VW ID3 kostar 283.580Nok I Norge
Moderator: Redaktion
VW ID3 kostar 283.580Nok I Norge
VW ID3 kostar 283.580 NOK i Norge, varför är den dyrare i Sverige, även om man lägger till tull och moms?
https://www.volkswagen.no/no/konfigurat ... =buildable
Lite intressant är att en VW e-Up kostar
228.800Nok i Norge.
Så ID3 är bara 54.780Nok dyrare.
Syrran och en kompis köpte ju en Seat Mii nu i april.
Kan tänka mig att dom skulle kunna tänka sig att lägga på en peng för att få en ID3 istället.
Listpriset för Seat Mii är 264.900kr.
Lägg på 55.000 plus tull och moms, blir 75.625kr.
Summa 340.525kr för vad en VW ID3 borde kosta i Sverige.
Pris efter 10% rabatt 306.472kr.
Efter 70.000kr i stöd 236.472kr.
Så en ID3 borde kosta 236.472kr redan idag I Sverige.
https://www.volkswagen.no/no/konfigurat ... =buildable
Lite intressant är att en VW e-Up kostar
228.800Nok i Norge.
Så ID3 är bara 54.780Nok dyrare.
Syrran och en kompis köpte ju en Seat Mii nu i april.
Kan tänka mig att dom skulle kunna tänka sig att lägga på en peng för att få en ID3 istället.
Listpriset för Seat Mii är 264.900kr.
Lägg på 55.000 plus tull och moms, blir 75.625kr.
Summa 340.525kr för vad en VW ID3 borde kosta i Sverige.
Pris efter 10% rabatt 306.472kr.
Efter 70.000kr i stöd 236.472kr.
Så en ID3 borde kosta 236.472kr redan idag I Sverige.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: VW ID3 kostar 283.580Nok I Norge
Det går ju bara att spekulera i hur de resonerar till att vi får visselblåsare hos tillverkarna som kan avslöja dem.
Vi vet att generella lönenivån i Norge är ca 30% högre än i Sverige. Vi vet även att den genomsnittliga norska familjen har mer pengar i fickan vid månadsslut än den genomsnittliga svenska, så alla spekulationer om högre norska matpriser kan man bortse från. För den som är nyfiken är det bara att börja gräva. En norsk familj har med andra ord större möjlighet att köpa en historiskt sett dyrare elbil än en svensk, inte minst på grund av kraftiga subventioner (eller rättare sagt tvärtom straffskatt på övriga bilar) på elbil.
Vi vet att penetrationen för elbilar är betydligt högre i Norge.
Personligen skulle jag anslå att orsaken till höga priser i Sverige är att elbil fortfarande i breda drag (även om det är på väg att förändras) är en bil för bättre bemedlade, och att det innebär att säljarna fortfarande inte behöver konkurrera om de lägre prissegmenten.
Vi vet att generella lönenivån i Norge är ca 30% högre än i Sverige. Vi vet även att den genomsnittliga norska familjen har mer pengar i fickan vid månadsslut än den genomsnittliga svenska, så alla spekulationer om högre norska matpriser kan man bortse från. För den som är nyfiken är det bara att börja gräva. En norsk familj har med andra ord större möjlighet att köpa en historiskt sett dyrare elbil än en svensk, inte minst på grund av kraftiga subventioner (eller rättare sagt tvärtom straffskatt på övriga bilar) på elbil.
Vi vet att penetrationen för elbilar är betydligt högre i Norge.
Personligen skulle jag anslå att orsaken till höga priser i Sverige är att elbil fortfarande i breda drag (även om det är på väg att förändras) är en bil för bättre bemedlade, och att det innebär att säljarna fortfarande inte behöver konkurrera om de lägre prissegmenten.
Re: VW ID3 kostar 283.580Nok I Norge
Jag tror det handlar om den stora andelen förmånsbilar i det svenska systemet. Erkänner att jag inte vet skillnaderna mot det norska systemet men i sverige är ju förmånsvärdet i regel helt överordnat inköpspriset så länge man är under maxbeloppet.
