https://www.electrive.net/2021/05/12/ka ... t-ab-2023/Federal Cabinet har nu initierat ändringen av laddstationsförordningen. Ändringen föreskriver att laddstationsoperatörer måste erbjuda minst en kontaktlös betalning med ett vanligt debet- och kreditkort som minimistandard för ad hoc-laddning från juli 2023.
Krav på Ad-Hoc betalning vid snabbladdning?
Moderator: Redaktion
Krav på Ad-Hoc betalning vid snabbladdning?
I Tyskland ställs nu krav på att man ska kunna betala med kort vid snabbladdning.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Krav på Ad-Hoc betalning vid snabbladdning?
Faktiskt ett bra förslag.Zalman3 skrev:I Tyskland ställs nu krav på att man ska kunna betala med kort vid snabbladdning.
https://www.electrive.net/2021/05/12/ka ... t-ab-2023/Federal Cabinet har nu initierat ändringen av laddstationsförordningen. Ändringen föreskriver att laddstationsoperatörer måste erbjuda minst en kontaktlös betalning med ett vanligt debet- och kreditkort som minimistandard för ad hoc-laddning från juli 2023.
Undrar dock om Tesla nu måste installera kortläsare på sina SuC-laddare i Tyskland?

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Vad tycker tyskarna om kortbetalning? När jag var i Berlin 2019 tog de emot kreditkort på kanske hälften av de restauranger, kaffer, butiker jag besökte. Fick intrycket att cash is king där.martinot skrev:Faktiskt ett bra förslag.Zalman3 skrev:I Tyskland ställs nu krav på att man ska kunna betala med kort vid snabbladdning.
Undrar dock om Tesla nu måste installera kortläsare på sina SuC-laddare i Tyskland?
Har ungefär samma intryck från tidigare reser också. Men kanske hänt en digital revolution 2020.

Är så idag också, man har tur om man kan betala med kort mer eller mindre.Nilp skrev:Vad tycker tyskarna om kortbetalning? När jag var i Berlin 2019 tog de emot kreditkort på kanske hälften av de restauranger, kaffer, butiker jag besökte. Fick intrycket att cash is king där.martinot skrev:Faktiskt ett bra förslag.Zalman3 skrev:I Tyskland ställs nu krav på att man ska kunna betala med kort vid snabbladdning.
Har ungefär samma intryck från tidigare reser också. Men kanske hänt en digital revolution 2020.
Dom har inget förtroende alls för kort utan dom går runt och tror att alla ska bli blåsta.
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Kan bara instämma om cash i tyskland. Har hänt några ggr på större kedjor typ McD i större städer att dom bara tar cash.
Södra tyskland är värst i min bok gällande detta.
Men det positiva med detta är väl att tillverkarna av laddare måste se till att kunna koppla kortläsare.
Det torde ju medföra att det bli enklare i övriga EU.
Men det positiva med detta är väl att tillverkarna av laddare måste se till att kunna koppla kortläsare.
- Niklas Z
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/niklas42449
När jag var i Tyskland 2019 kunde bensin betalas med kort överallt där jag försökte, vilket kanske är mest jämförbart med elbilsladdning i detta sammanhang. Men jag håller med om att det kan vara si och så med kortbetalning på flera andra ställen.Nilp skrev:Vad tycker tyskarna om kortbetalning? När jag var i Berlin 2019 tog de emot kreditkort på kanske hälften av de restauranger, kaffer, butiker jag besökte. Fick intrycket att cash is king där.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Har jobbat tidigare i fordonsindustrin, och under ett par bla. pendlat regelbundet och varit en hel del i München. Har flera gånger råkat ut för problem att de inte accepterar kort, eller att de accepterar kort, men inte våra svenska VISA eller MasterCard (skall vara några special tyska electron-kort, eller liknande).[JM] skrev:Kan bara instämma om cash i tyskland. Har hänt några ggr på större kedjor typ McD i större städer att dom bara tar cash.
Undrar hur Tesla kommer undan med detta, eller om de måste sätta upp kortläsare på SuC-stolparna i Tyskland?

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Tesla är inte ett öppet laddnätverk och berörs inte av den typen av regler, men frågan kring just betalningsformmartinot skrev:Har jobbat tidigare i fordonsindustrin, och under ett par bla. pendlat regelbundet och varit en hel del i München. Har flera gånger råkat ut för problem att de inte accepterar kort, eller att de accepterar kort, men inte våra svenska VISA eller MasterCard (skall vara några special tyska electron-kort, eller liknande).[JM] skrev:Kan bara instämma om cash i tyskland. Har hänt några ggr på större kedjor typ McD i större städer att dom bara tar cash.
Undrar hur Tesla kommer undan med detta, eller om de måste sätta upp kortläsare på SuC-stolparna i Tyskland?
skulle ju kunna appliceras på Tesla också kan man tycka...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Hur definieras ”ad-hoc” laddning?
Kan vara bilar/förare som är ej registrerade med chassinr/app/rfid/osv.
Då kan det leda till att operatörerna struntar helt i utländska turister.
Kan vara bilar/förare som är ej registrerade med chassinr/app/rfid/osv.
Då kan det leda till att operatörerna struntar helt i utländska turister.
2017 (november) Model S 100D, röd MC, krämfärgad interiör med kolfiber, soltak, AP2.5