Månadskostnad för Model 3 SR+ utan laddning hemma

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

jonasbolin
Inlägg: 2
Blev medlem: 28 apr 2021 13:16

Månadskostnad för Model 3 SR+ utan laddning hemma

Inlägg av jonasbolin »

Hej,

Funderar på att köpa en Tesla Model 3 SR+ (troligtvis begagnad 2019 års modell) då denna får avsevärt lägre försäkringskostnad än en Long Range. Bor i Stockholm söderort med boendeparkering och kommer alltså behöva ladda på Vattenfall Incharge, Superchargers, Ica Maxi, Lidl runtom i stan. Sedan kanske Stockholm Stad får tummen ur närmsta åren och börjar bygga ut laddstationer på boendeparkeringarna, men det räknar jag inte med.

Undrar om det är någon som är i liknande situation som kan delge lite vilka kostnader ni har för försäkring, laddning, service, och eventuella andra kostnader som jag glömt här.

Räknad själv med att köra runt 2000mil om året varav en majoritet sannolikt kommer vara långresor.

Tack på förhand!
Användarvisningsbild
tomla
Teslaägare
Inlägg: 214
Blev medlem: 23 sep 2017 19:10
Ort: Norrköping

Re: Månadskostnad för Model 3 SR+ utan laddning hemma

Inlägg av tomla »

Jag hade en gång Bee abonnemang för 399 kr per månad. När är det maxtaket på 450 kWh.
Jag laddade på jobbet varje dag med det abonnemanget.
Det kan vara bra att ha om du inte kan ladda hemma och deras laddare finns i närheten av dig.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7732
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Månadskostnad för Model 3 SR+ utan laddning hemma

Inlägg av mikebike »

3 kr/kWh verkar vara standardpriset på InCharge, köpcentrum mm. Ungefär samma pris på SuC och det är en på gång till Söderort.

Servicekostnad? 8-)
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
iohrlund
Teslaägare
Inlägg: 18
Blev medlem: 25 okt 2020 20:39

Re: Månadskostnad för Model 3 SR+ utan laddning hemma

Inlägg av iohrlund »

Kan inte ge dig så mycket svar på din fråga angående övriga kostnader. Däremot bor jag också i Stockholm söderort (Västertorp-Hägersten) och har bara boendeparkering, och det funkar faktiskt riktigt bra med vår ID.3:a. Vill tipsa om att Stockholms stads parkering har väldigt prisvärda laddare på 24h-parkering, där dygnstaxan är 50 kr och elen ingår. Visserligen är det bara 3,7 kW-laddare, men för vår del ger det en kWh-pris på strax under 1 kr och funkar riktigt bra om du inte ska använda bilen för pendling dagligen. Använder Lidl och Maxi som komplement när vi handlar. Stockholms stads parkeringar med laddare finns bland annat i Fruängen och bakom simhallen i Hägersten. Lycka till!
Användarvisningsbild
MarcusC
Teslaägare
Inlägg: 540
Blev medlem: 27 apr 2018 15:17
Ort: Jönköping

Re: Månadskostnad för Model 3 SR+ utan laddning hemma

Inlägg av MarcusC »

Jag bor visserligen i Jönköping och har en Model S, men jag laddar bara på stan (bor i lägenhet utan möjlighet till laddning där).
Här finns det gott om Bee-laddare så jag kör med 399 i månaden.
Jag brukar ladda typ en gång i veckan och har aldrig slagit i taket.

Egentligen får man bara stå två timmar på parkeringarna, men än så länge är vi inte tillräckligt många att det är ett problem, så jag brukar stå i fyra timmar och har då laddat fullt.
Jag jobbar ganska nära en, så åker ner på morgonen och flyttar sen på bilen innan lunch.

Åker jag långt blir det ju SuC så klart.
Raven MS LR Pearl White, vit interiör + gråa 19-tums hjul
Användarvisningsbild
Elexotico
Teslaägare
Inlägg: 174
Blev medlem: 01 apr 2020 15:43

Re: Månadskostnad för Model 3 SR+ utan laddning hemma

Inlägg av Elexotico »

tomla skrev:
Jag hade en gång Bee abonnemang för 399 kr per månad. När är det maxtaket på 450 kWh.
Jag laddade på jobbet varje dag med det abonnemanget.
Det kan vara bra att ha om du inte kan ladda hemma och deras laddare finns i närheten av dig.
Har du partner kan du beställa ett abonnemang i hens namn också :D
jonasbolin
Inlägg: 2
Blev medlem: 28 apr 2021 13:16

Re: Månadskostnad för Model 3 SR+ utan laddning hemma

Inlägg av jonasbolin »

Tack för alla svar så långt!

En fråga som uppstod: Hur mycket planering och tajming behövs för att kunna ladda på ex Stockholms stads dygnsparkeringar i Fruängen som ni nämner? Måste man vara där på vissa tider eller brukar det finnas lediga ofta?
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2437
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Månadskostnad för Model 3 SR+ utan laddning hemma

Inlägg av NiklasTesla »

jonasbolin skrev:
Hej,

Funderar på att köpa en Tesla Model 3 SR+ (troligtvis begagnad 2019 års modell) då denna får avsevärt lägre försäkringskostnad än en Long Range. Bor i Stockholm söderort med boendeparkering och kommer alltså behöva ladda på Vattenfall Incharge, Superchargers, Ica Maxi, Lidl runtom i stan. Sedan kanske Stockholm Stad får tummen ur närmsta åren och börjar bygga ut laddstationer på boendeparkeringarna, men det räknar jag inte med.

Undrar om det är någon som är i liknande situation som kan delge lite vilka kostnader ni har för försäkring, laddning, service, och eventuella andra kostnader som jag glömt här.

Räknad själv med att köra runt 2000mil om året varav en majoritet sannolikt kommer vara långresor.

Tack på förhand!
PM :)
Skriv svar