Knepigt ladda nästan tomt batteri

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Ekokobonden
Teslaägare

Knepigt ladda nästan tomt batteri

Inlägg av Ekokobonden »

Härom helgen åkte vi lite längre än vi planerat, och blev att vi på håret kom hem med bara lite kräm kvar i batteriet - 16 km räckvidd kvar stod det på skärmen.
Kopplade genast in laddning enfas vid garaget 16A - men bilen ville inte starta laddning, utan bara väntade...
Flyttade bilen 50 m till laddstationen 22kW borta vid ladugården - men bilen påstod att laddstationen inte var redo... (aldrig hänt tidigare, eller därefter heller) - nu hade de 16 km räckvidd försvunnit, och det stod 0 km på skärmen.
Flyttade bilen en andra gång, till maskinhallen, och kopplade enfasladdsladden via en trefas övergång skarv - då började bilen äntligen ladda!
Tur man har alternativ...
Men lite läskigt.
Nissan Leaf -18 2.Zero 40 kWh pärlgrön
Tesla mod 3 -19 LR blå drag
Scott E-Sub Active 36 V 400 Wh
Husqvarna 535 iXP 2*5 kWh
Automower 450 X -20
AL-KO 4757 Li SP -16
Solceller 104 m2 13500 kWh/år
ETC-el sol & vind abonnemang
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Knepigt ladda nästan tomt batteri

Inlägg av Bjelke »

Skumt, man skulle ju vilja veta orsaken...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare

Inlägg av mans71 »

Väldigt obalanserad batteripack kanske?
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare

Inlägg av Remuz »

Hade 1% och 3km kvar när jag kom till SuC norrköping igår, men det kanske är annorlunda på SuC?
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare

Inlägg av [JM] »

Ekokobonden skrev:
Härom helgen åkte vi lite längre än vi planerat, och blev att vi på håret kom hem med bara lite kräm kvar i batteriet - 16 km räckvidd kvar stod det på skärmen.
Kopplade genast in laddning enfas vid garaget 16A - men bilen ville inte starta laddning, utan bara väntade...
Flyttade bilen 50 m till laddstationen 22kW borta vid ladugården - men bilen påstod att laddstationen inte var redo... (aldrig hänt tidigare, eller därefter heller) - nu hade de 16 km räckvidd försvunnit, och det stod 0 km på skärmen.
Flyttade bilen en andra gång, till maskinhallen, och kopplade enfasladdsladden via en trefas övergång skarv - då började bilen äntligen ladda!
Tur man har alternativ...
Men lite läskigt.
Hade samma fenomen på min X förra året. Dock med mkt högre % SOC. En omstart (reboot) av bilen löste problemet för mig.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Gissar också på obalanserat batteripack. Har kommit hem flera gånger med mycket mindre än 16 km i räckvidd utan att märka några problem men jag har visserligen inte kontrollerat hur lång tid det tagit innan laddningen märks. Är det obalanserat så kan laddningen verka stå stilla ett tag innan man märker att det händer något. Effekten är också rätt strypt i början så man kanske bara laddar med ett par ampere 230 V i början.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
jbark
Teslaägare

Inlägg av jbark »

Kan det vara så att du fiskörde och batteriet var kallt så det ville värma det innan det laddade det?
Användarvisningsbild
Ekokobonden
Teslaägare

Inlägg av Ekokobonden »

Svenssons skrev:
Gissar också på obalanserat batteripack. Har kommit hem flera gånger med mycket mindre än 16 km i räckvidd utan att märka några problem men jag har visserligen inte kontrollerat hur lång tid det tagit innan laddningen märks. Är det obalanserat så kan laddningen verka stå stilla ett tag innan man märker att det händer något. Effekten är också rätt strypt i början så man kanske bara laddar med ett par ampere 230 V i början.
Nej, jag fick felmeddelande både vid enfasladdningen och laddstationen, kommer inte ihåg exakta lydelsen, men vid enfas bad bilen om att laddkabeln skulle anslutas, trots att den var ansluten. Och vid laddstationen sa bilen att laddstationen inte fungerade eller att den inte var redo...
Nissan Leaf -18 2.Zero 40 kWh pärlgrön
Tesla mod 3 -19 LR blå drag
Scott E-Sub Active 36 V 400 Wh
Husqvarna 535 iXP 2*5 kWh
Automower 450 X -20
AL-KO 4757 Li SP -16
Solceller 104 m2 13500 kWh/år
ETC-el sol & vind abonnemang
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

Fanns en tråd om bilar med mycket låg SOC som inte laddade ens med DC för ett par år sedan. Vill minnas att det gick efter en stund med AC dock. Var relaterat till range mode också tror jag.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
M3apan
Teslaägare

Inlägg av M3apan »

Remuz skrev:
Hade 1% och 3km kvar när jag kom till SuC norrköping igår, men det kanske är annorlunda på SuC?
Fegt.
Användarvisningsbild
SkipperO
Teslaägare

Inlägg av SkipperO »

Förhoppningsvis onödigt vetande, men enligt Tesla själva finns en liten användbar buffert efter det står 0km kvar. Edmunds har nyss testat och kom typ 15-40km innan Teslorna stannade. Nog inget att rekommendera, men ibland händer ju sånt man inte kan planera för.
M3 LR -20 vit/vit, 18”
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Å andra sidan så har flera fått stopp innan 0km också... Det verkar hänga på hur pass bra kalibrering
man har...
Jag skulle aldrig chansa iaf men var jag tvungen så skulle jag ju fortsätta så länge bilen funkar såklart :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare

Inlägg av Leo »

Vår tidigare X100D laddade låååångsamt tills den nådde 10%.
Renault R5 beställd, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare

Inlägg av lator »

Leo skrev:
Vår tidigare X100D laddade låååångsamt tills den nådde 10%.
Men vägrade den på AC någon gång?
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Skriv svar