Överström i vägguttag

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
perre
Teslaägare
Inlägg: 376
Blev medlem: 19 nov 2018 18:52
Ort: Bandhagen

Överström i vägguttag

Inlägg av perre »

Med risk för dubbelpost så postar jag även här då detta Forum är lite mer aktivt

Förra veckan så var Elevio hemma hos oss och bytte elmäter i elcentralen på min villa. När jag kom hem i natt från en vecka hemifrån så gick det inte att ladda bilen.

Jag har en Tesla wall connect laddare med trefas 16 A som har fugerat klanderfritt i två år nu.
Denna gång så lyste det rött istället för grönt och ett felmeddelande på skärmen i bilen sa

"Kan ej ladda, Överström i vägguttag. Koppla bort försök igen eller byt utrustning"
"Laddutrustningen rapporterar fe!. Kontrollera felkod el. meddelande på laddutrustning"

Laddskärmen i bilen visar 239V och 16/16 , vilket torde vara inom gränserna. Typ i 10-20 sekunder innan laddningen avbryts.

Är det någon som upplevt nåt liknande och har nån erfarenhet vad det kan bero på?
Jag söker givetvis kontakt med Elevio samtidigt, men tänkte höra om någon av er råkat ut för något liknande.

Laddar nu med enfas 220V t.v. Är det någon risk för överhettning i ett hus med max 15 år gamla eldragningar? Använder den sladd som Tesla leveerade med min model 3.
Model 3 LR AWD
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Överström i vägguttag

Inlägg av Svenssons »

Dubbelpost som sagt var och första inlägget är på viewtopic.php?f=61&t=24658 där jag har lagt in ett svar.

Enklaste sätt att följa inläggen är via Senaste inlägg och då spelar det ingen roll var inlägget ligger.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
perre
Teslaägare
Inlägg: 376
Blev medlem: 19 nov 2018 18:52
Ort: Bandhagen

Re: Överström i vägguttag

Inlägg av perre »

Svenssons skrev:
Dubbelpost som sagt var och första inlägget är på viewtopic.php?f=61&t=24658 där jag har lagt in ett svar.

Enklaste sätt att följa inläggen är via Senaste inlägg och då spelar det ingen roll var inlägget ligger.
Ber om ursäkt. Var lite skärrad där efter att ha talat med Elevio som frånsade sig allt ansvar för utrustningen bakom deras elmätare..
Hur som helst så löste problemet sig som jag också skrev i den post du länkat till.
Model 3 LR AWD
Skriv svar