Bakgrund till projektet:
Under 2020 har UPAB, Umeå Energi och Umeå kommun arbetat för att möjliggöra en demonstration av V2G i parkeringshuset Nanna. Syftet har varit att skapa kunskap om potentialen för delning av energi genom V2G samt hur ett sådant system skulle kunna fungera mellan en tänkt elbilpool och fastighet.
Projektet genomförs av Umeå kommun, Umeå Energi och Umeå Parkering AB som partners i Sharing Cities Sweden, med finansiering av Vinnova, i samarbete med ABB samt med konsultstöd av Sweco.
Kort om Vehicle-to-Grid som koncept:
I Sverige ökar utbyggnaden av väderberoende och svårreglerad förnybar energi samt andelen eldrivna fordon. Detta innebär en större påfrestning på elnätet, vilket kan leda till kapacitetsproblem. Till följd av detta har flexibilitetstjänster för reducering av elnätsbelastning blivit högaktuella. Detta kan göras genom bl.a. införande av effekttariffer eller styrning av slutkunders elförbrukning och/eller genom införandet av nya tjänster, såsom V2G.
V2G innebär att elbilen nyttjas som effektresurs och/eller energilager och kan skifta mellan att laddas och mata ut el på elnätet om det finns ett behov i elsystemet. En elbil kan då erbjuda stödtjänster till elnätet och användas för att lagra eller flytta förbrukningen av energin till en viss tidpunkt. Motivationen för bilägaren att erbjuda denna tjänst är att det ska ge en intäkt, antingen genom reducerade laddkostnader eller genom att el och stödtjänster säljs till elnätet.
V2G i Umeå
Moderator: Redaktion
V2G i Umeå
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19947
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: V2G i Umeå
Ska undersöka saken.Bjelke skrev:Vilken partner är det tänkt för själva bilarna?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: V2G i Umeå
Tyvärr en liten pappers tiger.
De kommer inte hinna köpa in någon hårdvara i detta projekt.
Dock har de för avsikt att köra ett projekt till där de primärt vill ha 5-10 egna bilar med V2G möjlighet.
De har Nissan Leaf idag.
Utgår dock ifrån att de väljer en annan elbil med stöd för CCS istället för Chademo.
De kommer inte hinna köpa in någon hårdvara i detta projekt.
Dock har de för avsikt att köra ett projekt till där de primärt vill ha 5-10 egna bilar med V2G möjlighet.
De har Nissan Leaf idag.
Utgår dock ifrån att de väljer en annan elbil med stöd för CCS istället för Chademo.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension