag undrar om dina siffror stämmer.

mvh
Model X Raven 2019
Användarvisningsbild
calippo
Teslaägare
Inlägg: 72
Blev medlem: 10 nov 2019 17:17

Re: Stockholm - Åre Sr+ - är det möjligt?

Inlägg av calippo »

Tack för svar, nu känns det bättre! :)

Ja det måste vara någon konstig inställning jag har valt. Har försökt att nollställa alla parametrar men det går inte så bra.
Testade i en annan webbläsare och startade helt rent och då går det precis som ni säger.

Får leta vidare men då vet jag iaf att det går. Tack!
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1981
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Stockholm - Åre Sr+ - är det möjligt?

Inlägg av pejvic »

Testa också att ladda upp bilen in bilen och säg "kör till ÅRE" så ser du vilken tid du är framme. Den tiden brukar jämt stämma.
Haft alla 3/Y
Användarvisningsbild
Alfa
Teslaägare
Inlägg: 130
Blev medlem: 08 jun 2015 17:10

Re: Stockholm - Åre Sr+ - är det möjligt?

Inlägg av Alfa »

Stockholm-Åre är strösslat med laddare: Uppsala, Gävle, Hudiksvall, Sundsvall, Krokom. Kör du försiktigt räcker det att ladda i Hudiksvall och Krokom tänker jag. Annars är det bara att stanna ett kort tag lite oftare.

Kör du inlandet bör Sveg-Krokom inte vara något problem. Det är bara drygt 20 mil.
Användarvisningsbild
LasseTM
Teslaägare
Inlägg: 986
Blev medlem: 01 feb 2019 12:10
Ort: Tullinge

Re: Stockholm - Åre Sr+ - är det möjligt?

Inlägg av LasseTM »

-5 grader 200kg extra och 100% hastighet meden SR+ 2018-2020 modell
Jag hade stannat 5minuter i Bräcke och laddat på 50kW laddaren för att slippa ett långstopp i Sundsvall.
Bild
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Användarvisningsbild
Idesta
Teslaägare
Inlägg: 211
Blev medlem: 12 nov 2014 07:54

Re: Stockholm - Åre Sr+ - är det möjligt?

Inlägg av Idesta »

Det är både E tron och Taycan i Åre under denna vinter - gissar att många kommer från Mälardalen - så visst går det men kanske du får toppa på ngn icke Tesla laddare.

Jag brukar med vår Model S P100D ibland åka Hudiksvall -> Åsarna Skidcenter -> Åre (och inte ta Krokomsporten).
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Stockholm - Åre Sr+ - är det möjligt?

Inlägg av lator »

pejvic skrev:
Testa också att ladda upp bilen in bilen och säg "kör till ÅRE" så ser du vilken tid du är framme. Den tiden brukar jämt stämma.
Men varför åka via Sveg för att ta sig från Stockholm till Åre...?
En SR+ klarar väl alltid typ 22 mil och då funkar det ju bra att åka över Sundsvall. Vill man ta den kortaste vägen så kan man ju fylla upp lite gratiselektroner i Kårböle innan man viker norrut...
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Nect
elbilist
Inlägg: 1648
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Stockholm - Åre Sr+ - är det möjligt?

Inlägg av Nect »

Idesta skrev:
Det är både E tron och Taycan i Åre under denna vinter - gissar att många kommer från Mälardalen - så visst går det men kanske du får toppa på ngn icke Tesla laddare.

Jag brukar med vår Model S P100D ibland åka Hudiksvall -> Åsarna Skidcenter -> Åre (och inte ta Krokomsporten).
Stopp och belägg! Håll dig till Teslas laddare så kan vi övrig elbilister få våra ensamma 50 kW:are själva :mrgreen: :mrgreen: ’skämt
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Användarvisningsbild
Gurkmeister
Teslaägare
Inlägg: 10
Blev medlem: 08 jan 2021 09:55

Re: Stockholm - Åre Sr+ - är det möjligt?

Inlägg av Gurkmeister »

Jag körde Stockholm - Åre tur och retur i helgen.
Dit: SC Hudiksvall och fyllde på lite på SC i Krokom.
Laddade upp fullt via vanligt uttag i stugan.
Hem: SC i Sundsvall och fyllde på lite på SC i Gävle.
Funkade kanon!
Model X LRP Midnight Silver Metallic 7-sits
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19603
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Stockholm - Åre Sr+ - är det möjligt?

Inlägg av Bjelke »

Nect skrev:
Idesta skrev:
Det är både E tron och Taycan i Åre under denna vinter - gissar att många kommer från Mälardalen - så visst går det men kanske du får toppa på ngn icke Tesla laddare.