Sen sätts väl priserna efter hur marknaden ser ut?
Sen sätts väl priserna efter hur marknaden ser ut?
Re: VW ID3 kostar 283.580Nok I Norge
Varför har vi bland världens dyraste elbilar just i Sverige?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: VW ID3 kostar 283.580Nok I Norge
För att nybilskunden i sverige ofta stirrar på förmånsvärdet som ett mått på hur dyr bilen är.Zalman3 skrev:Varför har vi bland världens dyraste elbilar just i Sverige?
- Credde
- Teslaägare
- Inlägg: 1370
- Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
- Referralkod: ts.la/christian81643
Re: VW ID3 kostar 283.580Nok I Norge
Passar bra med skattetrycket...Zalman3 skrev:Varför har vi bland världens dyraste elbilar just i Sverige?

Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Re: VW ID3 kostar 283.580Nok I Norge
Var kommer listpriset på Seat Mii in i beräkningen för ID3? Är det du som tycker att ID3 "borde" kosta 55k plus tull och moms mer än en Seat? Ska du jämföra svenska och norska priser så är det väl rimligare att jämföra samma bilmodell (med samma utrustning), du har ju norskt pris på ID3.Zalman3 skrev:VW ID3 kostar 283.580 NOK i Norge, varför är den dyrare i Sverige, även om man lägger till tull och moms?
https://www.volkswagen.no/no/konfigurat ... =buildable
Lite intressant är att en VW e-Up kostar
228.800Nok i Norge.
Så ID3 är bara 54.780Nok dyrare.
Syrran och en kompis köpte ju en Seat Mii nu i april.
Kan tänka mig att dom skulle kunna tänka sig att lägga på en peng för att få en ID3 istället.
Listpriset för Seat Mii är 264.900kr.
Lägg på 55.000 plus tull och moms, blir 75.625kr.
Summa 340.525kr för vad en VW ID3 borde kosta i Sverige.
Pris efter 10% rabatt 306.472kr.
Efter 70.000kr i stöd 236.472kr.
Så en ID3 borde kosta 236.472kr redan idag I Sverige.
Sedan verkar det inte vara samma utrustning i de norska bilarna, om jag ser rätt så kommer en norsk ID3 City med stålfälgar medan en svensk har lättmetallfälger, bara som ett exempel.
edit: Den norska verkar inte ha värempump som standard heller.
Re: VW ID3 kostar 283.580Nok I Norge
Precis, har fortfarande lite svårt att förstå att det knappt är någon koppling mellan inköpspris och försäljningspris.
Är det du som tycker att ID3 "borde" kosta 55k plus tull och moms mer än en Seat?
Känns som elbilsmarknaden fortfarande är väldigt omogen.
Hoppas konkurransen hårdnar snabbt, så våra svenska överpriser försvinner.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: VW ID3 kostar 283.580Nok I Norge
Varför tycker du priset på en ID3 ska sättas i relation till en Seat Mii?Zalman3 skrev:Precis, har fortfarande lite svårt att förstå att det knappt är någon koppling mellan inköpspris och försäljningspris.
Är det du som tycker att ID3 "borde" kosta 55k plus tull och moms mer än en Seat?
Känns som elbilsmarknaden fortfarande är väldigt omogen.
Hoppas konkurransen hårdnar snabbt, så våra svenska överpriser försvinner.
Re: VW ID3 kostar 283.580Nok I Norge
Ok, jag som missförstod rubriken då. Trodde det var en jämföresle mellan norska och svenska priser på ID3 som avsågs. Men vill du diskutera prisskillnader mellan olika elbilar och göra gällande att de är högre för elbilar så kan du kanske berätta vad den procentuella prisskillnaden mellan en fossilbils Seat och en fossilbils VW är?Zalman3 skrev:Precis, har fortfarande lite svårt att förstå att det knappt är någon koppling mellan inköpspris och försäljningspris.
Är det du som tycker att ID3 "borde" kosta 55k plus tull och moms mer än en Seat?
