Sida 1 av 1

Bensinbrist: Colonial Pipeline i USA

Postat: 17 maj 2021 10:17
av martinot
Tibor rapporterar om problemet med attacken på Colonial Pipeline i USA:
Bensinbristen i USA drabbade ingen elbilist
https://teslaclubsweden.se/bensinbriste ... -elbilist/

Tycker det är en mycket intressant och läsvärd både artikel och reflektion/analys.

Re: Bensinbrist: Colonial Pipeline i USA

Postat: 17 maj 2021 10:24
av martinot
Själv skulle jag på sikt gärna ha solceller på taket. Främst för miljön och kretsloppskänslan att kunna försörja sin egen elbil, men även som backup för när elnäten går ner. Har tidigare varit inne på reservkraftverk som körs på diesel eller bensin, men känns ju kanske vettigare att kombinera solcellerna (som jag ändå vill ha), men en batteribank?

Hur många vettiga och prisvärda totallösningar finns det i Sverige med solceller kombinerat med batteribank som kan fungera helt off-grid (utan elnät och utan internet) vid behov?

Re: Bensinbrist: Colonial Pipeline i USA

Postat: 17 maj 2021 10:33
av wheels
martinot skrev:
Själv skulle jag på sikt gärna ha solceller hella på taket. Främst för miljön och kretsloppskänslan att kunna försörja sin egen elbil, men även som backup för när elnäten går ner. Har tidigare varit inne på reservkraftverk som körs på diesel eller bensin, men känns ju kanske vettigare att kombinera solcellerna (som jag ändå vill ha), men en batteribank?

Hur många vettiga totalösningar finns det i Sverige med solceller kombinerat med battribank som kan fungera helt off-grid (utan elnät och utan internet)?
Inte mycket ännu tror jag. Det finns ju kina tillverkade offgrid invertrar för 48 volt, men många av dom är väl lite undermåliga med bara 1 års garanti.
Sen finns det dock andra men vet inte om dom fungerar helt offgrid.

Re: Bensinbrist: Colonial Pipeline i USA

Postat: 17 maj 2021 11:14
av tor-ake
Jag skulle köpa en SMA Sunny Island i så fall, jag har redan deras Sunny Boy växelriktare för solpanelerna.

https://www.sma.de/en/home/grid-indepen ... power.html

Re: Bensinbrist: Colonial Pipeline i USA

Postat: 17 maj 2021 11:36
av Teslaspolen
Jag gillar verkligen när Tibor får motivation för sådana där artiklar. Väldigt bra och ger lite perspektiv!

Re: Bensinbrist: Colonial Pipeline i USA

Postat: 17 maj 2021 13:09
av renes
Det hör till historien att själva pipeline inte var påverkad av ransomware attacken. Man stängde pipeline eftersom man var osäker på om man kunde fakturera kunderna korrekt.

Dvs, hade det varit en nationell kris hade man kunnat fortsätta att leverera. Nu var det bara ett kundadministrativt problem. Vilket visar på prioriteringen...

https://edition.cnn.com/2021/05/12/poli ... index.html

Re: Bensinbrist: Colonial Pipeline i USA

Postat: 17 maj 2021 16:06
av wheels
Så alltihop berodde på att dom var rädda för att förlora pengar :o

Re: Bensinbrist: Colonial Pipeline i USA

Postat: 17 maj 2021 16:15
av renes
wheels skrev:
Så alltihop berodde på att dom var rädda för att förlora pengar :o
Exakt.

Re: Bensinbrist: Colonial Pipeline i USA

Postat: 17 maj 2021 16:27
av tor-ake
Jag har för styvt ett decennium sedan migrerat OKQ8s motsvarande system (logistik+fakturering) från en plattform till en annan, och hade vi fuckat upp hade tankbilarna stått stilla till dess systemet började rulla igen. Och inte bara OKQ8s mackar hade drabbats utan alla mackar som servas av OKQ8 distribution. Om man inte kan ta betalt och inte vet vem som skall ha hur mycket går det inte att bedriva verksamhet. Sådan marginaler på bensin finns inte någonstans västvärlden, att man kan bara kan skicka runt gratis bensin.

Re: Bensinbrist: Colonial Pipeline i USA

Postat: 17 maj 2021 16:35
av renes
tor-ake skrev:
Jag har för styvt ett decennium sedan migrerat OKQ8s motsvarande system (logistik+fakturering) från en plattform till en annan, och hade vi fuckat upp hade tankbilarna stått stilla till dess systemet började rulla igen. Och inte bara OKQ8s mackar hade drabbats utan alla mackar som servas av OKQ8 distribution. Om man inte kan ta betalt och inte vet vem som skall ha hur mycket går det inte att bedriva verksamhet. Sådan marginaler på bensin finns inte någonstans västvärlden, att man kan bara kan skicka runt gratis bensin.
Nej, visst, men hela poängen var att det beskrevs som en nationell kris, en attack på USA. Och i sådana lägen brukar man inte låta begränsa sig av faktureringsmöjligheterna. Typ, skulle FBI eller NSA, eller för den delen amerikanska armén vägra ingripa om de inte kunde fakturera i efterhand?

Så krisen var reell, men det var inte fråga om funktionsstörning pga attacken. Det var fråga om pengar. Vikten av skillnaden är att det inte var en civilisationshotande hacker attack som media föreföll att tolka det som. Bara en dyr attack. Eller snarare, kunde ha varit dyr om Colonial inte slutade leverera.

Ännu roligare var ju att Colonial betalade lösensumman ($5M) för att sen inte använda sig av dekryptions software de fick. Den var nämligen så långsam att man valde att göra restores från backups istället.
Once they received the payment, the hackers provided the operator with a decrypting tool to restore its disabled computer network. The tool was so slow that the company continued using its own backups to help restore the system, one of the people familiar with the company’s efforts said.
https://www.bloomberg.com/news/articles ... -in-ransom

Re: Bensinbrist: Colonial Pipeline i USA

Postat: 17 maj 2021 18:10
av martinot
Hur Tesla hanterade det hela under orkanen Florence i 2018:
Tesla har låst upp sina kunders batterier och erbjuder gratis Supercharging i de delstater orkanen Florence beräknas slå till, för att underlätta folk fly undan naturkatastrofen.
https://teslaclubsweden.se/tesla-hjalpe ... -florence/

Ibland är Goodwill/PR och kunders förtroende viktigare än att absolut alltid ta betalt av sina kunder:
We are temporarily enabling your car to access additional battery capacity, as well as free Supercharging, in preparation for Hurrican Florence. We hope this gives you the peace of mind to get to a safe location, and will notify you before returning your car to its original configuration in mid-October. Badging on your display may adjust during this period. Safe travels.

Hur hanterade oljebolagen och bensinmackarna sina fossilbilskunder?

Många kunde inte leverera bensin eller diesel alls. Många av de som kunde passade cyniskt på att utnyttja katastrofläget och shockhöjde drivmedelspriserna för mjölka sina kunder så mycket pengar som bara var möjligt.