Jag brukar med vår Model S P100D ibland åka Hudiksvall -> Åsarna Skidcenter -> Åre (och inte ta Krokomsporten).
Stopp och belägg! Håll dig till Teslas laddare så kan vi övrig elbilister få våra ensamma 50 kW:are själva :mrgreen: :mrgreen: ’skämt
:lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Krizze
Teslaägare
Inlägg: 26
Blev medlem: 02 apr 2020 21:27

Re: Stockholm - Åre Sr+ - är det möjligt?

Inlägg av Krizze »

Jag körde Stockholm-Åre med min SR+ i februari. Tre barn i barnstolar, två vuxna och takbox. Var hyffsat kallt, -10 när vi åkte hemifrån och det var dryga 20 minus när vi kom fram.
Mycket snö och is på vägarna men kunde ändå hålla farten sådär lagom över hastighetsbegränsningen.

Laddade Gävle, Huddik, Sundsvall, ICA Ånge, Krokom på vägen upp.
Laddade ICA Ånge, Sundsvall, Gävle, Uppsala på vägen hem.

En annan familj som vi reste med körde dieselbil, även dom med småbarn och dom var en timme snabbare än mig både på ditresan och hemresan.
tobiaslej
Inlägg: 284
Blev medlem: 24 apr 2019 22:32

Re: Stockholm - Åre Sr+ - är det möjligt?

Inlägg av tobiaslej »

Jag har kört Sthlm - Åre vintertid/vår ett par ggr med vår SR+
Sträckan som är problemet är Sundsvall - Krokom.
Laddade sist fullt (nära 100%) i Sundsvall (satt o häckade på macken vid laddarna alldeles för länge kändes det som....) och kom fram till Krokom med ca 10%. Ska upp i påsk igen o det verkar som att det finns ett par alternativ till Tesla SuC på vägen mellan Östersund o Sundsvall så om ngn har tips på bästa/tillförlitligaste laddaren på den sträckan så tas det tacksamt emot.
Model 3 SR+
Model Y Performance
MrRun
elbilist
Inlägg: 807
Blev medlem: 24 sep 2020 14:36
Ort: SE2

Re: Stockholm - Åre Sr+ - är det möjligt?

Inlägg av MrRun »

Det finns nybyggda laddare i Bräcke mellan Sundsvall och Östersund. 2 st 50kW och många 22kW. Syns på t.ex chargefinder.com, inte abrp än tror jag.
I Bräcke finns ju också en förträfflig glassbar. :)
Ioniq 5 FE AWD
Användarvisningsbild
LasseTM
Teslaägare
Inlägg: 986
Blev medlem: 01 feb 2019 12:10
Ort: Tullinge

Re: Stockholm - Åre Sr+ - är det möjligt?

Inlägg av LasseTM »

tobiaslej skrev:
Jag har kört Sthlm - Åre vintertid/vår ett par ggr med vår SR+
Sträckan som är problemet är Sundsvall - Krokom.
Laddade sist fullt (nära 100%) i Sundsvall (satt o häckade på macken vid laddarna alldeles för länge kändes det som....) och kom fram till Krokom med ca 10%. Ska upp i påsk igen o det verkar som att det finns ett par alternativ till Tesla SuC på vägen mellan Östersund o Sundsvall så om ngn har tips på bästa/tillförlitligaste laddaren på den sträckan så tas det tacksamt emot.
Bräcke som sagt eller ICA Supermarket Ånge som är en liten detour men har 120kW laddare dock delad på 2st uttag men du kan få 120kW om du är själv.
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Jonte73
Inlägg: 163
Blev medlem: 25 feb 2021 10:10

Re: Stockholm - Åre Sr+ - är det möjligt?

Inlägg av Jonte73 »

Det finns två laddare i Ånge. Det finns även på Bankgatan i centrum (11kw).
I nödfall så har du även pendlarparkeringen vid järnvägen.
Dock är det bara motorvärmare med ladduttag.
tobiaslej
Inlägg: 284
Blev medlem: 24 apr 2019 22:32

Re: Stockholm - Åre Sr+ - är det möjligt?

Inlägg av tobiaslej »

tack för tipsen. Bräcke verkar som ett bra alternativ då.
Model 3 SR+
Model Y Performance
Användarvisningsbild
hanstoll
Teslaägare
Inlägg: 11
Blev medlem: 17 sep 2019 18:05
Ort: Sollentuna

Re: Stockholm - Åre Sr+ - är det möjligt?

Inlägg av hanstoll »

Nu verkar dessutom de 8 nya 250 KW-laddarna vara i bruk i Hudik, så de (mindre) köer som enligt uppgift uppstod vid vissa tillfällen under sportlovshelgerna tidigare i vinter torde vara ett minne blott (för en stund iaf :D )

mvh
Model X Raven 2019
Skriv svar