Känns som elbilsmarknaden fortfarande är väldigt omogen.
Hoppas konkurransen hårdnar snabbt, så våra svenska överpriser försvinner.
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 4191
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/ove13063
Re: VW ID3 kostar 283.580Nok I Norge
283.580 NOK För id3 låter rätt dyrt när man får en model 3 för 349.990 NOKZalman3 skrev:VW ID3 kostar 283.580 NOK i Norge, varför är den dyrare i Sverige, även om man lägger till tull och moms?
https://www.volkswagen.no/no/konfigurat ... =buildable
Lite intressant är att en VW e-Up kostar
228.800Nok i Norge.
Så ID3 är bara 54.780Nok dyrare.
Syrran och en kompis köpte ju en Seat Mii nu i april.
Kan tänka mig att dom skulle kunna tänka sig att lägga på en peng för att få en ID3 istället.
Listpriset för Seat Mii är 264.900kr.
Lägg på 55.000 plus tull och moms, blir 75.625kr.
Summa 340.525kr för vad en VW ID3 borde kosta i Sverige.
Pris efter 10% rabatt 306.472kr.
Efter 70.000kr i stöd 236.472kr.
Så en ID3 borde kosta 236.472kr redan idag I Sverige.
3P 2019 / $ Pläd 2023 / YP 2024 / Juniper AWD 2026 / SigenStor 14,8kWp 24kWh
Re: VW ID3 kostar 283.580Nok I Norge
Instämmer helt. Känns som skillnaden är alldeles för liten för att avstå prestanda, infotainment, Autopilot och SuC.Tellus skrev:283.580 NOK För id3 låter rätt dyrt när man får en model 3 för 349.990 NOKZalman3 skrev:VW ID3 kostar 283.580 NOK i Norge, varför är den dyrare i Sverige, även om man lägger till tull och moms?
https://www.volkswagen.no/no/konfigurat ... =buildable
Lite intressant är att en VW e-Up kostar
228.800Nok i Norge.
Så ID3 är bara 54.780Nok dyrare.
Syrran och en kompis köpte ju en Seat Mii nu i april.
Kan tänka mig att dom skulle kunna tänka sig att lägga på en peng för att få en ID3 istället.
Listpriset för Seat Mii är 264.900kr.
Lägg på 55.000 plus tull och moms, blir 75.625kr.
Summa 340.525kr för vad en VW ID3 borde kosta i Sverige.
Pris efter 10% rabatt 306.472kr.
Efter 70.000kr i stöd 236.472kr.
Så en ID3 borde kosta 236.472kr redan idag I Sverige.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Re: VW ID3 kostar 283.580Nok I Norge
Bilpriser i Norge:
1. Tesla model 3, 349.990 NOK
2. VW ID3, 283.580 NOK
3. VW Golf 1.0 TSI 110hk, 351.099NOK
Vem väljer den dyraste och tröttaste VW Golfen?
1. Tesla model 3, 349.990 NOK
2. VW ID3, 283.580 NOK
3. VW Golf 1.0 TSI 110hk, 351.099NOK
Vem väljer den dyraste och tröttaste VW Golfen?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: VW ID3 kostar 283.580Nok I Norge
Hur dyr skulle Model3 kunna vara utan att skulle påverka försäljningen negativt? +100 000?martinot skrev:Instämmer helt. Känns som skillnaden är alldeles för liten för att avstå prestanda, infotainment, Autopilot och SuC.Tellus skrev:283.580 NOK För id3 låter rätt dyrt när man får en model 3 för 349.990 NOKZalman3 skrev:VW ID3 kostar 283.580 NOK i Norge, varför är den dyrare i Sverige, även om man lägger till tull och moms?
https://www.volkswagen.no/no/konfigurat ... =buildable
Lite intressant är att en VW e-Up kostar
228.800Nok i Norge.
Så ID3 är bara 54.780Nok dyrare.
Syrran och en kompis köpte ju en Seat Mii nu i april.
Kan tänka mig att dom skulle kunna tänka sig att lägga på en peng för att få en ID3 istället.
Listpriset för Seat Mii är 264.900kr.
Lägg på 55.000 plus tull och moms, blir 75.625kr.
Summa 340.525kr för vad en VW ID3 borde kosta i Sverige.
Pris efter 10% rabatt 306.472kr.
Efter 70.000kr i stöd 236.472kr.
Så en ID3 borde kosta 236.472kr redan idag I Sverige.
Re: VW ID3 kostar 283.580Nok I Norge
Finns alltid en en relation mellan pris och efterfrågan. Sätter du försäljningspriset till tex. 1 000.- så kan du nog sälja hur mycket som helst.Fredrik j skrev:
Hur dyr skulle Model3 kunna vara utan att skulle påverka försäljningen negativt? +100 000?

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Re: VW ID3 kostar 283.580Nok I Norge
Jag vet. Men eftersom du tyckte det var för liten skillnad mellan ID3 och model3 undrar jag hur mycket dyrare model3 skulle kunna vara utan att försäljningen påverkas. Om försäljningen skulle påverkas negativt innebär ju det att priset inte är för långt.martinot skrev:Finns alltid en en relation mellan pris och efterfrågan. Sätter du försäljningspriset till tex. 1 000.- så kan du nog sälja hur mycket som helst.Fredrik j skrev:
Hur dyr skulle Model3 kunna vara utan att skulle påverka försäljningen negativt? +100 000?
Re: VW ID3 kostar 283.580Nok I Norge
Frågan var generellt uttryckt. Det finns alltid en relation mellan pris och efterfrågan. Försäljningen påverkas alltid negativt så fort du börjar att ta betalt.Fredrik j skrev:Jag vet. Men eftersom du tyckte det var för liten skillnad mellan ID3 och model3 undrar jag hur mycket dyrare model3 skulle kunna vara utan att försäljningen påverkas. Om försäljningen skulle påverkas negativt innebär ju det att priset inte är för långt.
Skulle du ta 1.- så skulle du troligen ta hela bilmarknaden i världen (förutom de som har så mycket pengar att de inte alls bryr sig om priset).
För varje höjning därefter så kommer efterfrågan att sjunka.
Skulle du till slut ta uppåt 10-20 miljoner så skulle du säkert ändå få några köpare, men troligen ganska få.
Var man sedan vill lägga sig som företag beror på en rad faktorer som tillverkningskostnad, utvecklingskostnad (bägge påverkar vinstmarginalen i förhållande till priset), vilken strategi man har gällande att ta marknadsandelar (viss vill ha hög vinstmarginal och "skimma" marknaden, för att sedan sänka gradvis, andra vill sälja till förlust för att köpa sig marknadsandelar, etc.).
Det hela kan illustrerar med en utbud/efterfrågekurva, mellan två produkter/prislinjer.


NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Re: VW ID3 kostar 283.580Nok I Norge
Det är ett väldans tjat om priset på svenska elbilar och konspirationsteorier om hur tillverkarna plockar frukten av bonus malus etc.
Trots att de flesta med elbil argumenterar om att man måste se på kostnaden att äga en elbil jmf fossil istället för att stirra sig blind på inköpspris så blir de blinda när de stirrar på Norges priser. Visst, priset på tex M3 i Norge är lägre än pris*import*tull men det är ju inte hela sanningen. I Norge finns ingen vagnskadegaranti vilket gör att försäkringen kostar omkring 2tkr från första månaden jmf med Sverige där vi kan ha halvförsäkring för omkring 450kr. Vsg är inte direkt gratis för tillverkarna men obligatorisk i Sverige och du sparar omkring 15k per år i tre år, vilket är ganska precis skillnaden i inköpspris. Samma gäller ju id3. Detta är ett exempel på varför priserna skiljer sig.
Trots att de flesta med elbil argumenterar om att man måste se på kostnaden att äga en elbil jmf fossil istället för att stirra sig blind på inköpspris så blir de blinda när de stirrar på Norges priser. Visst, priset på tex M3 i Norge är lägre än pris*import*tull men det är ju inte hela sanningen. I Norge finns ingen vagnskadegaranti vilket gör att försäkringen kostar omkring 2tkr från första månaden jmf med Sverige där vi kan ha halvförsäkring för omkring 450kr. Vsg är inte direkt gratis för tillverkarna men obligatorisk i Sverige och du sparar omkring 15k per år i tre år, vilket är ganska precis skillnaden i inköpspris. Samma gäller ju id3. Detta är ett exempel på varför priserna skiljer sig.
Re: VW ID3 kostar 283.580Nok I Norge
Nu är vagnskadeförsäkringen på väg bort.I Norge finns ingen vagnskadegaranti vilket gör att försäkringen kostar omkring 2tkr från första månaden jmf med Sverige där vi kan ha halvförsäkring för omkring 450kr.
För min Tesla S75D kostar försäkringen ca 4.700kr per år med vagnskadegaranti och ca 9.700kr per år utan vagnskadegaranti.
Så det är inte en jättestor skillnad.
https://www.vibilagare.se/nyheter/efter ... rensverketEfter kritiken: Nu anmäls vagnskadegarantin till Konkurrensverket.
Bilköparna har ingen valfrihet och tvingas stå ut med höga självrisker. Nu kan vagnskadegarantin granskas ur konkurrenssynpunkt.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: VW ID3 kostar 283.580Nok I Norge
Vagnskadegaranti är inte alls obligatorisk i Sverige. Helt frivilligt för generalagenten. Dock finns det tydligen momsfördelar genom att kalla försäkringen för garanti.alvenzo skrev:I Norge finns ingen vagnskadegaranti vilket gör att försäkringen kostar omkring 2tkr från första månaden jmf med Sverige där vi kan ha halvförsäkring för omkring 450kr. Vsg är inte direkt gratis för tillverkarna men obligatorisk i Sverige och du sparar omkring 15k per år i tre år, vilket är ganska precis skillnaden i inköpspris. Samma gäller ju id3. Detta är ett exempel på varför priserna skiljer sig.
Re: VW ID3 kostar 283.580Nok I Norge
Håller med helt.alvenzo skrev:Det är ett väldans tjat om priset på svenska elbilar och konspirationsteorier om hur tillverkarna plockar frukten av bonus malus etc.
Trots att de flesta med elbil argumenterar om att man måste se på kostnaden att äga en elbil jmf fossil istället för att stirra sig blind på inköpspris så blir de blinda när de stirrar på Norges priser. Visst, priset på tex M3 i Norge är lägre än pris*import*tull men det är ju inte hela sanningen. I Norge finns ingen vagnskadegaranti vilket gör att försäkringen kostar omkring 2tkr från första månaden jmf med Sverige där vi kan ha halvförsäkring för omkring 450kr. Vsg är inte direkt gratis för tillverkarna men obligatorisk i Sverige och du sparar omkring 15k per år i tre år, vilket är ganska precis skillnaden i inköpspris. Samma gäller ju id3. Detta är ett exempel på varför priserna skiljer sig.
I Norge har de haft en mycket bättre och mer miljöprogressiv politik, och det är det som de skördar frukten av nu när de fått upp volymen på elbilar där. Över hälften av alla bilar som säljs i Norge under 2020 var BEV, medans vi i Sverige ligger någonstans på runt 9% för BEV.
Vi får helt enkelt skylla oss själva att vi haft en mycket sämre fordonspolitik och miljöpolitik i Sverige jämfört med i Norge.
Som man bäddar får man ligga sägs det.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Re: VW ID3 kostar 283.580Nok I Norge
Men då har du ju svaret på din fråga, prisskillnaden på ID3 i Sverige jämfört med Norge förklaras med högre utrustningsnivå i Sverige samt vagnskadegaranti. Konstigare än så var det inte.Zalman3 skrev:Nu är vagnskadeförsäkringen på väg bort.I Norge finns ingen vagnskadegaranti vilket gör att försäkringen kostar omkring 2tkr från första månaden jmf med Sverige där vi kan ha halvförsäkring för omkring 450kr.
För min Tesla S75D kostar försäkringen ca 4.700kr per år med vagnskadegaranti och ca 9.700kr per år utan vagnskadegaranti.
Så det är inte en jättestor skillnad.
https://www.vibilagare.se/nyheter/efter ... rensverketEfter kritiken: Nu anmäls vagnskadegarantin till Konkurrensverket.
Bilköparna har ingen valfrihet och tvingas stå ut med höga självrisker. Nu kan vagnskadegarantin granskas ur konkurrenssynpunkt.
Re: VW ID3 kostar 283.580Nok I Norge
Den största skillnaden mellan norsk och svensk fordonspolitik har ju varit norges höga punktskatter på bilar. Eftersom man med höga skatter har vant samhället vid att det är rimligt att en familjebil kan kosta en miljon hade man ju en unik möjlighet att styra efterfrågan genom att slopa punktskatten på elbilar. Man kan ju tänka sig vilken revolution det måste ha upplevts som när man plötsligt kunde köpa en ny bil för halva priset.martinot skrev:Håller med helt.alvenzo skrev:Det är ett väldans tjat om priset på svenska elbilar och konspirationsteorier om hur tillverkarna plockar frukten av bonus malus etc.
Trots att de flesta med elbil argumenterar om att man måste se på kostnaden att äga en elbil jmf fossil istället för att stirra sig blind på inköpspris så blir de blinda när de stirrar på Norges priser. Visst, priset på tex M3 i Norge är lägre än pris*import*tull men det är ju inte hela sanningen. I Norge finns ingen vagnskadegaranti vilket gör att försäkringen kostar omkring 2tkr från första månaden jmf med Sverige där vi kan ha halvförsäkring för omkring 450kr. Vsg är inte direkt gratis för tillverkarna men obligatorisk i Sverige och du sparar omkring 15k per år i tre år, vilket är ganska precis skillnaden i inköpspris. Samma gäller ju id3. Detta är ett exempel på varför priserna skiljer sig.
I Norge har de haft en mycket bättre och mer miljöprogressiv politik, och det är det som de skördar frukten av nu när de fått upp volymen på elbilar där. Över hälften av alla bilar som säljs i Norge under 2020 var BEV, medans vi i Sverige ligger någonstans på runt 9% för BEV.
Vi får helt enkelt skylla oss själva att vi haft en mycket sämre fordonspolitik och miljöpolitik i Sverige jämfört med i Norge.
Som man bäddar får man ligga sägs det.
I sverige kostar ju en genomsnittlig familjebil lite drygt 300'. Tänk om en Model3 då sålts för 150'.
Re: VW ID3 kostar 283.580Nok I Norge
Absolut. Receptet till den fantastiska framgång med omställningen i Norge är just kombinationen av höga skatter på fossilfordon (sedan lång tid), och inga skatter alls på BEV.Fredrik j skrev:Den största skillnaden mellan norsk och svensk fordonspolitik har ju varit norges höga punktskatter på bilar. Eftersom man med höga skatter har vant samhället vid att det är rimligt att en familjebil kan kosta en miljon hade man ju en unik möjlighet att styra efterfrågan genom att slopa punktskatten på elbilar. Man kan ju tänka sig vilken revolution det måste ha upplevts som när man plötsligt kunde köpa en ny bil för halva priset.martinot skrev:Håller med helt.alvenzo skrev:Det är ett väldans tjat om priset på svenska elbilar och konspirationsteorier om hur tillverkarna plockar frukten av bonus malus etc.
Trots att de flesta med elbil argumenterar om att man måste se på kostnaden att äga en elbil jmf fossil istället för att stirra sig blind på inköpspris så blir de blinda när de stirrar på Norges priser. Visst, priset på tex M3 i Norge är lägre än pris*import*tull men det är ju inte hela sanningen. I Norge finns ingen vagnskadegaranti vilket gör att försäkringen kostar omkring 2tkr från första månaden jmf med Sverige där vi kan ha halvförsäkring för omkring 450kr. Vsg är inte direkt gratis för tillverkarna men obligatorisk i Sverige och du sparar omkring 15k per år i tre år, vilket är ganska precis skillnaden i inköpspris. Samma gäller ju id3. Detta är ett exempel på varför priserna skiljer sig.
I Norge har de haft en mycket bättre och mer miljöprogressiv politik, och det är det som de skördar frukten av nu när de fått upp volymen på elbilar där. Över hälften av alla bilar som säljs i Norge under 2020 var BEV, medans vi i Sverige ligger någonstans på runt 9% för BEV.
Vi får helt enkelt skylla oss själva att vi haft en mycket sämre fordonspolitik och miljöpolitik i Sverige jämfört med i Norge.
Som man bäddar får man ligga sägs det.
I sverige kostar ju en genomsnittlig familjebil lite drygt 300'. Tänk om en Model3 då sålts för 150'.
Hade vi vågat ha samma politk i Sverige, så hade vi haft minst lika bra, eller ännu bättre (då vi är en större marknad än Norge totalt) priser på BEV i landet.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Re: VW ID3 kostar 283.580Nok I Norge
Ett plötsligt införande av höga punktskatter på nya bilar skulle ju ge väldigt märkliga effekter på andrahandsmarknaden. Införa punktskatter retroaktivt på redan existerande bilar är ju svårt.martinot skrev:Absolut. Receptet till den fantastiska framgång med omställningen i Norge är just kombinationen av höga skatter på fossilfordon (sedan lång tid), och inga skatter alls på BEV.Fredrik j skrev:Den största skillnaden mellan norsk och svensk fordonspolitik har ju varit norges höga punktskatter på bilar. Eftersom man med höga skatter har vant samhället vid att det är rimligt att en familjebil kan kosta en miljon hade man ju en unik möjlighet att styra efterfrågan genom att slopa punktskatten på elbilar. Man kan ju tänka sig vilken revolution det måste ha upplevts som när man plötsligt kunde köpa en ny bil för halva priset.martinot skrev:Håller med helt.alvenzo skrev:Det är ett väldans tjat om priset på svenska elbilar och konspirationsteorier om hur tillverkarna plockar frukten av bonus malus etc.
Trots att de flesta med elbil argumenterar om att man måste se på kostnaden att äga en elbil jmf fossil istället för att stirra sig blind på inköpspris så blir de blinda när de stirrar på Norges priser. Visst, priset på tex M3 i Norge är lägre än pris*import*tull men det är ju inte hela sanningen. I Norge finns ingen vagnskadegaranti vilket gör att försäkringen kostar omkring 2tkr från första månaden jmf med Sverige där vi kan ha halvförsäkring för omkring 450kr. Vsg är inte direkt gratis för tillverkarna men obligatorisk i Sverige och du sparar omkring 15k per år i tre år, vilket är ganska precis skillnaden i inköpspris. Samma gäller ju id3. Detta är ett exempel på varför priserna skiljer sig.
I Norge har de haft en mycket bättre och mer miljöprogressiv politik, och det är det som de skördar frukten av nu när de fått upp volymen på elbilar där. Över hälften av alla bilar som säljs i Norge under 2020 var BEV, medans vi i Sverige ligger någonstans på runt 9% för BEV.
Vi får helt enkelt skylla oss själva att vi haft en mycket sämre fordonspolitik och miljöpolitik i Sverige jämfört med i Norge.
Som man bäddar får man ligga sägs det.
I sverige kostar ju en genomsnittlig familjebil lite drygt 300'. Tänk om en Model3 då sålts för 150'.
Hade vi vågat ha samma politk i Sverige, så hade vi haft minst lika bra, eller ännu bättre (då vi är en större marknad än Norge totalt) priser på BEV i landet.
Malus är ju en variant. Malus är ju en typ av punktskatt på nya bilar fast utspridd över tre år.